Kwaliteitsbeleid Teampresentatie september 2010

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sturen op delen = vermenigvuldigen
Advertisements

Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Bijeenkomst passend onderwijs 22 november Bestuurlijk overleg: 24 schoolbesturen Stuurgroep passend onderwijs : ▪Inhoudelijke thema’s via werkgroepen.
meerjarig verbeterplan onderwijs
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Presentatie gemeente Beek
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Opbrengstgericht werken
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
presentatie sectorplan justitiescholen
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
TOM keurmerk Marius Berendse.
Bijeenkomst GMR 12 januari Passend onderwijs.
Bijeenkomst GMR dinsdag 12 oktober GMR GMR De GMR doet er toe !!!De GMR doet er toe !!! Positie Positie Werkwijze Werkwijze Doel Doel.
Samenwerkingsverband VO-SVO West-Friesland Presentatie Inventarisatie Zorgprofielen West-Friesland op 29 maart 2011 Versie: SWV\Passend Onderwijs\VO-Zaken\
© de vries business consultancy, 2008
Presentatie STOPOZ 2012 Excellent presteren.
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
WELKOM.
Brede informatie bijeenkomst te Kollum
Een project van de Korengroep
MR Vlinderbos jaarverslag 2009 – Wij zijn de MR! Oudergeleding: Carel Albertscontactpersoon Ouderraad Hans Waldercontactpersoon Directie Jeroen.
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Nutsschool Hertogin Johanna Locatie V.
Bijeenkomst Directies en Intern Begeleiders 2 december 2014.
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Evaluatie verbetertraject
Kwaliteitsbeleid.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
1 Schoolplan gebaseerd op:  visie in  gezamenlijkheid en  grote betrokkenheid.
Presentatie door: Welkom Bij de bijeenkomst over Cyclische kwaliteitszorg Ivonne van Eerd en Jeroen Meijboom.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Samenvatting Strategische Dag Consent 2007
5 februari 2003 Workshop.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Meesterlijk Besturen Presentatie: Wil Hovy, senior onderwijs- en innovatieadviseur.
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Adres Bornerbroeksestraat 348
5 februari 2003 Workshop.
Voor goed bijzonder onderwijs
Burgemeester Reigerstraat KW Utrecht
Voor goed bijzonder onderwijs
Transcript van de presentatie:

Kwaliteitsbeleid Teampresentatie september 2010

Doel bijeenkomst: Informeren personeel / teams over ontwikkeling kwaliteitsbeleid binnen Noordkwartier; Vragen, uitwisseling en (korte) discussie; Ruimte voor andere schoolzaken. Totaal ongeveer een uur

Thema’s: Kwaliteitsbeleid: wat is dat? Beleid bovenschools: strategisch beleidsplan Schoolontwikkeling en Schoolplan Opbrengstgericht werken Leerlingen: zorg en begeleiding Leerkrachten: handelen en begeleiding Acties / tijdpad

Kwaliteitsbeleid: Wet Primair Onderwijs: Wat? Verantwoording naar: Schoolplan: inspectie / intern Schoolgids: inspectie / ouders Klachtenregeling intern / (G)MR Inspectie toetst de kwaliteit

Kwaliteitsbeleid: Ontwikkeling: Wat? Verantwoording naar: Opbrengsten: inspectie / intern Management & Organisatie inspectie / intern Financiële kaders / middelen inspectie / intern Intern toezicht inspectie

Kwaliteitsbeleid: Vorm geven door: Leerlingenzorg Opbrengsten Leraar Management Schoolplan Strategische bestuursplan (ondernemersplan) Model: INK (Instituut Nederlandse Kwaliteit)

LEREN EN VERBETEREN / ACT INK model LEREN EN VERBETEREN / ACT KWALITEITSZORG UITVOEREN / DO 6. MANAGEMENT VAN PROCESSEN METEN / CHECK 10. RESUL-TATEN 7. WAAR- DERING DOOR PERSONEEL 8. LEERLINGEN OUDERS 9. DERDEN ORGANISEREN / PLAN 1. VISIE MISSIE & IDENTI-TEIT 2. BESTURING a: LEIDER SCHAP MANAGE MENT b: [CULTUUR KLIMAAT] 4. PERSONEELS BELEID 3. ONDERWIJS- KUNDIG 5. MIDDELEN

Strategisch beleidsplan Wat is het primaire doel / identiteit van onze organisatie, waarom bestaan wij? Waar staan we voor, hoe doen we het? Wat willen wij op de lange termijn bereiken? Hoe gaan we de visie op middellange termijn realiseren? Wat zijn de belangrijkste factoren om de strategie en – doelstellingen te realiseren? Wat moeten we meten om (bij) te sturen en de voortgang te rapporteren?

Strategisch beleid Kernthema’s: Noordkwartier: Waar willen we naar toe (o.a. krimp)? Identiteit: Wie willen we zijn (‘smoel’)? Bestuur & organisatie: Hoe organiseren we bestuur en management (kwaliteit/betaalbaar)? Profilering: Wat is onze ambitie? Marketing en PR: Hoe ‘verkopen’ we ons? (imago) Onderwijskwaliteit: Hoe helpen we de leerling en de leerkracht? Kwaliteit en toezicht: Verhouding opbrengsten-doelen (INK)? Leiderschap: Wat is nodig om dit te realiseren?

Opbrengstgericht werken Verschillende niveaus: Bestuur: Strategisch beleid vaststellen / toetsen Bovenschools management: Beleid en opbrengsten Scholen: Profilering / kwaliteit Directies: Beleid en opbrengsten Middenkader: Uitvoering / organisatie OP / OOP: Competent / groei / ontwikkeling Leerling: Resultaten in brede zin Afspraken: schoolplan (meerjaren financieel en onderwijskundig beleid) managementcontract (jaarplan: acties en opbrengsten) monitoren beleidsontwikkeling en resultaten / opbrengsten

Schoolplan Wat is het primaire doel / identiteit van onze organisatie, waarom bestaan wij? Waar staan we voor, hoe doen we het? Wat willen wij op de lange termijn bereiken? Hoe gaan we de visie op middellange termijn realiseren? Wat zijn de belangrijkste factoren om de strategie en – doelstellingen te realiseren? Wat moeten we meten om (bij) te sturen en de voortgang te rapporteren?

Leerlingenzorg Richtingbepalende thema’s: Directeur: Is verantwoordelijk voor gehele beleid (ontwikkeling, invoering, uitvoering en evaluatie) Leerkracht: Is verantwoordelijk voor het onderwijsleerproces en de zorg/begeleiding van de kinderen Intern begeleider: Leerkracht met taak: uitvoerend en coördinerend Functie: beleidsontwikkeling / aansturing en coaching Netwerk IB: Bovenschoolse aansturing leerlingenzorg Directieplatform: Bovenschoolse aansturing onderwijskundig beleid en leerlingenzorg (kaders) Kengetallen: Uniform LVS en toetsenpakket Tussen- en eindresultaten Kwaliteit: INK: cyclisch werken (PDCA)

Inzet versterken leer-kracht Thema’s: Didactisch handelen: Versterken vaardigheden / competenties Klassenmanagement Reken- en taalvaardigontwikkeling 2. Leerlingenbegeleiding: Verbeteren / versterken zorg&begeleiding Groeps- en handelingsplannen Toetsresultaten 3. Onderwijsaanbod: Adaptief werken / onderwijs op maat Passend onderwijs Onderscheidend Profiel / concept 4. Leerkrachtbegeleiding: Directeur: VHM / gesprekkencyclus Intern begeleider: inhoudelijke ondersteuning Inhoudelijk traject Cadenza

Acties / tijdpad 2009-2010: Strategisch beleid: Vaststellen kernthema’s strategisch beleidsplan 2011-2015 Zelfevaluatie prestatie-indicatoren Concept beleidsplan Taal- en rekenaanbod: Inventarisatie behoefte begeleiding / ondersteuning op scholen Concept voorstel plan van aanpak Leerlingenzorg: Vaststellen minimumpakket toetsen voor alle scholen Concept voorstel plan van aanpak aanschaf materialen Criteria opbrengsten (CITO) toetsen / Parnassys Personeelsbeleid: Inventarisatie opleiding reken- en taalcoördinator Beleid functiemix / informatie ib-ers Directeuren: Betrokken bij planvoorbereiding (informatie, voorlichting, bespreking)

Intakegesprekken Taal/Rekenen Acties 2009-2010 Planning 2009 2010 Werkgroep September oktober november januari februari maart april mei juni Vereniging [Sjoerd B.] Strategische heroriëntatie Noordkwartier [kernthema’s] Sjoerd B. Verenigingsprofiel in prestatie indicatoren en lopende tekst Theo W. Zelfevaluatie 04-06 Ad v. D Bovenschools [] Studieochtend directeuren VHM 25-05 Ad B. 1 x 2 1 x 1 School Onderzoek scholen Taal/Rekenen Intakegesprekken Taal/Rekenen Fred/Bert Uiterlijk 18-06 bovenschoolse matrix gereed rond taal en rekenaanbod Intern Begeleiders [Jannes de V.] Updaten Leerlingvolg-systemen Besluit nemen over monitor LVS Trainingsdag voor Ib-ers en directeuren rond monitor LVS Uniform format ontwikkelen voor opbrengst- rapportage

Acties 2010-2011 2010 2011 Planning Werkgroep september oktober november Overleg 4-11 januari februari maart Overleg 3-3 april mei Juni Vereniging [Sjoerd B. ] Strategisch beleidsplan 2011-2015 Theo W. 1 x 8 Actieplannen inrichten 1 x 4 Early warning systeem 1 x 2 Claire R. Borging: handleidingen Theo W Borging: handleidingen/ Procedures Bovenschools Tweedaagse over resultaatgericht leidinggeven [Eelde? 2 gr.] 02/03-09 14/15-09 Marco K. KWZ (1 daagse) [Schoolprofiel] 19-10 Bas v. L. 1 x 5 (concept profiel) (1 daagse) [Evaluatie] 7-12 Training directeuren VHM [1 dagdeel] 18-01 Henk P. Ad B. 1 x 1 Fred K. [2 dagdelen] 15-02 [Bezinning] 15-03 (format SP) Schoolleiders Invulling nader te bepalen (1 daagse) [Actieplannen] 24-05 Bas v. L School Teampresentaties Project OGW Vóór 15-09 Sjoerd B. Geert M. Nà 15-09 of zoveel eerder als mogelijk Studiedagdeel VHM per school (14 x) 8 x 2 6 x 2 (14 x) Ad v.D. 6 x 3 Jessica K. 4 x 3 Jaap d. J Meting VHM 5 x 2 Schrijven schoolprofiel Ondersteuning op afroep per school 5 x 3 Jaap d J. 5 x 1 6 x 1 Schrijven zelfevaluatie Bovenschools aanbod instructie gereed Schrijven schoolplan Intern Begeleiders [Jannes de V.] Opbrengst- Rapportage per school gereed Trainingsdag Ib-ers en directeuren rond Taal en Rekenen per school gereed

Acties 2010-2011 Strategisch beleid: Strategisch bestuursbeleidsplan Schoolplan: Model schoolplan met algemeen deel Schoolspecifiek door directeur / team Invoering INK-model: prestatie-indicatoren (opbrengsten) Directies: Managementcontracten: monitoring / toezicht / begeleiding / ondersteuning Opleiding en certificering directeuren VHM Taal- en rekenaanbod: Uitvoering plan van aanpak (Cadenza) Leerlingenzorg: Parnassys implementeren en inrichten m.b.t. LVS en kengetallen IB-netwerk / directieplatform Noordkwartier Overlegstructuur directeur – ib-er Leerkrachten: Afnemen VHM en gesprekkkencyclus (o.a. POP / TOP / coaching&begeleiding)

Werkgroep Kwaliteitsbeleid: Samenstelling: Sjoerd Boonstra (vz.) Henk Ebbers Rita Joustra Jannes de Vries Samenwerking VCPO Noord-Groningen Regie: BM Noordkwartier Uitvoering: Cadenza

Reacties ?? Vragen ?? Opmerkingen ??