Project 10 puntenplan ‘Verbetering Zwemvaardigheid’ Jaarlijkse terugkomdag 17 juni 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Advertisements

Evaluatie van mentorprojecten
Centrale werkwinkel D:
voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Methoden en technieken/veldwerk tweede jaar sociale geografie
Netwerk voor Cultuur en Natuur Masterplan Plan van Aanpak Afdelingen en regio’s Zaterdag 4 mei 2013.
Stichting Positieve Sportbeleving Nationaal Symbool Positieve Sportbeleving 1.
Ouders en Kinderen Centraal
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Workshop: opstellen vervolgaanvraag
Provinciaal stappenplan
15 – 9 – 2006 Technocentrum Twente FIRST LEGO® League 2006 Martijn Roelofs.
Flow als sturingsprincipe
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !

Continurooster ?.
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Nova Vitaal Gezonde school…… Rosa Wassink Arbo coördinator
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Onderwijskundig ontwerpen
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID EEN HAALBARE KAART?
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Onderzoeksvaardigheden
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Mentale belasting & Stress op de werkvloer
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Dienst Wijken 1 Beter participeren in de gemeente Utrecht Acties van de gemeente om participatie en betrokkenheid van burgers bij de ontwikkelingen in.
Beweeg je buurt 2: een vervolgstudie gericht op het beweeggedrag van kinderen Jolanda Habraken Tranzo, Tilburg University.
2 september 2008Het Europees Sociaal Fonds investeert in jouw toekomst1 / 14.
Harmonisatieplannen kabinet
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
10.00 u.Opening u.Deskundigheidsbevordering Lokale Belangenbehartiging u.Ontwikkelingen wonen voor ouderen in Brabant u.Meer woningen.
“Toekomstbestendig Vrijwilligersbeleid”
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
“Let’s talk about you & me”
Academische vaardigheden - C1.5
Training “Doe-het-zelf” Programma “Samen duurzaam inzetbaar” Welkom
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
Informatiemiddag 14 februari 2012 uitgevoerd door: in opdracht van:
1. 2 Andere Tijden Vijf-gelijke-schooldagen-model. Agenda voor vanavond: Uitleg van het doel van deze avond. Wat zijn de schooltijden? Hoe ziet een dag.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Zwemvaardigheid landelijk meetmoment en registratie.
Punt 5: Sociaal Agogisch Onderzoek Welke achtergronden spelen bij ouders mee in het al dan niet aanbieden van zweminstructie aan hun kinderen.
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Project Proceshuis Road show
Dossier Empowerment.
Social work Week 2.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
ESF Sociale Innovatie Regio Holland Rijnland – Hilde de Boer.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Inleiders: Bart Muller Paul Eijgendaal
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Project 10 puntenplan ‘Verbetering Zwemvaardigheid’ Jaarlijkse terugkomdag 17 juni 2008.

Opzet terugkomdag Tijd:Onderwerp: – uurOntvangst – uurWelkom door dagvoorzitter Esther Daniëls – uur Algemene inleiding – uurInformatie-uitwisseling deelplannen van het project 10 puntenplan ‘Verbetering Zwemvaardigheid’. Een eerste impressie (beeld van resultaten) – uurPauze – uurVoorlichting, PR en Toolkit – uurInteractieve sessie m.b.t. het delen van bevindingen – uurAfsluiting – uurLunch

10-puntenplan ‘Verbetering Zwemvaardigheid’ Motie Rabbae: zwemvaardig in groep 8 Basis uitkomsten rapport “Het hoofd boven water houden” Nadere analyse en verspreiding inzichten Stimulering zwemvaardigheid Verankering binnen bestaand lokaal beleid Formulering plan op basis evaluatie rapport Vertaling in concrete plannen en activiteiten Periode tot en met 2009

10-puntenplan ‘Verbetering Zwemvaardigheid’ Het 10-puntenplan brengt zwemvaardigheid in Nederland op een positieve en effectieve wijze opnieuw onder de aandacht. Dit doen we door alle aanwezige kennis en ervaring te verzamelen, te beoordelen en vervolgens voor iedereen beschikbaar te stellen.

Doel Het analyseren en verzamelen van informatie op basis waarvan verspreiding van kennis en verdere verankering van die kennis over zwemvaardigheid van kinderen in de lokale situatie bij gemeenten, ouders en scholen kan plaatsvinden. Coördinatie in handen van VSG Uitvoering door projectteam  Expertise en begeleiding  Commissie zwembaden VSG  NPZ/NRZ

Werkgroepen Zweminstructie en groepsgrootte Methodieken en Analyse Zwemvaardigheid in Nederland Meetmoment en registratie Integratie schoolzwemmen NSO/BSO/BOS en brede school

Formats werkgroepen 1.Naam organisatie: Contactpersoon: Corr. Adres: Postcode/plaats: Telefoon: 2.Periode waarop het PvA betrekking heeft: A.Naam/titel/omschrijving B.Beschrijving van het probleem/aanleiding tot de pilot C.Doelstelling van het project D.Groepen van mensen/situatie waarop het project gericht is E.Werkzaamheden en methode/aanpak waarmee men het doel wilt bereiken F.Verschillende fasen/stappen binnen het project 4.Fase 0): 30 oktober 2007KICK OFF, uiteenzetting totale project en betrokkenheid actieve deelname Fase 1): 4 of 11 april 2008Inzicht in PvA en bewustwording belang deelproces Fase 2): mei / juni 2008Inventarisatie en eerste analyse lokale situatie Fase 3):In kaart brengen lokaal netwerk. Hoe zit het integraal? Fase 4):Implementatiefase, implementatieplan omschrijven

DOEL Rapport ‘Het hoofd boven water houden’ verder analyseren. DOELSTELLING Streven naar ontwikkeling uniforme scan die bij geconstateerde zwem- achterstand kan leiden tot maatwerk. Dick Bentvelzen, Samenwerkende Stadsdelen Amsterdam Analyse Methodieken

Witte vlekken DOEL Onderzoeken of gemeenten (zwemvaardigheid) achterstanden niet meten. Wat zijn de “achterstanden” en hoe kunnen die weggewerkt worden? DOELSTELLING Plan van Aanpak wegwerken achterstanden. Chris Jaasma, Als adviseur betrokken bij Cie Zwembaden VSG

Witte vlekken krijgen extra aandacht in een plan van aanpak. 58% heeft te weinig zwemwater voor het geven van zwemles en 52% is de wachtlijst de laatste drie jaar toegenomen. 47% heeft geen gemeentelijk beleid om kinderen zwemvaardigheid/- veiligheid aan te leren. Bij 68% van de gemeenten wordt de zwemvaardigheid niet gemeten. 62% van de gemeenten welke de enquête hebben ingevuld zegt dat er geen schoolzwemmen is. Bij 79% van de zwembaden is een wachtlijst bij het les- zwemmen, waarvan 4% langer 3 maand,29% langer dan 7 maand. In 81% van de zwembaden worden zwemlessen gehouden voor volwassenen.

DOEL Onderzoek wat de invloed is van groepsgrootte op beoogde resultaat. DOELSTELLING Voor de factor groepsgrootte moet onderzoek inzicht geven in effectiviteit. Wat is het effect op het rendement als groepsgrootte kleiner wordt? Ronald ter Hoeven, Directeur Nationaal Platform Zwembaden | NRZ Effectmeting groepsgrootte

Sociaal Agogisch Onderzoek DOEL Onderzocht wordt of sociaal agogische interventie bij kan dragen aan een verbetering van het sociaal handelen van ouders die hun kinderen niet op zwemles doen. DOELSTELLING in kaart gebracht op welke wijze sociaal agogische interventie bij kan dragen aan de algemene zwemvaardigheid. Het onderzoek dient antwoorden op te leveren voor gerichte ondersteuning van individuen en groepen in hun sociale en culturele ontplooiing met het verhogen van de zwemvaardigheid als doel. Ester Wisse WJH Mulier Instituut

Landelijk meetmoment en registratie Doel: Het opzetten van een pilot met als doel te onderzoeken of een jaarlijks landelijk meetmoment zwemvaardigheid onder basisschoolleerlingen wenselijk is. –Indien gewenst: wat is de beste aanpak? –Is centrale registratie van de geconstateerde zwemvaardigheid wenselijk? –Is deze registratie te koppelen aan reeds bestaande methodieken of systemen? Doel complementair: –Motorische ontwikkeling en vaardigheid –Mee kunnen en mogen doen aan activiteiten –Ondersteuning op maat –Vroegsignalering Titus Mennen en Koen Breedveld

Integreren (school)zwemlessen in NSO/BSO en/of BOS DOEL Samenwerking met organisaties die zorg dragen voor enigerlei vorm van “registratie” in het primair onderwijs DOELSTELLING Samenwerking om te komen tot een pilot “beweegvaardigheden” in het primair onderwijs die uiteindelijk moet leiden tot een applicatie in het leerlingvolgsysteem. Eduard Leurs Zwembad Aquapulca

PAUZE

Voorlichting, PR en Toolkit Deksels & Drommels PR (Creatieve Geesten en werkgroep) Toolkit

Voorlichtingsmateriaal Deksels & Drommels, Campagne “Ik wil ook zwemmen” Compleet product dat een mentaliteitsverandering beoogt en bewerkstelligt. Inpassing van organisatie specifieke informatie. DVD, zeven films en mastertape ter uitzending CD-rom, voorbeelden begeleidende materialen - Stripboek, folder, campagne affiche, gebruikershandleiding Voorlichtingsmateriaal ontwikkeld uit project zwemvaardigheid/zwemvang- netten verzamelen. Analyseren van voorlichtingsmateriaal en geschikt maken voor algemeen gebruik.

PR Landelijke helpdesk centraal informatiepunt (helpdesk) voor zwemvaardigheid/schoolzwemmen Esther Daniëls Creatieve Geesten

Toolkit DOEL Alle informatie verzamelen en beschikbaar stellen. DOELSTELLING De informatie wordt gebundeld in een toolkit waar scholen, zwembaden en gemeenten gebruik van kunnen maken.

Interactieve sessie, delen van bevindingen Van bevindingen zal een verslag rondgestuurd worden.

Bedankt voor jullie komst. Succes met verdere uitwerkingen om zwemvaardigheid in Nederland op een positieve en effectieve wijze opnieuw onder de aandacht te brengen.