De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Punt 5: Sociaal Agogisch Onderzoek Welke achtergronden spelen bij ouders mee in het al dan niet aanbieden van zweminstructie aan hun kinderen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Punt 5: Sociaal Agogisch Onderzoek Welke achtergronden spelen bij ouders mee in het al dan niet aanbieden van zweminstructie aan hun kinderen."— Transcript van de presentatie:

1 Punt 5: Sociaal Agogisch Onderzoek Welke achtergronden spelen bij ouders mee in het al dan niet aanbieden van zweminstructie aan hun kinderen.

2 Zwemvaardigheid van kinderen en de betrokkenheid van (allochtone) ouders Uitvoering: Mulier Instituut: centrum voor sociaal- wetenschappelijk sportonderzoek Onderzoekers: Agnes Elling Remko van den Dool Ester Wisse Looptijd: februari – december 2008

3 Vraagstelling: Wat zijn de belangrijkste mechanismen die maken dat (allochtone) ouders hun kinderen niet via het reguliere particuliere aanbod watervrij en zwemvaardig maken? In hoeverre willen, kunnen en/of mogen ze niet meedoen?

4 Doelstelling Inzicht krijgen in de achterliggende redenen waarom (allochtone) ouders geen gebruik maken van het particuliere zwemvaardigheidsaanbod. Handvatten ontwikkelen voor interventiebeleid om (allochtone) ouders hier meer bij te betrekken.

5 Deelstudies -Voorstudie -Kwalitatieve studie -Kwantitatieve studie

6 Voorstudie: Inventarisatie literatuur en best practices –Axxio 2005: evaluatie stimuleringsregeling zwemvaardigheid Gesprekken gemeenten Selectie gemeenten Opstellen plan van aanpak

7 Kwalitatieve studie Groepsinterviews met allochtone ouders van kinderen in de basisschoolleeftijd in de gemeenten: Den Haag (1 jaar schoolzwemmen voor alle reguliere basisscholen, 2 jaar voor Brede scholen, actief stimuleringsbeleid particuliere zwemlessen vanuit gemeente) Utrecht (1 jaar schoolzwemmen voor bijna alle scholen, geen actief stimuleringsbeleid) Arnhem (2 jaar schoolzwemmen voor alle scholen, voor en na vangnet, minder actief stimuleringsbeleid) Den Bosch (geen schoolzwemmen, geen actief stimuleringsbeleid)

8 Tot nu toe: 17 groepsgesprekken met in totaal 50 moeders Voornamelijk van Marokkaanse en Turkse afkomst. Ook Surinaams, Afghaans, Pakistaans en Nederlands

9 Voorlopige resultaten “willen” meedoen –Belangrijk! –Besef later “kunnen”meedoen –Kosten –Praktische informatie –Lange wachtlijsten “mogen” meedoen –Gemengd zwemmen Verschillen per gemeente/wijk/SES

10 Kwantitatieve studie Nadere analyse op het Aanvullend Voorzieningengebruik Onderzoek (2003) van het SCP –Allochtone kinderen minder zwemvaardig –Verschillen naar inkomen en stedelijkheid Samenhang zwemvaardigheid met andere uitingen van betrokkenheid bij de Nederlandse samenleving Later aangevuld met cijfers uit AVO 2007

11 En nu verder.. Inventarisatie veldwerk en eerste kwalitatieve analyses Kwantitatieve analyse Verdere selectiestrategie ontwikkelen Start maken met rapportage

12 Overlap met andere projecten Punt 1: Analyse tool Punt 3: Voorlichtingsmateriaal Punt 6: Meetmoment en registratie


Download ppt "Punt 5: Sociaal Agogisch Onderzoek Welke achtergronden spelen bij ouders mee in het al dan niet aanbieden van zweminstructie aan hun kinderen."

Verwante presentaties


Ads door Google