Ledenbijeenkomst 26 september 2012 Transitie Jeugdzorg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jeugdzorg en Lang zult u wonen
Advertisements

Transitie en transformatie Jeugdzorg
Voorbereiding stelselwijzigingen Transitiebureau en VNG
3D’s Gevolgen van decentralisaties voor gemeenten
Functioneel Ontwerp Transitie Jeugdzorg Zuid-Holland Zuid Zorg voor Jeugdigen
Transitie Jeugdzorg Informele raadsbijeenkomst, maandag 10 maart 2014
Ledenbijeenkomst stelselwijzigingen zorg Stand van zaken Lente akkoord – begroting 2013 Bestuurlijk akkoord ggz Hervormingsplannen zorg “Ieder.
Veranderingen in de zorg
Transitie jeugdzorg.
Stelselwijziging jeugd Hoe verder?
Wat is het CJG? Het Centrum voor Jeugd en Gezin is een samenwerkingsverband tussen verschillende organisaties, gericht op kinderen, jeugd en hun ouders,
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Functioneel Ontwerp Transitie Jeugdzorg Zuid-Holland Zuid.
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Nieuwe Wmo – Platform VO
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
Jeugdbescherming en Jeugdreclassering
juni Transitie jeugdzorg
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Presentatie Aanpak van geweld in Afhankelijkheidsrelatie in het Sociale domein Bijeenkomst 30 oktober Kenniscafe Movisie Marike de Boer 0.
Zorg nieuwe stijl.
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Workshop CLB 1 juni 2013 Rob de Geest en Gülhan Keskin-Akdemir
Informele netwerken rondom kwetsbare groepen binnen jeugdzorg
Jeugdzorg naar gemeente
Welkom Programma Korte terugblik Veranderingen in de wetgeving
Verbinden van zorg en onderwijs
Uitvoeringskader toegang en toeleiding Jeugdhulp
De 3 D’s in Hof van Twente De overgang van Jeugdzorg, AWBZ begeleiding en Participatiewet naar de gemeente per 1 januari 2015.
Toelichting belangrijkste beleidslijnen concept Jeugdwet
Jeugdhulp Oktober 2014.
Jeugdbescherming in 2015 Samenwerken aan de veiligheid van kinderen.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Inkoop Jeugdhulp 2015 Vóór 1 januari 2015 Inkoop 2015: proces
Transitie jeugdzorg: waar ging het ook alweer over?
Huisarts en jeugdarts bij transitie Jeugdzorg Okt Riet Haasnoot.
Informatiebijeenkomst 24 maart 2015
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Project oriëntatie op het beroep Aanvulling op indicatiestelling, financiering AWBZ, Jeugdzorg, justitieel kader Kwartaal 2.
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
Transitie jeugdzorg Raadsinformatie gemeente Landerd VV 12 juni 2012.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Stelselwijziging zorg voor jeugd Regiobijeenkomsten MO-groep September/oktober 2012 Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
‘Samen aan de slag’ Bijeenkomst voor de gemeenteraden 12 juni 2014.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Stimulansz Wetsvoorstel Jeugd De Jeugdwet Juli 2013.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Raadsinformatiebijeenkomst decentralisaties sociaal maatschappelijk domein Datum: 27 augustus 2013 Gemeente: Dordrecht.
Regionale Samenwerking Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst- Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle Ruim
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Stelselwijziging zorg voor jeugdigen Masterclass transitie jeugdzorg Léon Wever directeur Jeugd 26 mei 2011.
Hervorming langdurige zorg: AWBZ en Jeugdwet drs. Aaltje Hartholt-Hofstee, Directie Langdurige Zorg. 21 juni 2013.
Workshop VWS, VenJ en VNG Ondersteuning bij de transitie en transformatie 13 februari 2012.
Nulmeting Jeugdbeleid van Eijsden-Margraten Marjolein Nicolaes Margraten februari 23, 2015.
Lokale ontwikkelingen Peter van der Terp, wethouder Jeugd 17 oktober 2013.
OP DE TOEKOMST VOORBEREID investeringen in vernieuwing van het sociaal domein Adviescommissie 19 maart 2013.
Klankbordgroepen ’Stelselwijziging Jeugd’ VWS en VenJ 13 februari 2012.
Gebundelde krachten Beleidskader decentralisaties Midden Holland.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Regio Oost-Veluwe / Midden-IJssel (Apeldoorn, Brummen, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst, Zutphen) Decentralisatie jeugdzorg en het ”gedwongen” kader.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Decentralisatie Jeugdzorg
Verwerving Jeugdhulp 2018 e.v. Marktconsultatie 19 april 2017
Dynamiek van de stad Jeugdrecht.
Conferentie Hoe wordt de jeugd GGZ beter?
De Transitie Jeugdzorg in vogelvlucht
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Ledenbijeenkomst 26 september 2012 Transitie Jeugdzorg

Transitie jeugdzorg Onderwerpen Onderdelen van de transitie Planning   Onderdelen van de transitie Planning Knelpunten voor de MO/VO Randvoorwaarden Discussievragen

Transitie Jeugdzorg Regeerakkoord oktober 2010: besluit Kabinet Rutte om de bestuurlijke en financiële verantwoordelijkheid voor alle jeugdzorg te decentraliseren naar gemeenten: ‘ontspecialiseren’ (ontzorgen) en ‘ontkokeren’ (integraliteit). Afspraken zijn in de Bestuursafspraken  2011-2015 met de VNG en het IPO in 2011 verder uitgewerkt. Tweede Kamer, 8 november 2011, Beleidsbrief stelselwijziging jeugd „Geen kind buiten spel‟

Transitie Jeugdzorg Doel is dat gemeenten per 1 januari 2015 verantwoordelijk worden voor alle ondersteuning, hulp en zorg aan jeugdigen en ouders. Het gaat hierbij om alle Jeugdzorg die onder het Rijk, provincies, Awbz en Zvw valt: • het provinciaal gefinancierd zorgaanbod jeugdzorg • het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK), • de jeugdzorgPlus (voorheen ‘gesloten jeugdzorg’), • de jeugdreclassering, • de jeugdbescherming, • de jeugd-LVB en • de jeugd-GGZ.

Transitie Jeugdzorg – twee onderdelen Transitie: veranderingen in de structuur van de jeugdzorg (bestuurlijk en financieel) Neergelegd in de Transitieagenda Jeugdzorg Verantwoordelijkheid bij overheden (Rijk, VNG en IPO). Transitiebureau Jeugd is opgezet ter ondersteuning van gemeenten en andere partijen.

Transitie Jeugdzorg – twee onderdelen Transformatie: inhoudelijke vernieuwing in de organisatie van de zorg en de werkwijzen daarbij: Meer preventie Eerdere ondersteuning Uitgaan van eigen kracht Minder snel medicaliseren van problemen Betere samenwerking rond gezinnen Zorg op maat Neergelegd in het Beleidsprogramma Stelselwijziging Jeugd Naast de betrokken overheden, ook brancheorganisaties, cliëntenvertegenwoordigers, beroepsgroepen en professionals, kennisinstituten etc. betrokken.

Transitie Jeugdzorg Het nieuwe jeugdstelsel wordt wettelijke neergelegd in een nieuw wettelijk kader, de nieuwe Jeugdwet. Deze nieuwe wet vervangt de huidige Wet op de Jeugdzorg, maar ook de onderdelen van de jeugdzorg in de Zvw (jeugd-ggz) en de AWBZ (jeugd-lvb). Het kabinet wil de Jeugdwet na de zomer van 2012 voorleggen aan de Raad van State; eind 2012 aangeboden aan de Tweede Kamer; en op 1 januari 201 laten ingaan. Deze planning wordt niet gehaald.

Transitie Jeugdzorg In de nieuwe concept Jeugdwet krijgt de gemeente de verantwoordelijkheid zorg te dragen voor: de beschikbaarheid van jeugdhulp (vrijwillig kader) en de uitvoering van kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering (gedwongen kader). Deze verantwoordelijkheid omvat het verzorgen van een positief opvoed- en opgroeiklimaat, preventie en vroegsignalering tot en met de zware gespecialiseerde zorg en hulp in het gedwongen kader.

Transitie Jeugdzorg Gemeenten zijn verantwoordelijk voor een beleidsplan en een verordening van vier jaar, inclusief afstemming met jeugdgezondheidszorg met onderwijs, gezondheidszorg, maatschappelijke ondersteuning, werk en inkomen en politie en justitie; en aansluiting met regioplan geweld in afhankelijkheidsrelaties Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) speelt een belangrijke rol bij het realiseren van laagdrempelige en herkenbare jeugdhulp. Hoe het CJG vorm krijgt is de beleidsvrijheid van de gemeente.  

Knelpunten voor de sector - 1 De definitie. In de concept wet is gekozen is voor de term “ondersteuning, hulp en zorg aan jeugdigen en hun ouders,..” i.p.v. hulp aan gezinnen met kinderen of huishoudens met kinderen De leeftijdsgrens. In de concept Jeugdwet wordt 18 jaar gehanteerd. De bestaande doorloopregeling uit de Wet op de Jeugdzorg blijft gehandhaafd als deze hulp niet onder bv Zvw of AWBZ wordt aangeboden. De ruimte voor gemeenten om aansluiting te maken met de noodzakelijke overige domeinen (opvoedingsondersteuning, huishoudelijke hulp, schuldhulp, kinderopvang, dagbesteding en individuele begeleiding voor ouders, aangepaste woning en toeleiding naar werk en opleiding voor gezinsleden) is beperkt.

Knelpunten voor de sector - 2 Positie ASHG/AMK. Gemeenten moeten uiterlijk één jaar voordat de Jeugdwet in werking treedt bovenlokale afspraken maken over o.a. over het meldpunt voor huiselijk geweld en kindermishandeling (MHK). Advies aan gemeenten is om rekening te houden met bestaande regionale samenwerkingsverbanden en voldoende schaalgrootte. Kwaliteit en toezicht. Veel cliënten en aanbieders hebben te maken met kwaliteitsregelingen en -eisen die voorvloeien uit diverse wettelijke kaders, met verschillende eisen en regelingen. Rijkstoezicht op jeugdhulpaanbieders die Verblijf bieden. Het woonplaatsbeginsel. Het wetsvoorstel regelt dat de gemeente van herkomst de kosten van jeugdhulp betaalt voor kinderen die uit een andere gemeente afkomstig zijn.

Knelpunten voor de sector - 3 Administratieve lasten. Zorgaanbieders, ook die voor jeugdhulp, contracteren steeds vaker in meerdere domeinen: jeugdzorg, AWBZ, Wmo, Zvw en forensische zorg. De verschillende eisen en termijnen voor inkoop, kwaliteit en verantwoording brengen hoge extra kosten mee Structuur van het wetsvoorstel. De toelichting spreekt van maatschappelijke resultaten, maar het wetsvoorstel gericht op bestaande vormen van jeugdzorg en -taken en gedetailleerde instructies aan gemeenten over uitvoering van gedecentraliseerde taak. Gemeenten krijgen een jeugdhulpplicht.

Standpunt van de Federatie Opvang De stelselwijziging jeugdzorg biedt een goede mogelijkheid om bestaande schotten te slechten en te komen tot samenhangende en effectieve hulp gericht op de hulpvraag van kinderen en gezinnen. Kansen liggen op het terrein van preventie en het voorkomen van de inzet van zware en langdurige zorg en op het direct en op maat inzetten van hulp in een vroeg stadium. Hiermee kan menselijke en maatschappelijke schade worden voorkomen. Er zijn echter randvoorwaarden waaraan het nieuwe jeugdstelsel zal moeten voldoen om de knelpunten van het huidige stelsel te voorkomen en de stelselwijziging jeugdzorg tot een succes te maken.

Randvoorwaarden - 1 Leeftijd: doorlopende lijn van ondersteuning ontwikkelen voor jongeren van 0 tot en met 22 jaar Toegang: toegang aan mensen van wie nog niet vastgesteld kan worden welke gemeente de kosten van zorg en ondersteuning gaat betalen Kwaliteit: één algemeen kwaliteitskader moet komen dat van toepassing is op alle zorg en ondersteuning die aan gezinnen en alleenstaanden (zowel minder- als meerderjarig) wordt geboden. Clientondersteuning: actieve cliëntondersteuning en –inspraakmogelijkheden om de participatie van de doelgroep MO/VO mogelijk te maken.

Randvoorwaarden - 2 Prestatie afspraken, neergelegd in regioplannen, met de gemeenten kunnen een instrument vormen om te zorgen dat gemeenten hun verantwoordelijkheid nemen en resultaten laten zien. Samenhangend beleid. Gemeenten waarborgen samenvoeging van portefeuilles en voorkomen van schotten tussen beleidsterreinen, portefeuilles, loketten en budgetten. Administratieve lasten: harmonisering en standaardisering van indicatieprocedures, inkoopprocedures en verantwoording.

Randvoorwaarden - 3 Meldpunt Huiselijk Geweld en Kindermishandeling In de concept Jeugdwet: samenvoeging SHG en AMK tot meldpunt Huiselijk Geweld en Kindermishandeling (MHK) Voor uitwerking van MHK apart project in GIA-programma, onder regie van VWS. Discussiepunten inzake MHK: De wettelijke positionering en taken van het MHK. Het landelijke kwaliteitskader dat aan het MHK gesteld wordt. De belegging van het MHK op het niveau van centrumgemeenten of bovenregionaal.

Wat doet de Federatie Opvang? Positioneren van MO/VO op landelijk niveau, inclusief deelname aan klankbordgroep en consultatie georganiseerd door VWS en V&J reactie op bespreking in Tweede Kamer reactie op concept Jeugdwet Ontwikkelen van een standpunt Ondersteunen van instellingen op lokaal niveauy

Discussievragen Wat is uw inzet lokaal en regionaal in de transitie Jeugdzorg? Welke initiatieven heeft u genomen richting gemeenten en aanbieders? Wat is uw visie op de transitie Jeugdzorg, zowel wat betreft kansen als de genoemde randvoorwaarden? Wat is uw standpunt inzake het MHK? Wat ziet u als de kerntaken van de Federatie Opvang in de komende jaren inzake de transitie Jeugdzorg?