4.1 De instrumenten Tiltenberg 4 april 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Voorstelling leerplan godsdienst kleuter- lager en buitengewoononderwijs enkele klemtonen.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Grammatica in balans.
Jezus vol liefde, U wilt ons leiden. Wij prijzen U als onze Heer
Reflectievaardigheden en instrumenten
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Een impressie van een schoolweek in groep 5 t/m 8
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
BattleBots The school battle.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Lesgeven en begeleiden
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Onderwijskundig ontwerpen
Respect op school Geen VOET om op te staan.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Onderzoeksvaardigheden
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Onderwijskundig Ontwerpen Vzw Horizon Lotte Beernaert Lieselot Bolle Lien Lagrange Céline Sercu
Naar een nieuw model Catechetiek – uur 3. Elementen voor nieuw model Uitdagingen als criteria Verlangen en mysterie als grond Geloof als explicatieve.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
MedMec01-2 Les schema per week
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Hoe hoor ik Gods stem 1. geloven 2. Zijn spreken 3. verzamelen
Leef je geloof! Jacobus 2: Jacobus 2 : 26
Hoe krijg je het op gang?.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR.
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Thema 4 Jezus volgen.
Dag met vakcoördinatoren Mechelen 23 – agenda Een model om aandacht te hebben voor de leerlijn en de vakoptiek Een model om aandacht te hebben.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Basisschool Op De Horst
Welkom.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Solliciteren: wat wil ik?
De Bijbel, het meest verkochte boek….
Lezen: doe het goed voor
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
Bijeenkomst September 2015
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Genesis 1:1-6:8 (1) WELKOM. Psalm 29: 1  Hemelingen, buigt u neer,  geeft de HERE kracht en eer,  geeft de HERE heerlijkheid,  looft zijn naam en.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Vanuit de relatie met God bouwen aan relaties. 1 mei 2016.
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Efeziërs (3) WELKOM 1.
Ouderinformatie avond
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Johannes (1) WELKOM 1.
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Toetsing Vakdidactiek 2.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Transcript van de presentatie:

4.1 De instrumenten Tiltenberg 4 april 2009

Opbouw van de middag Instrumenten Vespers Pedagogiek van God Doelgroepen

Tussen atelier en workshop De lerende staat centraal: zhij moet het kunstwerk scheppen Gereedschap is nodig én dienstbaar Inspiratie en visie zijn belangrijk, maar geen toverformules Ambachtelijke worsteling: workshop

Didactische methodes Criteria om te kiezen Didactische weg Didactieken Technieken Koppeling aan model van explicatieve hypothese

Functioneel gebruik van methodes en technieken Stimuleert eigen leerproces leerling Brengt inhoud / thema correct en op niveau over Past bij ontwikkeling van leerling Daagt al aanwezige denkschema’s uit en geeft terugblik op leerweg Bevordert de religieuze ontwikkeling.

Criteria voor gebruik van methoden en technieken 5. Worden afwisselend en creatief toegepast 6. Worden goed uitgelegd. Afspraken met leerlingen 7. Waarborgen de veiligheid individu: geen gedwongen ontboezemingen 8. Stimuleren zelfwerkzaamheid 9. Worden geëvalueerd. 10. Zijn efficiënt.

Didactische weg Weg tussen beginsituatie en einddoel Voordelen: Leerling weet wat er verwacht wordt. Vormer weet wat er verwacht wordt. Gevaar: Te weinig vanuit de leerling, Te veel vanuit de vormer.

Obstakels overwinnen – de manier waarop Niet alleen het einddoel is belangrijk, ook de manier waarop je het bereikt (procesdoelen). De obstakels worden bezien in het licht van het einddoel: te overwinnen Didactiek biedt leerstrategieën die helpen probleemsituaties op te lossen

Schema Didactisch model

Voorbeeld: Verrijzenis bij adolescenten Doel: inzien Verrijzenis kernboodschap Beginsituatie: veel leerlingen geloven niet in verrijzenis of hebben twijfels Hun voorstellingen kritisch bevragen Verbanden leggen met eigen leven Transfer: kunnen toepassen in andere levenssituaties

Basis schema van didactische analyse Doelstelling: Wat wil ik bereiken? Wat moet de leerling na afloop kunnen? Inhoud: wat ga ik aanreiken? Beginsituatie: Wat weten ze? Hobbels? Onderwijs proces: Hoe ga ik te werk? Evaluatie: Doel gehaald? Wat kan beter?

Diverse didactieken Beelddidactiek Bijbeldidactiek Systematische leer en didactiek Symboolcatechese Mystagogie Bibliodrama. 7. Dilemma (Oser).

1 Beelddidactiek A Beelddidactiek is meer dan illustratie Beelddidactiek is het uitbouwen van een les(moment) met beelden De beelden moeten inhoudelijk en formeel interessant zijn: ze moeten symbolische en oproepende kracht hebben. Kunst is vaak geschikt. Film.

Beelddidactiek B Drie didactische stappen: Spontane waarneming en reactie Analyse formele structuur Analyse inhoudelijke structuur Voorbeeld: Caravaggio bekering Paulus

Bekering Paulus - Caravaggio

Praktische stappen door de leerlingen Stil worden Kijken (in stilte) Zeggen wat er te zien is Zeggen wat het betekent Persoonlijk: betekenis voor mij Eventueel: toevoegen van informatie Zelf verbeelden

Voorbeeld: Kruisweg schilderen en vieren Vier avonden Kijken naar kunst – keuze staties Schilderen – eerste reacties Diepe betekenis – elementen viering Meditatieve viering – Evaluatie Belangrijk is luisteren naar de ander

2. Bijbeldidactiek Vijf verschillende doelen: Informatie over Bijbel Leren lezen / verstaan van Bijbel Centrale boodschap in Bijbel tonen Brug slaan ts Bijbel en eigen leven Leren zelfstanding omgaan m Bijbel

Catéchèse biblique symbolique Kerkvaders: catechese berust op de symboliek van riten en de Schriften Bijbel lezer bevrijden van de letter: binnenbrengen in wereld van geest Westen sinds Karel de Grote: inbreng van Germaanse realistische opvatting Cat. symbolique: terug naar Kerkvaders

Vier kleuren: vier niveaus en relaties tot de tekst Blauw: beschrijvend, ‘anecdotisch’ Groen: toenadering tot de tekst (een geschiedenis als de mijne?) Rood: twijfel over de betekenis en eigen identiteit Geel: overgang van letterlijke naar diepere betekenis (voor mij).

Van ding naar betekenis: twee operatoren

Systematische geloofsleer en didactiek Opdracht om de leer systematisch te ontvouwen Moet op didactisch verantwoord manier gebeuren – niet over hoofden Leerling toegankelijk maken voor de geloofstaal – aansluiten bij zinvraag Onderscheid hoofd- en bijzaken Geloofsinhoud verbinden met concrete leefwereld Gods eigen pedagogiek

4. Symboolcatechese A Taal van godsdienst is die van symbolen Het symbool geeft te denken (Ricoeur) Symbool overstijgt materialiteit Brengt in contact met een diepere realiteit: reëel maar onzichtbaar Symbool opent weg naar religieuze taal

Symboolcatechese B Voorfase: wat is een symbool? Lied, gedicht, symbolische beeld, muziek, voorwerp, ritueel … Verdiept: meerzinnigheid ontdekken en betekenis in traditie opsporen: oproepen en verkennen Zelf symbolen scheppen (icoon)

5 Mystagogie Mystagogie leidt de mensen binnen in het geheim dat hun leven altijd al is, namelijk: Gods liefdesverhaal met de mensen. Begin 20ste eeuw: Herontdekking van vroegchristelijke liturgie: God spreekt mens als geheel aan

Mystagogie B Drie vormen van mystagogie Als verwondering // filosofie Als bevorderen religieuze ervaring Als sacramenten catechese voor gevorderden (Klassiek) Annemieke de Jong-van Campen, Mystagogie in werking. Boekencentrum 2009.

6 Bibliodrama 7. Werken met dilemma’s Bibliodrama is geen psychotherapie Vereist gedegen training van leider Bestaat in diverse typen en scholen Werken met dilemma’s (Fritz Oser) leidt tot dieper inzicht Vereist gedegen didactische opzet.

Technieken Doceren Leergesprek Groepswerk Starttechnieken Verwerkingstechnieken

Starttechnieken (ook tussentijds) Start leerproces, peilt beginsituatie Associatie oefening Brainstorming Vragenlijst Stil schrijfronde (opdrachten) Foto’s kiezen Zinnen afmaken: Mijn beeld van God is … Teksten kiezen

Verwerkingstechnieken (helaas vaak verwaarloosd) Collage maken Interview maken over thema Uitbeelden: rollenspel, bibliodrama Luisteren naar pers. Getuigenis Video of PPP bespreken Gebed maken over thema. Lied zingen Vissenkom: binnenkring en buitenkring Met kinderen: knip en plakwerk, kleuren, rebus

Toetsvragen Wat is de didactische weg en hoe kun je hem omschrijven? Wat is het verschil tussen einddoel en procesdoel? Waarom zijn procesdoelen belangrijk?