De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016"— Transcript van de presentatie:

1 Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Concept: Rudy van der Linden

2 Kernboodschap Gebiedsgericht Werken
Programma 1. Wat ging vooraf? 2. Factor C als methode 3. De Kernboodschap in 7 stappen 4. Verwachtingen. Hoe kunnen we samen optrekken? 5. Vervolgsessie

3 Kernboodschap Gebiedsgericht Werken
1. Wat ging vooraf * Interviews binnen en buiten * Doelgroepen: intern, partners en samenleving * Communicatie over een proces * Informatie geleidelijk doseren in het laatste kwartaal 2016 * Communicatie in 2016 richten op successen en mijlpalen * Gemeente Epe en partners ontwikkelen communicatie binnen de Ontwikkelgroep

4 Kernboodschap Gebiedsgericht Werken
2. Methode van Factor C: * Middel van overheidsprofessionals om samen te werken met de mensen die de doelgroep goed kennen * Inspelen op wat leeft onder de doelgroepen * Verbinden van buiten en binnen * Doel: communicatie in het hart van beleid

5 Kernboodschap Gebiedsgericht Werken
3. De Kernboodschap: * We willen in de toekomst één taal spreken * Vanuit de belevingswereld en vragen van de inwoners (samenleving) Invalshoek van de workshop: * samen te komen tot één kernboodschap als rode draad in de communicatie. * een boodschap die je wilt en kunt waarmaken: “doe wat je zegt en zeg wat je doet!”

6 Kernboodschap Gebiedsgericht Werken
3.1. In 7 stappen naar de kernboodschap * Wat is de aanleiding om een kernboodschap te maken? * Wat is het doel? * Wie zijn de belangrijkste doelgroepen? * Welke vragen leven er bij onze doelgroep? Welke antwoorden hebben wij hierop? * Welke aandachtspunten wegen zwaar voor de doelgroep of voor ons? * Orden de kernelementen * Schrijf de kernboodschap

7 Kernboodschap Gebiedsgericht Werken
Stap 1. Wat is de aanleiding om een kernboodschap te maken? 1. Wat is voor jullie organisatie intern de aanleiding om een kernboodschap te formuleren? Wat is voor jullie de aanleiding om een gezamenlijke kernboodschap te formuleren voor de bewoners in de gemeente Epe (samenleving)?

8 Kernboodschap Gebiedsgericht Werken
Stap 2. Wat is het doel? Vanuit de gemeente formuleren we het doel van Gebiedsgericht Werken als volgt. Het Gebiedsgericht Werken heeft als doel om de leefbaarheid te behouden en of te verbeteren. Met leefbaarheid bedoelen we ‘prettig en veilig samen met elkaar wonen en leven, met of zonder ondersteuning, ongeacht de leeftijd, met of zonder beperking. Goede sociale contacten opbouwen en meedoen met activiteiten waar de inwoner zich prettig bij voelt, passend bij de diverse leefstijlen binnen de gemeente Epe. Omkijken en waar nodig ook de handen uit de mouwen steken. Oftewel, de gemeente Epe als een fijne en veilige gemeente om te wonen. * Het doel staat centraal in de communicatie. Herken je het doel? Of pas de doelstelling aan.

9 Kernboodschap Gebiedsgericht Werken
Stap 2. Wat is het doel? Quotes

10 Kernboodschap Gebiedsgericht Werken
Stap 3. Wie zijn de belangrijkste doelgroepen? Als doelgroep voor de kernboodschap van Gebiedsgericht Werken baseren we ons op de 85% van de inwoners die vallen binnen de laag ‘leefbaar’ en de 10% van de inwoners die vallen onder de laag van ‘ondersteuning’ ofwel lichte of tijdelijke ondersteuning nodig hebben. * Kan je je hierin vinden? Of heb je aanvullende suggesties?

11 Kernboodschap Gebiedsgericht Werken
Stap 3. Wie zijn de belangrijkste doelgroepen?

12 Kernboodschap Gebiedsgericht Werken
Stap 4. Welke vragen leven er bij onze doelgroep in relatie tot Gebiedsgericht werken? Benoem drie vragen die vanuit de inwoners van betrekking zijn op de gemeente en haar partners? Denk hierbij aan de ruimtelijke omgeving en de sociale problematiek Dit kunnen ook kritiekpunten zijn, problemen, zorgen, emoties, enz.

13 Kernboodschap Gebiedsgericht Werken
4.2. Wat zeggen wij als repliek * Wat is onze reactie op deze vragen vanuit het Gebiedsgericht Denken? * Hoe kunnen we dichter bij elkaar komen?

14 Kernboodschap Gebiedsgericht Werken
Stap 5. Welke punten wegen zwaar voor de doelgroep of voor ons? Kernelementen. Sla de brug Op basis van de opbrengsten uit stap 4 de Repliek gaan we de twee werelden verbinden. * Welke elementen moeten centraal staan in de communicatie? * Welke elementen wegen hierbij het zwaarst voor de doelgroep? * Selecteer zes tot 8 kernelementen die je wilt meenemen in de boodschap * Hebben we de kern van de boodschap te pakken? * Vanuit de logica van de doelgroep.

15 Kernboodschap Gebiedsgericht Werken
Stap 6. Orden de kernelementen voor de boodschap We bekijken of de kernelementen de volgende drie criteria in zich hebben: 1. Wat (gaat er gebeuren, stellen we voor?) 2. Waarom (is dit nodig? 3. Hoe (gaan we het aanpakken)?

16 Kernboodschap Gebiedsgericht Werken
Stap 7. Schrijf de kernboodschap. Tips: * gebruik de woorden van de doelgroep als ze over dit onderwerp spreken * hoe korter de kernboodschap, hoe krachtiger: de kunst van het weglaten * de doelgroep bepaalt de toonzetting * wees er zeker van dat alle feiten en aannames kloppen

17 Kernboodschap Gebiedsgericht Werken
4. Verwachtingen. Hoe willen en kunnen we samen optrekken in de communicatie? * hoe versterken we elkaars boodschap? * welke media kunnen we samen inzetten? * over welke aftrap communiceren we in 2016? * over welke successen en mijlpalen communiceren we in 2016? * Communicatieplan 2016 en verder * Digitaal platform Ontwikkelgroep (intranet: What’s Epe)

18 Kernboodschap Gebiedsgericht Werken
5. Vervolgsessie Oefening: Bedenk aan de hand van de kernboodschap een slogan voor een ‘campagne Gebiedsgericht Werken’ ofwel een samenvatting in 1 zin waar je voor staat en wat je belooft.

19 Kernboodschap Gebiedsgericht Werken
Voorbeeld bij 5. Vervolgopdracht: Campagne GroenLinks Motto (slogan): Tijd voor verandering Boodschap: Het moet eerlijker


Download ppt "Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016"

Verwante presentaties


Ads door Google