De ontwikkeling van de 7 competenties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Flitsbezoek Onderwijskundige leiders in de klas Reflectie in de school
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Sportiviteit & Respect Just do it!
Hogescholen in Dialoog
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Welkom op de ouderavond van klas 3
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Voortgangspresentatie Jonatan Bruggeman
Kleine school met eigen karakter Welkom 19 september 2011 leerjaar 1.
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Voorlichting Kellebeek College
Voorbereid op Stage Les 4.
Voortgangsgesprek fase 1
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Stage jaar Rianne Elderhuis.
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
Onze doelen en visie in beeld
Curriculaire spinnenweb
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Lastige situaties bij het coachen van groepen
STIMULANS KWALITEITSZORG augustus Gegevens van de school Raad van Toezicht: 5 leden Bestuur : 3 schoolleiders en 1 directeur van het stafbureau.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
1 INFORMATIE AVOND Overstap Primair Onderwijs naar Voortgezet Onderwijs Havo-Vwo-Gymnasium.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Differentiëren & klassenmanagement
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Oudertevredenheidsonderzoek:
informatie avond 23 januari 2017
Presentatie EduCheck SOML
Wat is coöperatief leren?
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Team charter Instrument.
Cijferloos lesgeven bij talen
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Procedures aan begin van het jaar
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

De ontwikkeling van de 7 competenties Een overzicht van jaar 2 en jaar 3

Interpersoonlijk competentie Contact maken met individuele leerlingen en in een groep. Ik toon interesse in wat de leerlingen bezighoudt. Ik benader leerlingen positief. Ik kan een sociaal praatje maken om een prettige sfeer te creëren. Ik kan in een onderwijsleergesprek de interactie op gang brengen. Ik kan iedereen bij de les betrekken. Ik schat het gedrag van leerlingen goed in en communiceert hierover met de begeleider of mentor. Ik kan regels stellen en deze bespreken met de leerlingen. Ik kan actief sturen in de relaties met en tussen leerlingen met verschillende achtergronden in uiteenlopende onderwijssituaties Pop jaar 2 Pop jaar 3

Pedogogische competentie Ik kan belangstelling tonen voor de leerlingen en hun achtergronden. Een veilige sfeer creëren waarin leerlingen zich geaccepteerd voelen door mij en door de andere leerlingen. Leerlingen waarderen, stimuleren en gepast corrigeren dat bijdraagt aan een veilig leef- en werkklimaat. Ik spreek leerlingen aan op hun gedrag indien ze zich niet aan de schoolregels houden Ik wil leerlingen stimuleren in het leerproces door ze zelfstandig te laten werken. Ik wil leerlingen individueel en in groepsverband aanspreken op ongewenst gedrag. Pop jaar 2 Pop jaar 3

Vakdidactische competentie Ik maak eigen lesmateriaal maken voor de juiste doelgroep. Ik kan werkvormen gebruiken in de les. Ik maak doelbewust en effectief gebruik van moderne leermiddelen zoals het digi bord Ik kan leerlingen vaardigheden bij brengen zoals kennis laten maken kooktechnieken en snijtechnieken. Ik bevorder de zelfstandigheid van leerlingen. Ik kan zelf elementaire leersituaties (lessen) ontwerpen voor de theorie serveren. Ik kan de leerling zelf zijn leerproces vorm te laten geven door de leerling zelfstandig te laten werken. Ik kan zelf leeractiviteiten ontwikkelen die in het perspectief van de loopbaan van de leerling betekenisvol zijn. Pop jaar 2 Pop jaar 3

Organisatorische competentie Mijn werkzaamheden plannen. Op een gestructureerde manier mijn les voorbereiden en uitvoeren Een heldere instructie geven. Gestructureerde leeractiviteiten aanbieden Het klaslokaal inrichten voor de les Ik help leerlingen opdrachten en instructies uit te voeren Ik start en eindig de eigen les volgens de lesplanning. Ik maak een adequate tijdsplanning voor de eigen lessen, dit schrijf ik op het bord zodat het zichtbaar is voor de leerlingen. Ik kan een duidelijke structuur aan brengen in mijn les. Ik kan structuur aan de leerlingen geven door een effectieve organisatie voor zo’n ordelijk en taakgericht leerklimaat te creëren. Pop jaar 2 Pop jaar 3

Competentie;Werken in en met het team Ik deel lesmateriaal met collega’s, dit zetten wij op de dropbox van de Vatelschool. Ik neem deel aan team- en sectieoverleg en participeer in rapportvergaderingen. Ik werk volgens de in de organisatie geldende afspraken en procedures en doe de surveillance in de pauze. Ik kan een activiteit voor de skills voorronde VSHO begeleiden. Ik kan teamactiviteiten als bijdrage geven aan organisatie. deelnemen aan team- of ander overleg Ik wil een bijdrage leveren aan activiteiten die plaatsvinden buiten de lessen om. Schoonmaakrooster lokalen maken Ik wil HACCP lijsten maken Pop jaar 2 Pop jaar 3

Competentie Werken met en in de omgeving In het schooljaar 2011-2012 heb ik een presentatie op een basisschool in Den Haag gedaan voor het werven van leerlingen. Dit heb ik met twee leerlingen van school uitgevoerd. Ik heb onderzocht op welke wijze de school contact onderhoudt met ouders namelijk via de mentor en teamleiders, via sms als de leerling te laat is en doormiddel van telefonisch contact, brief en mail. Ik heb een voorstel gedaan voor een eenvoudig project met het eigen vak in de omgeving van de school; Ik heb in het schooljaar 2012-2013 met klas1C van het vakcollege een restaurant bedrijf bezocht in het winkelcentrum vlakbij school. Hoe houdt deze school contact met de omgeving. Het bezoeken van stagebedrijven Een workshop met Pierre Wind Ouders en aankomede leerlingen informatie over de school geven en leerlingen begeleiden bij de workshop op de informatie avond Pop jaar 2 Pop jaar 3

Competentie Werken aan de eigen beroepsidentiteit/reflecteren Leerlingen begeleiden in een beroepssituatie. Reflecteren op mijn sterke en zwakke punten en feedback gebruiken om mijn lessen te verbeteren. Ik wil een kookles in het Engels doen om mij hierin verder te ontwikkelen. Ik wil vaker feedback vragen van collega’s of coach om mijn lesvaardigheden te verbeteren. Ik wil leren om een visie te formuleren over het eigen onderwijs. Pop jaar 2 Pop jaar 3