Dpbbao Hasselt Ontmoetingsdag 18 september 2007 De Speling Genk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Leerzorg in evolutie Charlotte Lauwers
Prof. Dr. Pol Ghesquière Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
werken met zorg werk maken van zorg
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Informatieavond 22 april 2013
Inschrijven - stroomdiagram
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Behandeling en begeleiding
Belangrijke en noodzakelijke maatregelen
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Wat wijzigt er vanaf 1 september 2014?
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Leerzorg Conceptnota 30 maart 2007 Frank Vandenbroucke
Welkom.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Onderwijs voor personen met een handicap
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
CLB en CAR twee partners, samen sterk in zorg. Evoluties binnen de C.A.R. 1 Nieuwe conventie vanaf 01/05/2012 Centra moeten zich meer richten op ‘medische.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
1zorg-route.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Zorgen in de basisschool
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
competentieontwikkeling
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Kunstonderwijs op maat
April 2014 Opleiding JGZ Antwerpen
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
M-decreet Terugblik Belangrijkste bepalingen Inschrijvingsrecht
M-Decreet Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften CLB Brussel GO!
M-decreet Een korte toelichting.
WELKOM OP DE VOORLICHTINGSAVOND Speciale klassen en begeleiding op de Guido de Brès.
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
PERSCONFERENTIE LEERZORG Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke.
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
Het zorgcontinuüm.
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
Welkom.
Inleiding campusvoorrang
Pedagogische Studiedag BuBaO Ter Elst
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Ondersteuningsmodel
Transcript van de presentatie:

dpbbao Hasselt Ontmoetingsdag 18 september 2007 De Speling Genk

dpbbao Hasselt Het concept leerzorg (versie 30 maart 2007)

dpbbao Hasselt Doel  Onderwijsaanbod dat rekening houdt met specifieke onderwijsbehoeften van de leerlingen

dpbbao Hasselt Knelpunten  Internationale onderwijstendenzen  Recht op vrije schoolkeuze  Typologie BuO  Verwijspraktijk naar BuO  Kloof in ondersteuningsaanbod  Onevenwichtige spreiding BuO

dpbbao Hasselt   het uitgebreide zorgaanbod in 1 referentiekader plaatsen   verbeteren van de onderwijsstructuur waar nodig

dpbbao Hasselt De leerzorgmatrix

dpbbao Hasselt

Uitgangspunt  Handicap = afstemmingsprobleem tussen de omgeving (klas, school) en de specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften van de leerlingen.

dpbbao Hasselt 2 dimensies  Clusters (kindkenmerken) met doelgroepen  Leerzorgniveaus (aanpassingen in de onderwijsomgeving)

dpbbao Hasselt Leerzorgniveaus Wat ?  Een leerzorgniveau = de mate waarin het onderwijs wordt aangepast aan de participatiebeperkingen die de leerling ervaart.  5 leerzorgniveaus

dpbbao Hasselt Leerzorgniveaus Hoe indelen?  Classificerende en handelingsgerichte diagnostiek  Communicatie met ouders - thuissituatie  Inschaling door CLB  Op basis van operationele criteria (nog te ontwikkelen)

dpbbao Hasselt

Cluster 1 - Wie?  Alle leerlingen zonder problemen  Leerlingen met participatieproblemen die niet het gevolg zijn van stoornissen uit de overige clusters, maar wel t.g.v.  Tijdelijke problemen  Persoonlijke kenmerken (o.a. hoogbegaafdheid)  de socio-economische en/of socio-culturele herkomst

dpbbao Hasselt Cluster 1  Kortom: leerlingen voor wie het algemeen preventief schoolbeleid volstaat.

dpbbao Hasselt

Cluster 2 – Wie?  Leerlingen bij wie de participatieproblemen vooral tot uiting komen tijdens het leerproces  Doelgroepen  Licht mentale stoornis ( huidige BuO type 1)  Leer- en/of aandachtsstoornissen (huidige BuO type 8)

dpbbao Hasselt

Cluster 3 – Wie?  Leerlingen met participatieproblemen op meerdere domeinen, ook buiten de onderwijscontext.  Kleuters met STOS  Meervoudige functioneringsproblemen

dpbbao Hasselt Cluster 3 – Wie?  Doelgroepen: leerlingen met participatieproblemen t.g.v.  Matige, diepe, ernstige mentale stoornis (huidige BuO type 2)  Lichamelijke stoornis (huidige BuO type 4)  Visuele stoornis (huidige BuO type 6)  Auditieve stoornis (huidige BuO type 7)

dpbbao Hasselt

Cluster 4 – Wie?  Leerlingen met participatieproblemen vooral op gebied van sociale interactie.  Doelgroepen:  Leerlingen met gedrags- en/of emotionele stoornis (huidige BuO type 3)  Leerlingen met pervasieve ontwikkelingsstoornissen

dpbbao Hasselt

Even laten bezinken met muziek

dpbbao Hasselt

Leerzorgniveau I - Wat ?  Voor leerlingen uit clusters 1,2,3 en 4  Gemeenschappelijk curriculum  Ontwikkeling van leerlingen wordt systematisch opgevolgd in een LVS  Onderwijsomgeving aanpassen aan ontwikkeling van leerlingen

dpbbao Hasselt Leerzorgniveau I - Hoe?  Structureel zorgbeleid – basiszorg  Bij problemen: klasaanbod aanpassen door differentiëren, remediëren en compenseren.  De klassenraad beslist hierover  Probleemomschrijving en de te ondernemen acties worden geregistreerd.  Betrokkenheid ouders

dpbbao Hasselt Leerzorgniveau I - Wat?  Diagnostiek stoornissen geen meerwaarde; er wel attent voor zijn  Inschrijvingsrecht gewoon onderwijs

dpbbao Hasselt Leerzorgniveau I Verwachtingen t.a.v. de leerkracht  Omgaan met verscheidenheid  Differentiëren, remediëren, compenseren  Samenwerken en overleg

dpbbao Hasselt Leerzorgniveau I Ondersteuning leerkrachten  Pedagogische begeleiding:  Uitbouw structureel zorgbeleid  CLB i.s.m pedagogische begeleiding:  Individuele coaching  Ondersteuning leerkrachten

dpbbao Hasselt Leerzorgniveau I Financiering  Behoud lestijdenschalen en puntengewichten  GOK  Zorgcoördinatie  SOL (techn. middelen, aanpassingen materialen, tolk, kopieën)  Vooraleer invoering leerzorg: nieuw financieringsmodel :  Alle netten gelijk  Op basis van school- en leerlingkenmerken

dpbbao Hasselt

Leerzorgniveau II Wat?  Leerlingen uit clusters 1,2,3 en 4  Gemeenschappelijk curriculum  Ook kleuters  Aanpassing van de onderwijssituatie door compenserende en/of dispenserende maatregelen  Na gemotiveerd verslag

dpbbao Hasselt Leerzorgniveau II Wat?  Inschrijvingsrecht  Overgang LZN I naar LZN II is geen nieuwe inschrijving !!!  Grote toevloed  overleg op regionaal niveau (nog op te richten)

dpbbao Hasselt Leerzorgniveau II Hoe?  Aanpassingen in het onderwijsaanbod na een gemotiveerd verslag:  Compenserende maatregelen  Dispenserende maatregelen

dpbbao Hasselt Compenseren  Aanreiken van hulpmiddelen  Afspraken op schoolniveau  Gebruik bij het inoefenen  Gebruik bij evaluatie

dpbbao Hasselt Dispenseren  Niet noodzakelijke doelen weglaten  Tot niveau van de eindtermen  Waar mogelijk vervangen door bijkomende specifieke doelen  Klassenraad bepaalt op basis van gemotiveerd verslag

dpbbao Hasselt Leerzorgniveau II Gemotiveerd verslag  School en CLB beschrijven:  Waarom hulp in LZN I onvoldoende was  Gewenste schoolinterne ondersteuning  Eventuele aanpassingen aan het curriculum  Eventuele schoolexterne hulp  Sterke betrokkenheid ouders en leerlingen  Vervangt GON-attest  Transparantie voor alle betrokkenen

dpbbao Hasselt Leerzorgniveau II Verwachtingen t.a.v. de leerkrachten  Omgaan met de diversiteit van de groep  Het onderwijsleerproces aanpassen aan de specifieke behoeften en mogelijkheden van de leerlingen door te differentiëren, remediëren, compenseren en dispenseren.  Rekening houden met de socio-culturele achtergrond van de leerlingen, waaronder de grootstedelijke context.  Met ouders communiceren over hun kind op basis van overleg met collega’s en/of externen.

dpbbao Hasselt Leerzorgniveau II Ondersteuning van leerkrachten  Pedagogische begeleiding::  Teamgerichte ondersteuning  Remediëren, dispenseren, compenseren  Organiseren van passende werkvormen  CLB:  Leerkrachten: ondersteuning in aanpak individuele kind (team/individu)handelingsgerichte diagnostiek,  Ouders als actieve partner laten deelnemen  School BuO  Teamgerichte ondersteuning (cluster 2 en 4)  Individugerichte GON-ondersteuning (leerling) in cluster 3

dpbbao Hasselt Leerzorgniveau II Financiering  Zie LZN I  Zorg + (niveau scholengemeenschap)  GON  Cluster 2 en 4: enveloppe niveau SG  Voor samenwerking school BuO  Later: invulbaar door school gewoon onderwijs  Cluster3 : handicapspecifieke ondersteuning leerling

dpbbao Hasselt

Leerzorgniveau III Wat ?  Voor leerlingen uit clusters 2,3 en 4  Individueel curriculum  Attestering – getuigschrift mogelijk  In school voor gewoon onderwijs of in school voor buitengewoon onderwijs  Individuele financiering

dpbbao Hasselt Leerzorgniveau III Hoe ?  Individuele handelings- en participatieplanning, gebaseerd op de reeds verworven competenties  individuele doelen  Ouders kiezen na overleg setting BaO of BuBaO

dpbbao Hasselt Overgang LZN II naar LZN III  Beschrijving van inspanningen op LZN I en LZN II en het resultaat ervan  Klassenraad bepaalt ondersteuning en handelingsplanning  Handelingsplanning gebaseerd op ontwikkelingsdoelen; waar mogelijk op eindtermen

dpbbao Hasselt Inschrijvingsrecht LZN III  Geleidelijke invoering inschrijvingsrecht tot 2016  Vanaf aanvang leerzorg:  principe vrijwilligheid  Draagkrachtafweging GOK-decreet  2016: inschrijvingsrecht, maar draagkracht van de school blijft beschermd:  Overschrijden bepaald percentage leerlingen in LZN III  Andere mogelijke objectiveerbare parameters  Draagkrachtoverweging alleen mogelijk bij inschrijving van nieuwe leerling !!!

dpbbao Hasselt LZN III in BuO  Types vervangen door clusters en doelgroepen  Mogelijkheid tot verbreding en verdieping van het aanbod  Bij aanvang leerzorg expliciteren  Leerzorgniveau III en/of leerzorgniveau IV  doelgroepen  Tijdelijke stimulans voor verbreding of verdieping  Plannificatiecommissie (scholen, ouders, deskundigen, overheid) onderzoekt behoeften en mogelijkheden

dpbbao Hasselt Leerzorgniveau III Verwachtingen t.a.v. de leerkrachten  Flexibiliteit om op individuele wijze leerlingen te begeleiden  Opstellen en uitwerken van handelingsplannen:  Selecteren van aansluitende ontwikkelingsdoelen  Plannen, uitvoeren en evalueren van de fasen binnen handelingsplanning

dpbbao Hasselt Leerzorgniveau III Verwachtingen t.a.v. de leerkrachten  Opstellen van een participatieplan  Hoe kan de leerling met individueel curriculum deelnemen aan groepsactiviteiten?  Extra voor BuO:  De deskundigheid in het omgaan met de leerlingproblematiek delen met de teamleden van het gewoon onderwijs

dpbbao Hasselt Leerzorgniveau III Ondersteuning van leerkrachten  CLB en pedagogische begeleiding:  Teamleden ondersteunen in het handelingsgericht werken  Scholen voor BuO  Ondersteuning via GON

dpbbao Hasselt Financiering in LZN III  Leerlinggebonden budget (BaO = BuBaO), beschikbaar vanaf inschrijving leerling  Omkadering per leerzorgveld  In BaO prioritair gericht op samenwerking met BuBaO

dpbbao Hasselt

Leerzorgniveau IV Wat ?  Voor leerlingen uit cluster 3 en 4  Leerlingen die naast onderwijsaanpassingen ook nood hebben aan gespecialiseerde therapie en verzorging  Complexe ondersteuningsnoden

dpbbao Hasselt Leerzorgniveau IV Wat ?  Zeer ernstige en/of meervoudige problemen  Ernstige problemen in de sociale interactie met negatieve implicaties voor zichzelf en medeleerlingen  Extreem gedrag dat niet persoons- of situatiegebonden is  Psychodiagnostisch onderzoek

dpbbao Hasselt Leerzorgniveau IV Hoe ?  Complementair en geïntegreerd onderwijs-, zorg- en therapie-aanbod.  Best in bijzondere onderwijs- en/of zorgsetting  Samenwerking onderwijs en welzijn

dpbbao Hasselt Inschrijvingsrecht LZN IV  School BuO – passende cluster - LZN IV  Anders: vrijwilligheid  Indien vrijwillig in school voor gewoon onderwijs: middelen als LZN III.

dpbbao Hasselt

Leerzorgniveau V Wat ?  Voor leerlingen uit clusters 1,2,3 en 4  Voor kinderen die korte of lange tijd afwezig zijn uit school  Uit verschillende clusters en leerzorgniveaus  Setting: BuO, medische voorziening, thuis, …  Doel: achterstand beperken en voorbereiding terugkeer naar school

dpbbao Hasselt Mogelijkheden LZN V  BuO - type 5  POAH  TOAH  K-diensten  BedNet  delta

dpbbao Hasselt

Leerzorgvelden  Elke leerling wordt een passend leerzorgniveau toegewezen  Classificerende en handelingsgerichte diagnostiek  Landelijke criteria en procedures  CLB eindverantwoordelijke voor inschaling

dpbbao Hasselt Interactioneel model  Betrokkenheid van schoolteam, ouders en leerlingen  Elke partij kan het inschalingsproces initiëren  Inschaling waar mogelijk in consensus  CLB heeft beslissingsbevoegdheid  Ouders eindverantwoordelijkheid schoolkeuze  Onafhankelijke beroepsinstantie

dpbbao Hasselt Kenmerken van inschalingsprocedures  Subsidiariteit tussen de leerzorgniveaus  Flexibele inschaling mogelijk  Dynamische inschaling S

dpbbao Hasselt Kwaliteitstoezicht op werking CLB Overheid doet opvolging van:  Het aantal inschalingen  Het correct toepassen van de procedures met bijzondere aandacht voor de overgangen tussen leerzorgniveaus II, III en IV  Sociale determinatie Verschillen in de leerlingenpopulatie mogen niet te groot worden.

dpbbao Hasselt

Voorstel tijdpad invoering leerzorg  2007: conceptnota  2007 – 2008:  Decreetvorming  Ontwikkelen van inschalingsindicatoren, -procedures en –protocollen  Proefdraaien landelijke criteria

dpbbao Hasselt Voorstel tijdpad invoering leerzorg  1/9/2009 – 2011: fase 1  Invoering LZN I en LZN II  Invoering gemotiveerd verslag overgang LZN I en LZN II  Inschaling door CLB volgens leerzorgniveaus en clusters/doelgroepen

dpbbao Hasselt Voorstel tijdpad invoering leerzorg  Invoering LZN III met keuze voor BuO  Vrijwilligheid inschrijving leerling LZN III in gewoon onderwijs (condities GOK-decreet)  Plannificatiecommissie voor vrijwillige verbreding/verdieping in BuO  Evaluatie en bijsturingen

dpbbao Hasselt Voorstel tijdpad invoering leerzorg  2011 – 2014: fase 2  Verderzetten vrijwilligheid bij inschrijving leerlingen LZN III in gewoon onderwijs  Realisatie verbreding en verdieping BuO (m.i.v. LZN IV) volgens plannificatieprocedure  Evaluatie vrijwilligheid bij inschrijving leerlingen LZN III in gewoon onderwijs

dpbbao Hasselt Voorstel tijdpad invoering leerzorg  2014 – 2016: fase 3  Implementatie LZN III met keuze voor gewoon onderwijs of buitengewoon onderwijs. Draagkrachtprocedures op basis van percentages zijn gegarandeerd.

dpbbao Hasselt Algemene kritische bedenkingen uit het werkveld  Nu moeten we een school voor BuO worden, want die lopen leeg.

dpbbao Hasselt Algemene kritische bedenkingen uit het werkveld  Als we hier gericht op ingaan, trekken we alle probleemkinderen uit de regio aan.

dpbbao Hasselt Algemene kritische bedenkingen uit het werkveld  Moeten we nu specialist in alles worden?

dpbbao Hasselt Algemene kritische bedenkingen uit het werkveld  De zorgleerkracht moet zich maar met de leerlingen uit LZN II en III bezighouden.

dpbbao Hasselt Algemene kritische bedenkingen uit het werkveld  Daar moet ik niet beginnen. Eer dit in voege gaat, ben ik op pensioen!

dpbbao Hasselt En nu ?  Elementaire voorbereiding  Personeelsvergadering per school  Schoolspecifieke voorbereiding

dpbbao Hasselt Het is uiteindelijk om hen te doen !