dpbbao Hasselt Ontmoetingsdag 18 september 2007 De Speling Genk
dpbbao Hasselt Het concept leerzorg (versie 30 maart 2007)
dpbbao Hasselt Doel Onderwijsaanbod dat rekening houdt met specifieke onderwijsbehoeften van de leerlingen
dpbbao Hasselt Knelpunten Internationale onderwijstendenzen Recht op vrije schoolkeuze Typologie BuO Verwijspraktijk naar BuO Kloof in ondersteuningsaanbod Onevenwichtige spreiding BuO
dpbbao Hasselt het uitgebreide zorgaanbod in 1 referentiekader plaatsen verbeteren van de onderwijsstructuur waar nodig
dpbbao Hasselt De leerzorgmatrix
dpbbao Hasselt
Uitgangspunt Handicap = afstemmingsprobleem tussen de omgeving (klas, school) en de specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften van de leerlingen.
dpbbao Hasselt 2 dimensies Clusters (kindkenmerken) met doelgroepen Leerzorgniveaus (aanpassingen in de onderwijsomgeving)
dpbbao Hasselt Leerzorgniveaus Wat ? Een leerzorgniveau = de mate waarin het onderwijs wordt aangepast aan de participatiebeperkingen die de leerling ervaart. 5 leerzorgniveaus
dpbbao Hasselt Leerzorgniveaus Hoe indelen? Classificerende en handelingsgerichte diagnostiek Communicatie met ouders - thuissituatie Inschaling door CLB Op basis van operationele criteria (nog te ontwikkelen)
dpbbao Hasselt
Cluster 1 - Wie? Alle leerlingen zonder problemen Leerlingen met participatieproblemen die niet het gevolg zijn van stoornissen uit de overige clusters, maar wel t.g.v. Tijdelijke problemen Persoonlijke kenmerken (o.a. hoogbegaafdheid) de socio-economische en/of socio-culturele herkomst
dpbbao Hasselt Cluster 1 Kortom: leerlingen voor wie het algemeen preventief schoolbeleid volstaat.
dpbbao Hasselt
Cluster 2 – Wie? Leerlingen bij wie de participatieproblemen vooral tot uiting komen tijdens het leerproces Doelgroepen Licht mentale stoornis ( huidige BuO type 1) Leer- en/of aandachtsstoornissen (huidige BuO type 8)
dpbbao Hasselt
Cluster 3 – Wie? Leerlingen met participatieproblemen op meerdere domeinen, ook buiten de onderwijscontext. Kleuters met STOS Meervoudige functioneringsproblemen
dpbbao Hasselt Cluster 3 – Wie? Doelgroepen: leerlingen met participatieproblemen t.g.v. Matige, diepe, ernstige mentale stoornis (huidige BuO type 2) Lichamelijke stoornis (huidige BuO type 4) Visuele stoornis (huidige BuO type 6) Auditieve stoornis (huidige BuO type 7)
dpbbao Hasselt
Cluster 4 – Wie? Leerlingen met participatieproblemen vooral op gebied van sociale interactie. Doelgroepen: Leerlingen met gedrags- en/of emotionele stoornis (huidige BuO type 3) Leerlingen met pervasieve ontwikkelingsstoornissen
dpbbao Hasselt
Even laten bezinken met muziek
dpbbao Hasselt
Leerzorgniveau I - Wat ? Voor leerlingen uit clusters 1,2,3 en 4 Gemeenschappelijk curriculum Ontwikkeling van leerlingen wordt systematisch opgevolgd in een LVS Onderwijsomgeving aanpassen aan ontwikkeling van leerlingen
dpbbao Hasselt Leerzorgniveau I - Hoe? Structureel zorgbeleid – basiszorg Bij problemen: klasaanbod aanpassen door differentiëren, remediëren en compenseren. De klassenraad beslist hierover Probleemomschrijving en de te ondernemen acties worden geregistreerd. Betrokkenheid ouders
dpbbao Hasselt Leerzorgniveau I - Wat? Diagnostiek stoornissen geen meerwaarde; er wel attent voor zijn Inschrijvingsrecht gewoon onderwijs
dpbbao Hasselt Leerzorgniveau I Verwachtingen t.a.v. de leerkracht Omgaan met verscheidenheid Differentiëren, remediëren, compenseren Samenwerken en overleg
dpbbao Hasselt Leerzorgniveau I Ondersteuning leerkrachten Pedagogische begeleiding: Uitbouw structureel zorgbeleid CLB i.s.m pedagogische begeleiding: Individuele coaching Ondersteuning leerkrachten
dpbbao Hasselt Leerzorgniveau I Financiering Behoud lestijdenschalen en puntengewichten GOK Zorgcoördinatie SOL (techn. middelen, aanpassingen materialen, tolk, kopieën) Vooraleer invoering leerzorg: nieuw financieringsmodel : Alle netten gelijk Op basis van school- en leerlingkenmerken
dpbbao Hasselt
Leerzorgniveau II Wat? Leerlingen uit clusters 1,2,3 en 4 Gemeenschappelijk curriculum Ook kleuters Aanpassing van de onderwijssituatie door compenserende en/of dispenserende maatregelen Na gemotiveerd verslag
dpbbao Hasselt Leerzorgniveau II Wat? Inschrijvingsrecht Overgang LZN I naar LZN II is geen nieuwe inschrijving !!! Grote toevloed overleg op regionaal niveau (nog op te richten)
dpbbao Hasselt Leerzorgniveau II Hoe? Aanpassingen in het onderwijsaanbod na een gemotiveerd verslag: Compenserende maatregelen Dispenserende maatregelen
dpbbao Hasselt Compenseren Aanreiken van hulpmiddelen Afspraken op schoolniveau Gebruik bij het inoefenen Gebruik bij evaluatie
dpbbao Hasselt Dispenseren Niet noodzakelijke doelen weglaten Tot niveau van de eindtermen Waar mogelijk vervangen door bijkomende specifieke doelen Klassenraad bepaalt op basis van gemotiveerd verslag
dpbbao Hasselt Leerzorgniveau II Gemotiveerd verslag School en CLB beschrijven: Waarom hulp in LZN I onvoldoende was Gewenste schoolinterne ondersteuning Eventuele aanpassingen aan het curriculum Eventuele schoolexterne hulp Sterke betrokkenheid ouders en leerlingen Vervangt GON-attest Transparantie voor alle betrokkenen
dpbbao Hasselt Leerzorgniveau II Verwachtingen t.a.v. de leerkrachten Omgaan met de diversiteit van de groep Het onderwijsleerproces aanpassen aan de specifieke behoeften en mogelijkheden van de leerlingen door te differentiëren, remediëren, compenseren en dispenseren. Rekening houden met de socio-culturele achtergrond van de leerlingen, waaronder de grootstedelijke context. Met ouders communiceren over hun kind op basis van overleg met collega’s en/of externen.
dpbbao Hasselt Leerzorgniveau II Ondersteuning van leerkrachten Pedagogische begeleiding:: Teamgerichte ondersteuning Remediëren, dispenseren, compenseren Organiseren van passende werkvormen CLB: Leerkrachten: ondersteuning in aanpak individuele kind (team/individu)handelingsgerichte diagnostiek, Ouders als actieve partner laten deelnemen School BuO Teamgerichte ondersteuning (cluster 2 en 4) Individugerichte GON-ondersteuning (leerling) in cluster 3
dpbbao Hasselt Leerzorgniveau II Financiering Zie LZN I Zorg + (niveau scholengemeenschap) GON Cluster 2 en 4: enveloppe niveau SG Voor samenwerking school BuO Later: invulbaar door school gewoon onderwijs Cluster3 : handicapspecifieke ondersteuning leerling
dpbbao Hasselt
Leerzorgniveau III Wat ? Voor leerlingen uit clusters 2,3 en 4 Individueel curriculum Attestering – getuigschrift mogelijk In school voor gewoon onderwijs of in school voor buitengewoon onderwijs Individuele financiering
dpbbao Hasselt Leerzorgniveau III Hoe ? Individuele handelings- en participatieplanning, gebaseerd op de reeds verworven competenties individuele doelen Ouders kiezen na overleg setting BaO of BuBaO
dpbbao Hasselt Overgang LZN II naar LZN III Beschrijving van inspanningen op LZN I en LZN II en het resultaat ervan Klassenraad bepaalt ondersteuning en handelingsplanning Handelingsplanning gebaseerd op ontwikkelingsdoelen; waar mogelijk op eindtermen
dpbbao Hasselt Inschrijvingsrecht LZN III Geleidelijke invoering inschrijvingsrecht tot 2016 Vanaf aanvang leerzorg: principe vrijwilligheid Draagkrachtafweging GOK-decreet 2016: inschrijvingsrecht, maar draagkracht van de school blijft beschermd: Overschrijden bepaald percentage leerlingen in LZN III Andere mogelijke objectiveerbare parameters Draagkrachtoverweging alleen mogelijk bij inschrijving van nieuwe leerling !!!
dpbbao Hasselt LZN III in BuO Types vervangen door clusters en doelgroepen Mogelijkheid tot verbreding en verdieping van het aanbod Bij aanvang leerzorg expliciteren Leerzorgniveau III en/of leerzorgniveau IV doelgroepen Tijdelijke stimulans voor verbreding of verdieping Plannificatiecommissie (scholen, ouders, deskundigen, overheid) onderzoekt behoeften en mogelijkheden
dpbbao Hasselt Leerzorgniveau III Verwachtingen t.a.v. de leerkrachten Flexibiliteit om op individuele wijze leerlingen te begeleiden Opstellen en uitwerken van handelingsplannen: Selecteren van aansluitende ontwikkelingsdoelen Plannen, uitvoeren en evalueren van de fasen binnen handelingsplanning
dpbbao Hasselt Leerzorgniveau III Verwachtingen t.a.v. de leerkrachten Opstellen van een participatieplan Hoe kan de leerling met individueel curriculum deelnemen aan groepsactiviteiten? Extra voor BuO: De deskundigheid in het omgaan met de leerlingproblematiek delen met de teamleden van het gewoon onderwijs
dpbbao Hasselt Leerzorgniveau III Ondersteuning van leerkrachten CLB en pedagogische begeleiding: Teamleden ondersteunen in het handelingsgericht werken Scholen voor BuO Ondersteuning via GON
dpbbao Hasselt Financiering in LZN III Leerlinggebonden budget (BaO = BuBaO), beschikbaar vanaf inschrijving leerling Omkadering per leerzorgveld In BaO prioritair gericht op samenwerking met BuBaO
dpbbao Hasselt
Leerzorgniveau IV Wat ? Voor leerlingen uit cluster 3 en 4 Leerlingen die naast onderwijsaanpassingen ook nood hebben aan gespecialiseerde therapie en verzorging Complexe ondersteuningsnoden
dpbbao Hasselt Leerzorgniveau IV Wat ? Zeer ernstige en/of meervoudige problemen Ernstige problemen in de sociale interactie met negatieve implicaties voor zichzelf en medeleerlingen Extreem gedrag dat niet persoons- of situatiegebonden is Psychodiagnostisch onderzoek
dpbbao Hasselt Leerzorgniveau IV Hoe ? Complementair en geïntegreerd onderwijs-, zorg- en therapie-aanbod. Best in bijzondere onderwijs- en/of zorgsetting Samenwerking onderwijs en welzijn
dpbbao Hasselt Inschrijvingsrecht LZN IV School BuO – passende cluster - LZN IV Anders: vrijwilligheid Indien vrijwillig in school voor gewoon onderwijs: middelen als LZN III.
dpbbao Hasselt
Leerzorgniveau V Wat ? Voor leerlingen uit clusters 1,2,3 en 4 Voor kinderen die korte of lange tijd afwezig zijn uit school Uit verschillende clusters en leerzorgniveaus Setting: BuO, medische voorziening, thuis, … Doel: achterstand beperken en voorbereiding terugkeer naar school
dpbbao Hasselt Mogelijkheden LZN V BuO - type 5 POAH TOAH K-diensten BedNet delta
dpbbao Hasselt
Leerzorgvelden Elke leerling wordt een passend leerzorgniveau toegewezen Classificerende en handelingsgerichte diagnostiek Landelijke criteria en procedures CLB eindverantwoordelijke voor inschaling
dpbbao Hasselt Interactioneel model Betrokkenheid van schoolteam, ouders en leerlingen Elke partij kan het inschalingsproces initiëren Inschaling waar mogelijk in consensus CLB heeft beslissingsbevoegdheid Ouders eindverantwoordelijkheid schoolkeuze Onafhankelijke beroepsinstantie
dpbbao Hasselt Kenmerken van inschalingsprocedures Subsidiariteit tussen de leerzorgniveaus Flexibele inschaling mogelijk Dynamische inschaling S
dpbbao Hasselt Kwaliteitstoezicht op werking CLB Overheid doet opvolging van: Het aantal inschalingen Het correct toepassen van de procedures met bijzondere aandacht voor de overgangen tussen leerzorgniveaus II, III en IV Sociale determinatie Verschillen in de leerlingenpopulatie mogen niet te groot worden.
dpbbao Hasselt
Voorstel tijdpad invoering leerzorg 2007: conceptnota 2007 – 2008: Decreetvorming Ontwikkelen van inschalingsindicatoren, -procedures en –protocollen Proefdraaien landelijke criteria
dpbbao Hasselt Voorstel tijdpad invoering leerzorg 1/9/2009 – 2011: fase 1 Invoering LZN I en LZN II Invoering gemotiveerd verslag overgang LZN I en LZN II Inschaling door CLB volgens leerzorgniveaus en clusters/doelgroepen
dpbbao Hasselt Voorstel tijdpad invoering leerzorg Invoering LZN III met keuze voor BuO Vrijwilligheid inschrijving leerling LZN III in gewoon onderwijs (condities GOK-decreet) Plannificatiecommissie voor vrijwillige verbreding/verdieping in BuO Evaluatie en bijsturingen
dpbbao Hasselt Voorstel tijdpad invoering leerzorg 2011 – 2014: fase 2 Verderzetten vrijwilligheid bij inschrijving leerlingen LZN III in gewoon onderwijs Realisatie verbreding en verdieping BuO (m.i.v. LZN IV) volgens plannificatieprocedure Evaluatie vrijwilligheid bij inschrijving leerlingen LZN III in gewoon onderwijs
dpbbao Hasselt Voorstel tijdpad invoering leerzorg 2014 – 2016: fase 3 Implementatie LZN III met keuze voor gewoon onderwijs of buitengewoon onderwijs. Draagkrachtprocedures op basis van percentages zijn gegarandeerd.
dpbbao Hasselt Algemene kritische bedenkingen uit het werkveld Nu moeten we een school voor BuO worden, want die lopen leeg.
dpbbao Hasselt Algemene kritische bedenkingen uit het werkveld Als we hier gericht op ingaan, trekken we alle probleemkinderen uit de regio aan.
dpbbao Hasselt Algemene kritische bedenkingen uit het werkveld Moeten we nu specialist in alles worden?
dpbbao Hasselt Algemene kritische bedenkingen uit het werkveld De zorgleerkracht moet zich maar met de leerlingen uit LZN II en III bezighouden.
dpbbao Hasselt Algemene kritische bedenkingen uit het werkveld Daar moet ik niet beginnen. Eer dit in voege gaat, ben ik op pensioen!
dpbbao Hasselt En nu ? Elementaire voorbereiding Personeelsvergadering per school Schoolspecifieke voorbereiding
dpbbao Hasselt Het is uiteindelijk om hen te doen !