Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VVP Hoorzitting Vlaams Parlement Carl VEREECKE Rik RÖTTGER Gedeputeerden Koen DE WULF Dienst Vergunningen (W-VL)
Advertisements

Ontheffing: Juridische & Procedurele aspecten. Juridische aspecten.
Project TERUGREM door Rudy STEVENS en Serge KERKHOF
Beweging in de regelgeving Project Versnelling Investeringsprojecten Stand van zaken september 2011.
UITZONDERLIJK VERVOER Update via View > Header and Footer2 UITZONDERLIJK VERVOER Nieuwe reglementering sinds 1 juli 2010.
Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
Project-m.e.r. screening & relatie met stadsontwikkelingsprojecten
McGuireWoods LLP Symposium Belgica 25 oktober 2004 De milieueffectenbeoordeling van vergunningsplichtige activiteiten in de Belgische zeegebieden: een.
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
GEZINSHERENIGING met subsidiair beschermden
Infrastructuurvereisten FAVV Quality Days 28/04/2011
Inkomenstarief en kindcode voor ouders en opvang 22 november 2013
Visie industrie op MER-plicht en ontheffing
PROCEDURE BETROKKEN ACTOREN RECHTSBESCHERMING De stedenbouwkundige vergunning VERBIST Advocaten
Digitaal indienen van een milieuvergunningsaanvraag via het eMIL-loket 15 september 2010.
Rechtshandelingen van de Unie
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Nieuwe regelgeving geattesteerde kadervorming
Plan-MER Oosterweelverbinding 26 juni Plan-MER OosterweelverbindingDavid Stevens Dienst Mer Inhoud 1.Doelstelling van het plan-MER  Wat is een.
Interpretatie van artikel 12 ARBIS Beheer van wijzigingen VAN WONTERGHEM Frederik - FANC VAN DEN BERGHE Yves - Bel V.
1 Klassieke procedure. 2 SLO + goedkeuring MP/TFP SSL Gunning Gunning 1° opdracht < 240 dagen na betrokken SSL (i.g.v. overmacht: termijn verlengbaar)
Infomoment Oproep ontwikkelings- educatie oktober 2013.
Besluit van de Vlaamse Regering m.b.t. dual use goederen Wijzigingen en aandachtspunten.
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
Voorontwerp van decreet houdende diverse maatregelen betreffende de rechtspositie van leerlingen in het basis- en secundair onderwijs en betreffende de.
Hoe verloopt de registratie van 1 of meerdere vestigingen, gelegen in het Vlaamse Gewest ? 04/10/20123rd Stakeholders Dialogue EMAS Registratieprocedure.
Nieuwe regelgeving dienstencheques en de impact op de OCMW’s Werkgroep activering 7 juli 2012.
1 Besluit Energieplanning Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling Natuurlijke Rijkdommen en Energie Wim Lameire Belangrijke.
1.Sociaal objectief 2.Wonen in eigen streek (DGPB, boek 5) 3.Register onbebouwde percelen 4.Leegstandsregister.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Ontheffing: Juridische & Procedurele aspecten. Ontheffing Vragen: 1. Wat ? 2. Waarom ? 3. Waarvoor ? 4. Wanneer ? 5. Hoe ? 6. Inhoud & Geldingsduur ?
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Samenstelling en inhoud van een ontheffingsaanvraag.
Inhoud van een ontheffingsaanvraag. Kenmerken van het project Kenmerken van de omgeving versus Effecten van het project Toetsen aan welke criteria.
De ontheffingsnota: een praktijkvoorbeeld Ir. Barbara Vael afdeling Water 24 mei 2005.
Andere Nieuwtjes Studiedag 19 oktober 2011: Mer – in beweging naar een nieuwe toekomst.
Contingent art.60 verhoogde staatstoelage Werkgroep activering 11 januari 2013.
Nieuwe regelgeving dienstencheques en de impact op de OCMW’s Werkgroep activering 11 oktober 2012.
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Infosessie Brussel 7 en 12 december 2013 In samenwerking met ONE.
LIN-Infodag - 24 mei Verwachtingen van een ontheffingsaanvraag AROHM Inge Leenders Afdeling Stedenbouwkundige Vergunningen.
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Algemene bepalingen Team Implantaten.
De (T)OR en de bestuurder
OMGEVINGSVERGUNNING VERENIGT BOUW- EN MILIEUVERGUNNING INTEGRATIE MER VERSNELLING VAN INVESTERINGSPROJECTEN Philippe Muyters – Vlaams minister van Ruimtelijke.
Specialisatie Grote Huisdieren Docent: A. Bertram.
Ruimtelijke ordening Enkele algemene beschouwingen Dilbeek donderdag 6 november 2008 (ontwerp)
WELKOM Studiedag 15 maart instituut voor Mensenrechten en Medisch Onderzoek Welkom Mededelingen Programma Resultaat Geluid mobiele telefoons uitschakelen.
Ontheffing: Juridische & Procedurele aspecten. Juridische aspecten.
OR & Reglement. Conform WOR: iedere OR moet een reglement opstellen waarin … “de onderwerpen worden geregeld die bij of krachtens deze wet ter regeling.
Nieuwe regelgeving inzake de (electronische) meldingsplicht van werken Patrick Princen RSZ/0NSS.
TOELICHTINGEN BIJ STAP 1 Toelichting Projectnaam van het sectorplan Geef het project een logische naam van maximaal 50 tekens inclusief spaties. Toegestaan.
Weg naar Wouw 40 Technisch beraad - Presentatie -.
Modernisering WVO Ralph Dingemans. 2 Modernisering WVO Vereenvoudiging bekostiging scholen voor voortgezet onderwijs Integrale (wets)technische modernisering.
Richtlijn inzake industriële emissies (IPPC review) Thema inspecties, toegang tot informatie en deelneming van het publiek Michel Amand DGRNE - DCE Pilote.
Sectoroverleg 1 juli 2016 Stand van zaken beleidsdossiers KO.
Visie industrie op MER-plicht en ontheffing
Inhoud van een ontheffingsaanvraag
Evaluatie in CMW & LDE.
De digitale Omgevingsvergunning verkavelingen en bijstellingen verkavelingen December 2017.
REGLEMENT OCCASIONELE EVENEMENTEN
Transcript van de presentatie:

Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer

Inhoud Inleiding milieueffectrapportage Project-m.e.r.-regelgeving Bijlage I - projecten Bijlage II - projecten Bijlage III - projecten

1. Inleiding milieueffectrapportage Plan-m.e.r. bij plannen en programma’s (vooral RUP’s) Plan-MER Ontheffing plan-MER Screening plan-MER Project-m.e.r. bij vergunningen Project-MER Ontheffing project-MER Screening project-MER (sinds 2011-2012)

2. Project-m.e.r.-regelgeving Van toepassing zijnde project-m.e.r.-regelgeving Hoofdstuk III van titel IV van het D.A.B.M. (art. 4.3.1 e.v.) Aangepast door decreet van 23 maart 2012 “Project-m.e.r.-screeningsprocedure” wordt ingevoerd Ook VCRO en MVD worden aangepast Aangepast door decreet van 1 maart 2013 Project-m.e.r.-besluit van 10 december 2004 Aangepast door besluit van 1 maart 2013 Ook Vlarem en besluiten RO worden aangepast

2. Project-m.e.r.-regelgeving Datum van inwerkingtreding De nieuwe regelgeving treedt in werking op y/y/2013, i.e. de dag waarop het besluit van 1 maart 2013 in het B.S. wordt gepubliceerd Overgangsbepaling MVA en SVA waarvoor een vergunningsaanvraag werd verzonden aan de bevoegde overheid voor de datum van de inwerkingtreding van het decreet, worden nog uitgevoerd overeenkomstig de procedure die van toepassing was op dat ogenblik

2. Project-m.e.r.-regelgeving Projecten van bijlage I, II en III worden aan een milieueffectrapportage onderworpen alvorens een vergunning wordt verleend Drie verschillende procedures Projecten uit bijlage I van het project-m.e.r.-besluit van 10/12/2004 Verplichte opmaak van project-MER (1) Projecten uit bijlage II van het project-m.e.r.-besluit van 10/12/2004 In principe opmaak van een project-MER Gemotiveerd verzoek tot ontheffing (2) kan ingediend worden Projecten uit bijlage III van het project-m.e.r.-besluit van 10/12/2004 In principe opmaak van project-MER Project-m.e.r.-screeningsnota (3) kan ingediend worden

3. Bijlage I - projecten Een project-MER moet verplicht worden opgesteld en gevoegd bij het vergunningsaanvraagdossier 28 projectcategorieën/rubrieken

3. Bijlage I - projecten Procedure opmaak project-MER (art. 4.3.1 D.A.B.M.) Kennisgeving Volledigverklaring door dienst Mer Terinzagelegging (publiek en adviesinstanties) Opstellen richtlijnen door dienst Mer Opmaak project-MER door erkende MER-deskundigen Goedkeuring van project-MER door dienst Mer Goedgekeurd project-MER wordt bij vergunningsaanvraagdossier gevoegd

4. Bijlage II - projecten In principe moet een project-MER worden opgesteld, maar een ontheffingsdossier kan ingediend worden bij dienst Mer Ontheffingsdossier en ontheffingsbeslissing moet gevoegd worden bij vergunningsaanvraagdossier 14 projectcategorieën/rubrieken

4. Bijlage II - projecten Procedure opmaak project-MER (art. 4.3.1 D.A.B.M.) Procedure ontheffing van de project-MER-plicht (art. 4.3.3, §3 D.A.B.M.) Dienst Mer kan ontheffen indien ze oordeelt dat vroeger al een plan-MER werd goedgekeurd betreffende een P/P waarin het project past of een project-MER werd goedgekeurd betreffende een project waarvan het voorgenomen initiatief een herhaling, voortzetting of alternatief is een toetsing aan de criteria van bijlage II uitwijst dat het voorgenomen project geen aanzienlijke gevolgen kan hebben voor het milieu en een project-MER redelijkerwijze geen nieuwe of bijkomende gegevens over aanzienlijke milieueffecten kan bevatten

4. Bijlage II - projecten Procedure ontheffing van de project-MER-plicht (art. 4.3.3, §3 D.A.B.M.) Gemotiveerd verzoek tot ontheffing verzenden naar dienst Mer Binnen termijn van 60 dagen na ontvangst neemt dienst Mer een beslissing Gemotiveerd verzoek tot heroverweging is mogelijk Definitieve beslissing moet gevoegd worden bij vergunningsaanvraag

5. Bijlage III - projecten (In principe moet een project-MER worden opgesteld, maar) een project-m.e.r.-screeningsnota kan ingediend worden 13 projectcategorieën/rubrieken

5. Bijlage III - projecten Stap 0: Is er een vergunning nodig? Stap 1: Valt het project onder het toepassingsgebied van bijlage III? Stap 2: Opmaak van een PrMS om te voegen bij de VA Stap 3: Beslissing over de plicht tot opmaak van een project-MER in de ontvankelijkheids- en volledigheidsfase Stap 4: “Actie” mogelijk tegen beslissing

5. Bijlage III - projecten Stap 0: Is er een vergunning nodig? 1 uitzondering: “mededeling kleine verandering” Voor projecten die niet vergunningsplichtig zijn, zijn er geen verplichtingen op het vlak van project-m.e.r

5. Bijlage III - projecten Stap 1: Valt het project onder het toepassingsgebied van bijlage III? Checken of het project onder bijlage III valt Principiële project-MER-plicht voor bijlage III projecten Voor bijlage III-projecten kan de IN een PrMS indienen bij de overheid die beslist over de O en V van de VA Art. 2, §8 van besluit stelt dat “wanneer een project onder de toepassing valt van verschillende bijlagen, dan geldt voor dit project de procedure van de bijlage met het kleinste nummer”

5. Bijlage III - projecten Stap 2: Opmaak van een PrMS om te voegen bij de VA Definitie van project-m.e.r.-screeningsnota (art. 1, 5° project-m.e.r.-besluit) “Een document waarin van een voorgenomen project wordt aangegeven of er aanzienlijke effecten voor mens en milieu te verwachten zijn” Vlaamse Regering kan inzake project-m.e.r.-screening nadere regels vaststellen en vorm en inhoudelijke elementen van PrMS bepalen. Vlaamse minister kan een “modelformulier” vaststellen voor de opmaak van een PrMS. In afwachting van uitvoeringsmaatregelen: “Handleiding” van de dienst Mer over vorm en inhoud van PrMS

5. Bijlage III - projecten Stap 2: Opmaak van een PrMS om te voegen bij de VA Als de aanvraag onderworpen is aan een milieueffectrapportage, dan dient bij de milieuvergunningsaanvraag, bij het dossier van de aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning, bij de aanvraag voor een verkavelingsvergunning op straffe van onvolledigheid één van de volgende documenten gevoegd te worden: een milieueffectrapport het verzoek tot ontheffing van de milieueffectrapportage, vergezeld van de goedkeuring ervan een project-m.e.r.-screeningsnota

5. Bijlage III - projecten Stap 3: Beslissing van “overheid die beslist over O en V van VA” over de plicht tot opmaak van een project-MER in OV-fase Wanneer een PrMS werd opgesteld, neemt de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de VA een beslissing of er al dan niet een project-MER moet worden opgesteld Op ogenblik van en als onderdeel van beslissing over O en V van VA Resultaat van O en V onderzoek wordt naar aanvrager verstuurd binnen 30 dagen i.p.v. 14 dagen Beslissing dat project-MER moet worden opgesteld heeft van rechtswege de onvolledigheid van de VA tot gevolg

5. Bijlage III - projecten Stap 3: Beslissing van de “overheid die beslist over O en V van VA” over plicht tot opmaak van een project-MER in OV-fase Geen project-MER nodig indien: voorgenomen project geen aanzienlijke gevolgen kan hebben voor het milieu en een project-MER redelijkerwijze geen nieuwe of bijkomende gegevens over aanzienlijke milieueffecten kan bevatten; of vroeger al een plan-MER werd goedgekeurd betreffende een P/P waarin een project met vergelijkbare effecten beoordeeld werd of een project-MER werd goedgekeurd betreffende een project waarvan het voorgenomen initiatief een herhaling, voortzetting of alternatief is, en een nieuw project-MER redelijkerwijze geen nieuwe of bijkomende gegevens over aanzienlijke milieueffecten kan bevatten

5. Bijlage III - projecten Stap 3: Beslissing van de “overheid die beslist over O en V van VA” over plicht tot opmaak van een project-MER in OV-fase Geen automatische ontvankelijk- en volledigheidsverklaring meer (MV) “[Indien geen schriftelijke KG binnen de 30 dagen werd verzonden…] wordt de procedure voortgezet. In dat geval doet de VVO uitdrukkelijk uitspraak in haar beslissing of er een MER moet worden opgesteld. […]” Specifieke situatie bij hervergunning Indien beslissing dat project-MER nodig is… verdere exploitatie mogelijk… als nieuwe aanvraag wordt ingediend binnen termijn van 6 maanden na de datum waarop de laatste beslissing over de plicht tot het opstellen van het MER aan de aanvrager werd betekend. Termijn van 6 maanden kan maximaal 2x verlengd worden met drie maanden

5. Bijlage III - projecten Stap 4: “Actie” mogelijk tegen beslissing Indien de “overheid die beslist over O en V van VA” beslist dat project-MER opgemaakt moet worden, dan kan gemotiveerd verzoek tot ontheffing van de rapportageverplichting ingediend worden bij dienst Mer Beslissing van dienst Mer is “bindende” beslissing