Ervaringen van Poolse ouders binnen de Vlaamse schoolomgeving

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Een transnationaal huwelijk tegen alle verwachtingen in?
EDO in de lerarenopleiding
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Buitengewoon Allochtone leerlingen
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Hoe beleven ECM ouders de doorverwijzing van hun kind naar het buitengewoon onderwijs? Anneloes Vandenbroucke & Laura Vanclooster.
CHAPEAU, MIJNHEER FILLON !!! Vertaald uit het Frans – Freddy Storm 02/2010.
Dag 13. Dag 13 Dit keer wil ik… Sinterklaas… het dagboek van dit jaar afsluiten. Dag 13 van het dagboek Hallo lieve kinderen, Dit is dan alweer de.
Welkom bij Leefstijl.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
“Wees een dame en maak geen reclame.”
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
Mijn Intake Kevin Lutgert Matchpoint. De Voorbereiding naar mijn opleiding Onderzoeken Beslissingen nemen Praten met Matchpoint Gesprek op.
Woord van Leven April 2014.
THEMA GENIET MAAR DRINK MET MATE
Pastoraal op school.
© De Coninck Sofie en © Onze maatschappij is multicultureel.
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
Impact” van de buurt De buurt als leer- en leefomgeving naast de schoolmuren –Isabelle Pannecoucke – OASeS Universiteit Antwerpen Praktijkverhaal –Marc.
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven."
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Ab Kan Restaurant beheerder.
Samenwerken in burgerschap
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
S TEUNPUNT G ELIJKEKANSENBELEID ZOEMT IN OP SOCIAAL - CULTURELE INTEGRATIE BIJ ALLOCHTONEN Maarten Van Craen, Kris Vancluysen, Johan Anckaert, Marjan Aerschot.
Informeren van ouders en kinderen - CBJ Inleiding Toelichting van de organisatiestructuur Traject van de hulpverlening Instemming met de hulpverlening.
Multiculti.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
was ik alleen met m'n vader met 'n tourgroep waren we gewoon 'n weekje, hadden allemaal sites bekeken en zo.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Welkom op onze thema-avond
Symposium 12 mei 2011 Workshop: ‘Het multicultureel samenleven in een opvangcentrum’ door Katrien Wens en Joris Calsius.
Interpreteren van data
Vooraf Ochtendprogramma Interreligieuze communicatie Gelderse ontmoetingsdag, 6/11/2010, Mijke Jetten Voorstellen PowerPoint: structuur, zie
House of Freaks BEACHCLUB VROEGER. Wie? Wat? Waar?  House of Freaks  2 juni :00 – 00:00  Beachclub Vroeger  Bloemendaal.
Ik heb iets van autisme of zo
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
© VIP GilzeRijen ( brengt hulpvragers en vrijwilligers bij elkaar en de website is een zusje van Zorgvoorelkaar.com. Rob: “Ik was.
Open de wereld themadag FODOK en JC
Communicatie met ouders
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Solidariteit tussen de verschillende leeftijden… 29/04/2015.
Mijn vrouw en ik.. Eerst wil ik me even voorstellen. Ik ben Hendrik.
1 TH Hoofdstuk 1 Bevolking § 6 en 7
1 vwo Hoofdstuk 1 Bevolking, §7 - 9
Titel wereld moet weg. 1 havo/vwo 1 Bevolking § 7-8.
Goed in je vel zitten Talenten ontplooien Omgaan met dagelijkse stress
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
SAY BSO ASO SAY KSO 2de graad SO TSO WHAT?.
De noden van alleenwonende patiënten met kanker ten aanzien van hun omgeving: een kwalitatief onderzoek Benoot, C.; Deschepper, R.; Saelaert, M. ; Grypdonck,
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Het Roze Strikje Hoeveel hou je van haar... ? hou je van haar... ?
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Welkom. Waarom ben je naar de Meervouddag gekomen? 1.Lijkt me een interessant programma 2.Het is toch verplicht? 3.Gezellig met mijn collega’s een dagje.
H4 Bij welke groep hoor je?
Diversiteit en integratie
Transcript van de presentatie:

Ervaringen van Poolse ouders binnen de Vlaamse schoolomgeving Onderzoeksproject Oprit 14 Etnografisch onderzoek Edith Piqueray

Overzicht 1. Inleiding 2. Theoretisch kader en onderzoeksvragen Situering van deze studie binnen het project Oprit 14 A. Probleemstelling en onderzoeksvraag B. Theoretisch kader C. Onderzoekspopulatie en setting D. Onderzoeksmethoden ‘Subtractieve’ en ‘additieve’ acculturatietheorieën Centrale onderzoeksvraag Focus op de Poolse gemeenschap gemigreerd na de jaren ’90 2. Theoretisch kader en onderzoeksvragen 3. Methodologie, onderzoekspopulatie en setting 4. Bevindingen 5. Voorlopige conclusies

1. Inleiding Situering van deze studie binnen het project Oprit 14 A. Probleemstelling en onderzoeksvraag Probleemstelling: ongelijke kansen binnen het Vlaamse onderwijs (Mahieu 2002, Hirtt 2006, Duquet e.a. 2006) Centrale onderzoeksvraag: welke factoren verbonden aan de school, de thuisomgeving, de buurt, de vriendengroep en de etno-culturele gemeenschap bepalen de ontwikkeling van de onderwijsloopbanen van jongeren met en zonder immigratie-achtergrond binnen het Vlaamse onderwijs? 4 thema’s: identificatie, engagement, toekomst en verwachtingen, sociale netwerken

1. Inleiding B. Theoretisch kader Structure en human agency (Crossley 2001, Brubaker 2004) De invulling van de concepten etniciteit en cultuur (Roosens 1998, Barth 1969, Turner & Reynold 2001, Brubaker e.a. 2004, Wacquant 1998, Jenkins 1997) Sociale reproductie: verschillen tussen sociale klassen (Bourdieu & Passeron 1977 1990) verschillen tussen etno-culturele gemeenschappen (Ogbu 1990, Roosens 1995, Song & Wang, 2004) Het gebruik van een multi-level en multidisciplinaire ecologische benadering (Feinstein e.a. 2004, Bronfenbrenner 1979)

1. Inleiding C. Onderzoekspopulatie en setting D. Onderzoeksmethoden Jongeren met een Chinese, Marokkaanse, Poolse, Turkse en Vlaamse achtergrond Focus op de 2de graad van het secundair onderwijs Drie Vlaamse steden: Antwerpen, Genk en Gent Bestuderen van jongeren in de school en thuis- /community-omgeving D. Onderzoeksmethoden Kwantitatief onderzoek: survey Kwalitatief onderzoek: interviews, groepsdiscussies, dagboek- en foto-opdrachten, …

1. Inleiding ‘Subtractieve’ en ‘additieve’ acculturatie theorie (Roosens, 1995, 2007) Centrale onderzoeksvraag: Hoe percipiëren de ouders van jongeren met een Poolse immigratie-achtergrond de attitude van diverse actoren binnen het Vlaamse onderwijs tegenover de taal en cultuur van hun land van herkomst? Focus op de Poolse gemeenschap gemigreerd na de jaren ‘90

2. Onderzoeksvraag en theoretisch kader Studie naar de perceptie van de respondenten over: De verschillen en gelijkenissen tussen de eigen etno- culturele identiteit en die van de dominante gemeenschap in het immigratieland Invulling concepten ‘etno-culturele identiteit’ en ‘cultuur’ (Roosens 1998, Barth 1969, Turner & Reynold 2001, Brubaker e.a. 2004, Wacquant 1998,Jenkins 1997) De mate waarin vanuit de Vlaamse schoolomgeving verwacht wordt dat Polen de identiteit van de dominante gemeenschap in het immigratieland overnemen De integratie van personen met een immigratie- achtergrond

3. Methodologie, onderzoekspopulatie en setting studie van de academische literatuur 13 semi-gestructureerde interviews (15 pers) 1 FGD (8 pers) Respondenten 13 moeders, 6 vaders en 2 ouderparen Migratieverhaal Familie Onderwijsgraad Arbeidsmarkt Religie

3. Methodologie, onderzoekspopulatie en setting 8 sleutelpersonen binnen de Poolse gemeenschap Setting 7 scholen: diversiteit naar onderwijsnet en –vormen (BSO – TSO – ASO) Gelegen in de stad Antwerpen

4. Bevindingen 1. (Dis)continuïteit tussen de Poolse en de Belgische etno-culturele identiteit Verschillen: Primordiale bloedverwantschap Rc: Ik denken ik ben Poolse vrouw, mijn kind is ook Pools. Poolse taal, land, geschiedenis I: En Jakub heeft dan ook in de Poolse school gezeten en waarom heeft hij de Poolse school gevolgd? Rm: Euh ja, voor mij was belangrijk om goe Poolse taal te leren ja taal te leren, spreken da is geen probleem, da doen we elke dag, dus dat kan ik hem leren, maar ik heb graag dat hij kan ook schrijven en zo een beetje geschiedenis euh kennen van de land enzo dus da … I: En waarom vond je dat belangrijk dat hij dat kan? Rm: Ok hij woont hier maar toch; wij zijn Pools.

4. Bevindingen Gelijkenissen: De katholieke godsdienst Ondanks beperkte sociale relaties tussen Polen en Belgen, voelen Polen zich meer verbonden met Belgen dan met andere etno- culturele gemeenschappen door het delen van: De katholieke godsdienst I: Zijn er bepaalde Poolse tradities of, of+ dingen in de cultuur die anders zijn dan die van de Belgische? Rf: Nee eigenlijk ni, nee. Ri: Nee, nee. Rf: wij hebben dezelfde … Ri: De Belgen ook is katholiek, katholieken, dat is zelfde en de euh+ Rf: Feestdagen Ri: Feestdagen en de kaartje van kerstmis, ja, ik heb ook, ik moet nog [lacht] Europese geschiedenis Europese identiteit

4. Bevindingen 2. Zich welkom voelen Ze voelen zich gerespecteerd en aanvaard Rg (leerling): Ik had nog nooit dat een leerkracht zo bijvoorbeeld (mij) ni respecteerde omdat ik van Polen ben. Ze ondervinden weinig discriminatie of racisme Relativeren van discriminatie of racisme Ra: ja da was ene keer, maar ja in Polen is meer meer Rg: meer racisme dan hier, in Polen is er zelf zijn er ni zo veel Marokkanen of zo, er loopt één Marokkaan in Polen (en) die beginnen al tegen te roepen of zo Ra: of joodse mensen I: ja ja ja Ra: joodse mensen beter ni gaan daar. Rg: of negers ook ni Ra: de mensen in Polen is ja zo

4. Bevindingen Ongelijke behandeling tov personen van Marokkaanse of Turkse origine Rxv: Je hebt van die zogezegd katholieke scholen waar er Marokkanen zitten. Als een Pool dan bijvoorbeeld voor Kerst naar Polen gaat en een dagje niet naar school komt maken zij daar meteen een groot probleem van, terwijl de Marokkanen ook hun feesten hebben en thuisblijven en daar maken de scholen helemaal geen probleem van. Rx1: (gaat verder op de vorige spreker) Want zij weten dat een Pool verantwoordelijk is en discipline heeft, terwijl een Marokkaan aan studeren sowieso geen boodschap heeft, en dus maken zij daar geen problemen van. Er bestaan voldoende mogelijkheden om hun eigen etno-culturele identiteit te beleven vb. de Poolse school, Poolse misvieringen

4. Bevindingen 3. Visie op integratie Migranten dienen zich aan te passen aan de cultuur, wetten, religieuze meerderheid en taal van de dominante gemeenschap in het immigratieland Rp : Jij wil wonen hier, of nie. Jij komt, jij moet accepteren, alle reglementen voor dat land, voor dat school, voor dat werk, alles. Ze ervaren de regel om alleen Nl te spreken op school als positief Rp: (…) dat is school, wij komen in dat land, en dat is regels en dat is beter, jij wil wonen hier, jij moet perfect Nederlands praten. Ze percipiëren het Belgisch beleid als ‘open’ en ‘tolerant’ ten aanzien van immigranten

5. Voorlopige conclusies De respondenten ervaren de attitude van actoren binnen het Vlaamse onderwijs ten aanzien van hun eigen taal en cultuur positief Dit kan mede verklaard worden doordat: Polen zich sterk verbonden voelen met de identiteit van de dominante gemeenschap in België Polen vinden dat immigranten zich dienen aan te passen aan de dominante gemeenschap in de publieke sfeer De katholieke achtergrond speelt een belangrijke rol binnen het Vlaamse onderwijs

Vragen, opmerkingen of suggesties? Bedankt! Vragen, opmerkingen of suggesties?