Oplossingen binnen handbereik Communicati e Connect ie Coördina tie Contro le Robin: Strategisch denken en handelen 13 september 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatiebijeenkomst cliëntenraden en cliëntenorganisaties Verpleging, Verzorging & Thuiszorg 22 mei 2014.
Advertisements

Zorg voor Amstelveen 29 januari 2012.
Decentralisatie AWBZ naar Wmo Projectleiders Genie Hendriks, directie Ontwikkeling Caroline Krijnen, directie Ontwikkeling 15 juni.
Voorbereiding stelselwijzigingen Transitiebureau en VNG
Wet maatschappelijke ondersteuning De Kracht van verbinden November 2010.
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Veranderingen AWBZ en WMO Gevolgen voor cliënten
Gerrie Abrahamse 18 november • Van harte welkom! • Vergadering • november 2009 Beleid verandert, verandert u mee? Inhoud presentatie: •Veranderingen.
Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Financieringsmogelijkheden van de geestelijke verzorging
Mantelzorg: zwakke schakel of ijzersterke verbinding in de zorgketen?
Veranderingen in rol Familieraden
Ledenbijeenkomst stelselwijzigingen zorg Stand van zaken Lente akkoord – begroting 2013 Bestuurlijk akkoord ggz Hervormingsplannen zorg “Ieder.
Decentralisaties maken e-facturatie nog interessanter.
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Decentralisatie AWBZ april 2013
Gemeente Ede Wmo Het is mensenwerk 19 februari 2014.
ICT van noodzakelijk kwaad naar strategisch bedrijfsmiddel
Kansen & uitdagingen Een b r e d e participatiewet
‘De genormeerde capaciteit per regio en de effecten voor zorgaanbieders, gemeenten en woningcorporaties’ Leendert van den Brink Zorginkoper AWBZ.
Veranderingen in de AWBZ en de Wmo
WINTERCONFERENTIE Zorg voor Zuid in voorbereiding.
Dementie Zorg voor later, nu Joan Veldhuizen Hein van der Reijden.
Gemeenten, Wmo en GGZ Bob van der Meijden VNG 9 februari 2006.
Presentatie Geert Keser 5 november 2010
Strategisch Overleg Stand van zaken decentralisatie AWBZ Woensdag 4 juli 2012.
De AWBZ Els Versteeg PGB alleen bij zorgbehoefte langer dan 1 jaar Begeleiding minimaal 10 uur per week 1 dagdeel telt voor 1 uur Niet de juiste.
Samen verder!.
Welkom Programma Korte terugblik Veranderingen in de wetgeving
Hervorming langdurige zorg
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
Debatbijeenkomst Binnenlands Bestuur
Hervormingen in de zorg AWBZ en Wmo
De ‘Zichtbare-schakel’-wijkverpleegkundige: een hele zorg minder Kosten-batenanalyse in opdracht van ZonMw Workshop effectieve innovaties in wonen, zorg.
Implementatie Wmo 2015 De Wolden en Hoogeveen
1 Van inkoop voor de klant naar zorg voor de klant De rol van cliëntenraden in het inkoopbeleid Auke Jelle Kingma 3 oktober 2014.
Hervorming langdurige zorg
Wijzigingen in de zorg van AWBZ naar Wmo
LOKALE HUURDERSRAAD HATTEM 20 november GEWOON! Veranderingen in de regelgeving op het gebied van Welzijn en zorg vanaf 1 januari 2015 Afschaffing.
Aanleiding tot verandering
Gemeente Ede.
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Aanbesteden in de thuiszorg’
Presentatie ledenbijeenkomst Viteria d.d dagen decentralisaties, Een zegen of een vloek? Tonny van Hensbergen, Federatie Opvang “Ieder mens.
Veranderingen in de zorg
Bedrijfsfunctiemodel IZO AWBZ, Wmo en Zvw Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning JANUARI 2013 VERSIE 1.0 IZO Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning.
een eerste stap in de modernisering van de iAWBZ de indicatiebron
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Wmo zorg & ondersteuning in 2015.
Inkoop 2014 Informatiebijeenkomst zorgaanbieders 23 april 2013.
De financiële setting na 1 januari 2015 en de consequenties voor de zorgboerderij Hans Pietersma.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Inleiding Wij zijn Zuidwester Aankondiging decentralisatie, wat nu? Proces van pionieren en verbinding zoeken Stappenplan transitiebureau Positionering.
Servicecentrum Drechtsteden Resultaatgerichte dienstverlener voor de regio!
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Ledenbijeenkomst VGN 7 juni 2011 Marcel de Krosse.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
31 mei 2016 Informatie over financiering van zorg vanaf 2013 – landelijke clientenraad
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Van AWBZ naar Wmo begeleiding Van AWBZ begeleiding naar Wmo ondersteuning 24 januari 2012.
Naar de gemeenten Wmo-koffietafel HPO-netwerkdag 28 november 2011 Edwin van Schijndel.
Cliëntvolgende bekostiging, AZR & declareren. Enkele cijfers  32 zorgkantoren van 13 concessiehouders  6 CIZ districten met 30 vestigingen  Ruim 3000.
Toekomst AWBZ ALV, 23 juni Maatregelen kabinet  Extra middelen ZZP  Overheveling begeleiding  Overheveling jeugdzorg  Uitvoering door zorgverzekeraars.
Stand van zaken stelselwijzigingen AWBZ Monique van der Meulen 29 maart 2011.
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
Uitdagingen voor lokale overheden
Opgaven in het sociale domein
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Oplossingen binnen handbereik Communicati e Connect ie Coördina tie Contro le Robin: Strategisch denken en handelen 13 september 2012

•Robin Matteman, I4C-Connect. •Ontzorgt zorgprofessionals: •Door koppeling van vraag en aanbod. •Voordelige inkoop, uitstekende kwaliteit. •E: M: Introductie

•4 jaar ervaring in langdurige zorg (AWBZ en Wmo). •Eerdere functies en rollen: •Business Consultant bij Mobilee. •Ketenmanager Wtcg bij het CAK. •Business Analist bij VGZ. Ervaring

Er staan ook de komende jaren weer veel belangrijke ontwikkelingen in de zorg voor de deur. • Verdere verfijning cliëntgericht declareren. • Bezuinigingen AWBZ, meer naar Wmo. • Overheveling begeleiding van AWBZ naar Wmo: • 2013?: alleen individuele begeleiding, dagbesteding en vervoer tzt ook kort verblijf en verblijf ‘lichte’ groepen. • 2014?: nieuwe en herindicaties / 2014: alle indicaties. • ERAI: Project/programma rond administratieve lastenverlichting. • Ontwikkelingen AZR: hoe vergaat het de melding aanvang zorg en melding einde zorg? • Deel indicatiestelling naar zorgaanbieders. • Koppeling declaratie aan eigen bijdrage? Ontwikkelingen in de zorg (1)

•Modernisering AGB-codestelsel: •Vanaf beheer AGB AWBZ van het CAK naar Vektis. •Overheveling van AZR-AGB van CVZ naar Vektis? •Modernisering geimplementeerd vanaf •Wordt de AWBZ risicodragend? •Zo ja, dan werkwijze AWBZ naar werkwijze ZVW? •Inkoopbeleid ZVW is veel dwingender. •Indicatiestelling jeugdzorg van BJZ naar Wmo-achtige wet? •Minder geld voor PGB in AWBZ, volgt Wmo? •Toetreding ZZP-ers in de markt door ontwikkelingen PGB AWBZ. •Intensiveringsmiddelen AWBZ. •Terug naar de wijk, meer participatie burger in relatie tot vroeg signalering en zorgverlening (mantelzorg). Ontwikkelingen in de zorg (2)

Zorgaanbieders krijgen te maken met verlies van recht op zorg en komen in een gemeentelijk meer politiek gedreven subsidieklimaat: •Onzekerheid: wie krijgt geld en waarom? •Wat te doen met langere termijn investeringen? •Kan de wethouder met zijn/haar beleid scoren? •Schept hij/zij geen precedenten? •Is er een aanzuigende werking van goede zorg? •Is overlast en onrust in de wijk te vermijden? •Betaalt gemeente alleen voor de maatschappelijk gewenste functie of ongemerkt ook aan andere belangen? Gevolgen algemeen (1) Gemeenten willen: gedetailleerde/optimale financiële transparantie en kwaliteit. Gevolg: nieuwe/extra administratieve lasten, verantwoordingssystemen en bureaucratie.

•Imago zorgaanbieders hoofdzakelijk negatief. •Zorgaanbieders vrezen: •Kwaliteitsvermindering voor cliënten. •Langdurige onzekerheid over nieuwe kaders en inkomsten (zorg, vervoer, vastgoed). •Onrust onder personeel. •Veel lobbyen en overleg met gemeenten. •Bestaande zorg wordt niet per definitie gecontinueerd. •Onzekerheid over budget 2013 en volgende jaren en daarmee ook voor personeel. •Door druk op prijsverlaging komen overheadkosten onder vuur te liggen Gevolgen algemeen (2)

•Veel administratieve wijzigingen. •Minder geld en op andere manieren verstrekt: •Overheveling begeleiding gaat gepaard met kortingen/bezuinigingen. •Uitvoeringsvrijheid bij gemeenten. •Indicatie niet langer leidend voor budget. •Meer gericht op budget voor een cliënt: •Declaratie op cliëntniveau. •Verantwoording declaraties verandert. •Meer inzicht in budget per cliënt. •Meer partners/partijen waarmee informatie moet worden uitgewisseld: •Meer zorgverzekeraars i.p.v. één zorgkantoor (per regio). •Gemeenten gaan nog grotere rol spelen. •Niet altijd gebaseerd op standaardisatie. •Beschikbare middelen voor administratieve afhandeling verminderen als gevolg van bezuinigingen. Gevolgen bedrijfsvoering (1)

•Focus op primair proces (= leveren van de zorg) wordt nog belangrijker. •Verschillende financieringsstromen voor de zorgaanbieders (AWBZ en Wmo). Daardoor dubbele contacten voor: •Financiën •Inkoop •Declaratie •Planning (plaatsen cliënt) •Indiceren/toewijzen •Gevolgen voor HR: •Schaalgrootte organisatie, ook ZZP-ers stromen in vanuit ontwikkelingen PGB. •Kennis personeel. •Procesondersteuning (flexibel en tijdig gereed). Gevolgen bedrijfsvoering (2)

Er dienen zich de komende jaren voldoende ontwikkelingen aan waar kansen liggen voor de zorgaanbieder. • Maak primair proces vraaggericht, met zelfsturende flexibele wijkteams. • Wijkgerichtheid zal voor basiszorg het ordeningsprincipe worden. • Wijkgerichte dienstverlening moet gepaard gaan met decentralisatie van verantwoordelijkheden en bevoegdheden. • Breng administratieve afhandeling op orde. Geen verschillen in informatie- verstrekking aan verschillende ketenpartners. Eenduidige administratie aan de bron. • Vergroot flexibiliteit en het anticipatievermogen van de administratieve organisatie en procesondersteuning op gebied van: •Financiën en personeel. •Administratie en zorg. Hoe nu verder (1)

•Bepaal benodigde schaalgrootte en kennis van de organisatie. •Buig interne gerichtheid om naar externe gerichtheid. •Herijk rollen van professionals, vrijwilligers en mantelzorgers. •Herijk producten en diensten. •Zorg voor kwalitatief hoge zorg tegen een efficiënte prijs. Meer goede zorg, voor minder geld. •Pas domotica toe om FTE te besparen of de kwaliteit van zorg te vergroten, zorg op afstand cq. signalering op afstand. Hoe nu verder (2)

•Zorgverzekeraars richten zich op uitvoering a la ZVW. •Zorgverzekeraars willen naar vrije inkoop (of zelfs cross-selling?). •Gemeente beducht voor grote zorgaanbieders die: •Aanbodgericht denken. •Belang hechten aan het in stand houden van de eigen topzware organisatie. •Geen natuurlijke partner zijn. •Gemeente hecht aan korte lijnen en een vast aanspreekpunt. •Gemeente hecht aan betrouwbare zorgaanbieder, weinig bestuurlijke drukte, geen dure managementcultuur en goed personeel. •Lokale aanwezigheid en beïnvloedingsmogelijkheid scoort beter dan grote regionale/landelijke zorgaanbieders tenzij heel specialistisch aanbod. Zorgaanbieders moeten initiatieven ondernemen die hun positie naar de gemeente en zorgverzekeraars versterkt. Samenwerking in ondersteunende functies kan efficiency opleveren. Samenwerken met ketenpartners

Samenwerken is het sleutelwoord! • De cliënt: casemanagement (breng cliënt in beeld: heel letterlijk, om wie gaat het, wat gebeurt er als ondersteuning wegvalt?). • Op functies, vanuit één locatie (ondersteunende functies). • In zorgketens (wijk, 1 e lijns, specialistisch). • In de breedte (wonen, werk, welzijn). • Tussen grote en kleine organisaties (hoofd- en onderaannemerschap). • Maak meerwaarde duidelijk: wat is de winst voor de burger? • Nieuwe kans voor meer nadruk op vroeg signalering en preventie? Samenwerken: Hoe dan? (1)

• Ondersteunende processen effectief en efficiënt inrichten, waardoor primair proces volledig in eigen hand blijft: • Vorm samenwerkingsverbanden voor ondersteunende processen bijv. door centralisatie en DVO’s/SLA’s zowel met zorgverzekeraars als gemeenten. • Samenwerken cq. centraliseren administratieve processen. • Samenwerken op gebied van ICT-ondersteuning en/of facilitair. • Kennis en ervaringen delen. Motto: Samen ontwikkelen!!!! Samenwerken: Hoe dan? (2)