Opleidingsleerkracht: competenties en opleidingstraject.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Waarom de MEL? Toename (na-)scholing leraren masterniveau
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Opleidingsinfrastructuur
Afsluitende bijeenkomst Opleiden in de School
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Professionaliteitsontwikkeling
Blariacumcollege Conferentie Inductie. Missie en visie Persoonlijke aandacht Sportactief zijn Kwaliteit leveren Onderzoekende houding.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Studietaak De studietaak staat centraal
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Opleiden in de school lits-jumeaux of twijfelaar? ? Jan Smits: contactpersoon ILS-HAN Astrid Breukers: staflid “opleiden in de school” Edison-college,
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
ERVARINGEN VAN EEN JAAR WERKEN ALS OPLEIDER IN SCHOOL
Opleiden in school 22 juni 2004
PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Doorbraak in professionalisering HPBO-project
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Een project van de Korengroep
Voortgangsgesprek fase 1
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Competentiegericht leren vmbo
juli 2008Opzet van het BKO-pakket RU1 Bekijk deze dia uitsluitend in presentatiemodus. Gebruik niet de schuifbalk, maar PgDn en PgUp.
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
moderniseren van het curriculum.
Workshop “Beoordelen”
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Rollen binnen het werkplekleren
Hoe leren professionals?
Coaching in regioleren
Van startbekwaam naar …..
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Personeelsbeleid Sirius
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Opleidingsleerkracht: competenties en opleidingstraject.

De opleidingsleerkracht: taakinhoud en perspectief; competenties; opleidingstraject.

Taakinhoud: De opleidingsleerkracht is een leerkracht met de specifieke taken in de (opleidings)school om: beginnende leerkrachten te begeleiden, te coachen en collegiaal te ondersteunen (het bijzonder met betrekking tot de (duale) opleiding die hij/zij volgt). leerkrachten te begeleiden, te coachen en collegiaal te ondersteunen in het kader van de voortdurende professionalisering van deze collega, mede in het licht van integraal personeels beleid (IPB).

Perspectief voor de nabije toekomst: De opleidingsleerkracht verzorgt, in nauw overleg met initiële lerarenopleiding primair onderwijs (PABO), onderdelen van de opleiding van de (beginnende) leraar op de eigen locatie van de opleidingsschool.

Competenties opleidingsleerkracht: Het begrip ‘competentie’: het vermogen om adequaat professioneel gedrag te kunnen laten zien in authentieke beroepssituaties (gedrag is gebaseerd op de integratie van informatie, ervaringen, vaardigheden, attitude en (zelf)reflectie).

Vier competentiedomeinen: De opleidingsleerkracht als begeleider/coach. De opleidingsleerkracht als coördinator. De opleidingsleerkracht als opleider. De opleidingsleerkracht als leidinggevende/beleidsontwikkelaar.

Begeleider/coach: Competenties die betrekking hebben op: doelgericht en pro-actief communiceren met (beginnende) leraren; hanteren van luistervaardigheden in gesprekken met anderen; vertrouwen geven, inspireren en stimuleren van (beginnende) leraren; aanvoelen van emoties van anderen en daarin van perspectief kunnen wisselen; opstellen en uitvoeren van begeleidingsplan en concrete afspraken maken;

Begeleider/coach: vervolg Competenties die betrekking hebben op: toepassen van effectieve interventie-, begeleidings- en coachingstechnieken; werken met verschillende vormen van begeleide intervisie; versterken van competenties van (beginnende) leraren door constructieve feedback en begeleiding; begeleiden van (beginnende) leraren bij het herkennen van leer- en gedragsproblemen; begeleiden van (beginnende) leraren bij klassenmanagement;

Coördinator: Competenties die betrekking hebben op organiseren en coördineren van de praktijkopleiding van de (beginnende) leraar; inschatten van stromingen in de eigen en andere schoolorganisaties; strategisch en tactisch operen in de eigen en andere schoolorganisaties; overzicht hebben van competenties van collega’s binnen de eigen en andere schoolorganisaties; voorzitten van diverse vormen van overleg op diverse niveaus in het kader van het opleiden van (beginnende) leraren; omgaan met tijdsdruk en stress; oplossingsgericht denken en handelen.

Opleider: Competenties die betrekking hebben op: (ortho)pedagogische en (ortho)didactische kennis kunnen vertalen naar de praktijk van onderwijs en opvoeding. kritisch reflecteren op eigen handelen; anderen aanzetten tot blijvende professionalisering en ontwikkeling; afstemmen van de individuele ontwikkeling van de (beginnende) leraar op de ontwikkeling van de schoolorganisatie; verwoorden en overbrengen van opleidingsconcept van de opleiding van de (beginnende) leraar;

Opleider: vervolg Competenties die betrekking hebben op: bewaken van voortgang van leerproces van (beginnende) leraar; benoemen van achtergronden en oorzaken van leer-, gedrag- en werkhoudingproblemen van leerlingen; observeren en beoordelen zelfstandig werken - arrangementen; monitoren van de uitvoering van groeps- en individuele handelingsplannen; afstand nemen van eigen concepten en zich verplaatsen in en aansluiten bij de verschillende leersstrategieën van anderen;

Leidinggevende/beleidsontwikkelaar:Competenties die betrekking hebben op: situationeel, effectief, resultaatgericht en motiverend leiding geven vanuit een visie die mensen aanspreekt; observeren, beoordelen en rapporteren van de kwaliteit van het onderwijskundige proces; evalueren van onderwijs- en schoolontwikkeling; signaleren van trends en ontwikkelingen en die, op basis van ervaringskennis, koppelen aan de mogelijkheden en beperkingen van de school; hanteren van innovatiestrategieën;

Leidinggevende/beleidsontwikkelaar: vervolg: Competenties die betrekking hebben op: helpen opstellen van Persoonlijk Ontwikkelings Plan (POP) en daarbij de verantwoordelijkheid leggen bij de probleemeigenaar; rapporteren in managementrapportages (maraps);

Coachen in het onderwijs Leerroute Opleiden in de school Opleidingstraject: Coachen in het onderwijs Leerroute Opleiden in de school

Competentie opnieuw C = I x EVA x P x R competentie = informatie x ervaring, vaardigheden, attitude x performance x reflectie op de performance

Leerroute Opleiden in de school Assessment voor coaches Oriëntatie op coachen Coachen en schoolbeleid Coachen moet je doen

1. Assessment voor coaches assessment, reflectieverslag, begeleidingslogboek, en assignment. competentieprofiel, coachgesprekken, Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP), reflectieverslag, presentatie in portfolio, eindgesprek.

2. Oriëntatie op coachen studie- en onderzoeksopdrachten op leerroutewebsite zelfstandig onderzoek, leerteams twinmates, coachgesprekken, bewijsvoering in portfolio, reflectie, FCC als communicatieplatform

3. Coachen en schoolbeleid Modulewerkboek op leerroutewebsite Werken in leerteams, zelfstandig onderzoek, benchmarking, literatuurstudie, planvoorbereiding, reflectie

Coachen moet je doen Modulewerkboek, werkopdrachten, video-voorbeelden Groepsoefeningen, individuele oefeningen, intervisie, presentatie

Werken met de camera Competenties: De student kan: Empatisch luisteren Aansluiten Wendbaar zijn als begeleider (is sociaal sensibel) Reflecteren op eigen handelen

Wat is een portfolio? De student toont aan dat hij/zij op een bepaald moment voldoende bekwaamheden heeft verworven om competent te kunnen handelen in de concrete beroepspraktijk. Het eigen leerproces wordt zichtbaar gemaakt in het ontwikkelingsportfolio.

Het portfolio - een middel om: bewust te worden van elders verworven competenties; bewust te worden van de sterke en zwakke kanten; bewust te worden van leervragen; het eigen leerproces te sturen; reflecties vast te leggen op de eigen groei; bewijsvoering te leveren.

Studiepunten - ECTS OI-1: 3 stpt [3 ECTS] OI-2: 4 stpt [5 ECTS]

Andere mogelijkheden Orthopedagogiek Gedragsproblemen Gedragsspecialist Interne begeleiding Remedial teaching – aanv. leren Remedial teaching – voortg. leren

Of uit Interne Begeleiding IB-er als collegiaal consulent 1 individuele begeleiding collegiaal consulent 2 groepsprocessen coach

Tot slot: inschrijving flexible trajecten werkplek-leren