Docentprofessionalisering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nieuwe organisatievormen Nieuwe medezeggenschap?
Advertisements

MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november 2010.
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Realisatie kindcentrum
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
pilot Horeca en pilot Toerisme/ Recreatie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Profiel TI Scholingsdag
Teaching and Learning International Survey (Talis) 2013 Wat houdt de selectie van onze school voor dit onderzoek in en waarom zouden we meedoen?
Het Kennisnetwerk EVC in Nederland OESO seminarie Brussel, 31 Januari 2008 Erik Kaemingk Directeur
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Hoger Onderwijs Groep Bouw en Ruimte
Waarom kwaliteitsverschillen tussen docenten erkennen? Kitty Kwakman Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs.
De weg naar de competente docent
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
WUA Werknemers Uitvoering Asbest. In het recente verleden zijn er vanuit de sector meer en meer stemmen opgegaan voor een interne en externe vertegenwoordiging.
Applicatieplatform congres 12 & 13 maart. Sneak Preview Technologie van morgen MS SQL server bij REAAL Peter de Visser IT Architect
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Ex Examenprofiel als maatvoering
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs. Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Zomer 2010 : aankondiging loopbaandebat Problematiek :
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Privatisering bouwtoezicht Rapport “De markt als toezichthouder”
Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Loket MBO Mechatronica
KVLO Register in de praktijk SBL Hilde Bax.
Initiatieven Landelijk Hoofdenoverleg m. b. t
Bijeenkomst GMR 12 januari Passend onderwijs.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
Overleg GMR - R.v.T. Hoorn 5 april 2017.
MR Vlinderbos jaarverslag 2009 – Wij zijn de MR! Oudergeleding: Carel Albertscontactpersoon Ouderraad Hans Waldercontactpersoon Directie Jeroen.
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Marjan van Hof & Lineke Bos
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
PRESENTATIE ONTWIKKELING NIVEAU 4 OPLEIDING. Wat hebben wij tot nu toe gedaan Er zijn drie bijeenkomsten geweest met docenten Mondriaan, Haagse Hogeschool,
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Functiecreatie… Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening BREED hoe laat je het werken in de praktijk Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Hulp en richtlijnen Kenmerk: JF augustus 2010 Ambitie jaarplanning inzet. AHB – opleiding BKM Achtergrond : Jaar met veel onrust (overuren.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Indicatoren voor praktijkgericht onderzoek Marcel de Haas 6 oktober 2011.
AZC Competenties Leerkrachten nieuwkomers 11 april 2016.
INHOUD PRESENTATIE  Aanleiding: brief staatssecretaris Zijlstra  Kernpunten cultuureducatiebeleid ‘13-’16  Voorwaarden vanuit rijksoverheid  Cultuurloper.
Informatiebijeenkomst gemeenteraden ‘Transitie’ 11 en 12 juni 2013 Presentatie door: Pietsje Hulshoff en Heinrich Winter.
Regie van ketens en netwerken in de WMO 9 december 2010 Theo Konijn.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Schets van de ontwikkelingen -Examinering: een punt van aandacht! -Ontwikkelingen Examencommissies -Procesarchitectuur Examinering (PE)
Het project Begeleiding Startende Leraren
Op naar een STER bestuur…
Kwaliteitslabel en Professionalisering
De bestuurlijke organisatie van een zorggroep
Actie plan zorgzame samenleving
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Cliëntenraad Sociaal Domein
Transcript van de presentatie:

Docentprofessionalisering Hogeschool Zuyd

De start Twee soorten aanleidingen Verbonden met de interne beleidsontwikkeling Verbonden met externe discussies in vakbladen, HBO raad, overleg sociale partners en OCW

De start Interne beleidsontwikkeling Ambitie ontwikkelen tot een excellente hogeschool. Interne HRM notitie “excellente medewerkers aan een excellente hogeschool”. Gedachten over de invulling van preferred employer. Professionalisering

De start Externe discussies Vervreemding management van werkvloer Zeggenschap over het professionele domein Veranderde inhouden van het docentenberoep Tanende kwaliteit van het onderwijs Imago van het docentenberoep Kwaliteit van het onderwijs politiek op de agenda

Onderwijs in de picture Leerkracht van Nederland, commissie Rinnooy-Kan. Landelijk Platform beroepen in het onderwijs: “Erkenning van excellentie, naar niveaudifferentiatie voor leraren”. Veel artikelen in vakliteratuur.

Binnen Hogeschool Zuyd Idee om docenten een sterke positie te geven Zeggenschap over de onderwijsorganisatie Zeggenschap over onderwijsinhouden Zeggenschap over onderwijskundige koers Maar ook: (mede)zeggenschap over de (faciliterende ) hogeschoolorganisatie

Advies over: Het gaat erom zicht te krijgen op de gewenste positie van de onderwijsprofessionals binnen de hogeschool. Uitgangspunt: zeggenschap gaat samen met verantwoordelijkheid. Professionele ruimte raakt de hele organisatie van de Hogeschool, het gaat over alles.

Uitwerking Instellen van een werkgroep “docentprofessionalisering” die de opdracht krijgt in de volle breedte een advies uit te brengen. Bemensing door docenten Faciliteiten: secretaris, tijd, geld

Werkgroep docentprofessionalisering 8 docenten, dwarsdoorsnede faculteiten Per docent 0.2 FTE gedurende zes maanden vrijgesteld Secretaris 0.2 FTE gedurende zes maanden toegevoegd Vergaderfaciliteiten Budget voor excursies en inhuur deskundigen

Opdracht Adviseer over de gewenste positie, taken bevoegd- en verantwoordelijkheden, van de docent binnen de hogeschoolorganisatie in de meest ruime zin. Als de Hogeschool Zuyd een excellente hogeschool wil zijn, dan heeft deze excellente docenten nodig. Hoe kenmerken excellente docenten van Zuyd zich in termen van competenties etc. en welke randvoorwaardelijke eisen zijn er aan de inrichting van de organisatie te stellen.

Richtlijn invulling taakopdracht werkgroep Om de werkgroep een idee te geven waarover het in hun advies zou kunnen gaan is een rijtje met relevante steekwoorden meegegeven: Professioneel statuut Zuyd, kwaliteitseisen, register, carrièrepaden, functiehuis, docentenraad, onderwijsvisie, professionele autonomie, besturingsfilosofie, organisatiestructuur

Vrije opdracht werkgroep Steekwoorden zijn enkel suggesties. De invulling van de taakopdracht was geheel vrij. Werkgroep bepaalt zelf waarover het zou moeten gaan en wat zij zou willen adviseren.

Data uitvoering Gestart in september 2008 Tussenrapportage januari 2009 Eindrapport april 2009: “Docentprofessionalisering, de professionele docent op weg naar 2013”

Rapport Eindrapport intern besproken in alle geledingen en goed ontvangen. Intern een vervolgopdracht voor de werkgroep Eindrapport extern verspreid bij andere hogescholen en HBO raad.

Vervolg: Schooljaar 2009 – 2010 concretiseren: Horizontale en verticale loopbaanpaden Nieuwe competentieprofielen en functiehuis Taakverdelingsmodel Samenwerkingsmodel voor teams