De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kwaliteitslabel en Professionalisering

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kwaliteitslabel en Professionalisering"— Transcript van de presentatie:

1 Kwaliteitslabel en Professionalisering
Sterk Sociaal Werk Kwaliteitslabel en Professionalisering Welkom! 09.30 – Inloop 10.00 – Opening   10.05 – Korte toelichting Kwaliteitslabel en Professionalisering 10.15 – Pilot 11.00 – Margo Trappenburg. Over professionalisering van sociaal werkers 11.30 – Wat zijn zinvolle criteria voor beroepsregistratie? 12.15 – Lunch Vanaf start de Algemene Ledenvergadering

2 1. Toelichting Kwaliteitslabel

3 Waarom aan de slag met kwaliteit?
Interne motivatie: stimulans om doorlopend te verbeteren Externe motivatie: sociaal werk organisaties willen noodzaak, kwaliteit en maatschappelijke meerwaarde aantonen naar: Klanten Gemeenten Collega’s en andere opdrachtgevers

4 Het proces met de leden Ambitie leden: een eigen verhaal over kwaliteit (2013) Uitwerking hoofdlijnen koers door Commissie Kwaliteit en Professionalisering, enquête en 1e presentatie aan leden (2014) Regiobijeenkomsten en mandaat leden (ALV: 79 % akkoord met nieuwe kwaliteitskoers) voor uitwerking (2015) Presentatie stand van zaken (mei 2016) Vandaag: besluitvorming (30 november)

5 Het kwaliteitslabel Sociaal Werk

6 Logo voor organisaties die intercollegiaal getoetst zijn

7 Logo voor organisaties die extern (of i. c. m
Logo voor organisaties die extern (of i.c.m. intercollegiaal) getoetst zijn

8 Benchmark kwaliteit N.B. over de leden: 50 % heeft < 18 fte
32 % kwaliteitscertificaat, 68 % niet 37 % governancecode ondertekend, 63 % niet 28 % geregistreerde professionals, 45 % niet, 27 % weet het niet Bijna 90 % heeft een klachtenregeling 35 % onderzoekt klanttevredenheid continu of meerdere keren, 65 % één keer per jaar of minder 26 % onderzoekt klanteffect continu of meerdere keren, 74 % één keer per jaar of minder

9 Ambitie voor 2017 Minstens 20 % van de leden is (intercollegiaal en/of extern) getoetst Minstens 20 % van de sociaal werkers is geregistreerd in het Beroepsregister Sociaal Werk 10% van gemeenten kent ons kwaliteitslabel Hogescholen en ROC’s bieden meer trajecten op maat voor deeltijdonderwijs van professionals Er is een meerjarige onderzoeksagenda voor het sociaal werk opgesteld, met budget

10 Welke stap kunt u morgen al zetten?
Bezoek en vind achter de subpagina formats, achtergrondinformatie en aanmeldingsopties Eerst de normen eens zelf proeven? Met de zelfevaluatie heb je zicht op wat je al in huis hebt en je to-do-lijst Wil je graag dat een collega organisatie een kijkje in jouw keuken neemt? Geef je dan via de website op voor een intercollegiale adviesmeting Wil je (daarnaast ook) dat een auditor van een CI komt toetsen? Kies een van de 4 preferred suppliers

11 4 toetsingsopties

12 2. Leren van de pilot

13 Discussievragen Aan de start van ons kwaliteitstraject (2014) hebben de leden ons gevraagd met een nieuw verhaal over kwaliteit te komen, dat betekenisvol is, gebaseerd is op waarden en zoveel mogelijk weg blijft van zinloze systemen en bureaucratie. Is het nieuwe kwaliteitslabel daarin geslaagd? Zo nee of ja, kun je dit illustreren? Van de leden van Sociaal Werk Nederland heeft op dit moment 70% geen enkel soort kwaliteitscertificaat. 30 % heeft een certificaat van met name  HKZ of ISO of een ander certificaat Is het nieuwe label een gat in deze markt? Is het nieuwe label geschikt voor kleinere organisaties?  (50% van de leden heeft 18 fte of minder) Wat kan het kwaliteitslabel aanvullend betekenen voor organisaties die al een certificaat hebben?

14 Discussievragen De kern en tevens het onderscheidende van het kwaliteitslabel is de sterke focus op het vakmanschap van de professional. In hoeverre is het mogelijk de kwaliteit van professionals te stimuleren, borgen en meten als ze (al dan niet gedetacheerd) in wijkteams werken? Ruim 70% van onze leden doet 1x per jaar of minder een onderzoek naar effectiviteit en/of tevredenheid. Gaan onze nieuwe waarden en normen daar verandering in brengen? Hoe zorgen we dat financiers (gemeenten) het label gaan erkennen en zelfs gaan gebruiken voor de sturing op kwaliteit?

15 3. Margo Trappenburg. Over professionalisering van sociaal werkers: geen dokter, geen vrijwilliger

16 Beroepsregister Sociaal Werk
Een register voor alle sociaal werkers Mbo en hbo Student en werknemer Waarom registratie? Belang voor professionals, werkgevers èn financiers Uitgangspunten: Registratie als middel… Uitdagen tot leren en ontwikkelen Leren op de werkplek Toepassen van kennis en aantonen resultaten van leren Portfolio en casuïstiek Aanpasbaar aan actualiteiten en doelgroepen Bij Registerplein (verhouding SKJ en Registerplein)

17 4. Wat zijn zinvolle criteria voor beroepsregistratie?
Karin Kleine

18 Presentatie Kwaliteitslabel


Download ppt "Kwaliteitslabel en Professionalisering"

Verwante presentaties


Ads door Google