Team charter Instrument.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Op koers met het Zelfmanagementkompas
Succesfactoren van teamcoaching
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Adaptief onderwijs.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
COMPETENTIEONTWIKKELING
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Professionaliteitsontwikkeling
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
De competente projectleider
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
De kern van het arrangeren
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Van harte welkom bij de workshop veilig een brug bouwen terwijl je er op loopt! Zzocon Zorg voor rendement Zzocon Zorg voor rendement.
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Competentieprofielen
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Voorbeeldtraject Teamontwikkeling
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Solliciteren: wat wil ik?
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Westfriezen Hoe gaan wij de club nog mooier maken? Jeugdbeleid
Professionalisering en intervisie
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Dialoog aan tafel [logo organisatie].
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
DA dag april 2016.
Teambarometer.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Burgerschap Samenwerkend leren
De Kwaliteit Verbetercyclus
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Introductie Engaging Dynamics
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Basistekst : Talentontwikkeling
Ontwikkeling, wij als EBS
Richting geven aan Teamontwikkeling
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Instrument Team Intervisie
Instrument teambord Samen werken in team.
Workshop – teamgroei begrijpen
Fleximatrix.
Workshop – ambities delen
Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Boeien en binden van goede medewerkers
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Workshop Afspraken maken
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Leiderschapsontwikkeling
Praktijk - fleximatrix
Transcript van de presentatie:

Team charter Instrument

Welke dingen moet een team “delen” om een goed team te kunnen zijn ? TIM

Team Charter Opdracht - Missie Prioriteiten - Ambities Rollen en Verwachtingen TIM Afspraken en Regels Persoonlijke Relaties

Opdracht - missie Wat is de betekenisvolle opdracht of bestaansreden van ons team ? Delen wij dezelfde kijk op onze opdracht ? Bvb wat is onze definitie van ‘leren’ voor een kind binnen onze community ? Wat zijn onze verantwoordelijkheden, naar wie toe ? En zijn de bijbehorende bevoegdheden duidelijk ? Met wie werken wij samen om deze opdracht te realiseren ? Hoe past onze opdracht binnen de visie en het geheel van de school ? Welke waarden vinden wij belangrijk in het uitvoeren van onze opdracht ? TIM Ik heb een aantal items er uit gehaald die we er zeker bij moeten vermelden, maar waardoor ik de slide wat te druk vond. Dit zijn ze: Wat worden wij geacht te doen ? Wat betekenen de organisatiewaarden voor ons ?

Enkele technieken Workshop – dromen delen Workshop – speelveld en verwachtingen Workshop – kernopdrachten begrijpen

Ambities Wat zijn onze gedeelde, lange termijn ambities en hoe geven zij invulling aan de visie en ambities van de school ? Wat zijn daarbinnen onze korte termijn doelen voor de komende weken/maanden ? Wie gaat hierin welke engagementen aan ? Hoe volgen wij dit op en sturen we dit bij ? Hoe zorgen wij voor een proces van continue verbetering ? Welke instrumenten helpen ons hierbij ? LIEZE Voor wie en met wie doen we deze opdracht

Enkele technieken Workshop – speelveld en verwachtingen -uitbreiding ambities Workshop – doelen formuleren en ambitiebord (deel van Teambord instrument) Instrument – KPI’s formuleren Aanvulling op instrument 17 uit het boek – het meten van de prestaties houdt het team scherp

Rollen en verwachtingen Welke rollen hebben wij nodig binnen het team (kern- en regelrollen) ? Wat verwachten wij van een bepaalde rol – wanneer heeft die goed werk geleverd ? Wie neemt welke rol op zich ? Kunnen wij als team continuïteit garanderen? Welke kennis en competenties moeten wij binnen het team nog opbouwen? TIM Wat verwachten wij van iedereen binnen het team? Hanteren wij dezelfde normen aangaande kwaliteit, engagement en waarden ? Op welke manier maken we daar werk van ? Welke kennisstandaarden moeten wij beheersen en volgen ?

Enkele technieken Instrument – fleximatrix

Afspraken en regels Hoe gaan wij het werk organiseren? Hoe nemen wij samen beslissingen? Wat voor (team) overleg hebben wij nodig? Hoe communiceren wij onderling? Welke beslissingen kunnen individueel worden genomen, en welke in teamverband ? Wat zijn regels en procedures die over teams heen gelden, en waaraan elk team (dus wij ook) zich dient te houden ? Welke ondersteunende instrumenten/tools zijn er beschikbaar om ons te helpen ons werk te doen, competenties, vaardigheden en kennis te ontwikkelen? LIEZE Hoe komt het binnen, hoe wordt het gepland, opgenomen en opgevolgd ? teamoverleg: (doel, inhoud, frequentie, deelnemers, enz...) Hoe delen wij informatie – welke informatie, waar en hoe ? Hoe kunnen wij onze werkomgeving zodanig inrichten dat zij onze werking optimaal ondersteunt ?

Enkele technieken Instrument – Teambord Instrument – Initiatiefrecht en adviesplicht

Persoonlijke relaties Hoe goed kennen we elkaar, zodat we ieders sterktes kunnen inzetten en elkaar leren begrijpen? Wat is onze leefregel waar wij ons aan willen houden? Hoe geven wij elkaar feedback? Hoe kunnen wij conflicten in ons voordeel gebruiken? LIEZE

Enkele technieken Instrument – Feedback geven Instrument – Kernkwaliteiten ontdekken Instrument – Feedback regel Workshop – Leefregel

Opgelet – het is een groeiproces ! TIM

Autonomie in ... ? Bespreek in kleine groepjes : wat voor soort autonomie heb je ervaren ? Waarin kon je autonoom zijn ? Hoe zou je die kunnen omschrijven ? Omschrijf kort elke vorm van autonomie die je ontdekt, op 1 grote post-it, kaart, ...

Vakmanschap ontwikkelen Resultaatgericht werken (procesbeheersing) Resultaatgericht werken (ondernemerschap) Verbonden samenwerken Zelfstandig organiseren Kunnen we die inputs clusteren op het bovenstaande ?

Groeiproces

Groeiproces naar zelfsturing Groep Zelfsturend Team Set van individuen Team

Groeiproces naar zelfsturing Groep Zelfsturend Team De rol van een teamcoach is om het team te begeleiden in het traject naar zelfsturing. Dit betekent dat de rol van de teamcoach mee evolueert met de mate van autonomie die een team opneemt. Set van individuen Team

Enkele technieken Workshop - Teamgroei begrijpen Ook te gebruiken als analyse-instrument voor teams

Intervisie organiseren

Team ambitie & intervisie Het is een proces van continu verbeteren – elke keer een beetje beter ... Teambord-sessie Ambitie en intervisie Team ambitie & intervisie Korte sprints Periodieke intervisie (bvb 2 – 3 maand)

Enkele technieken Instrument – Teamintervisie Instrument – disfuncties van een team Instrument (boek) – spanning in het team als bezinning