De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De Kwaliteit Verbetercyclus

Verwante presentaties


Presentatie over: "De Kwaliteit Verbetercyclus"— Transcript van de presentatie:

1 De Kwaliteit Verbetercyclus
Verbeterdialoog Team <naam>

2 Wat gaan we doen? Wat is de KVC? Uitleg resultaten (hoe lees je dat?)
Resultaten verbetermeting team Prioriteren thema’s: top 2 In gesprek over normen per thema Kennismaking met de Verbetertool Actiepunten en vervolg

3 1. De KVC Stap 2: Verbeterdialoog in de teams Stap 3: Vragen bedenken
voor de tool De Kwaliteit Verbetercyclus: hoe werkt het? Wat is het? Stap 1: Wordt door alle doelgroepen gedaan (is deels nog bezig)/Iedereen heeft eigen vragenlijst (aangepast aan doelgroep)/gebeurt ….keer in het jaar (volgende is in …..) Stap 2: Verbeterdialogen – daar zijn we nu mee bezig  Stap 3: Vragen bedenken voor de Verbetertool: start vandaag, maar echte invulling hiervan in …..– kom je later op terug Stap 4: Het heet een cyclus: dit betekent continu (korte duur) leren en verbeteren en weer naar een ander thema/vraag Stap 1: Vragenlijst ingevuld door: Medewerkers Bewoners Mantelzorgers/Vertegenwoordiger/Familie Vrijwilligers Behandelaren Management Stap 4: Continu leren en verbeteren

4 2. Uitleg resultaten: Respons
dit plak en knip je uit je eigen resultaten! Organisatie totaal Team totaal

5 3. Resultaat per thema Organisatie medewerkers Team NAAM
dit plak en knip je uit je eigen resultaten! Organisatie medewerkers Team NAAM VRAAG Wat valt jullie hier op?

6 3. Resultaat per thema Management Team NAAM
dit plak en knip je uit je eigen resultaten! Management Team NAAM VRAAG Wat valt jullie hier op?

7 3. Wat vinden jullie al heel goed gaan? Een top 5
dit plak en knip je uit je eigen resultaten! KOPIEER DEZE SLIDE EEN AANTAL KEER VOORDAT JE TOELICHTINGEN GAAT TOEVOEGEN 3. Wat vinden jullie al heel goed gaan? Een top 5 . KOPIEER DEZE SLIDE EEN AANTAL KEER Dit zijn complimenten aan jezelf! Er gaat dus veel ook heel goed! We zoomen zo in op de toelichtingen die jullie jezelf geven.

8 3. Wat vinden jullie al heel goed gaan? Een top 5
dit plak en knip je uit je eigen resultaten! 3. Wat vinden jullie al heel goed gaan? Een top 5 . VOEG TOELICHTINGEN IN PER SUBTHEMA

9 3. Wat vinden jullie al heel goed gaan? Een top 5
dit plak en knip je uit je eigen resultaten! 3. Wat vinden jullie al heel goed gaan? Een top 5 .  KAN OOK ZO EN ZO

10 3. Wat vinden cliënten/mantelzorgers/familie al heel goed gaan
3. Wat vinden cliënten/mantelzorgers/familie al heel goed gaan? Een top 5 Dit zijn de complimenten van de bewoners en mantelzorgers. dit plak en knip je uit je eigen resultaten! KOPIEER DEZE SLIDE EEN AANTAL KEER VOORDAT JE TOELICHTINGEN GAAT TOEVOEGEN

11 dit plak en knip je uit je eigen resultaten!
3. Wat vinden cliënten/mantelzorgers/familie al heel goed gaan? Een top 5 VOEG TOELICHTINGEN IN PER SUBTHEMA

12 3. Welke aandachtspunten zien jullie?
dit plak en knip je uit je eigen resultaten! KOPIEER DEZE SLIDE EEN AANTAL KEER VOORDAT JE TOELICHTINGEN GAAT TOEVOEGEN 3. Welke aandachtspunten zien jullie?

13 3. Welke aandachtspunten zien jullie?
dit plak en knip je uit je eigen resultaten! 3. Welke aandachtspunten zien jullie? VOEG TOELICHTINGEN IN PER SUBTHEMA

14 3. Welke aandachtspunten zien cliënten/mantelzorgers/familie?
Herkennen jullie deze aandachtspunten? dit plak en knip je uit je eigen resultaten! KOPIEER DEZE SLIDE EEN AANTAL KEER VOORDAT JE TOELICHTINGEN GAAT TOEVOEGEN

15 3. Welke aandachtspunten zien cliënten/mantelzorgers/familie?
dit plak en knip je uit je eigen resultaten! 3. Welke aandachtspunten zien cliënten/mantelzorgers/familie? VOEG TOELICHTINGEN IN PER SUBTHEMA VOEG TOELICHTINGEN IN PER SUBTHEMA

16 3. Welke aandachtspunten zien behandelaren?
Wat valt jullie op? Welke thema’s kiezen zij als aandachtspunten en zijn deze vergelijkbaar met de thema’s die jullie hebben als aandachtspunten? dit plak en knip je uit je eigen resultaten! KOPIEER DEZE SLIDE EEN AANTAL KEER VOORDAT JE TOELICHTINGEN GAAT TOEVOEGEN

17 3. Welke aandachtspunten zien behandelaren?
dit plak en knip je uit je eigen resultaten! 3. Welke aandachtspunten zien behandelaren? VOEG TOELICHTINGEN IN PER SUBTHEMA VOEG TOELICHTINGEN IN PER SUBTHEMA VOEG TOELICHTINGEN IN PER SUBTHEMA Herkennen jullie de opmerkingen van de behandelaren? Wat vinden jullie hiervan?

18 3. Welke aandachtspunten vinden jullie écht belangrijk?
dit plak en knip je uit je eigen resultaten! KOPIEER DEZE SLIDE EEN AANTAL KEER VOORDAT JE TOELICHTINGEN GAAT TOEVOEGEN

19 3. Welke aandachtspunten vinden jullie écht belangrijk?
dit plak en knip je uit je eigen resultaten! 3. Welke aandachtspunten vinden jullie écht belangrijk? VOEG TOELICHTINGEN IN PER SUBTHEMA VOEG TOELICHTINGEN IN PER SUBTHEMA VOEG TOELICHTINGEN IN PER SUBTHEMA

20 4. Leer- en ontwikkelpunten
dit plak en knip je uit je eigen resultaten! 4. Leer- en ontwikkelpunten Verbeterthema Stemmen * Werken volgens richtlijnen en protocollen * Melden en leren van incidenten * Opvolging en inventarisatie gezondheidsrisico’s Rekening houden met privacy Voldoende tijd en ruimte voor de cliënt Aandacht voor cliënten Heldere afspraken Feedback geven Leren en verbeteren in de zorg Samenwerking met vrijwilligers Cliënten hebben inspraak in de zorg Zinvolle tijdbesteding en dagbesteding Schoon en verzorgd lichaam plus verzorgende kleding Participatie familie en naaste(n) Hier staat een optelsom van de 5 aandachtspunten en de 5 punten die het team het belangrijkste vindt. Ook in A4 uitdraaien – is als bijlage bijgevoegd als laatste sheet, zodat hij direct uitgeprint kan worden. Kan eventueel doorgegeven worden in de groep, waarbij iedereen twee vinkjes (of stickertjes) geeft. 9 stuks, omdat er een dubbele is, die zowel bij aandachtspunten als belang terug komt.

21 5. In gesprek over normen per thema
In twee groepen uiteen: kies één van de twee thema’s; Omschrijf het thema: wat komt daar allemaal bij kijken/waar denk je aan? En wie heeft met het thema te maken (doelgroepen)? Bedenk welke normen jullie als team zou willen hanteren voor dat thema; Wat zouden vragen kunnen zijn die passen bij dit thema om te zorgen dat de normen (heel snel of op termijn) gehaald gaan worden? Presenteer aan elkaar (beide groepen) wat je hebt gemaakt Uitleg proces: wat gaan we doen? ‘Bijlage’ sheet in twee groepen uitdelen. Is ook meegestuurd in Word-document Omschrijf het thema: ongeveer 15 minuten Bedenk normen: ongeveer 15 minuten Wat voor soort vragen? Ongeveer 15 minuten Presentatie: 5 minuten per groep – 10 minuten discussie per thema groep Totaal opdracht: 1 uur 15 minuten

22 5. In gesprek over normen per thema
Wat zijn goede vragen? Ervaringsvragen Bijvoorbeeld: Hoe heb je de werkdag ervaren? Of: hoe heeft u de groepsactiviteit ervaren? Twee soorten ervaringsvragen: Brede, open ervaringsvraag die begint met “Hoe” Ervaringsvraag met doelstelling voorop, en dan vragen naar de ervaring van de klant Voorbeeld: “Hoe heeft u de wachttijd vandaag ervaren?” “Onze wachttijd is maximaal 10 minuten. Hoe heeft u dit vandaag ervaren?” Uitleg proces: Inzoomen op wat voor soort vragen zou je kunnen gaan stellen

23 5. In gesprek over normen per thema
Thema omschrijving: Norm: Vraag: Actiepunten die we nu al zouden kunnen oppakken: Bijgevoegd als bijlage, dus kan op A4 uitgeprint worden

24 6. Kennismaking met de Verbetertool
Wat is de Verbetertool? Wie gaat ermee werken? Workshop: werken met de Verbetertool op DATUM van TIJD– TIJD uur. Voor NAMEN (min 2 per team) Vanaf DATUM: aan de slag met het team! Er kunnen maximaal 9 vragen worden bedacht voor in de app. Er zijn twee routes: een route voor vragen voor de medewerkers zelf en een route voor cliënten/ familieleden. Door op een tegel te drukken komt men bij de vraag. De vragen kunnen weer worden beantwoord met smileys.

25 6. Kennismaking met de Verbeterapp II
Hoe ziet het eruit? Maximaal 9 thema’s Tablet of PC Direct feedback! De Verbetertool is een tool om extra vragen mee te stellen, zodat je een nog beter inzicht krijgt in hoe de thema’s ervaren worden door de verschillende doelgroepen: je kan echt inzoomen op iets dat je wilt verbeteren of behouden. Je krijgt zo direct de feedback en daar kan je weer wat mee doen!

26 7. Actiepunten en vervolg
Het bespreken van de vragen in het team en deze nog een stap verder brengen; Bespreking van de uitkomsten met bewoners en mantelzorgers. HOE? Workshop werken met de Verbeterapp DATUM van TIJD – TIJD uur voor WIE??en wie erbij wil zijn – geef dat dan aan bij NAAM Zelf aan de slag met de Verbetertool! De komende weken gaan we met de invulling van goede vragen verder: wat willen we precies weten? Daar komen eventueel nog aanvullingen bij na de bespreking met de mantelzorgers en bewoners. Vervolgens gaan we leren te werken met de verbetertool en daarna het echt werken hiermee.

27 BIJLAGEN (om uit te printen)

28 dit plak en knip je uit je eigen resultaten!
Verbeterthema Stemmen * Werken volgens richtlijnen en protocollen * Melden en leren van incidenten * Opvolging en inventarisatie gezondheidsrisico’s Rekening houden met privacy Voldoende tijd en ruimte voor de cliënt Aandacht voor cliënten Heldere afspraken Feedback geven Leren en verbeteren in de zorg Samenwerking met vrijwilligers Cliënten hebben inspraak in de zorg Zinvolle tijdbesteding en dagbesteding Schoon en verzorgd lichaam plus verzorgende kleding Participatie familie en naaste(n)

29 Actiepunten die we nu al zouden kunnen oppakken:
Thema omschrijving: Norm: Vraag: Actiepunten die we nu al zouden kunnen oppakken: Bijgevoegd als bijlage, dus kan op A4 uitgeprint worden


Download ppt "De Kwaliteit Verbetercyclus"

Verwante presentaties


Ads door Google