Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Eigen Kracht-conferenties
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Implementatie van de UNCO-MOB
Beslissen over beschermen Vrije Universiteit Amsterdam 31 mei 2005.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Evalueren is een verzamelnaam van:
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Flow als sturingsprincipe
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Gé Haans & Ellen Oude Lenferink
Diseasemanagement programma psychotische stoornissen 12 april 2011 Vera van Stiphout.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
De kern van het arrangeren
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Themabijeenkomst 1oktober 2009
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Kernprocessen van de Act methodiek
P RAKTIJKONTWIKKELING, ONDERZOEK EN BELEID Instrumenten voor een effectievere jeugdzorg Chaliny Dever 1 BaSWa Info Vaardigheden.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Presentatie projectplan werkgroepen
Nike Supply Chain Management
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
GEZINS- EN WIJKGERICHT WERKEN 10. Vervolg MPG, analyse en aanpak.
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Verpleegkundig redeneren
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Een verbinding van….. Stand van zaken….. -Betrokken bij bijna 100 zaken -Succesvol in de samenwerking zorg, politie, justitie : dus multidisciplinair.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Wraparound care in de Utrechtse praktijk Marlies Kennis (Gemeente Utrecht) Projgrammamanager jeugd en zorg gemeente.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Veilig Thuis en de wijkteams Workshop “Veilig Thuis” in de serie regiobijeenkomsten van het VNG Programma RegioAanpak Veilig Thuis mei-juni 2016 Wicher.
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
ZESC – Situationeel leiderschap
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Ouderen met dementie & behandelwensen
De Wever Zorg Innovatie Centra
Teambarometer.
Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Zonder context geen bewijs
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Basistekst : Talentontwikkeling
Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
Kwaliteit in de zorgverlening
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan Ellen Loykens

Hulp passend bij vraag, situatie en cultuur cliënt Hiërarchische verhouding tussen cliënt en hulpverlener/deskundige; ‘Ik kom met een vraag over mijn kind en krijg relatietherapie’ Help cliënten zoals je zelf geholpen wilt worden. Neem hun verhalen serieus en stel je kennis ten dienste van hun vraag.

Zelfstandig functioneren Hulpverlening als eenzijdig proces. Er functioneert iets niet bij de cliënt en de hulpverlener ‘repareert’ dat. In die hulpverlening zit de onbewuste boodschap ‘je kunt het niet zonder hulp’ Bouw onafhankelijk functioneren in als inherent doel van elke methodiek en elk hulpverleningstraject

Samen staan voor complexe vragen van cliënt of gezin ‘Doorverwijzen’ is gangbaar in de hulpverlening. Deskundig hulpverlenen is ‘de cliënt loodsen naar de plek met de passende hulp’. Veranderen en je situatie verbeteren gaat in kleine stapjes en het best wanneer je gemotiveerd samen met iemand volhoudt.

Dat vraagt om samenwerken

Maar wat is samenwerken en wat weten we ervan? Samenwerking multidisciplinair team (Individuele) hulpverlening; samenwerking met cliënt, gezin, netwerk .

Multidisciplinair samenwerken Weinig uit onderzoek bekend Pijnenburg en de Bruyn (1995), Eenduidige conclusie: De kwaliteit van de besluitvorming laat te wensen over.

Pijnenburg en de Bruyn ‘95 Groot deel van de tijd wordt besteed aan uitwisselen van informatie Is functioneel en bemoedigend om zorgen en vragen met betrokkenen te delen maar… Slechts 10% van de tijd wordt besteed aan (psychodiagnostische) besluitvorming Weinig relatie uitwisseling info en besluit Leidt niet tot voortgangsgerichte beslissingen

Samenwerking: niet te hoge verwachtingen en werken aan verbetering

Positief beïnvloedend (1) Vooraf aan vergadering alle teamleden informeren over bevindingen en resultaten (Diagnostische) rapportageschema’s hanteren Expliciet structurerende voorzitter: alle fasen van besluitvorming met inbegrip van indicatiestelling voor behandeling komen aan bod

Positief beïnvloedend (2) Gerichte aandacht (onderzoek) voor de eigen besluitvormingspraktijk blijkt teams te stimuleren om aanpak te herstructureren

Wat zijn werkzame factoren in samenwerking met de cliënt?

Algemeen werkzame factoren Motivatie van de cliënt; Relatie cliënt-behandelaar; Structurering van de interventie (duidelijke doelstelling, planning en fasering); ‘Fit’ van aanpak met het probleem en de hulpvraag Correcte uitvoering van de interventie; Professionaliteit hulpverlening (goede opleiding en training; Goede werkomstandigheden hulpverlener

Wat kunnen we doen met deze kennis?

Evidence-based werken Toepassen, evalueren, toepassen, evalueren, toepassen, evalueren, toepassen, evalueren, toepassen, evalueren, toepassen, evalueren, toepassen, evalueren

Een voorbeeld? Medische wetenschap: De “perinatale audit” na sterfte

Kritische, gestructureerde analyse achteraf door hulpverleners zelf: is 'goede zorg' verleend of zijn er momenten geweest waarop de zorg anders of beter had gekund? richtlijnen, standaarden/protocollen, afspraken? rol zorgverlener, zorgvrager en organisatie van de zorgverlening? kan die zorg eventueel beter? Hoe? Wat moet daarvoor veranderd worden en door wie?

Substandaardfactoren   Substandaardfactoren zijn zelden aan één persoon of omstandigheid te wijten. Meestal gaat het om verschillende omstandigheden: de organisatie van de zorg binnen een instelling, en/of samenwerkingsverband; de uitvoering van de zorg door zorgverleners; risicofactoren bij de cliënt zoals communicatieproblemen of laat in zorg komen.

Sterke punten: Door werkers zelf vindt toetsing aan richtlijnen en afspraken plaats Men evalueert op systematische wijze Uitkomsten van meerdere audits leveren adviezen op voor systematische verbetering

In deze evidence based visie staat 1gezin1plan tool Simpele tool Ingebed in Visie op hulpverlenen Motivatie en grip cliënt, gezin Samenwerken met omgeving en hulpverleners Effectief samenwerken oefenen adhv evidence-based structuur

AANPAK Wenselijk vooruitzicht voor cliënt/gezin gerelateerd aan de problematiek Doelen en de daar aan gekoppelde acties (ook cliënt/gezin heeft acties) Doelen zijn overkoepelend (1gezin1plan) Aan acties wordt een betrokkene en deadline gekoppeld Het verloop wordt aangegeven door de verantwoordelijke achter de actie

BETROKKENEN Ouders/cliënt geven toestemming voor het toevoegen van betrokkenen Alle betrokkenen kunnen gegevens inkijken, toevoegen en wijzigingen

Hoe moeten we verder ontwikkelen? Samenwerking krijgt nog meer een centrale plek in de zorg (transformatie). Dat vraagt om inpassen van evidence based factoren. Professionals scholen in het alledaagse samenwerken en overleggen Casussen door werkers zelf laten evalueren aan de hand van standaarden en richtlijnen De zorg verbeteren door evaluaties weer te verwerken

Na 25 jaar: Samenwerken: 1 gezin 1 plan

Na 25 jaar: Samen 1plan