De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kwaliteit in de zorgverlening

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kwaliteit in de zorgverlening"— Transcript van de presentatie:

1 Kwaliteit in de zorgverlening
Meten is weten Kwaliteit in de zorgverlening

2 Wat verstaan we onder kwaliteit?
Je krijgt 5 minuten de tijd om in eigen woorden op te schrijven wat jij verstaat onder het begrip kwaliteit! Kwaliteit in de zorgverlening

3 Objectieve en subjectieve kwaliteit
Stel je koopt een pot aardbeienjam. Je gaat voor kwaliteit. Bedenk objectieve en subjectieve criteria waaraan de pot aardbeienjam moet voldoen. Kwaliteit in de zorgverlening

4 Indeling 1 Kwaliteit heeft te maken met: 1. De persoon 2. Het tijdstip
3. De plaats Kwaliteit in de zorgverlening

5 Indeling 2 Kwaliteit kan worden benaderd vanuit 1. Ideaal benadering
2. Productiebenadering 3. Klant benadering 4. Benadering vanuit de dienstverlener 5. Waarde benadering Kwaliteit in de zorgverlening

6 Het Woon- en Zorgcentrum Kanunnik Triest
Het is een christelijk geïnspireerde voorziening. Uiteraard staan onze deuren ook open voor anders gelovigen. Wij werken vanuit de bewogenheid van Kanunnik P.J. Triest. Wij willen zorg op maat bieden aan ouderen. Samen met hen streven wij naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van leven in een huiselijke en geborgen sfeer. Wij staan open voor groei en vernieuwing en realiseren kwaliteitsvolle zorg binnen een duidelijke en verantwoorde prijs. Familie geniet onze volle aandacht. Wij zien hen als partner in de zorgverlening. Vrijwilligers zijn voor ons onmisbaar, zij bieden een duidelijke meerwaarde. In ons samenwerken en samenleven streven wij naar gelijkwaardigheid en wederkerigheid. Beheer, directie en medewerkers engageren zich om deze visie te realiseren. Opdracht: Hoe worden de begrippen ideaal-, product- klant- dienstverlener- en waarde benadering toegepast? Kwaliteit in de zorg- en dienst verlening

7 Waarom kwaliteitszorg in de dienstverlening?
1. Wet op Beroepen Individuele gezondheidszorg (wet BIG) 2. Wereldgezondheidsorganisatie (W.H.O) 3. Financiering vanuit overheid en zorgverzekeraars (marktwerking) 4. Cliëntenbelangenverenigingen 5. Inspectie van de gezondheidszorg Kwaliteit in de zorgverlening

8 Kwaliteitstoetsing en bijkomend positief effect op de zorgverleners
Op het moment dat zorgverleners weten dat een bepaald onderwerp “onder de loep” wordt genomen, verbetert de kwaliteit van de Werkzaamheden. (wat doe je als een politiewagen achter jou rijdt?) Kwaliteit in de zorgverlening

9 Enkele begrippen, kwaliteitstoetsing kan:
1. mono- of multidisciplinair 2. prospectief en retrospectief 3. concurrent 4. centrale- of decentrale uitvoering Kwaliteit in de zorgverlening

10 kenmerken centrale toetsing
zorgverlening wordt in zijn totaliteit getoetst De wijze waarop wordt getoetst ligt vast in de methode en het instrument Het instrument is vaak wetenschappelijk ontwikkeld De toetsing wordt vanuit een onderdeel vanuit de organisatie getoetst (Kwaco) Uitvoerenden/ medewerkers op de werkvloer zijn nauwelijks betrokken bij de toetsing Kwaliteit in de zorgverlening

11 Kenmerken decentrale toetsing
Er wordt op kleine schaal per onderwerp getoetst Het instrument om de kwaliteit te meten wordt per onderwerp vastgesteld De uitvoerenden/ medewerkers op de werkvloer zijn ten nauwste betrokken bij ontwikkelen en uitvoering van de toetsing Kwaliteit in de zorgverlening

12 Methoden van kwaliteitsbewaking vanuit:
Wie heeft de methode ontwikkeld Mono- multidisciplinair, retro- of prospectief, concurrent, (de-) centraal De middelen De werkwijze Kwaliteit in de zorgverlening

13 Methoden van kwaliteitsbewaking
De verpleegkundige audit Het kwaliteitsprofiel Monitor Afdelingsgebonden toetsing Kwaliteit in de zorgverlening

14 Afdelingsgebonden toetsing
Methode van Norma Lang Toepassing kan en/of: Retrospectief Concurrent prospectief Kwaliteit in de zorgverlening

15 Opdracht Je werkt op een afdeling waar een aantal mannen door de zorgverleners de baard worden geschoren. Van verschillende familie leden zijn klachten gekomen dat dit niet netjes gebeurt. De zorgverleners op de afdeling vinden dit erg vervelend en stellen voor om door middel van “afdelingsgebonden toetsing” aan het probleem te gaan werken. Lees het stencil “de afdelingsgebonden toetsing” Ontwerp een toetsing met behulp van de stappen die in het stencil worden beschreven. Kwaliteit in de zorgverlening

16 Stappen afdelingsgebonden toetsing
Stap 1 Kies een onderwerp Stap 2 Stel de kwaliteitseisen vast Dus: hoe het zou moeten!!!! Vaststellen kan door discussie/ opzoeken van bijbehorende theorie Stap 3 Stel vast hoe je het onderzoek gaat doen. Bijvoorbeeld observatie, checklist. Tevens tijdsduur en vorm van rapportage. Stap 4 Trek conclusies onderzoek en maak verbeterpunten Stap 5 Schrijf een verbeterplan. Doelstelling (SMART) en 5 x W Kwaliteit in de zorgverlening


Download ppt "Kwaliteit in de zorgverlening"

Verwante presentaties


Ads door Google