Welkom.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Advertisements

De Ark volop in beweging!
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
Wat weet de leerkracht van uw kind?
De Van Damschool in ontwikkeling
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Leerlingenzorg De Telgenkamp
Trans-Plan in beeld *De gegevens in deze presentatie zijn fictief
Werken naar onderwijsbehoeften
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Oriëntatie 1-Zorgroute
Welkom.
Begeleiding van kinderen met zorg
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Uitganspunten passend onderwijs
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Groepsplan in ESIS 7 november | studiedag - introductie.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
1zorg-route.
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Leerlingzorg op r.k. Basisschool de Parkiet
Pass’t Montessorionderwijs ?
Handelingsgericht Werken
Basisschool ‘t Heuvelke
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Nutsschool Hertogin Johanna Locatie V.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Zorgplicht in passend onderwijs
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
AUDITRAPPORT BREDEROCOLLEGE
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Filmpje over handelingsgericht werken
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Informatie-avond Dinsdag 15 september 2015 WELKOM Agenda: 1 e deel Inloop: uur Algemene gedeelte: uur Informatie Weekend Academie:
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Ouder info avond 25 juni 2013 Het Avontuur Sterk in Eigentijds Onderwijs.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Passend onderwijs.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Het zorgcontinuüm.
PILOT HG MDO bovenschoolse pool: LOKET schoolniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
21 november 2013 Arjan Clijsen en Wout Schafrat
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Hoe volgen wij onze kinderen?
LEERLINGBESPREKINGEN
Transcript van de presentatie:

Welkom

Wat komt er op ons af inspectie passend onderwijs leeropbrengsten Samenwerken in onderwijszorg differentiëren kwaliteitsverbetering passend onderwijs doorgaande leerlijnen ouderparticipatie professionaliseren refentieniveaus

Wat is ons antwoord 1-Zorgroute

Wat is 1-Zorgroute Een middel om te komen tot: Afstemming van ons onderwijs op de onderwijsbehoeften van de leerlingen

Een middel om te komen tot: Kwaliteitsverbetering van ons onderwijs én de zorg

Een middel om te komen tot: Tegemoet te komen aan de verschillen tussen leerlingen binnen de groep

Uitgangspunten 1-Zorgroute Preventief en proactief denken en handelen Positieve aspecten Werken met groepsplannen Leerkracht is beslissende factor Interactioneel referentiekader Zorg zoveel mogelijk binnen de klas Ouders zijn belangrijke partner De intern begeleider is spin in het web Werkwijze is systematisch en cyclisch

1. Preventief en proactief denken en handelen Verschuiving van de zorg richten op uitvallers naar vroegtijdig signaleren. Gevolg: gewone onderwijsaanbod intensiveren en afstemmen (welke extra instructie hebben deze leerlingen nodig) Ook richten op leerlingen met ontwikkelingsvoorsprong

2. Positieve aspecten Richten op positieve kwaliteiten (wat kan dit kind goed, wat vindt dit kind leuk) Waarin zijn de ouders sterk (wat zijn stimulerende factoren) Waarin is deze leerkracht sterk (welke aanpak onder welke omstandigheden)

3. Werken met groepsplannen Drie niveaus: instructie onafhankelijke leerlingen (oranje) instructie afhankelijke leerlingen (blauw) instructie gevoelige leerlingen (geel) Clusteren van leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften Individueel handelingsplan incidenteel (doel: de leerlingen weer opnemen in het groepsplan) In de groep leren kinderen van en met elkaar

4. Leerkracht is beslissende factor Leerkracht verzamelt relevante gegevens Leerkracht vult groepsoverzicht in Leerkracht reflecteert op eigen aanbod Leerkracht reflecteert op eigen handelen Leerkracht observeert de leerling Leerkracht analyseert toetsresultaten Leerkracht voert gesprekken met leerlingen Leerkracht voert gesprekken met ouders

5. Interactioneel referentiekader We kijken naar ‘dit kind, in deze groep, bij deze leerkracht, in deze school, met deze ouders’ Dit biedt aanknopingspunten voor de afstemming op de onderwijsbehoeften van het kind

6. Zorg zoveel mogelijk binnen de klas Leerkracht is verantwoordelijk voor de zorg Leerlingen worden dus door de eigen leerkracht zoveel mogelijk binnen de klas/groep begeleid Leerling blijft deel uitmaken van de groep

7. Ouders zijn belangrijke partner Ouders kennen hun kind als geen ander Ouders kunnen de leerkracht belangrijke informatie verschaffen Ouders kunnen hun kind thuis ook helpen

8. Intern begeleider is spin in het web Intern begeleider leidt groeps- en leerlingbesprekingen Intern begeleider is schakel naar externe zorg Intern begeleider heeft taken op de volgende gebieden: Zorgcoördinatie Coaching leerkrachten Ondersteuning leerkrachten (deskundigheid) Toezien op opbrengsten (leerresultaten)

9. Werkwijze is systematisch en cyclisch

Groepsbesprekingen De hiervoor getoonde cyclus wordt altijd afgesloten met een groepsbespreking De groepsbespreking is tevens de start voor een nieuwe cyclus Dit schooljaar gekozen voor twee cycli van opstellen groepsplannen en houden van groepsbesprekingen Aanwezigen: intern begeleider en leerkracht

Inhoud groepsbesprekingen Evaluatie van een vorig groepsplan Signaleren leerlingen die extra aandacht nodig hebben Aandachtspunten voor de hele groep Verhelderen/aanscherpen onderwijsbehoeften Clusteren van leerlingen Opstellen nieuw groepsplan Hulpvragen van de leerkracht Aanmelden leerlingen voor leerlingbespreking Na de laatste groepsbespreking wordt de overdracht naar de nieuwe groep meegenomen

Leerlingbesprekingen 1 Leerlingbespreking met het doel RT starten Een leerling profiteert onvoldoende van het groepsplan Specifieke onderwijsbehoeften van een leerling blijven onduidelijk Drie à vier keer per jaar Leerkracht levert gegevens aan Aanwezig groep 1-2: leerkracht en intern begeleider onderbouw Aanwezig groep 3-8: remedial teacher, extra begeleider, intern begeleiders midden – en bovenbouw Doel: op termijn weer profiteren van groepsplan Informatieverstrekking aan ouders, eventueel voorafgegaan aan of gevolgd door een gesprek met ouders

Leerlingbesprekingen 2 Leerlingbespreking met het doel advies inwinnen van externe deskundigen (de interne zorgcommissie) Er zijn aanwijzingen of vermoedens voor een ernstige problematiek Er zijn aanwijzingen of vermoedens van een stoornis Twee à drie keer per jaar Leerkrachten leveren gegevens aan Aanwezig: Jeugdgezondheidszorg, schoolmaatschappelijk werk, medewerker HCO, intern begeleiders onder,- midden- en bovenbouw Ouders worden van te voren op de hoogte gesteld en verlenen toestemming Ouders worden nadien geïnformeerd over de uitkomst en er worden afspraken gemaakt over de samenwerking

Invoering 1-Zorgroute Vier fasen Oriëntatie in het team Voorbereiding Implementatie/uitvoering Evalueren, bijstellen, borgen Het is een meerjarig traject Het eerste jaar wordt gestart met één vakgebied

Fase 1: oriëntatie in het team Voor de zomervakantie studiedag geweest Aan de orde: Uitleg over 1-Zorgroute Uitleg over handelingsgericht werken Consensus bereikt in het team Schoolplan opgesteld en besproken met MR

Fase 2: voorbereiding Afspraken gemaakt met het HCO: Over de invoering Over welk vak als eerste mee te beginnen Over de wijze van begeleiding Over de invulling van de volgende studiedag

Fase 3: implementatie/uitvoering Starten in schooljaar 2011-2012 Vakgebied rekenen: Opstellen groepsoverzichten Opstellen groepsplan Inplannen groepsbesprekingen Nascholing klassenmanagement

Fase 4: evalueren, bijstellen, borgen Verzamelen van aandachtspunten voor verbetering Stappen uit 1-Zorgroute vastleggen in de zorgstructuur van de school (Zorgplan) Stappen uit 1-Zorgroute vastleggen in de jaarplanning

Eerste ervaringen team Leerkrachten kijken anders naar hun kinderen Gedegen groepsoverdracht zorgt voor meer gerichte start met de nieuwe groep Begin schooljaar al meer kennis over de leerlingen De zorg vindt steeds meer in de klas plaats Benoemen van onderwijsbehoeften is een moeilijke stap Werken op drie niveaus vergt een gestructureerd klassenmanagement Lastig om individuele handelingsplannen los te laten Het actief betrekken van de ouders moet nog meer van de grond komen Er moet meer met kinderen worden gepraat

En hier doen we het voor!

Heeft u nog vragen?

Dank u wel voor uw aandacht