Lotgenoten Bijeenkomst 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Advertisements

Hoera, een oudergesprek!
Naam: Mijn sport : Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “sport” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Mijn sport: gaat over voetbal en voetbalclubs
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Mijn ervaringen in (land). Intro  Naam/land/soort vrijwilligerswerk/voorbereiding etc. (Plaats op deze pagina bijvoorbeeld een mooie foto) 1.
Ervaringen van kinderen in woorden vangen
Portfolio Presentatie
Reclame Masters | Ik en reclame!
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
CONTEXT VAN EEN PROJECT Waarom en waarvoor doen we het?
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Lotgenoten Bijeenkomst 6.
Module 2 Na de diagnose: Steun vinden bij elkaar
Kan je zien of iemand holebi is?
Module 3 Het leven gaat door …
Module 1 Leren omgaan met dementie
Communicatie 5e les.
Passend onderwijs.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Spelling woorden met lange klank
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Week 1, les 5.
Ouderbijeenkomst.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 3.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Een video maken Kennis toetsen.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 9.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Thema 6 : Vreemde talen leren
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Ouders en school samen Maart 2016
Lotgenoten Bijeenkomst 11.
Duurzame inzetbaarheid
Kwaliteitskader 2017 Stichting de Parel.
Lotgenoten Bijeenkomst 15.
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Zeeslag Bron: csunplugged.org / csunplugged.nl.
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Parkinson Lotgenoten Training
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Parkinson Lotgenoten Training
Lotgenoten Bijeenkomst 8.
Parkinson Lotgenoten Training
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Lotgenoten Bijeenkomst 1.
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Lotgenoten Bijeenkomst 1

Welkom! Welkom! Welkom!

Lotgenoten bijeenkomsten De bijeenkomsten zijn bedoeld voor oud-deelnemers van de cursus ‘Parkinson, Houd je aandacht erbij’ We komen éénmaal per maand bij elkaar. In totaal zijn 5 bijeenkomsten gepland.

Opzet van de bijeenkomsten Het deel voor de pauze besteden we aan Herinneren wat we de voorgaande keer hebben gedaan. Bespreking thuisopdracht Delen van ervaringen (positief en negatief), welke tips heb je voor anderen, heb je suggesties, welk lief en leed wil je delen, waar loop je tegen aan, welke informatie heb je behoefte aan?

Opzet van de bijeenkomsten Na de pauze staat een thema dat met de ziekte van Parkinson te maken heeft centraal. Onthouden van namen Communicatie Aandacht, concentratie en schakelen Lichaamsbewustzijn (door Joke) Omgaan met conflicten Afsluiting, terugblik, verhaaltje.

Wat gebruik je van de cursus Phjae? De ziekte van Parkinson heeft, wat betreft het brein, een onvoorspelbaar verloop. Daarom bieden we in de cursus Phjae een scala aan onderwerpen aan. Het ene onderwerp spreekt je wellicht meer aan dan een ander.

Wat gebruik je van de cursus Phjae? Kun je een voorbeeld uit de praktijk geven waar je het geleerde kon toepassen?

Uitwisselen van informatie Zijn er ontwikkelingen in het verloop van je ziekte? Wat ging er goed de afgelopen periode en wat ging er minder. Wat is het leukste dat je de afgelopen periode hebt gedaan/beleefd. En hoe ben je omgegaan met mogelijke minder positieve ervaringen.

Tips en adviezen Wat heb je meegemaakt waar de andere deelnemers wellicht hun voordeel mee kunnen doen. Adviezen ten aanzien van de ziekte. Tips om met de ziekte om te gaan. Iets wat je gelezen hebt of op tv hebt gezien. Tips voor uitjes die geschikt zijn. Mooie films, muziek, (luister-)boek, tentoonstellingen, enz.

Pauze opdracht We drinken koffie in de hal. Oefen daarbij in het stellen van ‘open’ vragen. Dat zijn vragen die beginnen met: Wat wie waar waarom en hoe

Namen onthouden Vaak gaat ons het onthouden van gezichten beter af dan het onthouden van namen. De reden is de oertijd. Toen was het belangrijk te weten wie vriend en wie de vijand is. Namen doen er dan niet zo toe.

Namen onthouden Het onthouden van namen is geen vaardigheid die van oudsher in onze genen is ‘gebrand’ Daarom kost het ons meer moeite. Wat kun je daar aan doen?

Namen onthouden Tip 1 Om namen te onthouden moet je moeite doen. Het komt je niet vanzelf aanwaaien. Iedereen die ouder wordt heeft vroeg of laat moeite met het onthouden van namen, of je nu Parkinson hebt of niet. De moeite die je moet doen is vooral de hierna volgende tips in de praktijk te gebruiken.

Namen onthouden Tip 2 Het helpt om de naam van iemand te koppelen aan bijvoorbeeld een rijmwoord, een uiterlijk kenmerk, alliteratie, een koppeling aan een ander met dezelfde naam, enzovoorts. Dit heet ‘associatie’.

Associëren Associëren wil zeggen dat je een verband legt tussen iets wat je wil onthouden en iets wat je al weet. Misschien wel het bekendste voorbeeld is een ‘ezelsbruggetje’. Voorbeeld van een ezelsbruggetje is hoe je kunt onthouden of de klok vóór- of achteruit moet als het zomertijd wordt. (in het voorjaar gaat de klok een uur vooruit)

Oefening met associëren Je krijgt in de volgende dia twee kolommen van ieder zes woorden te zien. De vraag is goed naar deze woorden te kijken. Je krijgt hier 2 minuten voor. Strakjes laten we de linker kolom zien en vragen we welk woord er in de rechter kolom bij hoort.

Oefening associëren Pianostemmer Schilderij Rupsband Thee Surfplank Barman Hamer Bikini Laptop Industrieterrein Oven Schroef

Oefening associëren Pianostemmer Hamer

Oefening associëren Pianostemmer Rupsband Hamer Laptop

Oefening associëren Pianostemmer Rupsband Surfplank Hamer Laptop Oven

Oefening associëren Pianostemmer Schilderij Rupsband Surfplank Hamer Bikini Laptop Oven

Oefening associëren Pianostemmer Schilderij Rupsband Surfplank Barman Hamer Bikini Laptop Oven Schroef

Oefening associëren Pianostemmer Schilderij Rupsband Thee Surfplank Barman Hamer Bikini Laptop Industrieterrein Oven Schroef

Rijmwoord Bedenk een rijmpje met de naam van de persoon erin. Bijvoorbeeld: Jan de Groot heeft kaas op zijn brood. Visualiseer dan Jan met een boterham met kaas in zijn hand.

Uiterlijk kenmerk Mevrouw de Koning draagt haar kapsel als een kroon. Ook nu kun je mevrouw de Koning visualiseren met een kroontje op haar kapsel.

Alliteratie Bij alliteratie is er een beginrijm Woorden beginnen met dezelfde letters of klank. Harry heeft een uitbundige haardos: onthoud ‘harige Harry’. Suzan is tenger. Onthoud ‘slanke Suzan’.

Koppeling met een andere naam Een meneer die ‘Sven’ heet, kun je onthouden door te bedenken: “Dat is de voornaam die hetzelfde is als Sven Kramer (de schaatser)”

Herhaling De weg van tijdelijk geheugen naar blijvend geheugen is lang en verloopt moeizaam. Daarom moeten we informatie vaak herhalen. Daarbij geldt ‘de regel van 10’.

Herhaling Je ontmoet iemand en deze noemt zijn/haar naam. Je herhaalt de naam als je antwoord geeft: “hallo Ton, leuk je te ontmoeten”. Tijdens het gesprek laat je de naam een paar keer op een natuurlijke manier vallen: “Zeg Ton, vertel eens, hoe lang ben je al lid van deze vereniging?” Zorg er wel voor het gebruik van de naam niet te overdrijven. Het moet ‘natuurlijk’ blijven overkomen. Noem aan het einde van het gesprek de naam nog een keer: Leuk je gesproken te hebben, Ton. En succes met je plannen”.

Namen herkennen/herinneren Je krijgt 8 foto’s te zien van spelers van de selectie van het team van ‘Telstar’. Probeer de namen en de gezichten te onthouden. Daarna krijg je (in willekeurige volgorde) één voor één 5 foto’s te zien en de lijst met namen. Welke naam hoort bij welke foto?

Donny van Ieperen Edo Knol Floris v.d. Linden Frank Korpershoek Gerson Rodrigues Junior Toretta Melvin Platje Rodny Cabral

Wie is wie? Donny van Ieperen Edo Knol Floris v.d. Linden Frank Korpershoek Gerson Rodrigues Junior Toretta Melvin Platje Rodny Cabral

Wie is wie? Gerson Rodrigues

Wie is wie? Donny van Ieperen Edo Knol Floris v.d. Linden Frank Korpershoek Gerson Rodrigues Junior Toretta Melvin Platje Rodny Cabral

Wie is wie? Edo Knol

Wie is wie? Donny van Ieperen Edo Knol Floris v.d. Linden Frank Korpershoek Gerson Rodrigues Junior Toretta Melvin Platje Rodny Cabral

Wie is wie? Floris v.d. Linden

Donny van Ieperen Edo Knol Floris v.d. Linden Frank Korpershoek Gerson Rodrigues Junior Toretta Melvin Platje Rodny Cabral

Junior Toretta

Donny van Ieperen Edo Knol Floris v.d. Linden Frank Korpershoek Gerson Rodrigues Junior Toretta Melvin Platje Rodny Cabral

Donny van Ieperen

We willen niet weten hoeveel je er goed had. We willen weten hoe je namen en gezichten hebt onthouden.

Afsluiting Dit was jouw eerste bijeenkomst ‘Lotgenoten’. Wat vind je van de opzet?

Volgende keer De volgende keer gaat over ‘communicatie’ Je leert over ‘de kaart van de wereld’ en we doen een oefening in ‘uitleggen’.

Tot de volgende keer Jan de Groot Henk Torreman