CONFLICT HANTERING MET STIJL

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Het doen van eigen onderzoek
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Succesfactoren van teamcoaching
(G)MR en invloed op de kwaliteit van het onderwijs
Forming Oriëntatiefase Onderliggende denkpatronen
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Inleiding politieke sensitiviteit
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Een lessenserie van drie lessen
De competente projectleider
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
School-als-organisatie en schoolcultuur
TEKST 14 OMGAAN MET CONFLICT
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Optimaliseer de communicatie Begrip geeft opening tot samenwerking.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Integriteit concretiseren ‘Integriteit … meer dan een mooi woord’
Personeelsessie LOKO.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Kijken naar Kinderen Week 4
Groepsdynamica wc 5
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Hanteren van ziektebeeldgerelateerde agressie
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Coachen op competentie-ontwikkeling
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink Workshop 3.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 3 22 februari 2016.
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink Blok 5 17 februari 2015.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Personeelsmanagement Hoofdstuk 8 Iedereen is anders, iedereen is gelijk.
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
CONFLICT HANTERING MET STIJL
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten en onderhandelingen
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Maatschappelijk vraagstuk
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Prof. dr. Maas Jan Heineman
De veranderende rol van de IB
Feedback op professioneel gedrag. De normaalste zaak van de wereld.
Teambarometer.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Groepsdynamica Forming
Loopbaan en burgerschap les 2
Persoonlijk Leiderschap
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Marketing Week 1, les 2 (dinsdag 12 september 2017)
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Omgaan met verschillen
Omgaan met verschillen
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Personeelsmanagement
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

CONFLICT HANTERING MET STIJL 1 1

Waar denk je aan bij een conflict Welke associatie komt er als eerste in je op? 2

Bijvoorbeeld Ruzie Confrontatie Eindelijk openheid van zaken Uit elkaar Verdieping Windows, in het begin Onzekerheid Een externe partij inschakelen? 'Een kans er samen twee keer zo goed uit te komen...' 3

DEFINITIE CONFLICT Twee of meer mensen hebben opvattingen, belangen of wensen die onverenigbaar zijn of lijken 4

Hoe komen conflicten de opleiding binnen ? Oftewel: Binnen welke competenties kunnen ze zichtbaar worden 5

COMMUNICATIE 2.1 Past een effectieve communicatie toe met mede aios en docenten Communiceert doelgericht Neemt in discussies heldere standpunten in 2.3 Betrekt de patiënt actief bij de besluitvorming Stelt in overleg met patiënt beleid vast SAMENWERKEN 3.2 Past samenwerkingsvaardigheden doelgericht toe Houdt rekening met andere groepsleden, werkt constructief samen Neemt verantwoordelijkheid voor de groep (luisteren, motiveren, aanspreken, etc) Hanteert meningsverschillen en samenwerkingsproblemen binnen de groep PROFESSIONALITEIT 7.1 Houdt persoonlijke en professionele rollen in evenwicht Hanteert onmacht en onzekerheid (in groep en hulpverleningscontact) 7.2 Werkt systematisch en doelbewust aan verbetering van zijn beroepsmatig functioneren Staat open voor feedback en past zo nodig eigen gedrag bij 7.3 Gaat binnen het kader van de beroepsethiek bewust om met voorkomende verschillen in normen en waarden Gaat respectvol om met afwijkende opvattingen 6 6 6

Welke factoren spelen een rol bij conflicten Persoonlijke factoren Inhoudelijke factoren 7

ZOALS.... Persoonlijke factoren – Sympathie en antipathie – Vooroordelen – Waarden en normen – Invloed en macht – Agressie Inhoudelijke factoren – Tegengestelde standpunten – Verschillende belangen 8

BIJVOORBEELD Persoonlijke factoren Sympathie en antipathie Eigenlijk niet aardig Vooroordelen Aios = berekenende burger Waarden en normen Hoe zelfstandiger, hoe beter Invloed en macht Combel slecht ingevuld Agressie Geen vraag, maar dwingend Inhoudelijke factoren Tegengestelde standpunten Verschillende belangen Werken tijdens vakantie 9

DUS TWEE (a DRIE) RELEVANTE VRAGEN 1. Waar gaat het (nog meer) om ? 2. Wat ligt er op (en onder) de tafel ? 3. (Houen zo?) 10

Conflictstijlen Thomas- Kilmann lijst Twee assen Vijf stijlen 11

12

Hoe is jouw stijl ? Wissel in subgroepjes uit: Welke stijl(en) heb ik vooral ? In welke situaties is dat een effectieve stijl ? 13

Ruzie maken kun je leren... Begin bij het eind Pas op voor discussies over standpunten Agree to disagree Vermijd gezichtsverlies bij de ander Als iets niet werkt, doe het anders Falsificeer Betrek de ander bij de besluitvorming Verwar uw waarheid niet met dé waarheid Spreek af dat u niets afspreekt Zeg sorry ….. 14

Bespreek in drie tallen Kies uit de lijst drie of vier strategieen Kunnen jullie in de privé sfeer één of meer strategieen noemen die je hebt toegepast? Hoe ging dat? En wat was het effect? En in werksituaties? 15

Voor thuis Doe de test: was er een verschil met wat je had ingeschat? Bekijk conflict situaties die je meemaakt deze week vanuit de conflict stijlen en –strategieen 16