Conflicten in het HR domein

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Analyse van incidenten
Advertisements

Een gebrek aan patiëntveiligheid
College voor de Rechten van de Mens
Risico’s en gevaren van techniek
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
Ambtelijke Integriteit
SVEB Plezier en Respect in Voetbal Sport als belangrijke drager van de leefbaarheid van een dorp/gemeenschap Ouderavond SVEB 28 oktober 2013.
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
COMPETENTIEONTWIKKELING
Regels en protocollen bij nieuwe vormen van werken (HNW)
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
De OR en de Arbocatalogus
DE NOTARIS EN BEMIDDELING: 10 jaar later 20 mei 2009.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Juridische aspecten vertrouwenspersoon
Gedrag in organisaties, 10e editie
Workshop 3 Gelijke behandeling Door: Kees Aarnouts, ROC Da Vinci en Marieke Weemaes, MBO Raad 1 november 2012.
Actualisering basiselement Veiligheidscultuur
Procederen en hoe te vermijden
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Workshop: rechten en plichten van student en onderwijsinstelling
Hoofdstuk 1 De verantwoordelijkheid van ingenieurs
Hoofdstuk 2 Beroepsethiek: beroepscodes en bedrijfscodes
De rol van de OR bij incidenten en onderzoek
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
1 OR & G EDRAGSCODE. 2 Governance codes Integriteitsverklaring 10 gouden regels Huisregels Zwembad Rotterdamse Burgerschapscode.. R EGELEN ONDERLINGE.
Hoofdstuk 1 Management accounting: informatie die waarde creëert.
De (T)OR en de bestuurder
Sociale Veiligheid in het MBO
De (T)OR: rol, bevoegdheden en taken
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Hoe benut je de OR?’
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Kwaliteitsaspecten van examinering in de BPV. 25 maart Binden en boeien BPV De beoordeling zit wel goed!?
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
Medezeggenschap & ARBO Het bedrijf ziet Arbo alleen als kostenpost en wil er niet in investeren. Het bedrijf stelt zich ten doel om te voldoen aan de.
Rekenkameronderzoek naar integriteit: een balanceernummer Ellen van Schoten Secretaris Algemene Rekenkamer Seminar Integriteit Rekenkamer Rotterdam.
VERZUIMBELEID EN REGISTRATIE VERZUIMDREMPEL EN HERVATTINGSDREMPEL
ARBO.
OR & Reglement. Conform WOR: iedere OR moet een reglement opstellen waarin … “de onderwerpen worden geregeld die bij of krachtens deze wet ter regeling.
Talent behouden bij ontslagrondes mr. Rick van Herk 4 februari 2016.
Pro-actief anticiperen op wetswijzigingen mr. Ernst van Win 4 februari 2016.
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
Toekomstbestendigheid van de FGR 2000 (en enige andere onderwerpen) Dr R.H. van het Kaar Hugo Sinzheimer Instituut Plv. lid Geschillencommissie FGR.
Workshop Cliëntenbeleid Kennisbijeenkomst Jeugdzorg 24 mei 2012.
Ondernemingsraad ROC West-Brabant. De ondernemingsraad binnen ons ROC Raad van Bestuur 2 leden (1 vacature) VO-scholen 3 scholen VMBO-scholenMBO-colleges.
Agressie Intern en Extern
INLEIDING Introduceer uzelf, het scenario en van toepassing zijnde hulpmiddelen. STEL DISCUSSIENORMEN Bespreek de “basis regels” voor discussies, inclusief.
Klokkenluidersregeling Actan adviseurs & accountants
NISZ studiemiddag 10 maart 2017 Recht op scholing
BASISVEILIGHEID (VCA)
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Medewerkersonderzoek Workshops “aan de slag” 13 en 14 september 2017
Gevolgen wijzigingen Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) 22 juni 2017
Klachtenregeling Actan adviseurs & accountants
Integriteit Dilemmatraining.
Medezeggenschap vanuit HR perspectief
Behavior Based Safety Warehousing
Welkom! Nieuwe vormen van medezeggenschap
POGGL Themadag 11 november 2014
“bouwgeschillen oplossen”
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Zero Accidents Netwerk Nederland Voorjaar 2014
2 Verantwoordelijkheden
het Naoberhuis Algemene Verordening Gegevensbescherming
IBP en AVG, wat moet wij er op school mee?
Jaarurensysthematiek De oogst voor de praktijk
Transcript van de presentatie:

Conflicten in het HR domein Door Lucianne Verweij

Advies? Een medewerkster komt bij je voor het volgende: naar aanleiding van de laatste e-training over de gedragscode had ze eindelijk de moed verzamelt om een klacht tegen haar handtastelijke baas in te dienen. Het was echter zijn woord tegen het hare, dus de klacht was ongegrond verklaard. Nu zit ze in zak en as. Wat adviseer je haar?

Mogelijke wegen van oplossing De weg via de vertrouwenspersoon informeel Vertrouwenspersoon verleent bijstand aan klager Over ongewenste omgangsvormen op het werk Lokale geschillen advies commissies (LGAC’s) formeel Oordeel door reps werknemer/werkgever, advies bestuurder Over arbeidsvoorwaarden of rechtspositie werknemer Klacht indienen op basis van klokkenluidersregeling formeel Oordeel over gegrondheid van klacht, advies manager Over naleving van de gedragscode Geen van deze regelingen ziet op bemiddeling in geval van HR klachten

Klokkenluidersregeling De drietrapsraket Norm (gedragscode) Klokkenluidersregeling Onderzoeksprotocol Norm; gedragscode, vaak uitgewerkt in meer gedetailleerd HR beleid Klachtenregeling vaak in de vorm van speak up policies Onderzoeksprotocol. Vaak een onbekende, of niet bestaand.

klokkenluidersregeling De Norm (gedragscode) Norm (gedragscode) klokkenluidersregeling onderzoeksprotocol

De Norm; het belang Belang werkgevers Belang werknemers Ondersteuning van doelstellingen organisatie Helderheid van verwacht gedrag, rechten en plichten Belang werknemers Geeft richting Gedeelde waarden Let op: formeel vs informeel Ondersteuning doelstellingen: het waarom en het hoe Helderheid van verrwachtingen: belang groeit naarmate organisatie groeit. Toenemende omvang en bureaucratie, afnemende gemene deler Gedeelde waarden van belang voor loyaliteit en vertrouwen Relevant: belang van vertrouwen!

De Norm; inhoud ILO ‘core’ conventies Erkenning mensenrechten Geen kinderarbeid Geen gedwongen arbeid Geen discriminatie Recht van vereniging Recht van onderhandelen Erkenning mensenrechten Gezondheid en veiligheid op de werkplek Generieke bepaling; naleving van wetgeving Denk ook aan ILO tripartite verklaring, de herziene OESO richtlijnen voor multinationals

Voorbeeld Akzo ‘We zorgen er voor dat werktijden en vergoedingen voldoen aan wetten en dat deze rechtvaardig en billijk zijn…’

Voorbeeld Shell ‘Behandel anderen met respect en vermijd situaties die als ongepast kunnen worden opgevat..’

Voorbeeld NS ‘Relatie op het werk? Prima, dan zoeken we samen een oplossing. Het is belangrijk dat je met al je collega’s op een onafhankelijke en professionele manier kan samenwerken…..’

De Norm; inhoud ILO ‘core’ conventies Erkenning mensenrechten Geen kinderarbeid Geen gedwongen arbeid Geen discriminatie Recht van vereniging Recht van onderhandelen Erkenning mensenrechten Gezondheid en veiligheid Naleving wetgeving Kenbaarheid Herkenbaarheid Erkenbaarheid Kenbaarheid: onbekend dan enkel ‘ papieren tijger’, maar ook problemen met afdwingen naleving met disciplinaire maatregelen. Herkenbaarheid: hoe meer de gedragscode een afspiegeling is van de werkvloer, hoe meer mensen zich er in zullen herkennen Erkenbaarheid: hoe meer mensen er vertrouwen in hebben dat het bedrijf daadwerkelijk deze ambitie heeft, en tegen overtreders zal optreden, hoe eerder ze er naar zullen handelen en overtreders zullen melden

De klokkenluidersregeling Norm (gedragscode) Klokkenluidersregeling Onderzoeksprotocol

De klokkenluidersregeling; het belang Belang werkgevers Signaal naar organisatie over belang norm Verankering procedure Risico management instrument Belang werknemers Helderheid wat te doen bij gemeende overtreding Vertrouwen wekkend; bescherming

De klokkenluidersregeling; Inhoud Standaard elementen Iedere vermeende overschrijding van de norm Waar/hoe gemeld moet worden Verbod op benadeling Nominale termijn van terugkoppeling Vertrouwelijkheid Soms: plicht tot (interne) melding Rol risico management benadrukken. Focus op vermeende integriteitsschendingen, omdat daar de grootste (financiele/reputatie) risico’s voor organisaties zitten. ‘Incident based not interest based’ Bij plicht tot melding blijkt duidelijke focus op integetriteitsincidenten die organisatie schaden, niet noodzakelijkerwijs zaken die rechten van medewerkers schaden Plicht is vervanger van vertrouwen. Daarom ook niet effectief. Wat doen organisaties om het vertrouwen van hun mensen te vergroten? Nominale termijn is vaak te kort voor integriteitsschendingen en te lang voor HR klachten

Het onderzoeksprotocol Norm (gedragscode) Klokkenluidersregeling Onderzoeksprotocol

Het onderzoeksprotocol; het belang Belang werkgevers Borging van consistentie en zorgvuldigheid Naleving van wettelijke bepalingen Belang klager, beklaagden en betrokkenen Je weet waar je aan toe bent vertrouwenscheppend Belang kan alleen maar gerealiseerd worden als er over gecommuniceerd wordt.

Het onderzoeksprotocol; inhoud Instemmingsrecht OR (art 27 WOR) Behandelt zaken zoals: Validatie melding Wie wordt wanneer geinformeerd Wie onderzoekt Hoe wordt onderzocht Waar worden resultaten vastgelegd en voor hoe lang Welke termijnen staan voor onderzoek Hoe en door wie wordt terugkoppeling gedaan Hoe en door wie worden gevolgen vastgesteld Art 27 WOR: De ondernemer behoeft de instemming van de ondernemingsraad voor elk door hem voorgenomen besluit tot vaststelling, wijziging of intrekking van: c. een belonings- of een functiewaarderingssysteem; d. een regeling op het gebied van de arbeidsomstandigheden, het ziekteverzuim of het reintegratiebeleid; e. een regeling op het gebied van het aanstellings-, ontslag- of bevorderingsbeleid; g. een regeling op het gebied van de personeelsbeoordeling; j. een regeling op het gebied van de behandeling van klachten; k. een regeling omtrent het verwerken van alsmede de bescherming van de persoonsgegevens van de in de onderneming werkzame personen; l. een regeling inzake voorzieningen die gericht zijn op of geschikt zijn voor waarneming van of controle op aanwezigheid, gedrag of prestaties van de in de onderneming werkzame personen; m. een procedure voor het omgaan met het melden van een vermoeden van een misstand, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Wet Huis voor klokkenluiders; Belangrijke vraag: hoe worden medewerkers geinformeerd over waar ze aan toe zijn, wanneer ze een klacht indienen en wanneer er tegen hun een klacht ingediend wordt. Belang van Training

Voorbeeld Philips

HR klachten via klachtenregeling Grofweg de helft van alle klachten Met name discriminatie en intimidatie Laag slagingspercentage Lange doorlooptermijn in afhandeling

HR klachten; impact op organisatie Verstopping van klachtenkanaal Continuering/escalatie van conflicten: kosten! Afbrokkeling vertrouwen werknemers in organisatie Verminderde betrokkenheid werknemers bij organisatie

HR klachten: impact op cultuur Gewenst: een cultuur van ‘openheid en aanspreekbaarheid’ vermindert risico overtredingen Vergroot de kans van meldingen Vereist: ‘Organisatorische rechtvaardigheid’ de overtuiging dat de organisatie fair en consistent zal handelen Als medewerkers zich fair behandeld voelen zullen ze ook incidenten willen melden. Ervaring leert dat medewerkers die zich in hun klachtafhandeling unfair behandeld voelen, zich ook minder geroepen voelen om naar voren te stappen als ze getuige zijn van een incident.

Organisatorische rechtvaardigheid Vraagt om twee sporen beleid: incident vs HR klacht Lagere doorlooptijd afhandeling Minder hoor/wederhoor, meer dialoog bij HR klachten Bemiddeling mediation Monitoren en analyse van trends Follow up instrumenten Communicatie/training op inhoud gedragscode Training op skills zoals conflictvaardigheidstraining Opleiding bemiddelaars / (interne) mediators Mogelijkheid tot dialoog: denk aan de klachtenfunctionaris in de zorg; primair opgesteld als bemiddelaar Trends; wat voor soort conflicten, waar, wie betrokken, Monitoren ook rol voor OR weggelegd; jaarlijks overleg met bestuurder over data en follow up

Conclusie; rol van de OR Betrokkenheid bij normstelling/communicatie Focus op onderscheid klachten vs incidenten bij beoordelen klachtenregeling/onderzoeksprotocol Betrokken bij evaluatie uitkomsten; trends/follow up Bevorderen inzetten van instrumenten tot dialoog in oplossing en ter voorkoming van conflicten Gedeeld belang; verhoging organisatorische rechtvaardigheid

Vragen? info@merlijnmedezeggenschap.nl 073 - 5323582