Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kan ik al in het beroepsregister?
Advertisements

Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Opleidingsleerkracht: competenties en opleidingstraject.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Docentium, een voorbeeld van een leergemeenschap Hoe leraren elkaar ondersteunen bij het professionaliseren van elkaar.
De weg naar de competente docent
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
Reflectievaardigheden en instrumenten
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Begeleiding startende leraren
Blariacumcollege Conferentie Inductie. Missie en visie Persoonlijke aandacht Sportactief zijn Kwaliteit leveren Onderzoekende houding.
INDUCTIE OP DE WINKLER PRINS
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Leraar, school en opleiding
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Opleiden in school (v)so Expertmeeting 4 & 5 april 2007.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
De start... De start.. Overwegend positief ingevulde items Bij mijn begeleider kon ik een luisterend oor vinden. Mijn begeleider kon mij oppeppen.
Resultaten BPV-evaluatie
Voortgangsgesprek fase 1
moderniseren van het curriculum.
Centrale facilitering van personeelsprocessen
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Inductie in brede zin Astrid Breukers
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Rollen binnen het werkplekleren
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Van startbekwaam naar …..
Samen Opleiden met het ICLON en SEC
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Zorglokaal DE EVALUATIE.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Leiding geven aan school ontwikkeling
Personeelsbeleid Sirius
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Kantelen in Rotterdam Experimenteerzone 5 VWO Kunstaanbod
Onderwijsraad Een nieuw perspectief op het leraarschap
Transcript van de presentatie:

Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn: Van initiële fase tot startbekwaamheid Van post-initiële fase tot bekwaam leraar Een leven lang leren Vraag: in hoeverre dragen inductietrajecten bij aan een doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Middel: enquête uitgevoerd onder startende leraren

Begeleiding beginnende leraren Groep B: doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Aandachtspunten enquête: Startbekwaamheid na de opleiding Inductietraject op de school Aansluiting en doorlopende leerlijn

Begeleiding beginnende leraren: Sub-groep doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Enquête: uitgezet onder 35 startende leraren van drie OSR scholen totaal 27 reacties: 8 starters van lerarenopleiding HR 14 starters van lerarenopleiding ICLON 5 starters van andere lerarenopleidingen

Begeleiding beginnende leraren: Sub-groep doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Bevindingen Enquête: Startbekwaamheid na de opleiding de meeste starters voelen zich voldoende startbekwaam starters met ICLON opleiding voelen zich vooral bekwaam in rollen als regisseur en vakdidacticus starters met HR opleiding voelen zich vooral bekwaam in vakinhoudelijke en didactische competentie en in reflectie en ontwikkeling

Begeleiding beginnende leraren: Sub-groep doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Startbekwaamheid na de opleiding: Suggesties voor verbetering opleiding langer traject met meer aandacht voor pedagogisch handelen ( ICLON) meer koppeling theorie en praktijk meer aandacht praktische vaardigheden bij klassenmanagement (ICLON) meer lesbezoeken van experts van de opleiding meer aandacht voor het totale pakket van docentschap: niet-lesgevende taken als mentoraat meer aandacht voor omgaan met leerlingen met specifieke behoeften, zorgleerlingen

Begeleiding beginnende leraren: Sub-groep doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Bevindingen Enquête: Inductietraject op school De meeste starters hebben behoefte aan een inductietraject Gewenste onderdelen voor inductietraject zijn: begeleiding bij de rol als pedagoog, vakdidacticus, regisseur en bij klassenmanagement begeleiding bij omgaan met zorgleerlingen en leerlingen met specifieke behoeften begeleiding bij omgaan met grote klassen voorbereiding op het mentoraat

Begeleiding beginnende leraren: Sub-groep doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Bevindingen Enquête Inductietraject op school Bij alle respondenten is sprake van een inductietraject op de school De inductietrajecten omvatten vooral supervisie, lesbezoeken en coaching door een (vak)coach De respondenten zijn gemiddeld net tevreden over de inhoud van de inductietrajecten De respondenten zijn gemiddeld net tevreden over de kwaliteit van de begeleiders van de inductietrajecten

Begeleiding beginnende leraren: Sub-groep doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Bevindingen Enquête Inductietraject op school Suggesties voor verbetering inductietrajecten meer tijd voor de coach meer intervisie mogelijkheden/bijeenkomsten geen verplichting meer keuzemogelijkheden meer aandacht voor wat starter meebrengt meer aandacht voor taakbeleid/takenpakket

Begeleiding beginnende leraren: Sub-groep doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Bevindingen Enquête Inductietraject op school Suggesties voor verbetering inductietrajecten meer tijd voor de coach meer intervisie mogelijkheden/bijeenkomsten geen verplichting meer keuzemogelijkheden

Begeleiding beginnende leraren: Sub-groep doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Bevindingen Enquête Aansluiting en doorlopende leerlijn de meeste starters ervaren een beperkte mate van aansluiting tussen inductietraject en initiële opleiding de meeste starters ervaren het inductietraject niet als ondersteuning voor de verdere ontwikkeling als docent de meeste starters ervaren het inductietraject vooral als een praktische ondersteuning om snel bekend te worden binnen de school

Begeleiding beginnende leraren: Sub-groep doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Conclusies - de inductietrajecten worden door de startende leraren vooral ervaren een praktische ondersteuning - de inductietrajecten dragen in de huidige vorm nog onvoldoende bij aan doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel - de inductietrajecten dragen in huidige vorm nog onvoldoende bij aan verdere ontwikkeling van leraren tot bekwaam leraar

Begeleiding beginnende leraren: Sub-groep doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Aanbevelingen - maatwerk ( richten op de ondersteuningsbehoefte van de leraar en zone van naaste ontwikkeling van de startende docent; aandacht voor wat de starter meebrengt) - paspoort ( startende docent is eigenaar; kan als basis dienen voor POP ’s zoals gebruikt in het kader van professionalisering leerkrachten binnen scholen ) - inhoudelijke verbreding en verdieping inductietrajecten om het leerproces van docenten te voeden - versterking samenwerking lerarenopleidingen en scholen: als bron literatuursuggesties voor de inductietrajecten en samen maken workshops voor verdere professionalisering - koppeling inductietrajecten aan integraal personeelsbeleid van de school

Begeleiding beginnende leraren: Sub-groep doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Volgende stappen: Pilot starten met invoering van het zgn. “paspoort”waarin de startende docent zijn stand van zaken ontwikkeling en leervragen omschrijft Kennisbasis: in opleidingen gebruikte literatuur toegankelijker maken voor scholen