Ondernemend gedrag VECON 14 juni 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
….een korte presentatie
Didactische werkvormen
Welkom bij ROHDE & GRAHL. ROHDE & GRAHL Amersfoort Onze missie ROHDE & GRAHL draagt bij aan het succes van haar relaties door het ontwikkelen van unieke.
Hogescholen in Dialoog
Ondernemerschap in het mbo
Professionaliteitsontwikkeling
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Studietaak De studietaak staat centraal
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Professioneel-Kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Welkom.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Deel anders, mijn organisatie
Competentiegericht leren vmbo
moderniseren van het curriculum.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Workshop Identiteit?.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
+ E-Portfolio Laat zien wat je in huis hebt! Docentendag 14 januari 2016 Jeroen Bakker Paragin Roelf Jager Advimaco.
Personal Development Programma Commissaris: Erica de Leeuw - Culturele antropologie & bestuurskunde - Achtergrond in zorg en welzijn - Bestuurssecretaris.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Ondernemerschap VECON 14 juni Welkom Even voorstellen Gerard Aaftink.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
HAN Centrum voor Valorisatie en Ondernemerschap
Examinering van keuzedelen
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Loopbaancompetenties
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Ethiek in de branche social work
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Persoonlijk Leiderschap
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Het School Ondernemerschaps(kwaliteiten)spel
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Doorstroom Mbo - Hbo 16 november 2017.
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Ondernemend gedrag VECON 14 juni 2016

Even voorstellen Welkom Gerard Aaftink

Welkom Wat ons drijft Onze missie Het is onze missie om elke leerling in Nederland te laten proeven van ondernemerschap. Wij inspireren leerlingen op gebied van ondernemend gedrag, en helpen hen bij het ontwikkelen daarvan. Het ontwikkelen van ondernemerschap Een actieve houding. Verantwoordelijkheid nemen. Kansen zien, kansen benutten. Resultaat halen. Persoonlijke ontplooiing. Plezier! Welkom

Beroepspraktijk Veranderende beroepsomgeving Beroepen zelf veranderen Halfwaarde tijd van een beroep wordt steeds korter Plaatjes: De invloed van de techniek, bijvoorbeeld de 3d bril. Welke invloed heeft dat in de toekomst op de beroepen. Het uiterlijk van de bril is al moeilijk te voorspellen, laat staan de invloed.

Welkom Onderwijs en Ondernemerschap In het onderwijs steeds meer belangstelling voor het thema “Ondernemerschap”. Maatschappelijk wordt ondernemerschap steeds belangrijker gevonden. Van leerlingen wordt steeds vaker ondernemend gedrag verwacht. Ondernemerschap is meer dan attitude, kennis is nodig! Toetsing van kennis èn attitude is wenselijk. In het MBO-onderwijs CE Ondernemerschap. Maar hoe doe je dit nu in de onderwijspraktijk? Welkom

Wat is ondernemend gedrag? Welkom

Ondernemen in 21st century De skills Ondernemers-vaardigheden http://dwvdo.nl/21th-century-ondernemersvaardigheden/ Waarde toevoegen Verdienmodel Leiderschap Kostenbewust Waarde toevoegen. Het gaat steeds minder om wat je doet, om welke handelingen en acties je uitvoert. Het gaat steeds nadrukkelijker om de wáárde die jouw inzet heeft voor je klant. Welke waarde voeg je als vakman toe? Daarbij is het niet belangrijk of het gaat om een klant in je rol als ondernemer, of als een interne klant in je rol als ondernemende medewerker. Verdienmodel. Hoe vertaalt jouw toegevoegde waarde zich in een opbrengst? Of de opbrengst nu wordt uitgedrukt in geld, bitcoins of in bartering; je acties moeten zich wel vertalen in een opbrengst. Leiderschap. Bij leiderschap denken veel mensen vooral aan leiders van grote bedrijven, organisaties of landen. In de 21e eeuw worden mensen steeds meer aangesproken op eigen verantwoordelijkheid. Leiderschap, om te beginnen van je eigen leven, is essentieel. Maar was het ooit anders? Kostenbewustzijn. Met kostenbewustzijn is iets geks aan de hand. Veel mensen zijn zich in hun privé-situatie bewust van het belang van geld en van kosten. Zodra ze op hun werk zijn speelt dit minder. Daar is een logische reden voor: veel bedrijven hebben een afdeling die verantwoordelijk is voor financiën. De relatie tussen je activiteiten en de financiën is daarmee doorgesneden. In deze tijd kan dat niet meer, kostenbewustzijn is een essentiële vaardigheid.

Kader: 21st Century Skills Welkom

21st century eisen aan de school (Denk)vaardigheden digitale geletterdheid, probleemoplossingsvaardigheden, kritisch denken, creativiteit. Sociale competenties samenwerking, communicatie, sociale vaardigheden, culturele sensitiviteit. Vaardigheden om het eigen leren te kunnen sturen. Hoe is dat bij jullie op school

Welkom Ondernemend onderwijs Wat versta jíj onder ondernemend onderwijs? Welkom

Ondernemend onderwijs De rol van de klant Welkom

Welkom Ondernemend onderwijs Kenmerken ondernemend onderwijs: Buitenwereld erbij betrekken Toegevoegde waarde Student aan het stuur Welkom

Zelfstandig Ondernemen Oriëntatie op Ondernemerschap Het didactisch model van ondernemerschap De kern van Ondernemen Proeven van Ondernemerschap Ondernemend gedrag Welkom Zelfstandig Ondernemen Oriëntatie op Ondernemerschap Ondernemend Gedrag

Welkom Het belang van ondernemend gedrag • Niet iedereen kan ondernemer worden….. • Niet iedereen wil ondernemer worden….. • Niet iedereen hoeft ondernemer te worden….. Maar ondernemend gedrag van een werknemer wordt steeds belangrijker, ook in organisaties! Welkom

Werknemer of ondernemer? Welkom

Welkom Werknemer of ondernemer Werknemer Ondernemer Heeft weinig invloed op de koers van het bedrijf. Heeft veel invloed op de koers van het bedrijf, stuurt het bedrijf aan. Is deelverantwoordelijk. Is totaalverantwoordelijk, vanaf het krijgen van klanten tot en met het afdragen van belastingen. Invulling werkzaamheden afhankelijk van het bedrijf. Bepaalt zelf zijn werkzaamheden. Werknemersrechten, zoals doorbetaling bij ziekte. Geen rechten, persoonlijk risico. Maandelijks vast loon. Inkomen afhankelijk van bedrijfsresultaat. Meestal pensioenopbouw. Pensioenopbouw is keuze. Welkom

Welkom De opzet van de methode De methode bestaat uit: een gedeelte met theorie, praktijkopdrachten, een ondernemend project Het theoriedeel kan naar wens worden aangevuld met: de praktijkopdrachten óf een ondernemend project. Welkom

Wat is ondernemend gedrag? Gedrag/houding ondernemende medewerker Professionele houding* Open staan voor nieuwe informatie, ontwikkelingen en signalen; meedenken, kennis delen. Ideeën uitwerken voor verandering en/of innovatie. Meedenken over het beter functioneren van zichzelf én van zijn (directe) omgeving. Met anderen overleggen. Samenwerking stimuleren. Activiteiten ondernemen om draagvlak voor veranderingen en nieuwe ideeën te verkrijgen. Neemt verantwoordelijkheid, onderzoekt hoe de (werk)omgeving in elkaar zit, welke normen en waarden zijn er.

Wat is ondernemend gedrag? Gedrag/houding ondernemende medewerker Benodigde kennis/vaardigheden Professionele houding* Vakkennis en beroepsvaardigheden* Open staan voor nieuwe informatie, ontwikkelingen en signalen; meedenken, kennis delen. Formele en informele organisatie kennen, organisatiesensitiviteit Ideeën uitwerken voor verandering en/of innovatie. Creativiteit, innovatie Meedenken over het beter functioneren van zichzelf én van zijn (directe) omgeving. Reflectie, zelfonderzoek Met anderen overleggen. Communicatie Samenwerking stimuleren. Samenwerken Activiteiten ondernemen om draagvlak voor veranderingen en nieuwe ideeën te verkrijgen. Argumenteren, discussiëren Neemt verantwoordelijkheid, onderzoekt hoe de (werk)omgeving in elkaar zit, welke normen en waarden zijn er. Ethisch en integer handelen

Wat is ondernemend gedrag? Gedrag/houding ondernemende medewerker Benodigde kennis/vaardigheden Hfd-stuk Professionele houding* Vakkennis en beroepsvaardigheden* 1 Open staan voor nieuwe informatie, ontwikkelingen en signalen; meedenken, kennis delen. Formele en informele organisatie kennen, organisatiesensitiviteit 2 Ideeën uitwerken voor verandering en/of innovatie. Creativiteit, innovatie 3 Meedenken over het beter functioneren van zichzelf én van zijn (directe) omgeving. Reflectie, zelfonderzoek 4 Met anderen overleggen. Communicatie 5 Samenwerking stimuleren. Samenwerken 6 Activiteiten ondernemen om draagvlak voor veranderingen en nieuwe ideeën te verkrijgen. Argumenteren, discussiëren 7 Neemt verantwoordelijkheid, onderzoekt hoe de (werk)omgeving in elkaar zit, welke normen en waarden zijn er. Ethisch en integer handelen 8

Welkom Docentenhandleiding Antwoordmodellen theorie Lesprogramma en urentabel Examenplan Keuzedeel Ondernemend Gedrag Examenopdracht Creativiteit Handleiding docent Ondernemend Project met beoordelingsmodellen (deel II)   Welkom

Welkom Rollen van de docent Hoe zie jij je rol bij onderwijs op gebied van ondernemend gedrag? Welkom

Welkom Didactische visie Doen, ervaren, voelen Kennis aanreiken zodra noodzakelijk Ondernemend gedrag is de basis, aan iedereen aanbieden Niet selecteren maar (laten) kiezen: een ondernemend project of ondernemerschap De docent begeleidt, is rolmodel, is docent èn is coach Welkom

Welkom Ondernemend gedrag 1 Inhoud gebaseerd op 21th Century Skills. Gericht op ondernemende medewerker. Deze werkt in een veilige omgeving, verantwoordelijk voor een gedeelte, loopt geen risico. Opbouw: Noodzakelijke kennis eigen maken Oefenen op basis van opdrachten Experimenteren Reflecteren ISBN/EAN : 978-90-820883-2-8 Titel : Ondernemend gedrag Welkom

Welkom Ondernemend gedrag 2 Kennis: Ondernemend gedrag, Creativiteit en innovatie, Formele en informele organisatie, Ethiek en integer handelen, Communicatie, Argumenteren en discussiëren, Reflectie en zelfonderzoek, Samenwerken en feedback. Oefenen: Praktijkopdrachten Een ondernemende activiteit Toetsen: Kennistoets. Presentatie en verantwoording activiteit, Reflectie. Welkom

Welkom Oriëntatie op Ondernemerschap 1 Gericht op ondernemende medewerker die zich oriënteert op een eigen bedrijf. Opbouw: Noodzakelijke kennis eigen maken Oefenen op basis van opdrachten Experimenteren Reflecteren ISBN/EAN : 978-90-820883-4-2 Titel : Proeven van ondernemerschap Welkom

Welkom Oriëntatie op Ondernemerschap 2 Kennis: Modellen van ondernemerschap, Een ondernemend idee, Ondernemende vaardigheden, Haalbaarheid van mijn bedrijf. Naar keuze oefenen met: Een ondernemend project, Business Model Canvas, Haalbaarheidstudie. Toetsen: Presentatie en verantwoording project, canvas of haalbaarheid. Reflectie. Welkom

Welkom Ondernemerschap 1 Gericht op ondernemende medewerker die zich voorbereidt op een eigen bedrijf. Hij kent alle aspecten van ondernemerschap, heeft overzicht en draagt de verantwoording. Opbouw: Noodzakelijke kennis eigen maken Oefenen op basis van opdrachten Experimenteren Reflecteren ISBN/EAN : 978-90-824806-3-4 Titel : De kern van ondernemen Welkom

Welkom Ondernemerschap 2 Kennis: Modellen van ondernemerschap, Een ondernemend idee, Ondernemende vaardigheden, Haalbaarheid van mijn bedrijf, Voorbereiding van mijn bedrijf, Het voeren van mijn bedrijf. Naar keuze oefenen met: Een ondernemend project, Business Model Canvas, Ondernemingsplan. Toetsen: Presentatie en verantwoording project, canvas of plan. Reflectie. Kennistoetsen. Welkom

Welkom Promotie Wie niet kiest wordt niet gekozen Hoe communiceer je als ZZP-er met je klant, hoe verzorg je je promotie? Deel A gaat over denken als je klant. In deel B komen de promotiemiddelen en het promotieplan aan de orde. Deel C geeft handvatten om praktisch aan de slag te gaan. Deel D beschrijft hoe je promotie vertaalt naar omzet en winst. Deel E geeft aan hoe je aan de slag kan gaan met je eigen promotieplan Bestellen ISBN/EAN : 978-90-824806-2-7 Titel         : Wie niet kiest wordt niet gekozen Welkom

Welkom

De Wereld van de Ondernemer Vragen en informatie: De Wereld van de Ondernemer 0346 215630 06 10618646 info@dwvdo.nl www.dwvdo.nl Welkom