De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom in groep 8.
Advertisements

De Ark volop in beweging!
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Informatieavond 22 april 2013
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Centrale schoolbespreking Naam van de school Datum Logo van de school.
Schoolcijfers, een tweede natuur
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Leerlingenzorg De Telgenkamp
Trans-Plan in beeld *De gegevens in deze presentatie zijn fictief
Welkom in groep.
Oriëntatie 1-Zorgroute
Multi Disciplinair Overleg op school
Welkom.
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
Begeleiding van kinderen met zorg
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
CITOtoetsen! . . En dan? Waarom toetsen we eigenlijk?
Groepsplan in ESIS 7 november | studiedag - introductie.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Pilot Handelingsgericht zorgteam op school
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
1zorg-route.
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
Handelingsgericht werken
Leerlingzorg op r.k. Basisschool de Parkiet
Pass’t Montessorionderwijs ?
Handelingsgericht Werken
Multidisciplinair Overleg (MDO op school) in Passend Onderwijs Unita
Basisschool ‘t Heuvelke
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
GEBRUIKERSDAG DELPHI OPBRENGST-GERICHT WERKEN met PARNASSYS
Januari Zorgoverdracht peuterspeelzaal groep 1 t/m 8 Voortgezet Onderwijs overdrachtsformulieren overdrachtsgesprekken onderwijskundig dossier overdrachtsgesprekken.
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Centrale schoolbespreking
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Kwaliteitsbeleid.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Filmpje over handelingsgericht werken
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Informatie-avond Dinsdag 15 september 2015 WELKOM Agenda: 1 e deel Inloop: uur Algemene gedeelte: uur Informatie Weekend Academie:
Inspectiebezoek.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
en het leerlingvolgsysteem
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
Basisondersteuning IB-netwerk 12 november Basisondersteuning Zie ook: -in-de-basisondersteuning/
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
Welkom.
PILOT HG MDO bovenschoolse pool: LOKET schoolniveau
21 november 2013 Arjan Clijsen en Wout Schafrat
Hoe volgen wij onze kinderen?
Transcript van de presentatie:

De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik

 Petra Vinkestijn  1998 afgestudeerd en gaan werken in Varik  Coördinator leerlingenzorg  2003 IB opleiding

 Passend onderwijs  Handelingsgericht werken (HGW)  Alle leerlingen  Kijken naar onderwijsbehoeften  Groepsplannen  Aanpak per vakgebied  Kwaliteitsverbetering  Koppeling groepsniveau, schoolniveau en het bovenschools niveau

De kern van de 1-zorgroute bestaat uit het handelingsgericht werken met groepsplannen en het onderwijs afstemmen op onderwijsbehoeften van de leerlingen.

 Evalueren vorige groepsplan  Verzamelen van gegevens: -Toetsen methode -LVS Cito -Observaties -Analyse van werk -Gesprekken met leerlingen (ouders)

 Onderwijsbehoeften formuleren: -Wat heeft deze leerling nodig om zich verder te ontwikkelen en de gestelde doelen te halen?  Leerlingen clusteren met gelijke behoeften

 Opstellen van het groepsplan:

 Uitvoeren van het groepsplan  Werken met effectieve/directe instructie Directe instructie film

 Leerkrachten evalueren vorige groepsplan en maken een nieuw groepsoverzicht en groepsplan  Groepsbespreking met de IB-er  Uitvoeren van de groepsplannen  Groepsbezoek en nabespreking door IB-er  Tussentijdse update van de plannen  Uitvoeren van de groepsplannen

 Vanuit de groepsbespreking kan een leerling aangemeld worden voor de leerlingenbespreking -De leerling wordt individueel in kaart gebracht en besproken met de IB-er Mogelijke opties daarna: -observatie door IB-er -overleg zorgteam -RT opstarten -leerlingenbespreking met Orthopedagoog -observatie door PAB-er (vanuit SWV Tiel) -onderzoek

 We doorlopen de cyclus 2x per jaar  Leerlingen met een individueel plan hebben een rugzak en/of werken op een eigen leerlijn.  Aanpak voor de basisvakken -gestart met lezen -dit schooljaar werken we aan spelling en lezen -volgend schooljaar komt rekenen daarbij  Begeleiding door Orthopedagoog van Marant  2x per jaar meting en evaluatie

Begeleiding = goed  De school gebruikt een samenhangend systeem van de genormeerde instrumenten en procedures voor het volgen van prestaties en de ontwikkeling van de leerlingen. Zorg = voldoende  De school signaleert vroegtijdig welke leerlingen zorg nodig hebben.  Op basis van een analyse van de verzamelde gegevens bepaalt de school de aard van de zorg voor de zorgleerlingen.  De school voert de zorg planmatig uit.  De school evalueert regelmatig de effecten van de zorg