De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik
Petra Vinkestijn 1998 afgestudeerd en gaan werken in Varik Coördinator leerlingenzorg 2003 IB opleiding
Passend onderwijs Handelingsgericht werken (HGW) Alle leerlingen Kijken naar onderwijsbehoeften Groepsplannen Aanpak per vakgebied Kwaliteitsverbetering Koppeling groepsniveau, schoolniveau en het bovenschools niveau
De kern van de 1-zorgroute bestaat uit het handelingsgericht werken met groepsplannen en het onderwijs afstemmen op onderwijsbehoeften van de leerlingen.
Evalueren vorige groepsplan Verzamelen van gegevens: -Toetsen methode -LVS Cito -Observaties -Analyse van werk -Gesprekken met leerlingen (ouders)
Onderwijsbehoeften formuleren: -Wat heeft deze leerling nodig om zich verder te ontwikkelen en de gestelde doelen te halen? Leerlingen clusteren met gelijke behoeften
Opstellen van het groepsplan:
Uitvoeren van het groepsplan Werken met effectieve/directe instructie Directe instructie film
Leerkrachten evalueren vorige groepsplan en maken een nieuw groepsoverzicht en groepsplan Groepsbespreking met de IB-er Uitvoeren van de groepsplannen Groepsbezoek en nabespreking door IB-er Tussentijdse update van de plannen Uitvoeren van de groepsplannen
Vanuit de groepsbespreking kan een leerling aangemeld worden voor de leerlingenbespreking -De leerling wordt individueel in kaart gebracht en besproken met de IB-er Mogelijke opties daarna: -observatie door IB-er -overleg zorgteam -RT opstarten -leerlingenbespreking met Orthopedagoog -observatie door PAB-er (vanuit SWV Tiel) -onderzoek
We doorlopen de cyclus 2x per jaar Leerlingen met een individueel plan hebben een rugzak en/of werken op een eigen leerlijn. Aanpak voor de basisvakken -gestart met lezen -dit schooljaar werken we aan spelling en lezen -volgend schooljaar komt rekenen daarbij Begeleiding door Orthopedagoog van Marant 2x per jaar meting en evaluatie
Begeleiding = goed De school gebruikt een samenhangend systeem van de genormeerde instrumenten en procedures voor het volgen van prestaties en de ontwikkeling van de leerlingen. Zorg = voldoende De school signaleert vroegtijdig welke leerlingen zorg nodig hebben. Op basis van een analyse van de verzamelde gegevens bepaalt de school de aard van de zorg voor de zorgleerlingen. De school voert de zorg planmatig uit. De school evalueert regelmatig de effecten van de zorg