Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst KWALITEITSZORG IN INTERNATEN Regionale studiedagen januari - februari 2003.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
Inschrijven - stroomdiagram
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Presentatie Procedure naar het VO
De ontwikkeling van de 7 competenties
Realisatie kindcentrum
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Hogescholen in Dialoog
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Respect op school Geen VOET om op te staan.
S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Een project van de Korengroep
Voortgangsgesprek fase 1
MR Vlinderbos jaarverslag 2009 – Wij zijn de MR! Oudergeleding: Carel Albertscontactpersoon Ouderraad Hans Waldercontactpersoon Directie Jeroen.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN
Op school en in de scholengemeenschap
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Workshop evalueren Dcp
Verschillen tussen scholen en klassen
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
 A-94 A-94.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Geïntegreerde schoolverbetering
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Psychosociale risico’s (PSR’s)
Bijeenkomst September 2015
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Company LOGO Leerlingvolgsysteem StudieLogboek Presentator Harry A. Hoeve.
Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst KWALITEITSZORG IN INTERNATEN Regionale vergaderingen mei - juni 2003.
Tevredenheidsonderzoek 2017
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
What is the meaning of? Student centered learning
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Inschrijven - stroomdiagram
GOK-NWD 4 Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted (A. Einstein) GOK-NWD.
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
Zelfevaluatie GOK.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst KWALITEITSZORG IN INTERNATEN Regionale studiedagen januari - februari 2003

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst PROGRAMMA uurInleiding: programma, situering en doelstellingen uurKwaliteitszorgsysteem: interview en toets uurZIN: structuur uurPauze uurVoorbeelden van zelfevaluatie-instrumenten

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst PROGRAMMA uurAandachtspunten (groepswerk) uurAandachtspunten (plenum) uurUitspraken (werken per 2) uurMiddagmaal

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst WAAR ZIJN WE MEE BEZIG? De ontwikkeling van een instrument voor zelfevaluatie in internaten Start van het proces van zelfevaluatie in internaten

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst DOELSTELLINGEN VAN DE DAG Proces –Informatie over ‘kwaliteitszorg in internaten’ herhalen Product –Bouwstenen en omschrijvingen toelichten –Aandachtspunten aanvullen, schrappen, herformuleren –Uitspraken formuleren

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst AANKOPING BIJ DE ALGEMENE STUDIEDAG Naar een kwaliteitszorgsysteem voor internaten INTERNAAT Contactblad voor opvoeders van vrije internaten

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst INTERVIEW Doen we de goede dingen? Doen we de dingen goed?

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst TOETS

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst ZELFEVALUATIE definitie naar prof. dr. P. Van Petegem, UIA Een proces, in hoofdzaak geïnitieerd door het internaat zelf, waarbij welgekozen participanten op een systematische wijze het functioneren van het internaat beschrijven en beoordelen

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst ZELFEVALUATIE definitie naar prof. dr. P. Van Petegem, UIA met het oog op het nemen van initiatieven in het kader van (aspecten van de) algehele internaat(beleids)ontwikkeling

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst PROCES ZELFEVALUATIE Voorbereiding Feitelijke en gewenste situatie met ZIN Vaststellingen beoordelen Werkpunten kiezen Plan opstellen en uitvoeren

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst ONZE WERKWIJZE flappen lezen bouwstenen: turven aandachtspunten: oplijsten bouwstenen: hergroeperen en opnieuw benoemen bouwstenen en omschrijving bespreken op regionale vergadering voor beheerders aandachtspunten formuleren

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst ZIN: STRUCTUUR bouwstenen omschrijving aandachtspunten uitspraken

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst HET LEEF- EN OPVOEDINGSKLIMAAT Het leefklimaat is het geheel van de omstandigheden waarin men moet leven en zoals die door iemand ervaren, aangevoeld worden. Het opvoedingsklimaat is het geheel van de omstandigheden waarin de pedagogische relatie tussen opvoeder en internen zich ontwikkelt en zoals die door iemand ervaren, aangevoeld worden.

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst DE BEGELEIDING VAN DE INTERNEN De begeleiding is het op weg vergezellen, het met raad en daad bijstaan, het coachen en het ondersteunen bij studie en groei naar volwassenheid.

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst DE ORGANISATIE VAN HET INTERNAAT De organisatie zijn de regelingen (structuren en procedures) in het internaat, met de bedoeling dat de verschillende onderdelen van het internaat een geheel vormen en goed samenwerken.

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst DE ROL EN BETROKKENHEID VAN DE INTERNAATS- PARTICIPANTEN Internaatsparticipanten zijn diegenen die bij het internaatsleven betrokken zijn zoals internen, opvoeders en beheerder, afhankelijk van de situatie ook ouders, schooldirecteur, graadcoördinator, CLB- medewerker, het administratief personeel, keukenpersoneel, onderhoudspersoneel.

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst EEN PEDAGOGISCH PROJECT Een pedagogisch project is helder overzicht van concrete, gemeenschappelijke, inspirerende doelen en opdrachten, gemotiveerd vanuit de eigen christelijke identiteit: opvoedings- en vormingsidealen gestoeld op het christelijk wereld- en mensbeeld. Een pedagogisch project geeft aan wat het internaat voor heeft en waar het voor staat (visitekaartje, gezicht, uithangbord, intenties, verwachtingen en opvattingen).

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst VOORZIENINGEN, INFRASTRUCTUUR, ACCOMMODATIE, FINANCIËN EN VEILIGHEID De infrastructuur is het totaal van de onroerende voorzieningen. De accommodatie is al hetgeen ten behoeve van het verblijf van personen is aangebracht of ingericht.

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst OVERLEG EN PARTICIPATIE Participatie en overleg is beraadslaging en deelneming aan.

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst DE GROEI NAAR EEN LERENDE ORGANISATIE In een lerende organisatie –wordt er voldoende duidelijkheid en structuur geboden zodat opvoeders en andere werknemers weten waar ze aan toe zijn en binnen welke grenzen ze kunnen werken zijn helder; –is er voldoende ruimte voor eigen verantwoordelijkheid en beslissingen, voor eigen talentontwikkeling, creativiteit en bijdrage aan de organisatiestrategie.

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst DE LEIDING EN HET BEHEER VAN HET INTERNAAT Met de leiding en het beheer van het internaat bedoelen we de wijze waarop het internaat beheerd wordt en de personen die voor dat beheer verantwoordelijk zijn (inrichtende macht, econoom, directie, …)

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst PAUZE

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst VOORBEELDEN VAN ZELFEVALUATIE- INSTRUMENTEN

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst Op mijn school is er een duidelijke gerichtheid op het bereiken van zo hoog mogelijke leerresultaten voor elk vak. Op mijn school is er voldoende discipline. Op mijn school bestaat voor leerlingen en ouders duidelijkheid over het opvoedings- resp. pedagogisch project. Op mijn school is er een grote bekommernis om de prestaties van de leerlingen. Op mijn school is er overleg bij de keuze van leermiddelen. Op mijn school worden de overzichten van de attesten (A, B, C) besproken. Op mijn school wordt er door leerkrachten geluisterd naar de meningen van leerlingen

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst OP ONZE SCHOOL IS HET OP DIT OGENBLIK ZÓ DAT... VISIE OP LEERLINGEN EN LEREN 10 …het onderwijspeil sterk bepaald wordt door het peil van de leerlingen en de samenstelling van de klas …wij ervan uitgaan dat de leerlingen zich aan ons onderwijspeil aanpassen PEDAGOGISCHE VISIE 86 …elke leraar in de klas de pedagogische methodes gebruikt die hij het beste vindt … wij door overleg samen een pedagogische visie opgebouwd hebben

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst OP ONZE SCHOOL (in mijn graad, afdeling, …) IS HET OP DIT OGENBLIK ZÓ DAT... 1 …er ruimte is om te werken aan vakoverschrijdende thema’s (naast de werking rond Vakoverschrijdende Eindtermen en Ontwikkelingsdoelen) …een leraar in een bepaalde klas lesgeeft omdat hij de meest geschikte persoon is. 3 …ons rapport hoofdzakelijk een cijferrapport is met eventueel kort schriftelijk commentaar. 4 …de leerlingbegeleiding is geïntegreerd in de werking van de klassenraad. 5 …wij gezagsgetrouw nieuwe voorschriften ‘van hogerhand’ (dwz. ‘elk niveau boven de school’: scholengemeenschap, bisdom, congregatie, ‘Brussel’, …) opvolgen. 6 …wij een sterke overlegstructuur hebben om goed te kunnen functioneren. 7 …de mening van leerlingen ook meetelt

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst ORDELIJK EN POSITIEF LEERKLIMAAT 2.2 Op mijn school is er voldoende discipline. 2.7 Op mijn school wordt er door leerkrachten geluisterd naar de mening van de lln In mijn lessen creëer ik een ordelijke leeromgeving. ONDERWIJSKUNDIG LEIDERSCHAP 5.1 De directie heeft een duidelijke visie waar ze met de school naartoe wil. 5.2 De directie betrekt leerkrachten bij het ontwikkelen van het schoolbeleid De directie zorgt voor een aangenaam werkklimaat.

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst AANDACHTSPUNTEN Indien nodig! Schrappen Aanvullen Herformuleren Noteer op transparant

Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst DANK VOOR JE MEDEWERKING!