Kansen voor transformatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jeugdzorg en Lang zult u wonen
Advertisements

Transitie en transformatie Jeugdzorg
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Transitie Jeugdzorg.
Startbijeenkomst voorlopersaanpak 23 april 2012
Mantelzorg: zwakke schakel of ijzersterke verbinding in de zorgketen?
Kenniskring VSO 25 september Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Minder bureaucratie Noodzaak tot het labelen van kinderen.
Hilde de Haan augustus Kaapstad De andere kant van Kaapstad.
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Symposium Wisselwerk 16 november Focus Niet meer alles voor iedereen Heldere keuzes Visie Doorontwikkeling Wmo en Welzijn Nieuwe Stijl Beleid in.
Veranderingen in de zorg
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Nieuwe Wmo – Platform VO
Hans Everhardt – MBO Groningen
Passend Onderwijs en Zorg voor Jeugd in Noord en Midden Drenthe Presentatie Bijeenkomst Voorlopers 23 april 2012.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Goed benut, goed bestuurd Advies toekomst en transitie sociale werkvoorziening 15 september 2011.
juni Transitie jeugdzorg
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Gemeenten, Wmo en GGZ Bob van der Meijden VNG 9 februari 2006.
Zorg nieuwe stijl.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Verbinden van zorg en onderwijs
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Wijzigingen in de zorg van AWBZ naar Wmo
LOKALE HUURDERSRAAD HATTEM 20 november GEWOON! Veranderingen in de regelgeving op het gebied van Welzijn en zorg vanaf 1 januari 2015 Afschaffing.
Ambulante Ondersteuning in de Wmo 2015
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Veranderingen in de zorg
Van speciaal onderwijs naar onderwijs voor speciale kinderen
De Wet maatschappelijke ondersteuning. Waar gaan wij u over informeren Wat is de Wet maatschappelijke ondersteuning? Hoe werkt het wanneer u zich aanmeldt.
ORGANISATIE VAN DE HULPVERLENING WEEK 6 presentaties.
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
Toegang Jeugdhulp Zutphen
Zorg voor de jeugd Marjolein Berger Hoogleraar Huisartsgeneeskunde Universitair medisch Centrum Groningen.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Stelselwijziging zorg voor jeugd Regiobijeenkomsten MO-groep September/oktober 2012 Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Mee®doen. Visie Mee®doen Participatie gaat voor ons over de trotse, zelfstandige inwoner die volop in de samenleving staat en die alleen indien nodig,
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Inleiding Wij zijn Zuidwester Aankondiging decentralisatie, wat nu? Proces van pionieren en verbinding zoeken Stappenplan transitiebureau Positionering.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Stelselwijziging zorg voor jeugdigen Masterclass transitie jeugdzorg Léon Wever directeur Jeugd 26 mei 2011.
1 30/05/ Transformatie Zorg voor Jeugd Bijeenkomst “Veiligheid en transitie van de jeugdzorg” 24 juni 2014 Gemeente Utrecht Paul van Dijk.
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Kennismarkt Susan Osterop Landelijke coördinator Taskforce Integrale Vroeghulp 18 november 2013.
(L)VB – Jeugd Naar maatschappelijke participatie.
LPGGz Gouda 7 maart 2016 Erik Dannenberg. Transities / Transformaties WMO Jeugdwet Passend Onderwijs Participatiewet Zorgverzekeringswet Wet Langdurige.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Welkom! Ledenvergadering ChristenUnie De Marne 9 november 2011.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Stichting Jeugdformaat
Integraal sociaal werk
Conferentie Hoe wordt de jeugd GGZ beter?
Wmo beleid in de Drechtsteden
Voortgang Jeugdwet en Wmo 2015
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Conferentie kansrijk van school naar werk Bussum 19 juni 2019
Transcript van de presentatie:

Kansen voor transformatie Samen opnieuw Onderwijs, Zorg en Arbeidsmarkt uitvinden Tweedaagse PO-raad 16 oktober 2015 Erik Dannenberg

Erik wie? Erik Dannenberg, projectleider (voortgezet) speciaal onderwijs in de transities

Transities / Transformaties Passend Onderwijs Jeugdwet WMO Participatiewet WLZ / V&V

Gescheiden werelden

1 2 3 € HET ZORGVELD Lichte ondersteuning Zware zorg Buurtinitiatief Mantelzorg Welzijnswerk Preventie Huisarts SchoolMW CJG Sociale teams Thuiszorg 1 Lichte ondersteuning 2 Intensieve (thuis)behandeling OTS/JR Polikliniek Fact-teams OGGZ Ambulant specialistisch Beschermd Wonen 3 Uithuisplaatsing Opname in behandelsetting Regionale specialistische zorg Verpleeghuis € Zware zorg

Historisch en toekomstig perspectief Awbz Jeugdzorg LGF Focus op probleem -> indicatie -> hulp Wijzigingen: Van doelgroepenmodel naar geografisch model Focus op participatie i.p.v. focus op beperking Van individuele- naar brede basisvoorziening Geïntegreerd ipv gesegregeerd aanbod

Wat heb je nodig om de leerling binnen de school te houden?

Verklaring van Toronto versie 1.0. Toronto Advies Groep Verklaring van Toronto

Verklaring Toronto Advies Groep versie 1.0. Verklaring Toronto Advies Groep Speciale kinderen horen gewoon bij ons allemaal! Wij, een aantal bestuurders, directeuren en uitvoerende professionals uit het (voortgezet) speciaal onderwijs, zijn begin november 2014 in Toronto, Ontario, Canada op werkbezoek geweest. Wij zijn geraakt door de vorm van werken. Het is in Canada gewoon dat alle kinderen naar een reguliere school in hun eigen omgeving gaan. Wij zagen dat dat goed was voor iedereen. Opvallend is de betrokkenheid op alle niveau's, van professionals aan de basis tot de drie betrokken ministeries, gebaseerd op een gedeelde includerende samenlevingsvisie. De structuur van klassen met (deeltijd) opvang en onderwijs aan leerlingen met complexe problemen voldoet in Toronto uitstekend. Expertise van complexe hulpvragen is niet alleen gericht op kinderen die extra ondersteuning nodig hebben maar op de totale schoolomgeving en sociale context. De maatschappelijke meerwaarde van deze benadering is dat expertise niet verkokerd maar integraal wordt aangeboden. Onze groep is tot de onderstaande verklaring gekomen:

Verklaring Toronto Advies Groep versie 1.0. Verklaring Toronto Advies Groep Speciale kinderen horen gewoon bij ons allemaal!

Verklaring Toronto Advies Groep (1) versie 1.0. Wij gaan voor 1 samenleving waarin iedereen ertoe doet, iedereen erbij hoort en succesvol meedoet. Kinderen gaan in hun eigen omgeving naar school. Daar worden onderwijs, begeleiding en zorg op hun persoonlijke situatie afgestemd. We breiden ‘handelingsbekwaamheid’ uit, zodat alle professionals samen in staat zijn om geïntegreerd met complexe hulpvragen om te gaan. Speciale kinderen horen gewoon bij ons allemaal!

Verklaring Toronto Advies Groep (2) versie 1.0. Hoe eerder scholen complexe hulpvragen kunnen beantwoorden, hoe sneller minder leerlingen in gesegregeerde gespecialiseerde voorzieningen worden geplaatst. De totale omgeving van alle leerlingen wordt bekwamer gemaakt. Kennis, inhoud en vaardigheden worden geborgd en ontwikkeld. Onderwijs werkt samen met gemeente(n), jeugd-/gezinshulp en zorgaanbieders (WLZ, ZV) Speciale kinderen horen gewoon bij ons allemaal!

Verklaring Toronto Advies Groep (3) versie 1.0. Gezinnen zijn actief betrokken bij de ontwikkeling van de kinderen. Ministeries zorgen, binnen heldere kwaliteitscriteria, voor eenvoudige en logische verbindingen tussen onderwijs en zorg. Inspecties werpen geen belemmeringen op.  Deze visie en aanpak leiden in de komende tien jaren tot een sterke toename van leerlingen met complexe problemen in het reguliere primair en voortgezet onderwijs. Speciale kinderen horen gewoon bij ons allemaal!

Verklaring Toronto Advies Groep versie 1.0. Verklaring Toronto Advies Groep Wij dagen ouders, leerlingen, overheden, onderwijs en zorg uit om de intenties van deze verklaring uit te werken in een 'pact', waarin een zorgvuldige overgang van gesegregeerd naar geïntegreerd onderwijs vlot wordt ingevoerd. Daarmee wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan het handelingsbekwaam maken van professionals en de sociale context van kinderen met een complexe hulpvraag om hen in hun eigen omgeving te onderwijzen, te ondersteunen en bekwaam te maken om een gewaardeerde plaats in onze samenleving te vinden. 

Platform Onderwijs 2032 voorzien van een sociale paragraaf / samenlevingsparagraaf ?