NETWERK STAGECOÖRDINATOREN DPB Brugge – 5 maart 2015 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Adviesgroep Personenzorg
Advertisements

Privacywetgeving - toegang tot het schooldossier
Aandacht voor het steunend netwerk
CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
Infosessie betaald educatief verlof BEV
Memo overleg coördinatoren VZ
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Wetenschappelijk kader Universal Design for Learning
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Thema Personen werkzaam in de kinderopvang Versie 22 november 2013.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Marijke Vande Voorde Psychologe / GON-begeleidster MPI De Mast
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
AD6 in leerplan verzorging
Kinderzorg 16 Januari 2014.
Directievergadering personenzorg
GIP toelichting Begeleiders personenzorg 6 september 2013 dpb brugge 6 september 2013.
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
31 januari 2014 Verslag in groen
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Welkom MAS
Infosessie Brussel 7 en 12 december 2013 In samenwerking met ONE.
Hilde Naessens Stagecoördinator IVV Sint-Vincentius Gent 22 april 2008
De Maatschappelijke Stage (MaS) op het Lorentz Lyceum
Netwerk coördinatoren IO
Netwerk coördinatoren VZ
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
OH en OA November AGENDA 1 Opvolging vorig verslag 2 Uw vragen 3 Verslag van overleg in verband met dienstencheque sector 4 Criteria in functie.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
SPIJBELEN Samenwerking CLB – huisarts WG leerplicht GO!
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
Netwerk Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige
Nieuwsbrief Augustus 2015 Personele zaken Juf Amy is gestart in groep 8. Zij en de kinderen hebben er al twee leuke dagen opzitten. We wensen haar veel.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Vermindering van de planlast Stagebeheer. Aanbieden van een platform aan bedrijven, scholen, leerlingen en betrokken instanties met als doel de leerlingen.
Dag collega’s, Richtlijnen voor PPT te gebruiken door militanten voor personeelsvergaderingen en ledenvergaderingen. Deze PPT is voor alle duidelijkheid.
Titel samenkomst 14 januari 2016
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Don Bosco Halle Centrum Leren & Werken
Netwerk SW Brugge – 19 november 2014.
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
OF Het praktijksemester.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Coördinatoren OH-OA verslag 3 februari 2017.
Toelichting biologie in GWW
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
F O V I G de federatie van gebruikersraden en ouderverenigingen in voorzieningen voor personen met een handicap Presentatie FOVIG.
Aan de slag met vrijwilligers
Transcript van de presentatie:

NETWERK STAGECOÖRDINATOREN DPB Brugge – 5 maart

Doelstelling netwerk 2  Wederzijdse uitwisseling scholen en begeleiders  Gedeelde verantwoordelijkheid stagecoördinatoren (= vertegenwoordiging team) en begeleiders  Informatiedoorstroming in ruime zin: verbond – diocees – school - leraren

Doelstelling netwerk 3  Belang van behoedzaam om te gaan met elkaars informatie  Ethisch reflecteren: doen we het goed? Doen we het op de goede manier? Doen we het goede om de goede redenen?

Agenda 4 1 Opvolging vorig verslag 2 Vragen vanuit de scholen 3 Vragen en info vanuit de begeleiding in verband met RTC en platform zorgberoepen, gezinszorgstages, ontwikkelingen kinderzorg en ouderenzorg, begeleiden en beoordelen van fouten in verband met beroepsgeheim, veiligheid en attitudes … 4 Met welke stage evaluaties werkt u nu zowel in derde graad als in zevende jaren? Mogen we vragen uw evaluaties mee te brengen op stick zodat u ze kan projecteren en kort toelichten naar de groep toe? Een uitgeprinte versie is dan weer handig om even door te geven …  5 Stageopdrachten over de drie jaren heen? Mogen we vragen uw stageopdrachten mee te brengen op stick zodat u ze kan projecteren en kort toelichten naar de groep toe? Een uitgeprinte versie is dan weer handig om even door te geven …  6 Verdere planning en afspraken 

Vragen vanuit de scholen  Aantal vragen ivm stage vanuit coördinatoren derde graad vz - stageopdrachten: kunnen toegelicht en uitgewisseld worden in uren ‘geïntegreerd werken’ - Problematiek van inhaalstage van de inhaalstage … en bijgevolg begeleiding in vakantieperiodes indien de DKR over onvoldoende info beschikt! Goede afspraken met team en directie zijn nodig! In de grote vakantie kan de school leraren drie dagen inzetten bv voor stagebegeleiding (nagevraagd bij verbond!).

Vragen vanuit de scholen 1 Graag had ik eens bij de collega’s gehoord hoe ze het volgende uit het leerplan waarmaken: “ Belangrijk is het geïndividualiseerd zijn van de stageactiviteitenlijst en het afgestemd zijn op de leerplandoelstellingen en het gekozen ordeningskader/leerlijn.” en “ in het stageschrift worden de leerplandoelstellingen opgenomen waarrond de leerling tijdens deze periode in deze setting werken”. Annelies Dumarey Zie servicedocument (bv KZ) p 30, punt 1 en 2

Vragen vanuit de scholen 2 Vraag: wat met zieke stagiairs? Moeten ze die stage inhalen? Alle uren? Vanuit de school hebben we volgende vraag: moeten ze van dag 1 een medisch attest indienen… welke sanctie als dit niet wordt nageleefd…. Christa Deceuninck Zie mededeling M-VVKSO En zie ook M-VVKSO-2011 zie punt 3.6

Vragen vanuit de scholen 3 Voor het eerst komen we in aanraking met de volgende situatie: een leerling volgt 5 Verzorging, heeft bij de start een arbeidsgeneeskundig onderzoek gekregen en mag op stage. Zij is in het eerste trimester echter een tijd afwezig met rugproblemen (scoliose), wou dan uitschrijven, maar keert toch terug met een doktersattest waarop staat dat ze geen zware lasten mag opheffen. De dokter heeft er mondeling aan toegevoegd geen stages bij bejaarden, kinderen kan wel. Is er reeds iemand die deze situatie voorhad? Wij hebben de vraag aan de verificateur voorgelegd: Kan de leerling een A-attest behalen als ze enkel kinderstage loopt? Moet de bejaardenstage in dit geval vervangen worden door de kinderstage? Annik Soete   Zie studierichtingsprofiel VZ, p 4 ev in leerplan

Vragen vanuit de scholen 4 Ik heb vooral nog een vraag ivm het aantal uren die minimum effectief moeten gepresteerd worden in de buitenschoolse kinderopvang voor 7 KZ. Cindy Claeys  Zie leerplan p 66

Vragen vanuit de scholen 5 Werkplekleren in 5 en 6: wie doet wat en hoe met de handtekening van minderjarigen? Wij werken heel vaak met verschillende WZC in 7TBZ/ZK maar daar zijn ze allen meerderjarig en eenvoudiger in opstelling van de overeenkomst. Björn

Vragen vanuit de scholen 6 Kan er iets gezegd worden rond het M-decreet en stages? Marjan Valcke Linken met UDL? + placemat?

UDL in 3 principes en 9 richtlijnen Principe 1 Informatie aanbieden WAT we leren Principe 2 Actie en expressie HOE we leren Principe 3 Betrokkenheid WAAROM we leren Richtlijn1 Verschillende zintuigen Richtlijn 4 Actief verwerken van de leerinhoud Richtlijn 7 Inspelen op interesses Richtlijn 2 Verduidelijken en structuur bieden Richtlijn 5 Aantonen wat je geleerd hebt Richtlijn 8 Doorzetting creëren Richtlijn 3 Begrijpen van leerinhoud Richtlijn 6 Doelen en prioriteiten bepalen Richtlijn 9 Inschatten en bijsturen

Info vanuit begeleiders 1 RTC en platform zorgberoepen 2 Gezinszorgstages zie vraag van verbond 3 Happy feet project 4 Ontwikkelingen kinderzorg en ouderenzorg zie volgende dia’s 5 Begeleiden en beoordelen van fouten in verband met beroepsgeheim, veiligheid en attitudes … zie document

Oriënteren op Kinderbegeleider  Nieuw decreet op de kinderopvang van baby’s en peuters is in werking getreden op 1 april 2014, zie site Kind en gezin  Nieuw pedagogisch raamwerk dat als standaard zal dienen voor kwaliteit, zie powerpoint, nieuwe synthesetabel en concordantietabel verbond voor verzorging en kinderzorg. Nascholing wordt wenselijk geacht, jammer genoeg waren er relatief weinig aanwezigen op studiedag in december die door Kind en gezin zelf georganiseerd werd! Visie ouderenzorg en kinderzorg heeft gelijkenissen: vertrekken vanuit de wensen en behoeften van de individuele gebruiker … belangrijk om dit steeds weer met leerlingen te doen ook bv in project, stageopdracht …

Chronische zorg of netwerkzorg  Zie ppt VVKSO!

Stage evaluaties over de drie jaren

Stageopdrachten over de drie jaren

Verdere planning en afspraken 18 Vanuit DPB: Documenten website begeleiding Nascholing ‘De kunst van het coachen’ 5 mei 2015 via Eekhoutcentrum Nascholing ‘expressie in TBZ’ 31 mei in DPB via Eekhoutcentrum ICF nascholing (module 2-3) 6 maart (9u-16u) Gent. Uitnodiging via verbond!