De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan

Verwante presentaties


Presentatie over: "School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan"— Transcript van de presentatie:

1

2 School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
desegregatie in het onderwijs Achtergrond, aanpak en resultaten Drie vragen Wanneer bezit een school een ‘goede mix’? Kiezen ouders in groep? Moeten scholen veranderen? School in zicht in Temse

3 School in zicht 1. achtergrond, aanpak, resultaten 3 3

4 4 4

5 5 5

6 6 6

7 7 7

8 8 8

9 9 9

10 10 10

11 2060 2006: 17 scholen 11 11

12 Kroonstraat, uitvalsweg uit Borgerhout
Maandag 10 maart 08u15 tot 08u45 Kroonstraat, uitvalsweg uit Borgerhout

13 Grootschalige schoolvlucht
38 kinderen op de fiets of te voet 55 kinderen in de auto ________________________ 93 kinderen, in het totaal op één uitvalsweg 0 kinderen richting Borgerhout

14 Antwerpen-Noord en Oud-Borgerhout
inwoners goed voor een van de tien grootste steden van Vlaanderen 25 van de 27 scholen zijn concentratiescholen 90% of meer allochtone en/of kansarme leerlingen, vaak 99 of 100%

15 Wij hadden twijfels over een concentratieschool
School in Zicht: kansrijke ouders overtuigen om voor een buurtschool te kiezen Wij hadden twijfels over een concentratieschool in de buurt. Gemengde scholen zijn een maatschappelijke plus  Concentratiescholen verhinderen een aantal leerkansen voor kansarme leerlingen: verschillende gezinsmodellen, vrijetijdsbestingen, wereldbeelden, …  Een cruciaal onderscheid is kansrijk versus kansarm, niet autochtoon versus allochtoon Een buurtschool is een plus voor kansrijke ouders School in zicht helpt drempels te overwinnen: samen instappen laagdrempelige bezoeken Matilda mag geen uitzondering zijn in haar klas. Hij moet vriendjes hebben met thuistaal Nederlands. We vonden een school met enkel anderstaligen niet zo’n goed idee.

16 School in Zicht: ‘kansarme’ scholen overtuigen om voor sociale mix te kiezen
“We mogen onze leerlingen niet voorbereiden op een leven in deze buurt, maar moeten ze voorbereiden op een leven in deze samenleving.” Patrick Meekers, directeur De Pijl

17 Hoe werkt School in Zicht. 1
Hoe werkt School in Zicht? 1. Kennismaking met en voorbereiding van de scholen Gesprek met directie, teamvergadering ‘Fase’ schoolvlucht? Houding team daartegenover? Drempels binnen de school Sociale mix staat soms niet (meer) op agenda

18 Hoe werkt School in Zicht? 2. Info-avonden voor ouders
Ruime voorafgaandelijke communicatiecampagne Bestaande netwerken en organisaties gebruiken Info-avond om School in zicht te leren kennen … en andere ouders

19 Hoe werkt School in Zicht? 3. Openschooldagen
Alle scholen die wensen doen mee Ouders ‘over de drempel’ helpen, zodat de scholen zich kunnen tonen Scholen beslissen zelf over de inhoud van het bezoek Op één dag bezoeken ouders tot drie (of vier) scholen

20 Hoe werkt School in Zicht?
We hadden geen idee van hoe de aanpak op die scholen zou zijn. We zijn aangenaam verrast door hun duidelijke visie en de betrokkenheid. Valerie De onderwijs- aanpak op maat van individuele leerlingen is ronduit knap. Schitterend dat we dit om de hoek vonden. Katleen en Nicky Die school was gewoon veel beter dan we verwachtten. Wij waren meteen verkocht. Truus en Kurt

21 Hoe werkt School in Zicht? 3. Terugkomdagen
Ouders praten bij over de scholen Uitwisseling van ervaringen Contacten leggen voor eventuele verdere gesprekken

22 Hoe werkt School in Zicht? Onderliggend
Vooreerst een communicatieproject Ouders met elkaar in contact brengen School en ouders met elkaar in contact brengen School in zicht stimuleert KANSRIJKE ouders om een POSITIEVE keuze te maken voor een gemengde buurtschool

23 Resultaten van School in zicht
Antwerpen-Noord & Oud-Borgerhout: 340 kansrijke kleuters ingeschreven in 11 scholen (vijf jaar) Lokeren: 38 kleuters in 5 scholen met schoolvlucht (twee jaar) – dit jaar (3de jaar) 50% tot 100% meer bezoekers per school Gent-Noord: 51 inschrijvingen in scholen met sterke schoolvlucht (gereduceerd tot 25 na tweede periode) Genk-Noord: 8 ouders, specifieke situatie (geen capaciteitsprobleem, geen mobiliteitsprobleem), nieuwe aanpak

24 2. Drie vragen School in zicht
Wanneer bezit een school een ‘goede mix’? Kiezen ouders in groep? Moeten scholen veranderen? 24 24

25 Wanneer de school een spiegel van de omgeving is
Wanneer bezit een school een ‘goede mix’? Wanneer de school een spiegel van de omgeving is

26 Nee, ze kiezen hun school zelf
Kiezen ouders in groep?

27 Soms een beetje, maar niet zoals u denkt
Moeten scholen veranderen? Soms een beetje, maar niet zoals u denkt

28 Hoe moeten scholen veranderen?
Vooral niet hun pedagogisch project aanpassen Vooral niet de School in zicht-kinderen anders behandelen Wel leren omgaan met de vragen van de ouders (communicatie, ouderparticipatie, opvang, …) Vooral: de eenzijdige focus op kansarmoede doorbreken

29 School in zicht in Temse?
3. School in zicht in Temse? 29 29

30 School in zicht in Temse?
School in zicht zal ‘op maat’ van Temse doorgaan (niet op maat van Antwerpen) alle scholen of alleen scholen met schoolvlucht aantal contactmomenten in maart: overleg met netverantwoordelijken, voorstel aanpak april-juni gesprekken met directies en teamvergaderingen volgend schooljaar: werking naar ouders

31


Download ppt "School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan"

Verwante presentaties


Ads door Google