Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Eigen Kracht-conferenties
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Informatieavond 22 april 2013
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Functioneel Ontwerp Transitie Jeugdzorg Zuid-Holland Zuid Zorg voor Jeugdigen
Bovenschoolse voorzieningen RSV Breda
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Leerlingenzorg De Telgenkamp
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Oriëntatie 1-Zorgroute
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Uitganspunten passend onderwijs
Integraal handelingsgericht adviseren doe je samen Portefeuillehoudersoverleg Jeugd, stadsregio Rotterdam donderdag 21 april 2011.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Integraal Toezicht Jeugdzaken
Monitor MPG aanpak Stadsregio Amsterdam
The dogmas of the quiet past, are inadequate to the stormy present.
Netwerktafel Achtergrond en Doel
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
1zorg-route.
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Handelingsgericht werken
Pass’t Montessorionderwijs ?
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Augusta van Oene en Hilda Visser
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Trojka Een nieuwe manier van indiceren. DE GESCHIEDENIS De Trojka is ontstaan in het kader van passend onderwijs en de ontwikkeling Centrum Jeugd en gezin.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Filosoferen met kinderen in pleegzorg
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Het brede school ondersteuningsteam BSOT. Uitgangspunten preventief werken / vroeg signaleren samenwerken met alle instanties en ouders snelheid van.
Handelingsgericht werken OGP Hans van Doremalen Marion Steegh.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Het zorgcontinuüm.
Handelingsgericht werken
PILOT HG MDO bovenschoolse pool: LOKET schoolniveau
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Meldcode Kindermishandeling
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team
LEERLINGBESPREKINGEN
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen

Monitoring: het uitvoeren van metingen met een bepaalde doelstelling en volgens een bepaalde strategie. a.Inzicht krijgen in de werkprocessen: 1.Wat gaat goed, waar zijn we tevreden over? 2.Wat gaat minder en hoe verbeteren we dat? b. Informatie t.b.v. Beleid Zicht krijgen op: hoeveel kinderen zijn er besproken, aantal jongens en meisjes, de leeftijd, de onderwijsbehoefte, de aard vd problematiek, de uitgevoerde acties, de opbrengsten.

Monitoring: het uitvoeren van metingen met een bepaalde doelstelling en volgens een bepaalde strategie. In kaart brengen welke functies tijdens de ZAT bespreking aan de orde komen. In kaart brengen bij cases- overleg welke fases van HGW aan bod komen. In kaart brengen in hoeverre de procedure m.b.t. de zorgtoewijzing al gehanteerd wordt.

Functies van het ZAT functies ZAT 1. preventie, deskundigheidsbevordering en vroege signalering 2. screening en handelingsgericht diagnostisch onderzoek 3. multidisciplinaire beoordeling en vaststellen interventies 4. advies en hulp/zorg aan leerling en/of ouders bieden of activeren 5. consultatie en handelingsadvisering aan leerkrachten 6. voorbereiden van (integrale) indicaties 7. gecombineerde onderwijs- en zorgprogramma’s 8. coördinatie, afstemming en opvolging van zorg 9. registratie en monitoring 10. evaluatie en nazorg

Functie 1: preventie /deskundigheidsbevordering en vroegsignaleren Deze functie was alleen zichtbaar binnen de CVB’s van het special onderwijs. De leden van de CVB’s gaven hierin ook aan dat ze de CVB’s op een ander niveau van het cascade model zien. Het CVB is een intern- zorgoverleg, waarbij zowel zorgleerlingen als beleid besproken wordt. Bij de CVB’s zijn geen externen aangesloten. De ZOCO’s van de reguliere scholen vinden dat deze functie in het intern zorgteam aanbod moet komen.

Functie 2 t/m 5 Medewerkers ZAT zien deze functie vervult worden in de interne ZAT’s Medewerkers bezien de ZAT’s steeds meer als verwijsorgaan.

Functie 8 t/m 10 Komen in ieder CVB en ZAT aan de orde De wijze waarop dit gebeurd is nog zeer divers Meerdere ZAT’s zien dit als ontwikkelpunt: –Wie is regie voerder –Welke info deel je, hoe blijf je op de hoogte van de geboden hulp –Wat schrijf je op, waar schrijf je dit op

Conclusie De voornaamste functie die in het ZAT vervuld wordt is afstemming zoeken, advies krijgen en doorverwijzen. Functie 8!! Er zijn erg veel wijzingen in de ZAT's Niet ieder Zat heeft de afgesproken vaste functionarissen bij de besprekingen

Samenwerken binnen het ZAT Waarnemen Begrijpen Plannen Organiseren

Handelingsgericht werken/diagnosticeren/arrangeren 6 uitgangspunten 1.Doelgericht. 2.Gericht op behoeften kind en opvoeders. 3.Vanuit een transactioneel referentiekader. 4.In samenwerking met cliënten. 5.Aandacht voor beschermende factoren. 6.Systematisch en transparant.

Conclusie 1.Gericht op plannen en organiseren 2.Waarnemen en begrijpen heeft school al gedaan? 1.Kan je dit als school alleen? 2.Wil je dit als school? 3. Uitgangspunten HGW komen zeker aanbod echter nog weinig expliciet

opdracht 1.Ga in 4-tallen na of je je herkent in bovenstaand beeld van het ZAT 2.Bedenk een aantal aanbevelingen ter verbetering van de samenwerking tussen school – jongere - ouders - hulpverlening

Valkuilen…. Niet overwegen van alternatieve verklaringen. Niet overwegen van alternatieve interventies. Onvoldoende aandacht voor de ontwikkelingsfase. Onvoldoende aandacht voor de context. Niet instaat loslaten van kaders.

Wat helpt….. Gebruik maken van algemeen werkzame factoren: Houding. Uitgaan van niet weten! Met een leeghoofd meedenken! Gespreksvaardigheden. Aandacht voor samenwerking. Gebruik van recente inzichten.

Aanbevelingen monitoring gericht op kengetallen het Zat zien als een gezamenlijk overleg/ niet als schoolaangelegenheid Pilot starten met een MDO/RTO op niv. 4 –Betrokkenen rondom casus worden uitgenodigd –MDO staat gelijk aan ZAT m.b.t. nemen van beslissingen (bovenschools arrangeren) –Er zit altijd een onafhankelijke gedrags- wetenschapper bij. Methodisch leren werken: incident methode/dialoog model/