Gé Ophelders en Linda Jakobs SU Onderwijs en Onderzoek 17 maart 2015

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
Edushock leerfestival
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Integraal onderwijs met ict
Realisatie kindcentrum
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Doorleefd en bezield. Onderwijsprofiel, een werkdocument
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Workshop OGW in de klas..
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Samenwerken in burgerschap
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Professionele ontwikkeling
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Onderwijsconferentie
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Welkom MAS
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Ondernemen(d) in het onderwijs
Terug onder begeleiding Aard en omvang van de vrijwillige nazorg aan 18+ PIJ’ers Katrien de Vaan Den Haag,
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
Competentiegericht leren vmbo
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Kwesties rond ict verbonden
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Evaluatie pilots (inrichtingsfase)
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Tijdsplanning (intern voor Monica en Antoinet)
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Praktijkervaring en reflectie
School en samenleving week 3 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa.
Toekomstgericht onderwijs
M-Pact Vrijwilligers(werk) en asielzoekers 20 april 2016.
Coaching in regioleren
Begeleiding bij Werkplekleren
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Transcript van de presentatie:

Gé Ophelders en Linda Jakobs SU Onderwijs en Onderzoek 17 maart 2015 11/04/2017 Ronde tafel bijeenkomst Instellingsplan HAN Invloeden op de inrichting van het primaire proces. Gé Ophelders en Linda Jakobs SU Onderwijs en Onderzoek 17 maart 2015

Nadenken over het primaire proces Doelen Inzicht in conceptueel kader onderwijs. Invulling samenhangend kader d.m.v. vragen  invloed op vormgeving van het primair proces. Werkwijze Ketenarena.

Maatschappelijke opdracht Conceptueel kader Studenten Doelen Maatschappelijke opdracht Onderzoek Voortraject Primaire proces Onderwijzen

Conceptueel kader; maatschappelijke opdracht Studenten Doelen Maatschappelijke opdracht Onderzoek Voortraject Primaire proces Onderwijzen

De maatschappelijke opdracht; kernvraag Wat zien wij als de maatschappelijke opdracht van het hoger beroepsonderwijs?

De maatschappelijke opdracht 11/04/2017 De maatschappelijke opdracht Biesta, 3 functies van de school: kwalificeren socialiseren persoonsvorming/subject-wording

Maatschappelijke opdracht, mogelijke vragen welke organisaties zijn van invloed op de einddoelen en het programma? (ministerie, arbeidsorganisaties), o.a. beroepsprofiel; wat dragen we bij aan de samenleving, aan de wereld: the why of het waartoe? hoe breed zien we socialiseren? wat is de betekenis van persoonsvorming (en hoe verhoudt zich dat tot het meten)? wat is het gezicht van de HAN: hoe ziet het waartoe eruit? nemen we bij het kwalificeren ook attitudevorming mee?  instellingplan

Conceptueel kader; Onderzoek 11/04/2017 Conceptueel kader; Onderzoek Hoe kijken we aan tegen de rol van onderzoek op de HAN? de functie? hoe inbedden? wie is erbij betrokken?

Onderzoek, mogelijke vragen onderzoekende houding + bijdrage aan oplossing van maatschappelijke vraagstukken in eerste instantie in de regio + mogelijk transdisciplinaire vraagstukken + nieuwe inhouden inbrengen in het onderwijs; via de doelen, via de lectoraten, via training voor docenten in onderzoeksvaardigheden, stage vooral in het kader van onderzoek doen ter ondersteuning aan de beroepsbekwaamheid, in de PLG meer aandacht voor onderzoek (betrekken werkveld en samenwerking met de RU) studenten, docenten, werkveld, onderzoeksinstituten, RU.

Conceptueel kader; doelen studenten Doelen maatschappelijke opdracht Voortraject primaire proces onderwijzen

geven focus en richting vormen een wenkend perspectief 11/04/2017 De einddoelen/termen De einddoelen: zijn afgeleid van de maatschappelijke opdracht (o.a. afspiegeling van het beroep en van het waartoe); geven focus en richting vormen een wenkend perspectief zorgen voor motivatie en tonen de relevantie

Waar denken wij aan bij het onderdeel doelen? De doelen; kernvraag Waar denken wij aan bij het onderdeel doelen?

De einddoelen, mogelijke vragen formuleren we naast de competenties ook doelen voor socialisering en persoonsvorming? creëren we naast de ‘verplichte’ doelen een ‘vrije ruimte’ waar de student zijn eigen doelen kan formuleren en hoe groot zou/kan die ruimte dan zijn? om te kunnen differentiëren zouden we een minimumniveau aan de einddoelen kunnen koppelen en snellere of meer gemotiveerde studenten laten pieken?

Conceptueel kader; onderwijzen studenten Doelen maatschappelijke opdracht Voortraject primaire proces onderwijzen

Onderwijzen; kernvraag Hoe ondersteunen wij de studenten om de einddoelen te bereiken?

Het onderwijzen/opleiden, mogelijke vragen Wat is onze visie op de docent, de leidinggevende en het team? Wat is onze relatie met het werkveld en de lokale overheid? Wat is onze visie op kennis, kwaliteit, organisatie en veranderen? Wat is onze visie op toetsen? Welke verhouding kennen we toe aan de blend? Hoe willen we omgaan met elkaar en met de studenten? Ik denk nog na over voorbeelden, die aantonen dat er relaties zijn/samenhang is tussen verschillende onderdelen. Hoe kijken jullie tegen deze vragen aan? Van belang – minder van belang? Of anders: welke docenten en leidinggevenden maken het mogelijk om ook aan persoonsvorming te werken?

Intermezzo Alle werkelijke leven is ontmoeting (Buber, ‘Ik en jij’) Onderwijzen doe je iets aan/met anderen. Die ander laat zich gemakkelijker onderwijzen als hij als persoon gekend wordt en als je rekening houdt met wat hij al weet en kan. Contact maken, aansluiten, afstemmen met en op de ander zijn voor de onderwijzer van essentieel belang. Verhaal uit Sommers 2012, 98.

Conceptueel kader; studenten Doelen maatschappelijke opdracht Voortraject primaire proces onderwijzen

Waarmee houden we rekening als we het hebben over onze lerenden? Studenten; kernvraag Waarmee houden we rekening als we het hebben over onze lerenden?

De student, mogelijke vragen: Hoe leert de student? Hoe ontwikkelt de student zich in de tijd dat hij/zij op school zit? Hoe omgaan met de student die minder/meer kan/wil?

Hoe leert de student? Actief. Doelgericht. Samenwerkend. Constructief. Ervaringsgericht. Authentieke situaties. E.d.

Hoe ontwikkelt de student zich? 11/04/2017 Hoe ontwikkelt de student zich? Ericsson: 5 fasen: van beginner naar expert (Novice, Advanced beginner, Competent, Proficient, Expert) CBAM: Ik, taak, ander. Neuropsychologisch: steeds meer executieve functies komen tot ontwikkeling: plannen, reflecteren (wordt in het begin door de druk van de anderen, zichzelf niet willen blootgeven, oppervlakkig opgepakt), zich sturen en motiveren. Verwachtingen van docenten. Hoe differentiëren? (deficiency-programma’s, honours, ict, light en heavy variant PLG, e.d.) file:///C:/Users/nb/Desktop/dreyfus%205%20stages%20model.pdf

Conceptueel kader; voortraject studenten Doelen maatschappelijke opdracht Voortraject primaire proces onderwijzen

Voortraject; kernvraag Welke invloeden nemen we in acht die spelen rondom het voortraject?

Het voortraject, mogelijke vragen Om welke toeleverende scholen gaat het? Welke andere instroom kennen we nog? Gebruiken we Quality gates? Zo ja, hoe? Hoe zetten we tussen voortgezet onderwijs en hbo deficiëntie programma’s in?

Conceptueel kader; primaire proces 11/04/2017 Conceptueel kader; primaire proces studenten Doelen maatschappelijke opdracht Voortraject primaire proces onderwijzen

Het primaire proces Antwoorden op bovenstaande vragen  input voor het inrichten van het primaire proces. wat moet / kan / willen we erin? wat is een wenselijke opbouw (rekening houdend met het leren en de ontwikkeling van docenten/studenten, de PLG, e.d.) hoe borgen we flexibiliteit? hoe bereiden we studenten voor op de maatschappij (levenslang leren, ondernemende instelling, e.d.)  hoe zorgen we dat wij sensitief blijven voor de omgeving, voor de veranderende studentenpopulatie en kunnen we adequate veranderingen door blijven voeren?

PLG Doelen (focus, aandacht) Toetsing Persoonlijke kenmerken Student Gé Ophelders, IOWO, 1 april 2011 Doelen (focus, aandacht) Toetsing Persoonlijke kenmerken Student - motivatie (interesse) - voorkennis - emotie - intelligentie - conditie - discipline Leeractiviteiten - studievaardigheden - visualiseren - activeren Onderwijsactiviteiten en onderwijsmateriaal - structuur - verwachtingen - context - veiligheid Activiteiten van medestudenten - sociaal leren - peer feedback - spiegelneuronen Omgevingsfactoren studievoorzieningen (leeromgeving) - concurrentie van andere cursussen - sociale positie: thuis, vrienden - hobby's en nevenactiviteiten - werkplek, bijbaantje, stage Zie ook http://www.iowo.nl/icto/elem/63 PLG 28 Het leren van studenten 28

Terug- en vooruitblik Onderwijs is een complex gegeven. Nadenken over onderwijs loont. Van alle maatschappelijke instellingen is onderwijs ons het dierbaarst.