ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS VAKGROEPWERKING

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
INTERACTION DESIGN Week 3.
Hoekenwerk Ann Vandemaele.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Reflectievaardigheden en instrumenten
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
VUB-IDLO studiedag 4 mei 2011 Luc Vernaillen pedagogisch adviseur GO!
5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Peer assessment.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Vernieuwing verzorging
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Convergeren en selecteren
Kennis verbreden en verdiepen
Kennis verbreden en verdiepen
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Klinisch redeneren en evidence based practice
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS
Op school en in de scholengemeenschap
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerk coördinatoren VZ
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Volksuniversiteit Zwolle
Workshop evalueren Dcp
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Kritisch denken ‘vertaald’
ALGEMEEN  Verhouding leerplancomponenten conform leerplan  Verhouding examens en DW  Feedback en tekstrevisie  Doordacht onderscheid basis-verdieping-
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Toetsing en toetsontwikkeling
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking.
Een tijdlijn maken met ICT
Psychomotorische taxonomie
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Bijeenkomst vakcoördinatoren
Mysterie: Moord op de Romanovs
Oefening met atlas en kaarten
Toelichting biologie in GWW
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
De juiste route naar het juiste doel
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Mijn visie op onderwijs
Toetsing Vakdidactiek 2.
“Context-concept in je eigen lessen”
Product van TU Delft, SEC
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Product van TU Delft, SEC
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Transcript van de presentatie:

ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS VAKGROEPWERKING 05-05-2014

Uitstel van oordeel Oordelen doet iedereen, geen enkel mens heeft geen oordeel over iets klaarliggen. Er zijn 3 soorten van oordelen: oordeel 1 is onbewust oordeel 2 is verkennend oordeel 3 bepaalt of je iets doet of niet doet, kies ik iets of wijs ik het af? Door oordelen uit te stellen, kan een idee een kans krijgen. Als je gelijk het idee al afkraakt, kun je hier nooit de positieve kant van bekijken.

VAKgroepwerking

VAKgroepwerking Recente vernieuwingen in je vak? Hoe blijf je bij?

VAKgroepwerking

VAKgroepwerking Vernieuwingsvermoeidheid?

Zelfevaluatie: ik en de vakgroep Motivatie VAKgroepwerking

VakGROEPwerking

VakGROEPwerking Balans autonomie en constructief samenwerken

Wie het schoentje past …

VakGROEPwerking

VakGROEPwerking

VakGROEPwerking

VakGROEPwerking

VakGROEPwerking

VakGROEPwerking

VakgroepWERKING

VakgroepWERKING

VakgroepWERKING: taken Leerplanrealisatie Evaluatie Vakoverschrijdend Studiebegeleiding Kwaliteitszorg – zelfevaluatie Professionalisering

Leerplanrealisatie Leerplanstudie Keuze leermiddelen Horizontale afstemming Verticale afstemming Organisatorische afspraken - leermiddelen Didactiek Leerlingenstages Eventuele voorbereiding van een doorlichting

Evaluatie

Evalueren om te leren Formatief – summatief Proces en product – gespreid - permanent assessment Feedback! Proces Zelfregulering Persoonlijk Uitbreiding/ verdieping

Evaluatie in het leerplan Eerste – tweede – derde graad: verschillen – verder bouwen op elkaar? Basis – verdieping/ uitbreiding? Differentiatie in evaluatie? Doelgerichte evaluatie (leerplandoelen)?

Evaluatie in VAKwerkgroep BESLIS: wat is voor jullie leerlingen BASIS? op uitbreidings- op verdiepingsniveau niveau: ja of nee? (TBS) + differentiatieniveau Ook niveau vragen van belang: zie schema Romiszowski

  LEERINHOUDEN 1 Feiten: concrete gebeurtenissen, personen, zaken, toestanden, kenmerken, plaatsen, symbolen … 2 Procedures: voorschriften of stappenplan om tot de juiste oplossing te komen (d/t-regel, algoritmen, de stappen om een boormachine te bedienen …) 3 Begrippen: abstracte begrippen (objectiviteit), overkoepelende concrete begrippen (meubilair, rollend materieel), vakjargon (smeltingswarmte), schooltaal 4 Principes: wetten (natuurwetenschappen, assimilatiewetten), veralgemeningen, als – dan-combinaties, strategieën uitwerken (cf. de vaardigheden), probleemoplossingsstrategieën (OVUR, denkmethodes …) TAXONOMIE / niveaus WERKWOORDEN 1Weten van feiten en procedures (geheugenkennis = herinneren/herkennen) Geef de kenmerken weer van; som op; herhaal; duid aan; onderstreep; herken; benoem … 2 INZIEN (inzichtelijke kennis = ) Met eigen woorden een definitie uitleggen; de verschillen aangeven; de gelijkenissen aangeven; een eigen voorbeeld geven; een beschrijving van iets/iemand kunnen geven; hoofd- en bijzaken onderscheiden; samenvatten en structureren; informatie die niet expliciet gegeven is uit de context afleiden; aangeven wat niet in het rijtje thuishoort … 3 REPRODUCTIEF TOEPASSEN (Vaardigheid = iets doen met de gegeven informatie) Vergelijken van 2 begrippen; verbanden leggen; de essentie aangeven; toepassen van de (spelling)regels in een analoge situatie/oefeningen; verwante situaties of voorbeelden opnoemen; handelen volgens opgelegde normen (zakelijke brief) … 4 PRODUCTIEF TOEPASSEN van informatie (Vaardigheid = het geleerde toepassen in nieuwe situaties) Analyseren van een situatie (casestudy ‘Wat zou je doen als … zou gebeuren?’); argumenten vinden voor een eigen standpunt; beoordelen (bv. toekenning van kinderbijslag in functie van het inkomen); iets creatief maken (een eigen verhaal schrijven, de planning voor een actie uitschrijven; een elektrische leiding uitwerken voor een nieuw gebouw; een patroon voor een jurk ontwerpen …) … ! De leerling wordt voor een probleem geplaatst waarbij de oplossingsstrategie niet aangereikt wordt. vakwerkgroep

Vakoverschrijdend Plaats van VOET in vak in relatie tot schoolplan voor VOET Taalbeleid > talenbeleid Projecten – activiteiten extra muros

Studiebegeleiding rol studie/schoolloopbaanbegeleiding knelpunten overleggen en remediëren bijsturingen onderwijsproces na interpretatie leerlingenresultaten (ook afgestudeerden) afspraken in het kader van ‘zorg’ bijv. dyslexie afspraken voor het opvangen van ex-OKAN’ers

Kwaliteitszorg – zelfevaluatie Doelstellingen Opvolging Opvolging van doorlichting

Professionalisering Nascholing Pedagogische studiedagen Zelfstudie Interne professionalisering – delend leren Bespreking vernieuwingsdidactiek Aanvangsbegeleiding

Professionalisering Nederlands Taal beschouwen – Hoe dan? Nascholing rond taalbeleid en taalontwikkeling (plaatsen beperkt) Dag van het Nederlands – ook rond evaluatie Bijeenkomsten voor vakcoördinatoren – data? Netwerkbijeenkomsten 7des, ZC en CV Pedagogisch didactische berichten rond UDL en volgend jaar over FAQ’s in Nederlands en MVT EXPERTISE BINNEN DE VAKGROEP ZELF!!!! …

VakgroepWERKING

Zelfevaluatie: ik en de vakgroepWERKING De WERKING van de vakGROEP

VakGROEPWERKING

VakGROEPWERKING

VakGROEPWERKING

VakGROEPWERKING

Zelfevaluatie: efficiëntie van de VAKGROEPWERKING Efficiëntie VAKGROEPWERKING

Jouw vakgroep Eigen praktijk: we gaan zelf aan de slag. Op de gele post-its schrijven we waar we fier op zijn in onze lessen. Wat loopt er goed en waar krijgen we complimenten of goede feedback over? Als jullie zelf geen les geeft, denk dan bijvoorbeeld aan vormingen, aan andere presentaties, documenten die je zelf opstelt,… Per post-it schrijf je één idee op. Op de roze post-its schrijven we op wat je graag anders wilt in je lessen. Dingen die soms moeilijk lopen, waar je nog op zoek bent naar hoe het beter kan, betere methodieken of technieken, dingen die je dus graag anders zou zien.

Brainwriting Idee 1 Idee 2 Idee 3 1. 2. 3. 1a. 2a. 3a. 1b. 2b. 3b. Stap voor stap 1. Iedereen krijgt een brainwriting formulier. 2. De deelnemers mogen elk één struikelblok kiezen uit de degene die op post-its geschreven zijn (een struikelblok waar ze graag samen willen over nadenken, feedback van anderen willen,…). 3. Deze post-it wordt de probleemstelling. Iedereen plakt zijn/haar post-it boven op het formulier. Indien nodig wordt de probleemstelling nog geconcretiseerd op het formulier. 4. Iedereen geeft zijn eigen formulier door naar zijn/haar rechter buur. 5. De eerste persoon schrijft in elk van de bovenste vakken een idee (vak 1-2-3. Probeer hierbij vrijuit te denken en je niet te laten stoppen door financiële bezwaren, regelgeving,… Je kan vanuit verschillende rollen denken aan mogelijke oplossingen. 6. Schuif allemaal en tegelijkertijd het formulier naar de rechter deelnemer. 7. Schrijf nu op de tweede regel weer drie ideeën. Laat je inspireren door het bovenstaande idee (idee 1a door idee 1, idee 2a door idee 2, etc.). 8. Herhaal het formulier vol is. 9. Schuif het formulier nu door tot bij de persoon die de probleemstelling opgeschreven heeft. Tijd: 30 min. Op het einde krijgt ieder zijn formulier terug. Bekijk het meest inspirerende idee. Een aantal mensen die iets willen delen hierover? Stel: je hebt het gevoel dat er weinig ideeën zijn gekomen voor jouw probleemstelling? Bezorg via e-mail dan jouw uitgetypte probleemstelling en de verschillende ideeën aan ons. Wij antwoorden jullie met bijkomende UDL-ideeën.

Acties!! Nabije toekomst Derde trimester Volgend schooljaar Na volgend schooljaar