De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober 2015 - Deventer.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober 2015 - Deventer."— Transcript van de presentatie:

1 Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober 2015 - Deventer

2 Motivatiemanagement Welkom/voorstellen/programma uitleg Doel: -Ervaring opdoen met/ inzicht verkrijgen in motivatiemanagement: ‘wat is het motief achter de motivatie?’

3 Motivatiemanagement Programma uitleg -Motivatie – Balans -Motivatie – Ervaringsgerichte oefening -Motivatie – Schrijfoefening -Motivatie – Theorie – inzicht -Motivatie - Toepassing

4 Motivatiemanagement Motivatie – Balans Hoe is het met de motivatie in je leven? Hoe is de balans? Is er iets dat je zou willen veranderen?

5 Motivatiemanagement Ervaringsgerichte oefening 1: Neem een taak/beslissing in gedachten: -iets wat je binnenkort gedaan/besloten wilt hebben, af wilt ronden en waarbij je geneigd bent het voor je uit te schuiven, uit te stellen

6 Motivatiemanagement Ervaringsgerichte oefening 1: Opdracht 1.a: Plaats je handen met de vingertoppen op de tafel en zet kracht. Wat ervaar je? Fysiek, emotioneel? Noteer dit voor jezelf

7 Motivatiemanagement Ervaringsgerichte oefening 1: Opdracht 1.b: Plaats je handen met de vingertoppen onder de tafel en zet kracht. Wat ervaar je? Fysiek, emotioneel? Noteer dit voor jezelf

8 Motivatiemanagement Ervaringsgerichte oefening 2.a: Neem opnieuw de taak/beslissing van de vorige oefening in gedachten. Schrijf in 2 minuten: -alle mogelijke argumenten om deze taak uit te stellen of niet te doen

9 Motivatiemanagement Ervaringsgerichte oefening 2.a: Reflectie: -Wat heb je ervaren tijdens dit schrijven van de ‘niet’-argumenten? -Wat bemerkte je bij jezelf, wat dacht je etc.?

10 Motivatiemanagement Ervaringsgerichte oefening 2.b: Neem opnieuw dezelfde taak/beslissing in gedachten. Schrijf in 2 minuten: - alle mogelijke argumenten om deze taak wel en/of zo snel/zo goed mogelijk te doen

11 Motivatiemanagement Ervaringsgerichte oefening 2.b: Reflectie: -Wat heb je ervaren tijdens dit schrijven van de ‘wel’-argumenten? -Wat bemerkte je bij jezelf, wat dacht je etc.?

12 Motivatiemanagement Theorie: Ieder mens heeft behoefte aan: veiligheid & ontwikkeling (vrij naar: doel en motivatie in Regulatory Focus Theory (RFT) van E. T. Higgins, 1997)

13 Motivatiemanagement Nastreven veiligheid door te focussen op: verlies (van veiligheid) en het voorkomen ervan = Preventie-focus

14 Motivatiemanagement Nastreven ontwikkeling door te focussen op: groei en prestaties en het voorkomen van stagnatie van ontwikkeling = Promotie-focus

15 Motivatiemanagement Preventie-focus en promotie-focus: Gericht op regulatie van doelgericht gedrag (taken, beslissingen, etc.) Onafhankelijk van elkaar Verschillen per persoon, per situatie etc. Motief achter de motivatie (metakennis); Welke past bij jou en de taak (‘fit’ in stijl, voorkeur, context, waarde van doel)

16 Motivatiemanagement Preventie-focus en promotie-focus: Metakennis: vaak onbewust of onuitgesproken geautomatiseerd patroon passend bij iemands temperament, karakter en leergeschiedenis. Inzicht ontstaat door het expliciteren van impliciete leefregels, normen, waarden, opvattingen, beelden en aannames.

17 Motivatiemanagement Een voorbeeld (met toestemming;-)) …. ‘In het kader van ‘Groei’ dat we vorige week bespraken, heb ik een fundamentele beslissing gemaakt; ik ga stoppen met werken.’….. ‘Ik vind dit een moeilijke keus omdat mijn baan mij een gevoel van vertrouwdheid en veiligheid geeft; vast contract, vast inkomen.’…

18 Motivatiemanagement Een voorbeeld (met toestemming;-)) – vervolg: …. ‘Ik ben hierover in gesprek gegaan met mijn manager; dat de studie nu mijn prioriteit is. Mijn manager vond dit een wijs besluit.’ …. ‘Dit is ongetwijfeld mijn meest dappere daad van het jaar; ik zou deze keuze niet maken als ik zou kiezen voor veiligheid. Ik geef mezelf een 1000.’

19 Motivatiemanagement Van beide oefeningen was telkens het eerste deel gericht op Preventiefocus het tweede deel gericht op Promotiefocus

20 Motivatiemanagement Preventiefocus / Promotiefocus Welke herken je bij jezelf? Welke herken je hiervan bij medestudenten? Welke herken je op je werk? Welke herken je in de normen & waarden binnen de opleiding/curriculum?

21 Motivatiemanagement In het hier en nu: Met welke focus luisterde je naar de theoretische uitleg en deed je mee aan deze workshop? (los van de oefeningen) Koos je deze focus bewust? Beviel dat?

22 Motivatiemanagement Preventiefocus / Promotiefocus Wat is de waarde voor jou van deze metacognitieve motivatie-oriëntatie? Wat kun of wil je met de ervaringen en kennis uit deze workshop toepassen in je studie/werk/dagelijks leven?

23 Motivatiemanagement Dank voor je komst, aandacht en inzet! Namens het Studiesuccescentrum wensen we jou veel succes met je (zelf-)motivatiemanagement.


Download ppt "Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober 2015 - Deventer."

Verwante presentaties


Ads door Google