De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

INTERACTION DESIGN Week 3.

Verwante presentaties


Presentatie over: "INTERACTION DESIGN Week 3."— Transcript van de presentatie:

1 INTERACTION DESIGN Week 3

2 VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Flowchart valkuilen
Voorbeelden Stappenplan Briefing voor werkcolleges Q & A

3 WAT HEBBEN WE.. ook al weer gedaan afgelopen week.. Afgelopen week hebben we ons verdiept in het maken van usecases

4 WAT HEBBEN WE.. ook al weer gedaan afgelopen week.. Belangrijk daarbij was: Dat usecases er in verschillende vormen zijn en Dat de vorm die je kiest te maken heeft met de scope, karakter en de fase van een project.

5 De basis van een usecase beschrijft:
De actor Het systeem

6 VALKUILEN Bij het maken van flowcharts, liggen er veel valkuilen op de loer. De bekendste zijn: Vewarring van architectuur met proces Het niet correct uitsplitsen van processen Geen afvanging van bijzonderheden en fouten Het proces niet abstract bekijken De verkeerde symbolen gebruiken Niet alle optionele paden in kaart brengen Geen onderscheid maken tussen een linear en non-linear proces

7

8 TYPE FLOWCHARTS Er zijn drie basistypen voor een flowchart:
Functionele chart: een chart die interactie beschrijft van de verschillende activiteiten binnen een organisatie. Proces flowchart: een chart die de opeenvolging en de relaties van taken van een proces beschrijven. Proces-beschrijvende flowchart: een gedetailleerde beschrijving van de taken van een proces zoals de Proces flowchart dat weergeeft. De beschrijving van een taak betreft hier bijvoorbeeld aantallen operaties nodige opslagruimte, tijdsduur etc. Deze basistypen vertonen enige overlap. Deze overlap kan onder andere onstaan, doordat het verschil tussen de taken en activiteiten op de verschillende niveaus van beschrijving niet geheel duidelijk is, of doordat de niveau's van beschrijving zelf door elkaar heen lopen.

9 STAPPENPLAN Stappen voor het maken van een flowchart Voorbereiding:
Bepaal met wat voor type flowchart je te maken hebt. Bepaal welk niveau de flowchart moet gaan representeren. Op een lager niveau zijn meer deeltaken gespecificeerd dan op een hoger niveau. Benoem alle taken met behulp van zelfstandige naamwoorden of werkwoorden, en bepaal alle beslissingen door een ja/nee vraag te stellen. Zet de taken en beslissingen, van begin tot eind, in de juiste volgorde onder elkaar. Bepaal de modules voor elke stap, en breng ze in verband met de taken en beslissingen. Identificeer de belangrijkste overkoepelende deeltaken van het proces/de organisatie (planning, controle, verbetering etc.).

10 STAPPENPLAN Tekenen: Teken de flowchart met gebruikmaking van de symbolen Plaats de overkoepelende deeltaken naast elkaar bovenaan op de flowchart. Plaats de taken en beslissingen onder de overkoepelende deeltaken waartoe ze behoren in de flowchart. Gebruik pijlen om de taken en beslissingen te verbinden. Geef de flowchart een titel.

11 DEZE WEEK Gaan we het huiswerk van afgelopen week doornemen en Gaan we aan de gang met het maken van een gedetailleerde flowchart op basis van de fully dressed usecase

12 DEZE WEEK Het huiswerk wordt: het maken van een flowchart
het leren van de hoofdstukken 4 t/m 7 van designing for interaction

13 Wat willen jullie nog weten?
Q & A Wat willen jullie nog weten?

14 BEDANKT!


Download ppt "INTERACTION DESIGN Week 3."

Verwante presentaties


Ads door Google