De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

INTERACTION DESIGN Week 6. VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Soorten gedrag Modellen User interface Q & A.

Verwante presentaties


Presentatie over: "INTERACTION DESIGN Week 6. VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Soorten gedrag Modellen User interface Q & A."— Transcript van de presentatie:

1 INTERACTION DESIGN Week 6

2 VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Soorten gedrag Modellen User interface Q & A

3 WAT HEBBEN WE.. ook al weer gedaan afgelopen week.. Afgelopen week hebben we ons verdiept in mentale modellen

4 WAT HEBBEN WE.. Belangrijk daarbij was: Dat je het vooral gaat om verwachtingen van gebruikers. Als je interface en je coremechanics niet goed op elkaar zijn afgesteld, zal de gebruiker je applicatie niet goed kunnen gebruiken

5 HIGHLIGHTS Mentale modellen geven inzicht in hoe gebruikers vaak denken of wat ze verwachten op specifieke momenten.

6

7

8 IAM - HvA Norman’s model of emotional design

9 HIGHLIGHTS Interface = Verzameling van bedieningselementen dat een proces / actie / taak bestuurt/ manipuleert/ bedient/ verandert Coremechanics = events, voorwaarden en processen die van belang zijn hoe je “iets” gebruikt, bedient, manipuleert of bestuurt Mentale modellen = Wat een gebruiker vaak denkt en wat zijn/haar verwachtingen zijn.

10 HIGHLIGHTS Mensen gaan meestal niet voor het optimale resultaat, maar voor het eerste resultaat dat “werkt” Mensen willen weten wat het oplevert, niet hoe het systeem werkt Mensen willen bevestigt en beloond worden. (doe ik het goed zo?) Mensen lezen vaak niet, maar scannen; beeld houd de aandacht dus sneller vast dan tekst

11 IAM - HvA HIGHLIGHTS De 3 fases waar een gebruiker door heen gaat zijn: Perceptuele fase: de gebruiker neemt iets waar. In deze fase worden de zintuigen getriggerd. (hier ziet de gebruiker vaak de interface voor het eerst) Cognitieve fase: de gebruiker denkt na over wat hij/ zij waarneemt. (hier worden verwachtingen gecreëerd en gekeken of het begrijpelijk, voorspelbaar en controleerbaar is) Motorische fase: de gebruiker onderneemt actie. (hier bedient de gebruiker de interface met een verwachting en wordt er een core mechanic aangesproken)

12 DEZE WEEK Gaan we een oefenopdracht maken voor de echte maakopdracht. De echte maakopdracht is verzet naar volgende week (week 8) De herkansing van de maakopdrachten zal na de vakantie worden. Het huiswerk wordt: Het leren van alle eerder opgegeven hoofdstukken. Volgende week is tentamen!

13 Q & A Wat willen jullie nog weten?

14 BEDANKT!


Download ppt "INTERACTION DESIGN Week 6. VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Soorten gedrag Modellen User interface Q & A."

Verwante presentaties


Ads door Google