MKVS meer dan een kindvolgsysteem Opbrengstgericht denken en handelen met het MKVS 2 februari 2011 Maaike Kramer
Even voorstellen: Maaike Kramer
Opbrengstgericht werken Onderwijsraad; Inspectie; Minister van onderwijs(OCW); SLO; Onderwijsbegeleidingsdiensten; enz,enz, En nu ook nog de kerngroep MKVS???
Opbrengstgericht werken Middel tot kwaliteitsverbetering; Hogere verwachtingen van kinderen; Maximaliseren van prestaties van kinderen; Competentie gevoel van leraar en kind verbetert; Meer met minder geld; Hoe kun je daar dan tegen zijn?
Activiteit / Doel / Opbrengst: Inleiden van deze landelijke studiedag over opbrengstgericht werken met het MKVS met een lezing; Informeren, enthousiasmeren, combineren, stimuleren van denken over de kansen en gevaren van deze (maatschappelijke)trend; Morgen aan de slag met nieuwe inspiratie en concrete plannen om het beter te doen voor kinderen op school zodat de prestaties zullen toenemen;
Vragen: Wat is voor u opbrengstgericht werken? Waar liggen kansen/ bedreigingen voor het Montessorionderwijs in deze ontwikkeling?
Opbrengstgericht werken is, volgens de inspectie, het systematisch en doelgericht werken aan het maximaliseren van prestaties.
Doelgericht: Wat vinden kinderen leuk om te leren Activiteitgericht onderwijs Doelgericht onderwijs Wat vinden kinderen leuk om te leren Proces: zijn ze goed bezig? Evaluatie: hebben ze goed gewerkt? Wat willen wij de kinderen leren? Proces: leidt de activiteit tot het beoogde resultaat? Evaluatie: zijn de beoogde doelen bereikt?
Handelingsgericht werken 6) klassenmanagement,rondes , voorbereide omgeving, enz 1) Signaleren en noteren uitvoeren waarnemen 2. Observeren en noteren plannen begrijpen 3) Beslissen L, W, R, E, O, D 4) Voorbereiden op basis van evaluatie en reflectie van de leraar diagnose
Systematisch: Stap 1: vastleggen van doelen en standaarden Stap 2: verzamelen van informatie Stap 3: registeren van informatie Stap 4: analyseren en interpreteren van informatie Stap 5: nemen van beslissingen
Maximaliseren van prestaties:
Inspectie: 37% van de scholen werkt momen- teel opbrengstgericht; Scholen die opbrengstgericht werken behalen hogere opbrengsten in tussen- en eindprestaties op 3 niveaus: kind, groep, school; Zwakke scholen zoeken de oorzaken van lage opbrengsten ten onrechte bij hun kinderen; Meer opbrengstgericht werken kost niet meer geld;
Knelpunten: Ontbreken van een duidelijke visie; Basisscholen stellen/kennen onvoldoende doelen, werken onvoldoende doelgericht en evalueren onvoldoende op behaalde/niet behaalde doelen; Na een evaluatie ontbreekt vaak een conclusie en vervolgacties (in de leerlingenzorg), cyclisch werken ontbreekt; Leerwinst-analyses worden weinig (20%) gemaakt en benut;
Knelpunten Weinig beleidsvoerende en stimulerende schoolleiders; Leraren nemen onvoldoende(collectief) verantwoordelijkheid voor de resultaten van kinderen; Onvoldoende deskundigheidsbevordering van leraren; Onduidelijke onderwijsleerprocessen;
Antwoorden in het MKVS Visie…toch?; Volgen van kinderen gebeurt systematisch; Cyclisch proces; “gedwongen” beslissingen; Heterogene groepen; Leraren volgen nascholing; Heldere processen mogelijk; Duidelijke richtinggever voor directies;
MKVS als middel om opbrengsten in beeld brengen Wel voor het volgen van leerlingen individuele leerresultaten voortgang in de ontwikkeling van de kinderen, het leerstofaanbod, en leraren het ped./did. handelen van de leraren, de leerlingenzorg afstemmen op onderwijsbehoeften planmatig handelen van de leraar
MKVS als middel om opbrengsten in beeld brengen en op schoolniveau: doorgaande lijn; (zelf)evalueren van leraargedrag en schoolontwikkeling; afstemmen op begeleiding( en scholings)behoeften van leraren; planmatig en systematisch handelen van leraren; Evalueren van je aanbod en werkwijze;
5 indicatoren Leraren volgen vorderingen van kinderen systematisch; De school gebruikt een samenhangend systeem van instrumenten en procedures voor het volgen van kindprestaties; De school gaat de effecten van de zorg na; De school evalueert jaarlijks systematisch de kwaliteit van haar opbrengsten; De school evalueert regelmatig het onderwijsproces;
Vragen/ontwikkelpunten in het werken met MKVS Activiteitengericht/doelgericht/opbrengstgericht Structureel evalueren met en door kinderen(mkwd); Structureel evalueren van processen; Anders leren verantwoorden(triband); Vanuit visie keuzes willen en durven maken; Deskundigheidsbevordering voor directies en teams tbv het werken met het mkvs; Goede integratie in zorgbeleid op scholen.
MKVS als middel om opbrengsten in beeld brengen Niet (of nog niet)voor het in beeld brengen van schoolopbrengsten: In kaart brengen van de opbrengsten van de groep of hele school Systematisch evalueren van de kwaliteit van die opbrengsten gemeten aan de landelijke normering gesteld door inspectie.
Top 5 kritische succesfactoren voor het verhogen van leeropbrengsten: Duidelijke en uitgedragen visie en missie; Beleidsvoerend vermogen en leiderschap van de schoolleider; Cultuur en klimaat (professioneel en pedagogisch); Kwaliteit van de leraar; Personeelsbeleid.
1.Duidelijke en uitgedragen visie en missie; Eenduidig ( typologie van een Montessorischool) Communicatie en taal; Voor- en naleven; Inleider van de middag: Jan Hooiveld
2. Beleidsvoerend vermogen en leiderschap van de schoolleider; Van implementatieperikelen naar zelfevaluatie (Astrid) Van toetskalender naar verantwoordingskalender ( Annemiek)
3. Cultuur en klimaat(professioneel en pedagogisch) Van starten naar landen ( Hans, Maria Rosa en Maarten)
4. Kwaliteit van de leraar; Van nakijken naar voorkijken (Janneke en Janine) Van kijken naar de activiteit naar kijken naar de opbrengst ( Els en Joyce) Van „”wat heb ik gedaan” naar “wat heb ik geleerd” (Paula)
5. Personeelsbeleid; Van kijken naar het kind naar kijken naar de leraar( Maaike en Ingrid)
Activiteit / Doel / Opbrengst: Inleiden van deze landelijke studiedag over opbrengstgericht werken met het MKVS met een lezing; Informeren, enthousiasmeren, combineren, stimuleren van denken over de kansen en gevaren van deze (maatschappelijke)trend; Morgen aan de slag met nieuwe inspiratie en concrete plannen om het beter te doen voor kinderen op school zodat de prestaties zullen toenemen;
Veel plezier vandaag Maaike Kramer 2 februari 2011