MKVS meer dan een kindvolgsysteem

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opbrengstgericht werken in mijn school/klas: Hoe realiseer ik dat
Advertisements

Algemene Ouderavond 7 november Inspectierapport en verbeterplan
De Ark volop in beweging!
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Realisatie kindcentrum
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Leerlingenzorg De Telgenkamp
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Opbrengstgericht werken en Groen Proeven: Hoe realiseer ik dat?
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Oriëntatie 1-Zorgroute
Welkom.
Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Collectief portfolio groep 3
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Opbrengstgericht werken Een dubbele opdracht voor DOO?
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Reflectie.
Opbrengstgericht leiderschap is in. Maar wat is dat nu eigenlijk? Lezing voor de conferentie opbrengstgericht leiderschap Guuske Ledoux Kohnstamm Instituut.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Pass’t Montessorionderwijs ?
Samenwerkingsverband Maastricht/Heuvelland PO d.d. 8 september 2014
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Geïntegreerde schoolverbetering
Actieplan Beter Presteren: opbrengstgericht en ambitieus Henk den Boer Coördinerend inspecteur vo Masterclass Amersfoort 17 januari 2012.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Presentatie door: Welkom Bij de bijeenkomst over Cyclische kwaliteitszorg Ivonne van Eerd en Jeroen Meijboom.
Examinering en OGW: kansen om te groeien!
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Straks wordt Mentimeter gebruikt. Ga naar
Samenvatting Strategische Dag Consent 2007
Welkom.
OGI Een datamuur in de klas.
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Transcript van de presentatie:

MKVS meer dan een kindvolgsysteem Opbrengstgericht denken en handelen met het MKVS 2 februari 2011 Maaike Kramer

Even voorstellen: Maaike Kramer

Opbrengstgericht werken Onderwijsraad; Inspectie; Minister van onderwijs(OCW); SLO; Onderwijsbegeleidingsdiensten; enz,enz, En nu ook nog de kerngroep MKVS???

Opbrengstgericht werken Middel tot kwaliteitsverbetering; Hogere verwachtingen van kinderen; Maximaliseren van prestaties van kinderen; Competentie gevoel van leraar en kind verbetert; Meer met minder geld; Hoe kun je daar dan tegen zijn?

Activiteit / Doel / Opbrengst: Inleiden van deze landelijke studiedag over opbrengstgericht werken met het MKVS met een lezing; Informeren, enthousiasmeren, combineren, stimuleren van denken over de kansen en gevaren van deze (maatschappelijke)trend; Morgen aan de slag met nieuwe inspiratie en concrete plannen om het beter te doen voor kinderen op school zodat de prestaties zullen toenemen;

Vragen: Wat is voor u opbrengstgericht werken? Waar liggen kansen/ bedreigingen voor het Montessorionderwijs in deze ontwikkeling?

Opbrengstgericht werken is, volgens de inspectie,  het systematisch en doelgericht werken aan het maximaliseren van prestaties.

Doelgericht: Wat vinden kinderen leuk om te leren Activiteitgericht onderwijs Doelgericht onderwijs Wat vinden kinderen leuk om te leren Proces: zijn ze goed bezig? Evaluatie: hebben ze goed gewerkt? Wat willen wij de kinderen leren? Proces: leidt de activiteit tot het beoogde resultaat? Evaluatie: zijn de beoogde doelen bereikt?

Handelingsgericht werken 6) klassenmanagement,rondes , voorbereide omgeving, enz 1) Signaleren en noteren uitvoeren waarnemen 2. Observeren en noteren plannen begrijpen 3) Beslissen L, W, R, E, O, D 4) Voorbereiden op basis van evaluatie en reflectie van de leraar diagnose

Systematisch: Stap 1: vastleggen van doelen en standaarden Stap 2: verzamelen van informatie Stap 3: registeren van informatie Stap 4: analyseren en interpreteren van informatie Stap 5: nemen van beslissingen

Maximaliseren van prestaties:

Inspectie: 37% van de scholen werkt momen- teel opbrengstgericht; Scholen die opbrengstgericht werken behalen hogere opbrengsten in tussen- en eindprestaties op 3 niveaus: kind, groep, school; Zwakke scholen zoeken de oorzaken van lage opbrengsten ten onrechte bij hun kinderen; Meer opbrengstgericht werken kost niet meer geld;

Knelpunten: Ontbreken van een duidelijke visie; Basisscholen stellen/kennen onvoldoende doelen, werken onvoldoende doelgericht en evalueren onvoldoende op behaalde/niet behaalde doelen; Na een evaluatie ontbreekt vaak een conclusie en vervolgacties (in de leerlingenzorg), cyclisch werken ontbreekt; Leerwinst-analyses worden weinig (20%) gemaakt en benut;

Knelpunten Weinig beleidsvoerende en stimulerende schoolleiders; Leraren nemen onvoldoende(collectief) verantwoordelijkheid voor de resultaten van kinderen; Onvoldoende deskundigheidsbevordering van leraren; Onduidelijke onderwijsleerprocessen;

Antwoorden in het MKVS Visie…toch?; Volgen van kinderen gebeurt systematisch; Cyclisch proces; “gedwongen” beslissingen; Heterogene groepen; Leraren volgen nascholing; Heldere processen mogelijk; Duidelijke richtinggever voor directies;

MKVS als middel om opbrengsten in beeld brengen Wel voor het volgen van leerlingen individuele leerresultaten voortgang in de ontwikkeling van de kinderen, het leerstofaanbod, en leraren het ped./did. handelen van de leraren, de leerlingenzorg afstemmen op onderwijsbehoeften planmatig handelen van de leraar

MKVS als middel om opbrengsten in beeld brengen en op schoolniveau: doorgaande lijn; (zelf)evalueren van leraargedrag en schoolontwikkeling; afstemmen op begeleiding( en scholings)behoeften van leraren; planmatig en systematisch handelen van leraren; Evalueren van je aanbod en werkwijze;

5 indicatoren Leraren volgen vorderingen van kinderen systematisch; De school gebruikt een samenhangend systeem van instrumenten en procedures voor het volgen van kindprestaties; De school gaat de effecten van de zorg na; De school evalueert jaarlijks systematisch de kwaliteit van haar opbrengsten; De school evalueert regelmatig het onderwijsproces;

Vragen/ontwikkelpunten in het werken met MKVS Activiteitengericht/doelgericht/opbrengstgericht Structureel evalueren met en door kinderen(mkwd); Structureel evalueren van processen; Anders leren verantwoorden(triband); Vanuit visie keuzes willen en durven maken; Deskundigheidsbevordering voor directies en teams tbv het werken met het mkvs; Goede integratie in zorgbeleid op scholen.

MKVS als middel om opbrengsten in beeld brengen Niet (of nog niet)voor het in beeld brengen van schoolopbrengsten: In kaart brengen van de opbrengsten van de groep of hele school Systematisch evalueren van de kwaliteit van die opbrengsten gemeten aan de landelijke normering gesteld door inspectie.

Top 5 kritische succesfactoren voor het verhogen van leeropbrengsten: Duidelijke en uitgedragen visie en missie; Beleidsvoerend vermogen en leiderschap van de schoolleider; Cultuur en klimaat (professioneel en pedagogisch); Kwaliteit van de leraar; Personeelsbeleid.

1.Duidelijke en uitgedragen visie en missie; Eenduidig ( typologie van een Montessorischool) Communicatie en taal; Voor- en naleven; Inleider van de middag: Jan Hooiveld

2. Beleidsvoerend vermogen en leiderschap van de schoolleider; Van implementatieperikelen naar zelfevaluatie (Astrid) Van toetskalender naar verantwoordingskalender ( Annemiek)

3. Cultuur en klimaat(professioneel en pedagogisch) Van starten naar landen ( Hans, Maria Rosa en Maarten)

4. Kwaliteit van de leraar; Van nakijken naar voorkijken (Janneke en Janine) Van kijken naar de activiteit naar kijken naar de opbrengst ( Els en Joyce) Van „”wat heb ik gedaan” naar “wat heb ik geleerd” (Paula)

5. Personeelsbeleid; Van kijken naar het kind naar kijken naar de leraar( Maaike en Ingrid)

Activiteit / Doel / Opbrengst: Inleiden van deze landelijke studiedag over opbrengstgericht werken met het MKVS met een lezing; Informeren, enthousiasmeren, combineren, stimuleren van denken over de kansen en gevaren van deze (maatschappelijke)trend; Morgen aan de slag met nieuwe inspiratie en concrete plannen om het beter te doen voor kinderen op school zodat de prestaties zullen toenemen;

Veel plezier vandaag Maaike Kramer 2 februari 2011