Risicoanalyse van de elektrische installatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Advertisements

Taakverdeling in de onderneming m.b.t. arbeidsmiddelen
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
Anticoagulantia & locoregionale anesthesie: zijn beide verenigbaar?
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
McGuireWoods LLP Symposium Belgica 25 oktober 2004 De milieueffectenbeoordeling van vergunningsplichtige activiteiten in de Belgische zeegebieden: een.
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Bestelprocedure GIDP – Katholiek Secundair Onderwijs Regio Mechelen.
Motivering van het ontslag
In aanvulling op het gemeentelijk HORECA-reglement
Einde Definitieve bijdrage 2011 op inkomen 2008 Definitieve bijdrage 2012 op inkomen 2009 Definitieve bijdrage 2013.
FAQ Activering – Nieuws. WINWIN Is WINWIN Activaplan ook van toepassing op OCMW- gerechtigden?
SUBROGATIE Aon Risk Services.
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
TOOLBOXMEETING.
Rechtshandelingen van de Unie
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
2 en 4 juli 2013 Invoering van de biometrische gegevens in de verblijfstitels Informatiebijeenkomsten voor alle gemeenten van het Koninkrijk België.
Interpretatie van artikel 12 ARBIS Beheer van wijzigingen VAN WONTERGHEM Frederik - FANC VAN DEN BERGHE Yves - Bel V.
Regels Collectieve Zonne-Energiecentrale 10 mei 2014.
IAE UPEX Wie heeft welke rol?
P Academie voor bijzondere wetten1. 2 Gemeentelijke verordening 60% 3 Academie voor bijzondere wetten.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Werken aan elektrische installaties.
Onbedoeld onduidelijk
Alcohol en drugbeleid in de onderneming Cao 100 in de praktijk.
Toezicht een belangrijke schakel in energiebesparing
Bescherming van stagiairs en interne werknemers
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Energie-uitdagingen 2020 en 2050
3 Arbeidsrecht en de arbeidsovereenkomst
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Wetgeving Trillingen C.J. Dietvorst Arbeidsinspectie Vakgroep Arbeidshygiëne.
Welzijn op het werk Verantwoordelijkheden
WELKOM Jacqueline Kerkhoffs Rob Abbenhuis
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Motivering van het ontslag.
Vanharen Dany CPA SG St-Quintinus Regio Hasselt
11 Overlegvergadering Een kijk op de toekomst Katleen De Wilde (deskundige/inspecteur FANC)
Voorschrift op stofnaam en substitutie
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Medisch toezicht van personen in de levensmiddelensector. Koninklijk besluit tot wijziging van.
Hfdst 15 strafprocesrecht
Studienamiddag Prebes
TOOLBOXMEETING WERKEN LANGS DE OPENBARE WEG
Kennisbank Veilig werken
ONDERHOUD - & BEWONINGSVOORSCHRIFTEN VERGELIJKING Brandvoorschriften voor ouderenvoorzieningen.
OPLEIDING GEBASEERD OP DE
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
NEN 1010: september 2015 Stellingen Stellingen.
Informatie –vergadering 15/01/2015
GEZONDHEIDSTOEZICHT OP DE WERKNEMERS
21 oktober 2015 BeSt Address en structuur IT020 in het Rijksregister Gebruikerscomité Marc Ruymen.
Keuringen , vervanging van de elektriciteitsmeter van de gemene delen, stand van zaken liften Ing. Joris Breugelmans M.Sc. Commercieel directeur BTV.
De risicoanalyse van de elektrische installatie
Nieuwe regelgeving inzake de (electronische) meldingsplicht van werken Patrick Princen RSZ/0NSS.
Wet 4/08/1996 betreffende het welzijn op het werk
Prinsjesdag 2013 Afdeling Auto’s Amsterdam, 18 september 2013.
VOORSTELLING SUBSIDIEREGLEMENT INFRASTRUCTUURWERKEN VZW’S VOOR NIET-STEDELIJKE INFRASTRUCTUUR Burgemeester en schepencollege Veerle Heeren, 13 december.
VGM-beleid: wat, waarom en wie. INHOUD 1. Waarom VGM 2. VGM-beleid 3. VGM-actoren en hun opdracht.
BASISVEILIGHEID (VCA)
Tevredenheidsmeter.be Een praktisch, eenvoudig en bruikbaar antwoord op de wetgeving inzake psychosociale risico-analyses.
Return To Work Procedure en regelgeving voor de re-integratie van langdurig zieke werknemers Marie-Elise Van Bellingen Nadine Gilis FOD Werkgelegenheid,
Versie (S60) Link tussen het Enig document (ED) en de gegevensbank van MASP vergunningen voor de domiciliëringsprocedure en de vereenvoudiging.
B-VCA / VOL-VCA © PBNA. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van PBNA.
2015 Wijzigingen VIAG & VWI’s
Bestel- en aankoopprocedure
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
Transcript van de presentatie:

Risicoanalyse van de elektrische installatie Praktische werkwijze

1. Wetgeving Wet Welzijn AREI Koninklijk besluit van 4 december 2012 betreffende de minimale voorschriften inzake veiligheid van elektrische installaties op arbeidsplaatsen (B.S. 21.12.2012)

1.1. Eén wetgeving voor alle elektrische installaties op de arbeidsplaats Het nieuwe KB van 4 december 2012 betreffende de minimale voorschriften inzake veiligheid van elektrische installaties op arbeidsplaatsen vervangt het koninklijk besluit van 2 juni 2008 betreffende de minimale voorschriften inzake veiligheid van bepaalde oude elektrische installaties op arbeidsplaatsen. "De verdienste is dat er voortaan één wetgeving is voor alle elektrische installaties en dat voor alle installaties nu dezelfde verplichtingen en keuringsperiodiciteiten gelden".

1.2. Risicoanalyses De meest opvallende maatregel in het nieuwe KB is dat alle werkgevers voortaan verplicht zijn om een risicoanalyse uit te voeren van elke installatie bestemd voor de productie, de omvorming, het transport, de verdeling of het gebruik van elektrische energie, die zich bevindt in de gebouwen of op de terreinen van de onderneming of inrichting van de werkgever. Voor de oude installaties was deze maatregel opgenomen in het KB van 2008. "Omdat het maken van een risicoanalyse nu voor ALLE installaties geldt, is het belangrijk dat werkgevers en installateurs er van bij de bouw van hun installaties rekening mee houden." Anderzijds mogen de betrokkenen niet vergeten dat naast dit nieuwe KB ook het AREI (Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties), bindend verklaard door twee KB's, in voege blijft "In het AREI komt de term risicoanalyse niet voor, het bepaalt echter wel dat werkgevers maatregelen moeten nemen om werknemers tegen acht risico's te beschermen. Drie ervan komen niet in het nieuwe KB voor: elektrische en magnetische velden, besmettingsrisico's en risico's van bewegingen. In het nieuwe KB is er sprake van 11 risico's, waarvan er eveneens drie niet in het AREI voorkomen: niet-elektrische risico's, ontladingen en lichtbogen, en ophoping van energie. "Om in regel te zijn, moeten werkgevers voor hun risicoanalyses en preventiemaatregelen rekening houden met de volledige lijst risico's. Een van beide volstaat niet."

1.3. Oude installaties Het nieuwe KB zegt dat elke elektrische installatie moet voldoen aan de regels van het AREI, maar voor oude elektrische installaties volstaan de voorwaarden vermeld in bijlage I van het KB. In die bijlage worden haast alle bestaande voorschriften uit het oude KB hernomen en gebundeld. Opvallend verschil: werkgevers met oude elektrische installaties op hun terrein krijgen meer tijd om zich in regel te stellen. Zij moeten ervoor zorgen dat de risicoanalyses en de te nemen preventiemaatregelen voor hun installaties uiterlijk op 31 december 2014 gedaan worden. De oude installaties moeten aan de minimum veiligheidsvoorschriften in bijlage I uiterlijk op 31 december 2016 voldoen. Een werkgever kan nog twee jaar uitstel krijgen als hij op advies van de preventieadviseur en het comité voor preventie en bescherming op het werk (CPBW) een gedetailleerd uitvoeringsplan opstelt. Hierin legt hij ook een timing vast voor de noodzakelijke aanpassingen. Een oude elektrische installatie is een elektrische installatie waarvan de uitvoering is aangevangen uiterlijk op 1 oktober 1981 (indien de inrichtingen geen elektriciteitsdienst hebben die bestaat uit gewaarschuwde of bevoegde personen met bekwaamheden gekenmerkt door code BA 4 of BA 5 uit het AREI), of uiterlijk op 1 januari 1983 voor de andere installaties.

1.4. Gelijkvormigheidsonderzoek Nieuwe elektrische installaties zijn volgens het AREI onderworpen aan een gelijkvormigheidsonderzoek voor indienststelling. Oude installaties moeten een zogenaamde ‘eerste controle' ondergaan, waarbij een erkende keuringsinstelling, zoals BTI, Vinçotte,….. nagaat of de installatie overeenstemt met de bijlage I-voorschriften van het nieuwe KB. "Je zou dit ook een uitgesteld gelijkvormigheidsonderzoek kunnen noemen“ "Aangezien de oude installaties ook onderworpen worden aan periodieke controles is een gelijkvormigheidsonderzoek nodig als referentie bij de daaropvolgende keuring." De termijn hiervan in het nieuwe KB is uiterlijk 1 januari 2014.

1.5. Procedure Vraag offerte aan EDTC voor de uitvoering van een gelijkvormigheidsonderzoek + bespreking Uitvoering door EDTC Verslag van EDTC Risicobeoordeling + Opstellen preventiemaatregelen Nazicht beoordeling + preventiemaatregelen door EDTC Implementeren preventiemaatregelen in GPP