SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Welkom in groep 8.
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Beatrijs Van De Casteele & Luc Lemarcq
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Van probleem naar onderwijsbehoefte
De Van Damschool in ontwikkeling
Ouders en leerlingen klas 2 Vmbo
Schoolcijfers, een tweede natuur
Leerlingenzorg De Telgenkamp
HGW en gesprekken met leerlingen
Welkom in groep.
werken met zorg werk maken van zorg
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Handelingsgericht Werken (HGW) op school
Conferentie leerlingenbegeleiding Workshop: Niet storen, hier wordt geleerd! Leerlingenbegeleiding en onderwijsleerproblemen.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
SESSIE 3 INTAKE & STRATEGIE Beatrijs Van De Casteele Luc Lemarcq
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
1zorg-route.
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Pass’t Montessorionderwijs ?
Handelingsgericht Werken
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Handelingsgericht werken SWV VO 31.02
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
competentieontwikkeling
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Welkom op CBS Het Octaaf
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
Handelingsgericht werken
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
14 oktober 2015 startbijeenkomst van intern begeleiders Zalencentrum De Raayberg in Bergen op Zoom.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Stedelijk basisonderwijs Storend gedrag door een andere bril bekeken …
Handelingsgericht werken OGP Hans van Doremalen Marion Steegh.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Jij maakt het verschil! Altijd maar weer verbinding -over een pedagogiek van vertrouwen Pim Kalkman PBS coach Verus Conrector scholing & ontwikkeling Corderius.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Welkom.
Handelingsgericht werken
JRK Netwerk AANDACHT voor WERKEN.
SWPBS activiteit Week 1 Les in goed gedrag in de gang geven en goed gedrag in de gang belonen met kaartjes (schoolbreed)
Naam school Datum Logo van de school
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven Dimmen graag! Positive Behavior Support en Handelingsgericht werken SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven

Programma Welkom Dimmen Discussie PBS en HGW Dialoog Afsluiting

Een nieuwe leerling Volgende week komt er een nieuw meisje in je school: Dyslectisch Zwakke rekenaar ADHD Geen moeder meer Vader kan niet goed voor haar zorgen Ze wil niet naar school

Verdere informatie Ze is erg zelfstandig Ze heeft veel ondernemingszin Over het algemeen is ze erg vrolijk Er zijn enkele foto’s beschikbaar

dimmen in plaats van dippen Denken in MOGELIJKHEDEN in plaats van denken in PROBLEMEN

Discussie “Prachtig kereltje” Wat heeft deze leerling nodig om goed te kunnen ontwikkelen? En zijn groep/klas, leerkracht(en), ouder(s), verdere omgeving? Sneeuwbal: eerst in 2-tallen, dan in 4 tallen, 8 –tallen Wat zijn de behoeften van een ieder; wellicht de piramide voor meerdere groepen benoemen, ook voor Peter, de meester, de directeur. Wat is hier HGW, wat is PBS

Zeven uitgangspunten van HGW 1. De werkwijze is systematisch en transparant 2. De onderwijsbehoeften van de leerlingen staan centraal 3. Het handelen is doelgericht 4. Het gaat om afstemming en wisselwerking vanuit een interactionistisch referentiekader 5. Leraar, intern begeleider/ leerlingbegeleider, ouders en andere betrokkenen werken constructief samen 6. Positieve, beschermende factoren van leerling, leraar, groep, school, ouders zijn bepalend voor de ingang tot verandering 7. De leraar doet ertoe De leraar heeft een spilfunctie in zijn groep. Hij biedt zo goed mogelijk adaptief en passend onderwijs en voert het proces van handelingsgericht werken in de praktijk uit, ondersteund door de zorgcoördinator, de intern en/of extern begeleider. Leidend voor dit dagelijks handelen in de groep zijn de vier begrippen waarnemen, begrijpen, plannen en uitvoeren.

LEOZ: Overeenkomsten tussen HGW en PBS : Uitgaan van onderwijsbehoeften en creëren van een optimaal leef-en werkklimaat Systematisch werken op basis van verzamelde gegevens Doelgericht werken Samenwerken De leraar centraal Wat PBS nog meer doet: Richten op preventie Schoolbreed inzetten, op basis van gedeelde waarden

PBS en Handelingsgericht werken Schoolbreed Preventief Datagestuurd Positieve insteek Samenwerken

Continuüm van ondersteuning voor alle leerlingen algemeen specifiek intensief Rekenen Biologie Continuüm van ondersteuning voor alle leerlingen Spelling Lezen Sociale vaardigheden Geschiedenis Gymnastiek

Afstemming op waarden en mogelijkheden van leerling, leerkracht, ouders, begeleider

PBS = HGW !? Hoe dan? Wat is er nog nodig? Stille dialoog Anita: Als men voldoende input heeft gehad, dan kan men dit zelf ook wel verder invullen, maar wat als het voor jou niet helder is wat HGW is of PBS, hoe dan?? Ik vind het bijv. nog een moeilijke opdracht omdat ik niet zoveel van HGW weet…. En waarom moet dit een = zijn?!, omdat het twee hypes zijn, omdat je dan meet toekomt aan mogelijkheden, hoe dan?? Hoe willen en kunnen we afstemmen op wensen en mogelijkheden van leerling(en), leerkracht, begeleiders en ouders? Hoe kan het PBS-team op de school daar een bijdrage aan leveren? In stilte: Deelnemers noteren, trekken pijlen enzovoorts Nodig: groot flipover papier en voldoende stiften Daarna nabespreken

Tenslotte Opbrengsten voor jou?