Pagina 1 Compliance Professionaldag 7 oktober 2010 ‘Compliance in bedrijf’ Blijvend voldoen aan (interne) regels en integer handelen Guido Kilsdonk Carolien.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding Goed toezicht = bewust keuzes maken in een veranderende omgeving Trends, dilemma’s en keuzes in het toezicht: Risico-oriëntatie Integriteit Open.
Advertisements

Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
De SAZAS relatiedagen 2013 WELKOM.
Veiligheidsincidenten de afgelopen maand? 21 mei
Compliance en toezicht in de accountantspraktijk
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
Hoe moet je het vooral NIET doen?
De relatie tussen logistiek en veiligheid
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
“HDN en de zorgplicht in de keten”
COMPLIANCE THE CORPORATE MELTDOWN?
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Laat u wat liggen ? Bianca Steentjes RO Reinier Gosselink RA
1 UITGAAN VAN POTENTIES WERKEN AAN EXCELLENTE KINDEROPVANG.
Samen innoveren: duurzaam samen
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Workshop Wonen en Zorg Maatschappelijk Kosten Baten Analyse
Management Advies Specialisten in dienstverlening, bedrijfsvoering en informatiemanagement bij lokale overheden.
Op zoek naar verbetering
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
‘Een Spraakmakend Project’
Prestaties Schatten en Managen
Tien lessen uit het Noorden
Agenda  Lessen 34 tm 35  7 en 8 december 2011  hs 31  bestuderen 31.1 tm 31.4 maken 31.1 tm 31.5.
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
MVO en intern management
Effecten van de Gezonde wijk - Kosten en baten in beeld -
Schitterende Organisaties®
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
Meertrapsmailing: verschillende vormen 1)De teaser: –1e mailing (is de voorloper/teaser) –2e mailing (hoofdmailing) 2)De reminder: –1e mailing (hoofdmailing)
Onze Missie “Organisaties begeleiden naar betere resultaten door het verhogen van motivatie, betrokkenheid, creativiteit en productiviteit.”
Datum: Locatie & Plaats: Welkom! Op het doe-congres: Vernieuwing in de bouw: “Best Practices & Intervisie”
Implementatie arbocatalogi bij de EMCO-groep Probleem of uitdaging?
Wat willen we vandaag doen?
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
De invloed van operational excellence op procesbeheersing
NVAG Nascholing Sectie Beleid 2 december 2014
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Workshop ‘visieversneller’
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Visie & Strategie.
Het nut van Business Planning
Wat is de zin van het leven?
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Verantwoording en toezicht bij rechtspersonen met een wettelijke taak Rapport Algemene Rekenkamer in oktober 2006.
Complianceverantwoordelijkheid; aanpakken of inpakken Compliance Professionaldag VCO – Amsterdam 7 oktober 2010 Michael van WoerdenPeter-Jan van Daal KeyComplianceRabobank.
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Rekenkameronderzoek naar integriteit: een balanceernummer Ellen van Schoten Secretaris Algemene Rekenkamer Seminar Integriteit Rekenkamer Rotterdam.
Wolters Noorhoff Hoger Onderwijs Financiële overzichten
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.
Periode 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Leiding en begeleiding Par: 1.2:
Mid-market servercampagne – Thru Partner- presentatie: Dia voor presentator: niet laten zien Spreker: Partner Titel van de presentatie: We geven u het.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Congres 2016 “Kerk in Uitvoering” Welkom bij de workshop Geld Door: Huib van der Burg, portefeuillehouder ‘geld’
Onderzoekende professional, lerende organisatie 30 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Toezicht van De Nederlandsche Bank op trustkantoren Een kort overzicht.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Diversiteit in bestuur en toezicht
Dialoog aan tafel [logo organisatie].
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
ZIVVER introductie implementatieaanpak
GRIP OP GROEI Resultaten 0-meting
Transcript van de presentatie:

Pagina 1 Compliance Professionaldag 7 oktober 2010 ‘Compliance in bedrijf’ Blijvend voldoen aan (interne) regels en integer handelen Guido Kilsdonk Carolien Merkens

Pagina 2 Agenda 1.SeederDeBoer Compliance onderzoek a)Implementatie van (interne) regels b)‘Implementatie’ integer gedrag/handelen c)Compliance functie vs verantwoordelijkheid business 2.Debat over toekomst Compliance functie

Pagina 3 Samenvatting belangrijkste uitkomsten Slechts de helft van de respondenten is positief over het effect van de regelgeving op de organisatie positief effect: instrumentele wetgeving negatief effect: enorme kosten, weinig nut geen effect: gedrag en integriteit geen effect: strategie en organisatiestructuur

Pagina 4 a). Implementatie van (interne) regels Uitkomst onderzoek Instrumentele wetgeving die geïsoleerd kan worden geïmplementeerd is succesvol. Regelgeving waarvoor een gedragsverandering nodig is niet Aanbeveling Projectvorm Blijvend compliant Going concern

Pagina 5 Heeft de introductie van nieuwe wet- en regelgeving een merkbaar effect gehad op uw organisatie? Slechts de helft van de respondenten is positief over het effect van regelgeving op organisatie: bewustzijn binnen de organisatie betere balans risico’s versus commercie als de regelgever het niet verbiedt, dan mag het het gaat er voornamelijk om dat je alles gedaan hebt om te voorkomen dat het fout gaat.

Pagina 6 Heeft de introductie van nieuwe wet- en regelgeving een merkbaar effect gehad op de kwaliteit van de (financiële) administraties Het effect op de kwaliteit van de (financiële) administraties is het meest positief beoordeeld: (inzicht in) bedrijfsvoering is verbeterd instrumentele wetgeving (IFRS, SoX) die geïsoleerd kan worden geïmplementeerd is succesvol.

Pagina 7 Wegen de gemaakte inspanning om aan de wet- en regelgeving te voldoen per saldo op tegen de bereikte resultaten? De kosten van implementatie om te voldoen aan regelgeving wegen niet op tegen de baten: veel wetgeving met weinig nut ineffectiviteit van de wetgever maakt implementatie complex en duur technocratisering bankwezen.

Pagina 8 b). Integer handelen en voldoen aan (interne) regels Uitkomsten onderzoek Integriteitswetgeving leidt niet automatisch tot mentaliteitsverandering binnen een bank. Integriteit staat wel op de agenda, echter een veel gehoorde opmerking: “integer waren we al“ Aanbeveling Integriteit op de agenda plaatsen is niet genoeg Erken de echte blokkades voor niet-naleving van regelgeving Awareness Begrijpen we de regels Continue onderhoud

Pagina 9 Is de organisatie door de introductie van nieuwe wet- en regelgeving veranderd qua waardering van integriteit in omgangsvormen en zakendoen? Integriteitwetgeving leidt niet automatisch tot mentaliteit- of gedragsverandering binnen een bank: integriteit staat wel op de agenda, echter een veel gehoorde opmerking: “integer waren we al“.

Pagina 10 c). Compliance functie vs verantwoordelijkheid business Uitkomsten onderzoek Compliance is als een schil om de organisatie, het primaire bankbedrijf werkt rustig door. De strategie is niet wezenlijk verandert, rendement staat voorop Aanbeveling Compliance en integriteit is een niet te delegeren verantwoordelijkheid Compliance is poortwachter, verantwoordelijkheid voor naleving wet- en regelgeving bij het lijnmanagement

Pagina 11 Is de organisatiestructuur aangepast als gevolg van nieuwe wet- en regelgeving? De organisatiestructuur is niet wezenlijk aangepast: ontstaan nieuwe stafafdelingen zoals compliance nieuwe activiteiten buiten het primaire bedrijf compliance is als een schil om de organisatie, het primaire bankbedrijf werkt rustig door.

Pagina 12 Is de organisatiestrategie aangepast als gevolg van nieuwe wet- en regelgeving? De strategie is niet wezenlijk verandert Streven naar winstmaximalisatie en rendement blijft een veel dwingender kracht dan voldoen aan regelgeving. Hoe is dit conflict op te lossen? Naar onze mening is het nodig dat CO’s intern de discussie aangaan met de bestuurders.

Pagina Debat toekomst Compliance functie Stellingen A.De bank heeft primair een nutsfunctie te vervullen in de maatschappij. B.De bank is primair een profitorganisatie. De bank richt zich op rendement en winstmaximalisatie.

Pagina 14 Debat toekomst Compliance functie Stellingen A.Compliance draagt bij aan de winstgevendheid van de bank. B.Om Compliance goed in te richten moeten concessies gedaan worden aan de winst.