Pagina 1 Compliance Professionaldag 7 oktober 2010 ‘Compliance in bedrijf’ Blijvend voldoen aan (interne) regels en integer handelen Guido Kilsdonk Carolien Merkens
Pagina 2 Agenda 1.SeederDeBoer Compliance onderzoek a)Implementatie van (interne) regels b)‘Implementatie’ integer gedrag/handelen c)Compliance functie vs verantwoordelijkheid business 2.Debat over toekomst Compliance functie
Pagina 3 Samenvatting belangrijkste uitkomsten Slechts de helft van de respondenten is positief over het effect van de regelgeving op de organisatie positief effect: instrumentele wetgeving negatief effect: enorme kosten, weinig nut geen effect: gedrag en integriteit geen effect: strategie en organisatiestructuur
Pagina 4 a). Implementatie van (interne) regels Uitkomst onderzoek Instrumentele wetgeving die geïsoleerd kan worden geïmplementeerd is succesvol. Regelgeving waarvoor een gedragsverandering nodig is niet Aanbeveling Projectvorm Blijvend compliant Going concern
Pagina 5 Heeft de introductie van nieuwe wet- en regelgeving een merkbaar effect gehad op uw organisatie? Slechts de helft van de respondenten is positief over het effect van regelgeving op organisatie: bewustzijn binnen de organisatie betere balans risico’s versus commercie als de regelgever het niet verbiedt, dan mag het het gaat er voornamelijk om dat je alles gedaan hebt om te voorkomen dat het fout gaat.
Pagina 6 Heeft de introductie van nieuwe wet- en regelgeving een merkbaar effect gehad op de kwaliteit van de (financiële) administraties Het effect op de kwaliteit van de (financiële) administraties is het meest positief beoordeeld: (inzicht in) bedrijfsvoering is verbeterd instrumentele wetgeving (IFRS, SoX) die geïsoleerd kan worden geïmplementeerd is succesvol.
Pagina 7 Wegen de gemaakte inspanning om aan de wet- en regelgeving te voldoen per saldo op tegen de bereikte resultaten? De kosten van implementatie om te voldoen aan regelgeving wegen niet op tegen de baten: veel wetgeving met weinig nut ineffectiviteit van de wetgever maakt implementatie complex en duur technocratisering bankwezen.
Pagina 8 b). Integer handelen en voldoen aan (interne) regels Uitkomsten onderzoek Integriteitswetgeving leidt niet automatisch tot mentaliteitsverandering binnen een bank. Integriteit staat wel op de agenda, echter een veel gehoorde opmerking: “integer waren we al“ Aanbeveling Integriteit op de agenda plaatsen is niet genoeg Erken de echte blokkades voor niet-naleving van regelgeving Awareness Begrijpen we de regels Continue onderhoud
Pagina 9 Is de organisatie door de introductie van nieuwe wet- en regelgeving veranderd qua waardering van integriteit in omgangsvormen en zakendoen? Integriteitwetgeving leidt niet automatisch tot mentaliteit- of gedragsverandering binnen een bank: integriteit staat wel op de agenda, echter een veel gehoorde opmerking: “integer waren we al“.
Pagina 10 c). Compliance functie vs verantwoordelijkheid business Uitkomsten onderzoek Compliance is als een schil om de organisatie, het primaire bankbedrijf werkt rustig door. De strategie is niet wezenlijk verandert, rendement staat voorop Aanbeveling Compliance en integriteit is een niet te delegeren verantwoordelijkheid Compliance is poortwachter, verantwoordelijkheid voor naleving wet- en regelgeving bij het lijnmanagement
Pagina 11 Is de organisatiestructuur aangepast als gevolg van nieuwe wet- en regelgeving? De organisatiestructuur is niet wezenlijk aangepast: ontstaan nieuwe stafafdelingen zoals compliance nieuwe activiteiten buiten het primaire bedrijf compliance is als een schil om de organisatie, het primaire bankbedrijf werkt rustig door.
Pagina 12 Is de organisatiestrategie aangepast als gevolg van nieuwe wet- en regelgeving? De strategie is niet wezenlijk verandert Streven naar winstmaximalisatie en rendement blijft een veel dwingender kracht dan voldoen aan regelgeving. Hoe is dit conflict op te lossen? Naar onze mening is het nodig dat CO’s intern de discussie aangaan met de bestuurders.
Pagina Debat toekomst Compliance functie Stellingen A.De bank heeft primair een nutsfunctie te vervullen in de maatschappij. B.De bank is primair een profitorganisatie. De bank richt zich op rendement en winstmaximalisatie.
Pagina 14 Debat toekomst Compliance functie Stellingen A.Compliance draagt bij aan de winstgevendheid van de bank. B.Om Compliance goed in te richten moeten concessies gedaan worden aan de winst.