De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het."— Transcript van de presentatie:

1 Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het 7-stappenplan”

2 Waarom een stappenplan gebruiken?
Helpt om ervoor te zorgen dat we geen argumenten of betrokkenen vergeten Brengt structuur aan onze gedachten Brengt structuur aan een gesprek

3 Een stappenplan is maar een hulpmiddel
Leidt niet automatisch tot een oplossing -> We moeten altijd zelf een oordeel vormen Het belangrijkste is samen praten en nadenken

4 Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden zijn hier belangrijk?
Beschrijf de situatie Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden zijn hier belangrijk? Welke keuze maak je? Wat is het belangrijkste bezwaar? Hoe kan je de schade beperken? Hoe voel je je bij jouw keuze? Tijdens de eerste 3 stappen verzamelen we informatie over het dilemma. Stap 4 is de belangrijkste. Hier onderzoeken we welke mogelijkheden we hebben en proberen we de meest integere er uit te kiezen. Het zou geen dilemma zijn als niet elke keuze een nadeel had. In stap 5 en 6 bekijken we het nadeel van onze keuze en proberen we dat nadeel minder zwaar te laten wegen. Tot slot controleren we of deze rationele keuze ook goed aanvoelt.

5 De case-inbrenger vertelt: Voor welk dilemma stond je?
Beschrijf de situatie Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden zijn hier belangrijk? Welke keuze maak je? Wat is het belangrijkste bezwaar? Hoe kan je de schade beperken? Hoe voel je je bij jouw keuze? De case-inbrenger vertelt: Voor welk dilemma stond je? De anderen stellen vragen om de situatie beter te begrijpen

6 Wie kan invloed ondervinden van de beslissing?
Beschrijf de situatie Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden zijn hier belangrijk? Welke keuze maak je? Wat is het belangrijkste bezwaar? Hoe kan je de schade beperken? Hoe voel je je bij jouw keuze? Wie kan invloed ondervinden van de beslissing? Wie gaat zien dat er een beslissing genomen is? Maak een lijstje Denk ook aan de ‘onzichtbare’ betrokkenen

7 Zorgzaam en verantwoord omgaan met de beschikbare middelen
KOSTENBEWUSTZIJN Zorgzaam en verantwoord omgaan met de beschikbare middelen KLANTGERICHTHEID Steeds het algemeen belang voor ogen houden en ons handelen afstemmen op wat onze klanten van ons verwachten SAMENWERKEN Onze inspanningen richten op het gezamenlijk belang van onze afdeling, team of bedrijf, de stad, met het oog op een zo goed mogelijk resultaat DIVERSITEIT Verschillen tussen mensen respecteren en met ieder individu professioneel omgaan INTEGRITEIT Het juiste doen. Iedereen moet erop kunnen rekenen dat ze in gelijke gevallen gelijk behandeld worden en dat het algemeen belang van de stad voorop staat Beschrijf de situatie Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden zijn hier belangrijk? Welke keuze maak je? Wat is het belangrijkste bezwaar? Hoe kan je de schade beperken? Hoe voel je je bij jouw keuze?

8 Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden zijn hier belangrijk?
Beschrijf de situatie Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden zijn hier belangrijk? Welke keuze maak je? Wat is het belangrijkste bezwaar? Hoe kan je de schade beperken? Hoe voel je je bij jouw keuze? 1. 2. 3. 4. Welke mogelijkheden zijn er? Welke wegen kunnen we inslaan? Bedenk per mogelijkheid het sterkste argument voor en tegen Kies! Welke mogelijkheid volgt het meest de A-waarden en is het best voor alle betrokkenen? Motiveer: ‘Ik kies (mogelijkheid), omdat (sterkste argument), ondanks (sterkste tegenargument).’

9 Hoe zou het tegenargument er concreet kunnen uit zien?
Beschrijf de situatie Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden zijn hier belangrijk? Welke keuze maak je? Wat is het belangrijkste bezwaar? Hoe kan je de schade beperken? Hoe voel je je bij jouw keuze? Hoe zou het tegenargument er concreet kunnen uit zien? Wat kan er allemaal mis gaan? Gebruik deze stap om de groep alle nadelen en potentiële risico’s van hun keuze te doen inzien. Focus op het sterkste tegenargument. Hoe zou dit tegenargument zich in de realiteit kunnen ontplooien? Wees concreet. Eventueel: Wat is de worst case scenario? Hoe waarschijnlijk is dit? De bedoeling is dat iedereen voorbereid is om in de volgende stap concrete manieren te bedenken om met het tegenargument om te gaan.

10 Kan je iets doen aan het tegenargument? Kan je de schade beperken?
Beschrijf de situatie Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden zijn hier belangrijk? Welke keuze maak je? Wat is het belangrijkste bezwaar? Hoe kan je de schade beperken? Hoe voel je je bij jouw keuze? Kan je iets doen aan het tegenargument? Kan je de schade beperken? Vul je motivatie aan: “Ik kies (mogelijkheid), omdat (sterkste argument), ondanks (sterkste tegenargument). Ik beperk de schade door (schadebeperking).”

11 Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden zijn hier belangrijk?
Beschrijf de situatie Wie zijn de betrokkenen? Welke A-waarden zijn hier belangrijk? Welke keuze maak je? Wat is het belangrijkste bezwaar? Hoe kan je de schade beperken? Hoe voel je je bij jouw keuze? De bedoeling van de test is om te toetsen hoe jouw keuze het licht van de openbaarheid doorstaat. Als jij het helemaal OK vindt dat iedereen weet wat jij gedaan hebt, dan is dat een goed teken. Als je jouw handelswijze liever voor zoveel mogelijk mensen geheim houdt, dan schort er waarschijnlijk iets aan de integriteit van je keuze…. Stel dat de voorpagina-test grandioos faalt, dan moet je misschien een nieuwe mogelijkheid kiezen uit stap 4…

12 Motiveer “Ik kies (oplossing), omdat (sterkste argument),
ondanks (sterkste tegenargument). Ik beperk de schade door (schadebeperking).”


Download ppt "Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het."

Verwante presentaties


Ads door Google