De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Tien lessen uit het Noorden

Verwante presentaties


Presentatie over: "Tien lessen uit het Noorden"— Transcript van de presentatie:

1 Tien lessen uit het Noorden
Introductie: welkom allemaal etc 2. Doel van de kick off : Kennismaken en verbindingen leggen projectteamleden, samen het gesprek aangaan (binnen kaders) om tot gezamenlijke oplossingen te komen Informeren over doel van het project en overtuigen van nut en noodzaak Verwachtingen managen van pilotregio's en teamleden Wie zijn aanwezig: Teamleden (7 regio’s vertegenwoordigd) Hoofd communicatie coordinatoren 4. Rondje voorstellen Over de vorming van SSC-Noord Nathalie Kramers

2 1. Het begint met een wil Eìgen entiteit en identiteit staan altijd voorop: een fusie is per definitie weerbarstig Start met een gemeenschappelijke visie aan de top Het gaat ook om chemie tussen hoofdrolspelers Erken eigen belang versus gemeenschappelijk belang Richt je op de omgeving en op samenwerking

3 2. Creëer een nieuw politieverhaal
Een wil is noodzakelijk, maar niet voldoende Maak een nieuw verhaal met nieuwe taal dat het ‘waarom’ en het ‘wat’ vastlegt Het ‘waarom’ als leidend principe op moeilijke momenten Herijk drijfveren als de context verandert Het ‘hoe’ volgt als vanzelf

4 3. Wees sensitief Een veranderingsproces is ook een politiek proces
Heb oog voor gerechtvaardigde belangen van bestuurders, medezeggenschap en personeel Verdeel lusten (rendement) en lasten (pijn) eerlijk Masseren, diplomatie, balans zoeken

5 4. Communicatief handelen
Inzet door praktijkmensen leidt tot draagvlak en kwaliteit Laat consultatie echter niet te ver doorschieten (geef kaders) Communicatie draagt de verandering > heel veel investeren in de communicatiestrategie (warm en koud) Niet alleen met direct betrokkenen, ook oekomstige klanten/stakeholders/afnemers

6 5. Wees zorgvuldig in aardse zaken
Het begint en eindigt met bestaanszekerheid over de eigen functie, werkplek, perspectieven, arbeidsvoorwaarden Een uiterst betrouwbare, transparante en zorgvuldige reorganisatie helpt Zorg dat mensen regisseur van eigen loopbaan kunnen zijn

7 6. Gebruik aansprekende voorbeelden in de realisatiefase
Een groot abstract veranderproces heeft aansprekende voorbeelden nodig Benut elk geboekt succes, stuur overdreven op trots en imago Een quick win is niet altijd laaghangend fruit

8 7. Bereid u voor op tegenslagen in de realisatiefase
Hoe goed ook de voorbereiding: de werkelijkheid begint pas te veranderen in de praktijk, ná de start (working rules) Blijf aannames valideren en doe een nulmeting Tuig de startfase ‘dubbel’ op Boek de winst niet te vroeg in Problematiseer kinderziektes en benut ze voor interventies

9 8. Herdefinieer leiderschap
Leidinggeven aan veranderen vraagt andere competenties dan leidinggeven aan de operatie Samenwerken vergt de kunst van ‘macht zonder macht’ en het weerstaan van de oude reflexen Chefs als de belangrijkste of de zwakste schakels in de communicatie ?

10 9. Neem afscheid van het shared services begrip
Niet elke organisatie(-cultuur) kan de ‘techniek’ van een SSC-concept aan (met SLA, DVO, PDC, indicatoren) Het click-call-face principe mag geen efficientie-oplossing zijn, maar vergt diepte-investering in zowel click als face

11 10. Koppel de systeemverandering aan het politievak
Het gaat nooit alleen om een nieuwe structuur, maar om wat de samenleving van ons vraagt Verbind het verhaal binnen en het verhaal buiten aan elkaar: professionaliteit en slagkracht


Download ppt "Tien lessen uit het Noorden"

Verwante presentaties


Ads door Google