Stedelijke Basisschool

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Advertisements

Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Leefgroepen in de kleuterschool
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Zorgwerking in onze school
Kleuterschool De Zevensprong
werken met zorg werk maken van zorg
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Workshop Handelingsgericht werken
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Begeleiding van kinderen met zorg
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
ZORGAVOND dinsdag 29 september 2009
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Handelingsgericht samenwerken
Zorgteam: juf Inge, juf Rita, juf Martine, juf Inge, juf Heidi, meester Ward.
Zorgteam: juf Inge, juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Heidi.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Geïntegreerd onderwijs
Zorgvisie van RP2.
..Stedelijke basisschool Winkelomheide Onze visie op zorg…
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
competentieontwikkeling
Zorgteam: juf Inge P, juf Inge DW, juf Martine, juf Heidi L, meester Dirk, juf Caroline V, juf Caroline P, juf Nicol.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
M-decreet Een korte toelichting.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
Experten in de derde graad Proefproject
Het zorgcontinuüm.
Handelingsgericht werken
..Stedelijke basisschool Larum.. Onze visie op zorg…
Zorgbeleid Zorgbeleid.
het katholiek basisonderwijs
het katholiek basisonderwijs
Info directievergadering
Doubleren.
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
Doubleren.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
Transcript van de presentatie:

Stedelijke Basisschool De Katersberg Onze visie op zorg ..Zorgcoördinator.. werkt een beleid uit SAMEN met… ..IEDERE LEERKRACHT zorgt.. de onderwijsdeskundige gedeelde verantwoordelijkheid en deskundigheid ..ZorgTEAM.. medewerkers met specifieke functie ..OUDERS als partner.. de ervaringsdeskundige ..SAIO als zorgpartner.. kracht en verbondenheid tussen de verschillende scholen ..KIND als partner.. geeft waardevolle informatie ..evaluatie van zorg.. op regelmatige tijdstippen bijsturen ..KLEUTERparticipatie (zorg⁺).. alle kleuters alle dagen en op tijd op school ..handelingsgericht werken.. structurerende methodiek om op een goede manier te zorgen ..ZORGbeleid en GOK-beleid.. = voor alle kinderen ..externen.. samenwerken met … ..Ik heb een vraag... Wie contacteer ik? ..Hoe zorgen wij?.. een stroomlijn van zorg doorheen onze school ALGEMENE ZORG EXTRA ZORG SPECIALE ZORG BIJZONDERE ZORG SCHOOLOVERSTIJGENDE ZORG einde

Stedelijke Basisschool De Katersberg Onze visie op zorg Het zorgbeleid in onze school wordt gedragen door een gedeelde visie op zorg. Het uitgangspunt is te werken aan de ontplooiïng van ieder kind, vanuit een brede zorg. Kinderen mogen verschillen. Het aanbod wordt afgestemd op de noden van het kind. De klastitularis is de spilfiguur bij dit beleid. Hij/zij is de eerste verantwoordelijke voor de kinderen die hem/haar zijn toevertrouwd. Hij/zij neemt initiatieven om de zorg binnen de klas maximaal te laten renderen. Tevens is het ook de klastitularis die de eerstelijnszorg geeft aan de kinderen. einde 1/2

Stedelijke Basisschool De Katersberg Onze visie op zorg De klastitularis staat niet alleen. Voor bijkomende ondersteuning kan hij/zij beroep doen op de deskundige hulp binnen de schoolmuren. Hier is een specifieke taak weggelegd voor de collega’s klasleerkrachten, de zorgcoördinator en de directie. Buiten de schoolmuren werken we samen met de ouders, Gon-begeleiders, SAIO, CLB, gespecialiseerde centra. De zorgwerking in onze school kunnen we kaderen binnen de methodiek van het handelingsgericht werken. einde 2/2

..Overkoepelend Zorgcoördinator.. Werkt een beleid uit samen met de zorgleerkrachten op de scholen Geeft het zorgbeleid binnen de SG vorm Maandelijks gestructureerd overleg cel zorg: beleidsgroep die doelstellingen voor zorg uitzet en opvolgt en krijtlijnen i.v.m. zorgbeleid uittekent werkgroep zorgcoördinatoren (zoco’s): intervisie, overleg- en uitwisselingsgroep rond zorgthema’s einde 1/2

..Zorgcoördinator.. werkt een beleid uit samen met… coördineert de zorginitiatieven op 3 niveaus: - school en scholengemeenschap - ondersteunt de klasleerkracht - begeleiden van kinderen en ouders werkt een geïntegreerd zorgbeleid uit Is het aanspreekpunt voort externen met betrekking tot de zorg aanspreekpunt voor externen geeft aandacht aan de wijze waarop de school tegemoet komt aan de speciale noden van kinderen werkt nauw samen met alle onderwijspartners einde 2/2

..ZorgTEAM.. medewerkers met een specifieke functie overleg van zorginitiatieven op school- en klasniveau teamvergadering voorbereiden ondersteunen van klasleerkrachten groep en individueel … einde 1/4

..ZorgTEAM.. Directie bouwt samen met team een systeem uit, gebaseerd op een gezamenlijk gedragen visie zorgt dat taken duidelijk zijn voor voor leerkrachten, ouders en kind Overkoepelend Zorgcoördinator (zoco) Mevr. Joris Hildegarde (SBS Larum) coörindeert de zorginitiatieven maandelijks gestructureerd overleg (Cel ZORG – werkgreoep zorgcoördinatoren) einde 2/4

..ZorgTEAM.. De zorgcoördinator op school Juf Ingrid De Gok-leerkracht coördineert de zorginitiatieven op 3 niveaus: - school en scholengemeenschap - ondersteunt de klasleerkracht - begeleiden van kinderen en ouders geeft aandacht aan de wijze waarop de school tegemoet komt aan de speciale noden van kinderen werkt nauw samen met alle onderwijspartners voert specifieke zorgopdrachten uit De Gok-leerkracht Juf Ingrid spilfiguur van de initiatieven specifiek voor kansarme en anderstalige kinderen … einde 3/4

..ZorgTEAM.. De Gon-begeleider leerkrachten uit het buitengewoon onderwijs begeleiden leerkrachten, ouders en kinderen met specifieke zorgvragen (attestering nodig) … Het centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) werkt vraaggestuurd voor leerlingen met specifieke zorgvragen is gemandateerd om attest voor onderwijs op maat af te leveren neemt schoolondersteunende opdrachten op zich einde 4/4

..SAIO als zorgpartner.. kracht en verbondenheid tussen de verschillende scholen sterk uitgebouwd buitengewoon onderwijs rijke onderwijservaring samenwerking met gewoon onderwijs ondersteuning bij geïntegreerd onderwijs (Gon) uitwisselen van kennis tussen leerkrachten en paramedici (logopedist, kinesist,…) overleg op niveau van de zorgcoördinatoren … einde

..evaluatie van zorg.. op regelmatige tijdstippen de werking controleren en bijsturen op alle niveaus: scholengemeenschap school klas kind instrumenten voorzien … einde

..handelingsgericht werken.. structurerende methode om op een goede manier te zorgen 7 uitgangspunten staan centraal onderwijsbehoeften van de leerling en ondersteuningsbehoeften van de leerkracht en de ouders constructieve samenwerking met alle betrokkenen systematiek en transparantie positieve kenmerken van het kind transactioneel kader: school, thuis, vrije tijd doelgericht werken de klasleerkracht doet ertoe einde

..externen.. samenwerken met… Centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) de scholen van onze scholengemeenschap werken samen met VCLB-Kempen Stationstraat 160 014/ 58 85 34 www.geel@clb-kempen.be ouders en leerlingen kunnen ook een beroep doen op deze dienst (informatie, hulp, begeleiding,..) handelingsgerichte diagnostiek   Gespecialiseerde centra revalidatiecentrum (REVA) centrum geestelijke gezondheidszorg (CGG) kind in nood … einde

..IEDERE LEERKRACHT zorgt.. de leerkracht is de onderwijsdeskundige diverse werkvormen positief omgaan met diversiteit uitdagend leerklimaat structurele aanpak voorkomen en remediëren van leer- en ontwikkelingsproblemen observaties, klastoetsen, leerlingvolgsysteem, kindbevragingen, screening welbevinden en betrokkenheid,… … einde

..OUDERS als partner.. de ervaringsdeskundige ouders zijn de eerste partner van de leerkracht een goede samenwerking = een betere begeleiding goede basissamenwerking overleg en duidelijke informatie-uitwisseling bij inschrijving agenda bij individuele hulpvraag informele contacten … einde

..KIND als partner.. geeft waardevolle informatie inspraak via leerlingenraad bevraging welbevinden, betrokkenheid en competenties: 2 x per schooljaar grote kindbevraging om de 3 jaar betrokkenheid bij begeleiden van leerproblemen … einde

..KLEUTERparticipatie (zorg⁺).. alle kleuters, alle dagen en op tijd op school één zorg+ medewerker voor de scholengemeenschap op tijd op school = samen beginnen, niets missen verteltas “zindelijkheid” bij peuters taaltest voor kleuters bij onvoldoende aanwezigheid in de laatste kleuterklas (CLB) … einde

..ZORGbeleid en GOK-beleid.. voor alle kinderen zorgen ZORG: verschillen tussen individuele leerlingen GOK: gelijke onderwijskansen, rekening houdend met sociaal-economische, culturele en etnische achtergrond Wij trachten een krachtige leeromgeving te scheppen voor ALLE kinderen, met speciale aandacht voor kansarme kinderen. einde

..Ik heb een vraag... Indien u het antwoord op uw vraag nog niet gevonden hebt in deze presentatie, kan u steeds contact opnemen met onze school. Klasleerkracht van jouw kind Hij/zij is steeds jouw eerste aanspreekpunt. Zorgcoördinator Ingrid Sauviller ingrid.sauviller@base.be Directie Vanhoudenhove Ann tel. 014/566460 ann.vanhoudenhove@geel.be Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB) Stationsstraat 160 2440 Geel geel@clb-kempen.be einde

..Hoe zorgen wij?.. een stroomlijn van zorg doorheen onze scholen Alle initiatieven op school kun je op een continuüm beschrijven. Als je het continuüm in de leesrichting doorloopt, wordt zorg meer gericht en specifiek. Dit continuüm maakt het mogelijk de organisatie van het zorgbeleid in beeld te brengen en de verantwoordelijkheid van elk teamlid in het zorgbeleid aan te duiden. We onderscheiden 5 niveaus van zorg: algemene zorg extra zorg speciale zorg bijzondere zorg schooloverstijgende zorg einde

Hoe zorgen wij? Algemene zorg Dit is de zorg die elke leerkracht besteedt om met kwaliteitsonderwijs optimale ontwikkelingskansen te bieden aan alle kinderen. Preventie staat centraal. Een veilig pedagogisch klimaat de kleuterschool biedt nestwarmte, rustige sfeer,… ouders worden betrokken bij de school waardering voor de thuiscultuur specifieke aandacht voor de grote overgangen kansen geven oml gevoelens te tonen kindbevragingen … Een krachtige leeromgeving mini-klassen, bewegingtussendoortjes kansen geven voor zelfsturing: keuzebord, zelfevaluatie einde ALGEMENE ZORG EXTRA ZORG SPECIALE ZORG BIJZONDERE ZORG SCHOOLOVERSTIJGENDE ZORG 1/3

Hoe zorgen wij? Algemene zorg De klasleerkracht biedt structuur opdrachten zijn bondig en duidelijk passende materialen, stappenplannen ondersteunen de les pictogrammen in de hoeken in kleuterschool … De klasleerkracht = eerste hulp in de klas instructie (uitleg) herhalen opdrachten vereenvoudigen overlegt met collega van het vorige jaar Spontaan moeilijkheden signaleren resultaten verzamelen door klasleerkracht heeft aandacht voor het socio-emotionele einde ALGEMENE ZORG EXTRA ZORG SPECIALE ZORG BIJZONDERE ZORG SCHOOLOVERSTIJGENDE ZORG 2/3

Hoe zorgen wij? Algemene zorg Een flexibele klasorganisatie hanteren onderwijsaanbod afstemmen op behoefte van de kinderen voorbeeld: een tafelkaart, hulpkaartjes,... … Aandacht voor de overgangen kleuterschool/lagere school lagere school/secundaire school klasoverschrijdende activiteiten voor kleuters en leerlingen eerste leerjaar klasgesprekken over overstap aandacht voor individuele begeleiding voor leerlingen L6 einde ALGEMENE ZORG EXTRA ZORG SPECIALE ZORG BIJZONDERE ZORG SCHOOLOVERSTIJGENDE ZORG 3/3

Hoe zorgen wij? Extra zorg Wanneer een algemene aanpak niet volstaat dienen we onze zorg te verbreden. Bij kinderen waar de ontwikkeling anders verloopt dan normaal en bij leerlingen die dreigen kansen te missen, is extra zorg noodzakelijk. Deze zorg is vooral preventief gericht. We proberen te voorkomen dat er meer grotere problemen ontstaan. Leerlingen intensiever volgen schoolniveau: screeningsinstrumenten leerlingvolgsysteem (LVS) overlegmomenten   klasniveau: registreren van ontwikkelingsstappen om de ontwikkeling van het kind zo objectief mogelijk te volgen: observaties vorderingen rapporten einde ALGEMENE ZORG EXTRA ZORG SPECIALE ZORG BIJZONDERE ZORG SCHOOLOVERSTIJGENDE ZORG 1/2

Hoe zorgen wij? Extra zorg Vanuit een gedeelde deskundigheid oplossingen zoeken tussentijds overleg tussen zoco en klasleerkracht klasgroep als geheel bekijken oplossingen zoeken voor leerlingen met problemen leerkracht en zoco kunnen deze realiseren leerlingen voor het multi disciplinair overleg (MDO) worden geselecteerd … einde ALGEMENE ZORG EXTRA ZORG SPECIALE ZORG BIJZONDERE ZORG SCHOOLOVERSTIJGENDE ZORG 2/2

Hoe zorgen wij? Speciale zorg Voor een aantal kinderen zullen voorgaande zorgpistes nog niet volstaan. Die kinderen hebben behoefte aan een (nog) meer gerichte individuele aanpak. Zij hebben meer specifieke noden. verder onderzoek hulpvragen voor Multi Disciplinair Overleg (MDO) handelingsplan wordt opgesteld taken worden verdeeld klasinterne of externe hulp differentiatie naar niveau / hulpmiddelen / tempo / hoeveelheid eventueel sticordi-maatregelen curriculumdifferentiatie ... einde ALGEMENE ZORG EXTRA ZORG SPECIALE ZORG BIJZONDERE ZORG SCHOOLOVERSTIJGENDE ZORG

Hoe zorgen wij? Bijzondere zorg Op het niveau van de bijzondere zorg spitst onze aandacht zich toe op leerlingen met leerproblemen, leerstoornissen en ontwikkelingsstoornissen. een juiste diagnose gespecialiseerde mensen samenwerken met externen begeleiding door maatregelen maatregelen in een begeleidingsplan overleg met externen … einde ALGEMENE ZORG EXTRA ZORG SPECIALE ZORG BIJZONDERE ZORG SCHOOLOVERSTIJGENDE ZORG

Hoe zorgen wij? Zorg die de school overstijgt Voor een aantal kinderen zal de zorg op een gewone basisschool echter nog ontoereikend zijn omwille van zeer specifieke onderwijsbehoeften. De school zal samen met de ouders en CLB op zoek gaan naar andere onderwijsoplossingen. respect voor gevoelens en beleving kind en de onderwijsbehoeften centraal tijdig en duidelijk informeren over de problemen samenwerken met externen overleg met andere school geïntegreerd onderwijs een kleinere school of een methodeschool … einde ALGEMENE ZORG EXTRA ZORG SPECIALE ZORG BIJZONDERE ZORG SCHOOLOVERSTIJGENDE ZORG