Werkstresspreventie in de praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Uitsluiting en discriminatie
Analyse van incidenten
Innoveren voor gezondheid
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
situationeel leiderschap
VLAAMSE WERKBAARHEIDSMONITOR
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
IPV 2012 Van opleidingsadviseur naar personeelsadviseur
Cao 104 : Verplicht werkgelegenheidsplan
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Arbeidsrisico’s in de zorg
Veiligheid van verloskundigen
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
RISICO VCA - Hoofdstuk 2.
Alcohol en drugbeleid in de onderneming Cao 100 in de praktijk.
OR-platform 15 november.
Het meetinstrument Prof. dr. Roland W.B. Blonk.
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Achter de Schermen van … De Zoo 1 april Met als thema: Onthaalbeleid in al zijn aspecten.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Organisatiestructuur en
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Missie, visie, strategie & jaarplan
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
Wat willen we vandaag doen?
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Stap 6: Preventie van beroepsziekten
Psychosociale risico’s op het werk
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Gezond werken in de zorg Resultaten onderzoek januari 2015 Transvorm Marc Spoek – Sichting IZZ Babette Bronkhorst – Erasmus Universiteit Rotterdam.
Sociale Veiligheid in het MBO
Psychische klachten en werk
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
Personeel en organisatie
Medezeggenschap & ARBO Het bedrijf ziet Arbo alleen als kostenpost en wil er niet in investeren. Het bedrijf stelt zich ten doel om te voldoen aan de.
Het coachende functioneringsgesprek
Werkstress en de rol van de preventiemedewerker Jan Harmen Kwantes inPreventie.nl.
Veilig en gezond aan ’t werk, dat raakt iedereen. Goed voor jou en voor de zaak. Samen sterk voor preventie Wat kunt u van Esener opsteken over leiderschap.
Personeel en organisatie Hoofdstuk 5 Personeel. Inhoud 1 Organisatiestructuur 2 Functieomschrijving 3 Werving en selectie 4 Arbeidsovereenkomst 5 Personeel.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Tevredenheidsmeter.be Een praktisch, eenvoudig en bruikbaar antwoord op de wetgeving inzake psychosociale risico-analyses.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Arbocatalogus 13 januari 2019.
Proactief werken aan agressie-preventie in de zorg Geïntegreerde aanpak met de belangrijkste welzijnspartners Preventieadviseurs psychosociale aspecten.
Transcript van de presentatie:

Werkstresspreventie in de praktijk IPV 20 november 2014

SERV / Stichting Innovatie & Arbeid Sociaal Economische Raad van Vlaanderen Overlegorgaan van de sociale partners Voka, UNIZO, Boerenbond, Verso, ACV, ABVV, ACLVB advies op vraag van een Vlaamse minister, het Vlaams Parlement of op eigen initiatief strategische adviesraad (SAR) voor  de beleidsdomeinen Werk en Sociale Economie, Economie, Energie en Diensten voor Algemeen Regeringsbeleid Stichting Innovatie & Arbeid sociaalwetenschappelijk onderzoek over de kwaliteit van de arbeid of werkbaar werk, personeelsbeleid en organisatieverandering onderzoek ter ondersteuning van het SERV-overleg

Overzicht Achtergrond: wetgeving en evaluatie ervan Drie soorten preventie en enkele indicatieve cijfers Ons onderzoek: op zoek naar goede voorbeelden reflectie op de werking van de werkstresspreventie bij de ondernemingen: Wat werkt, wat werkt niet? Wat kunnen we verwachten van de nieuwe wetgeving?

Achtergrond: wetgeving “Oud” Wet ‘Welzijn op het werk’ (1996 - 1998) NAR-CAO n° 72 ‘Stressbeleid’ (1999) Integratie aanpak ‘Grensoverschrijdend gedrag’ (2002) KB ‘Voorkoming psychosociale belasting’ (2007) Nieuw Wetswijziging 28.2 /28.3.14, in voege per 1.9.14 KB 10.4.2014 ‘Preventie psyc-soc risico’s’, per 1.9.14

Achtergrond: Wat zijn psychosociale risico’s? de kans dat een of meerdere werknemers psychische schade ondervinden, al dan niet gepaard met lichamelijke schade, ten gevolge van een blootstelling aan de elementen van arbeidsorganisatie, waarvan de arbeidsinhoud de arbeidsvoorwaarden de arbeidsomstandigheden de interpersoonlijke relaties een objectief gevaar inhouden en waarop de werkgever een impact heeft

Achtergrond: OECD rapport Rapport “Mental Health and Work: Belgium” “Wetgeving is uniek” maar “Toepassing is ‘deficiënt’” “Many employers see this as an intrusion of their domain.” (OECD, 2013, p. 61)

Achtergrond: Advies NAR 1808 eenparig advies van de zitting van dinsdag 17 juli 2012 […] de wettelijke en regelgevende bepalingen inzake preventie van psychosociale risico's in de praktijk nog steeds onvoldoende worden toegepast in de ondernemingen. Die bepalingen worden vaak als complex ervaren, vooral in de kleinere ondernemingen.

Achtergrond: Advies NAR 1808 eenparig advies van de zitting van dinsdag 17 juli 2012 Moeten aan bod komen in de risicoanalyse “de organisatie van het werk; de arbeidsomstandigheden; de omgevingsfactoren op het werk; de arbeidsverhoudingen (rol van de personen); de inhoud van het werk (het op elkaar afgestemd zijn van vaardigheden en taken).”

KB van 10 april 2014 Nieuw Inhoudelijk: klemtoon op arbeidsorganisatie en vermelding van burn-out, naast stress: “… situaties die aanleiding kunnen geven tot stress of burn-out veroorzaakt door het werk…” Invoeren van werknemersparticipatie bij de risicoanalyse: “De risicoanalyse van de psychosociale risico’s wordt uitgevoerd door de werkgever met medewerking van de werknemers” De wetgever volgt in grote lijnen de adviezen van de NAR nrs 1808 en 1851

KB van 10 april 2014 Nieuw Installatie van de mogelijkheid voor werknemers on een informele/formele procedure te starten Voor een specifieke ‘arbeidssituatie’, op vraag van lid hiërarchische lijn of 1/3 van de wn-vertegenwoordigers in het CPBW De analyse moet dan gebeuren door werkgever samen met de werknemers en - “als de complexiteit het vereist” - de preventieadviseur psychosociale risico’s

3 types van preventie Zoals bepaald in de nog steeds geldende CAO nr. 72 primaire preventie beoogt het effectief voorkomen van het optreden van gezondheidsschade door het elimineren van risico's aan de bron; het spreekt vanzelf dat die vorm van preventie de belangrijkste is; secundaire preventie richt zich op het tijdig ontdekken van een beginnende schade aan de gezondheid en laat, althans in principe, bijsturing of tijdige behandeling toe; tertiaire preventie ten slotte is bedoeld om door hulp, opvang en begeleiding blijvende, chronische gezondheidsschade en verdere verwikkelingen te voorkomen.

Psychosociale risico’s Bron: ESENER enquête, vragen MM202.1 – MM202.10 in volgorde, 2009, eigen bewerking en vertaling, N=470 (ondernemingen met 10 of meer werknemers in België). Risico Komt voor in het bedrijf Tijdsdruk 57,4% Slechte communicatie tussen management en werknemers 37,8% Slechte samenwerking tussen werknemers 32,1% Gebrek aan controle over de werkorganisatie voor de werknemers 21,3% Werkonzekerheid 19,3% Omgaan met moeilijke klanten, studenten, leerlingen enz. 47,0% Problemen in de relaties tussen leidinggevenden en medewerkers 19,8% Lange of onregelmatige werkuren 23,6% Een onduidelijk personeelsbeleid 15,4% Discriminatie (bijvoorbeeld op basis van gender, leeftijd of ethnische achtergond) 8,0%

Maatregelen Bron: ESENER enquête, vragen MM253.1 tot MM253.6 in volgorde, 2009, eigen bewerking en vertaling; N=470 (ondernemingen met 10 of meer werknemers in België); gewogen op sector en grootte. In de laatste drie jaar, heeft uw onderneming een of meer van de volgende maatregelen genomen ten aanzien van psychosociale risico’s? ja Verandering in de manier waarop het werk is georganiseerd 40,4% Een herschikking van de werkomgeving 42,0% Vertrouwelijke consultaties voor het personeel 47,2% Het instellen van een procedure om conflicten op te lossen 36,0% Aanpassingen van de werktijdregeling 36,6% Het aanbieden van opleiding 66,3%

Belang van werkstress in verhouding tot andere risico’s Bron: ESENER enquête, 2009, Vragen MM200.1 tot MM200.6 in volgorde, eigen bewerking en vertaling, N=470 (ondernemingen met 10 of meer werknemers in België) Risico Sterke bekommer nis Bekommer nis Niet Weet niet/ geen antwoord Totaal Gevaarlijke stoffen 31,0% 22,4% 46,5% 0,1% 100,0% Arbeidsongevallen 46,2% 29,2% 24,2% 0,4% Geluid en trillingen 21,5% 31,6% 46,7% 0,2% Gewrichtsproblemen, zoals pijn in de rug, armen of polsen 34,5% 38,6% 27,0%   Werkstress 28,0% 46,8% 1,0% Geweld of dreiging van geweld 19,7% 58,6%

Werkstresspreventie: taboe? Werkstress is een heikel thema “Een gezonde portie stress moet er zijn” Probleem van de persoon  persoonlijk probleem Menselijke verhoudingen in het hart van de onderneming “Tevredenheidsenquêtes” hebben soms averechts effect Werkstress staat niet bovenaan de agenda Regelgeving is niet concreet in tegenstelling tot andere preventiedomeinen Aanbieders zijn op zoek ‘Concurrentie’ van pesten en andere problemen Veel goede voorbeelden van werkstresspreventie gaan over iets anders

Waarom wel werkstresspreventie? Past in de algemene visie van het bedrijf of de bedrijfsleider Een stop zetten op leegloop & absenteïsme Oudere werknemers bijhouden en motiveren Kenniswerkers functioneren niet onder stress Actie van de arbeidsinspectie Problemen in de productie

Wat gebeurt er vaak? Gezondheidsbeleid Wij zullen u helpen met uw stress Soc-psychologische ondersteuning 24/7, 0800 Online self-assessment Oplossingen op maat Werktijden Samenstelling takenpakket Andere functie Leidinggevende coachen Secundair & tertiair

Wat gebeurt er weinig? Aanpassen procedures en werkprocessen = afstemmen van de onderlinge werkzaamheden Duidelijkheid: wie doet wat Afbakenen van taken, verantwoordelijkheden & bevoegdheden Wegnemen van complexiteit = verbeteren van de menselijke verhoudingen Ruimtelijke herinrichting Ondersteunt de procedures Gaat er mee samen Primair

Wat werkt er? Of secundaire & tertiaire preventie werkt om werkstress te voorkomen weten we niet Risicoanalyse: tevredenheidsenquête is slechts een begin Evolutie van Resultaten van een enquête samen bespreken naar Interactieve participatie waarin processen besproken worden Zeer praktisch gericht Los van het persoonlijke, zowel qua probleemstelling als qua oplossingen “Many employers see this as an intrusion of their domain.” (OECD, 2013, p. 61)

Succesfactoren Participatie Beslissing op niveau management Leidt zowel tot oplossingen op organisatieniveau als tot een Draagvlak Beslissing op niveau management Maatwerk in de toepassing van aanpassingen in werkprocessen Soms meer flexibiliteit, soms meer standaardisering ‘Quick wins’ geven geloofwaardigheid Nieuwe wetgeving 2014 ligt in deze lijn; geen drastische verandering in beleid of toepassing

Besluit Wetgever legt de nadruk op primaire werkstresspreventie & risicoanalyse: vermijden dat er problemen ontstaan Werkstress wordt gezien als persoonlijk probleem Er wordt vooral secundaire en tertiaire preventie gedaan, de link met de arbeidsorganisatie wordt weinig gelegd Nieuwe wetgeving vergroot de druk en kan dat misschien forceren Participatief traject maakt de analyse los van de persoon en brengt oplossingen aan op procesniveau