Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

De Profile Selector 2 april 2017.
Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Communicatie en draagvlak
Implementatie van de UNCO-MOB
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Informatiebeheer centraal Stadsarchief Jan Verhoeven.
De Methode Integrale Jeugdbescherming
Veilige Publieke Taak Veiligheidsregio Hollands Midden
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Implementeren doe je samen
Hogescholen in Dialoog
Marc de Roos Amersfoort 29 november 2007 ID-game een ervaring in samenspel.
Wat is APPRECIATIVE INQUIRY Een manier van kijken en Een co-creatie voor duurzame verandering
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return?
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
1. Levensbeschouwing en communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
Al doende leren training docenten
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Training “Doe-het-zelf” Programma “Samen duurzaam inzetbaar” Welkom
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Wat willen we vandaag doen?
Rotary Club Almelo Rotary, dàt leeft! André Bomers.
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
Dat zouden we vaker moeten doen…
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Ombouw Amstelveenlijn
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Hoe organiseren we ‘het’ met elkaar? Gezinsgericht werken met Wijz 19 juni 2014, door Martijn van Noppen.
Zelhem 2mei 2013 Hanneke Verweij Biedt u hulp aan de meest kwetsbaren?
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
Project Proceshuis Road show
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Project 3 Week 3.  Mededelingen  Vragen opstellen voor opdrachtgever  Oriëntatie op opdracht (volgende week feedback in de les)  Wijkanalyse  Geen.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Wegen van waarden en randvoorwaarden
HELP! Beren op de omgevingsweg
De Verander versneller Workshop op 30 november 2017.
Bijeenkomst startende mentoren
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Persoonlijk Leiderschap
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Inspelen op innovaties
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext blah 28 mei 2013 Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext Emilie Randoe veranderkundig adviseur 19 mei 2014 blah | 28 mei 2013

Programma Spraak Organiseren blah 28 mei 2013 Programma Spraak Organiseren Introductie Kernboodschappen formuleren Kernboodschappen presenteren en spraak organiseren Lessons learned over spraak organiseren Afsluiting en uitreiking boekje Patty en Emilie voorstellen Programma toelichten Na afloop weet u hoe u een kernboodschap moet formuleren en heeft u kennis gemaakt met twee verschillende vormen van spraak organiseren. Criteria "Goed Dossier" blah | 28 mei 2013

Veranderen door de urgentie te benoemen, werkt niet: blah 28 mei 2013 Veranderen door de urgentie te benoemen, werkt niet: Mensen worden bang en houden daardoor extra stevig vast aan hoe het was Er verschijnt geen inspirerende stip op de horizon die duidelijk aangeeft waar we wel naar toe willen " blah | 28 mei 2013

Veranderdriehoek 1 VERANDERING blah 28 mei 2013 Wat? Waarom? Waartoe Leiderschap Veranderconfiguratie Feedback uit de organisatie: Spraak organiseren Veranderdriehoek 1 Creeer bij veranderingen ruimte en energie door: voorkeurs stijl van leidinggevende <> passende aanpak irt veranderconfiguratie Sleutelfigiguren: wat- waar Leg uw oor te luisteren -> dan hoort u alles wart u moeten weten om de verandering tot een goed einde te brengen DT&V | Digitaal werken en archiveren in ketencontext | 28 mei 2013 blah | 28 mei 2013

Toepassing bij Digitaal Werken binnen de DT&V Veranderconfiguratie Organisatie van professionals Behoefte aan autonomie t.a.v werkwijze in de uitvoering en duidelijker kaders ten aanzien van ‘goed dossier’ Leiderschap Afdelingsmanagers spelen belangrijke rol in project structuur en tijdens roadshows Spraak organiseren Expermeeting (archiveringsvraagstukken, communicatie) Roadshows bij alle afdelingen Testlabs (v.a. Juni) Criteria "Goed Dossier"

Aan de slag: een kernboodschap formuleren blah 28 mei 2013 Aan de slag: een kernboodschap formuleren In tweetallen Neem een verandering die u wilt bereiken in uw hoofd (5 min) Leg aan uw buurvrouw / buurman uit wat de aanleiding is voor de verandering, waarom de verandering belangrijk is en wat u gaat doen om de verandering te realiseren (5 min) Schrijf uw verhaal kernachtig op zodat u het zo kernachtig kunt presenteren (5 min) Presenteren Luister aandachtig! Beoordeel met behulp van uw kaarten Criteria "Goed Dossier" blah | 28 mei 2013

Resultaten tot nu toe Plan van aanpak geaccepteerd Akkoord op architectuur Afspraken binnen kleine keten over de ketendocument typering Start Informatie Logistiek Centrum (centrale intake dossiers) Demodesigns en moc-kup dossiers Criteria voor een goed dossier (11 werksoorten = 11 dossiers) Archiefbeheer Regeling DT&V Inrichting testlabs om gebruikersonderzoek met het prototypen te kunnen doen en verbeteringen te kunnen invoeren vóór de uitrol. Criteria "Goed Dossier"

Hoe luisteren medewerkers 8 mei 2013 Hoe luisteren medewerkers Wat zijn gevolgen voor mij (individuele instelling) Oordeelsvorming vooral op basis van gevoel Van belang is het totale plaatje, de hoofdlijnen Zoekt zekerheid (wanneer gebeurt wat, procesinformatie) Opinies in eigen kring en eigen ervaringen zijn belangrijk Wat doen projectleiders Wat zijn we aan het doen Nut, noodzaak ontbreekt vaak Betekenis van VenJ of eigen organisatieonderdeel Geen appèl op medewerkers Focus op minister en politieke omgeving Van belang zijn de nuance en de (juridische) details Hoe komt dat we we zo snel naar elkaar kunnen luisteren en waarom is het zo moeilijk om een boodschap over te brengen?

Kernboodschap: brug tussen zender en ontvanger 8 mei 2013 Kernboodschap: brug tussen zender en ontvanger Extern frame gestuurd door de informatie- behoefte van medewerkers KERNBOODSCHAP Intern frame gestuurd door de informatie- drang van projectleiders Hoe lossen we verschil op: Door een kernboodschap te maken Functie van een kernboodschap: De kernboodschap slaat de brug tussen intern - extern / buiten - binnen / zender - ontvanger. In een kernboodschap houden we heel bewust rekening met het perspectief van de ander (de buitenwereld) en bedenken dan: hoe gaan we daarop in? Daarmee slaat de kernboodschap de brug tussen de informatiebehoefte (van de buitenwereld/ medewerker) en de informatiedrang (van de overheid/ programma) Slaat de brug tussen het eigen verhaal (informatiedrang) dus wat we kwijt willen en de informatiebehoefte van de doelgroep. Om die brug te kunnen slaan moet je goed weten wat er speelt rondom het onderwerp. Met een kernboodschap sluit je aan bij de beleving/ vragen van je doelgroep. Als je de vragen die ze hebben niet kunt beantwoorden kunnen ze ook niet luisteren. Aan de hand van een eenvoudige systematiek koppel je je eigen doelen en de beleving van de doelgroep. Dit is de brug tussen het frame gestuurd door informatie behoefte als gevolg van de informatiebehoefte bij de medewerkers en het frame gestuurd door de informatiedrang van projectleiders toch? Dan misschien ook zo benoemen.

Opbouw van een kernboodschap 8 mei 2013 Opbouw van een kernboodschap Dit gaan we doen KIJK Dit is er aan de hand WANT Waarom gaan we dit doen Waarom is dit een probleem DUS Wat betekent dit voor u Wat gaan we doen

Organiseer spraak 1. Bepaal het doel en doelgroep. 2. Organiseer een kleine bijeenkomst en deelt uw doel met uw doelgroep. 3. Vraag hen om alle vragen die ze erover hebben in kaart te brengen. 4. Beantwoord de belangrijkste vragen. 5. Sla de brug en bepaal hoe u de verbinding maakt tussen uw doel en de manier waarop uw doelgroep ertegenaan kijkt. 6. Formuleer de kernboodschap volgens het principe Kijk-Want-Dus. Let erop dat het taalgebruik aansluit bij het taalgebruik van de doelgroep. 7. Gebruik de kernboodschap!

Spraak organiseren: roddelen Vijf kernboodschappen Persoon die hem gemaakt heeft gaat met de rug naar het groepje toe zitten Bespreek de kernboodschap De indiener luistert: - Welke inzichten haalt u op? - Welke tips krijgt u tussen neus en lippen te horen? - Wat is er goed geland? De indieners koppelen terug wat er goed is aan hun kernboodschap en wat beter kan Criteria "Goed Dossier"

Lessons learned

Medewerkers willen in dialoog

Contrast leidinggevenden en medewerkers

blah 28 mei 2013 De cascade werkt niet! blah | 28 mei 2013

Tot slot Vragen: Welke inzichten neemt u mee uit deze sessie? Welke tips krijgt u tussen neus en lippen te horen? Wat is er goed geland?