Multidisciplinair Overleg (MDO op school) in Passend Onderwijs Unita

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

16 oktober 2013 Informatiebijeenkomst Passend Onderwijs
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Van probleem naar onderwijsbehoefte
Ondersteuningstoewijzing
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Handelingsgericht Arrangeren
Leerlingenzorg De Telgenkamp
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorgplicht
Oriëntatie 1-Zorgroute
Multi Disciplinair Overleg op school
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Welkom Multidisciplinair zorgteam op school Pilot HG MZT
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
Begeleiding van kinderen met zorg
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Integraal handelingsgericht adviseren doe je samen Portefeuillehoudersoverleg Jeugd, stadsregio Rotterdam donderdag 21 april 2011.
MONITORING PILOT MDO BEDRIJFSECONOMISCH (BUREAU INFINITE)
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Welkom Startbijeenkomst Pilot september 2012
Pilot Handelingsgericht zorgteam op school
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Handelingsgericht werken
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Handelingsgericht Werken
Voorschoolse instellingen Haaksbergen & Hof van Twente
Trajectbegeleidersbijeenkomst
informatiebijeenkomst
Infobijeenkomst IB-ers & directies en ondersteuners scholen PMT
Augusta van Oene en Hilda Visser
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Onderwijs passend maken binnen stichting kom Leren
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Scholingsbijeenkomst Hilversum
Ontwikkelingsperspectief
23 september 2014.
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Cursus Handelingsgericht Werken
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Femke Rienstra en Mireille van Iperen, Ans de Wolf en Ingrid Schutte
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
West – Fries Arrangeren
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Netwerk IB WSNS Tilburg
PILOT HG MDO bovenschoolse pool: LOKET schoolniveau
Van overzicht inzicht  uitzicht (eventueel met de 3 cirkels zie uitleg site) Stap 1: Overzicht. Breng tijdens MDO samen de situatie in kaart, eventueel.
21 november 2013 Arjan Clijsen en Wout Schafrat
Hoe volgen wij onze kinderen?
Transcript van de presentatie:

Multidisciplinair Overleg (MDO op school) in Passend Onderwijs Unita Startbijeenkomst 14-05-2014 Maartensdijk

Programma Unita samenwerkingsverband Passend Onderwijs HandelingsGericht Werken (HGW) - uitgangspunten - HGW op alle niveaus MultiDisciplinair Overleg op school (MDO) - werkwijze - voor welke leerlingen - ouders en leerkracht - groeidocument - OPP - Onderwijs en/of Jeugdhulp Arrangementen Loket MDO en Bovenschoolse Pool Groeidocument door Parantion

Passend Onderwijs Regulier als het kan, speciaal als het moet Een stevige basiskwaliteit van al onze scholen voor alle leerlingen Geen kind tussen wal en schip Van wat een kind heeft/is  wat het nodig heeft Minder en eenvoudiger procedures Expertise leerkracht en IB-er verhogen Ondersteuning in/op de school Een speciale onderwijssetting wanneer noodzakelijk

HGW: 7 uitgangspunten Doelgericht werken en evalueren Onderwijs/opvoedbehoeften centraal 3. Wisselwerking en afstemming 4. Leerkracht doet ertoe; ondersteuningsbehoeften? 5. Positieve van kind, school en ouders benutten 6. Samenwerken met elkaar, leerlingen en ouders 7. Systematiek & transparantie Gebaseerd op onderzoek en praktijkervaringen

Op alle niveaus HGW Groep: groepsplan met – bespreking en observatie leerkracht en IB-er Leerlingenbespreking: één of enkele leerling(en) leerkracht en IB-er en ouders MDO: één leerling leerkracht, IB-er, ouders een of meer externen

Voor welke leerlingen? Na leerlingenbespreking zorgen en vragen Problemen met leren en gedrag OPP leerlingen met complexe problemen Opvoed/gezinsproblemen Leerlingen die nu bij SWV: CC/begeleiding door AB (SO/SBO), SMW, psycho/ortho (HGD), verwijzing jeugdhulp of SBO/SO (traject)

Handelingsgericht Werken Deze leerling bij deze leerkracht in deze groep op deze school van deze ouders

schoolniveau HGW- cyclus op groepsniveau MDO werkwijze CJG Preventief/ lichte opvoedondersteuning groepsbespreking + groepsobservatie Groepsoverzicht bijstellen & Groepsplan evalueren 2a. Doelen komende periode 2b. Signaleren leerlingen die extra begeleiding nodig hebben waarnemen 6. Uitvoeren groepsplan leerling- bespreking ZAT PO Leerlingen Jeugdhulp realiseren begrijpen 5. Opstellen groepsplan Ouders Leerkracht 3. Benoemen van hun onderwijsbehoeften OPP Multidisciplinair Overleg op school: leerkracht, IB-er, ouders en één of meer deskundigen uit de “pool” ZAT PO 4. Clusteren leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften plannen LOKET Trajectbegeleider bovenschoolse pool met deskundigen onderwijs en jeugdhulp AB-ers (SBO en SO), schoolpsychologen/orthopedagogen, (school) maatschappelijk werk, jeugdartsen + jeugdverpleegkundigen, procesregisseurs CJG, hulpverleners uit BJZ, MEE/VTO, JGGZ, OC Trompendaal, RBL, Sherpa, Vangnet Jeugd, Versa, Youké

Bovenschoolse pool Cluster 1 Visio Cluster 1 Bartimeus Cluster 2 Auris Cluster 3 De Kleine Prins Cluster 3 Stg. CSO Gooi Cluster 3 Waterlelie Cluster 4 Donnerschool BJZ CJG GGD afd. JGZ MEE OC Trompendaal RBL RCKJP Sherpa Vangnet Jeugd Versa Youké Unita

Filmpje pilot MDO Leerling die meer nodig heeft dan basisaanbod school (de boot): school-tegenzin, leerachterstanden, moeite met aandacht/concentratie, sociaal geïsoleerd Lorentzschool werkt handelingsgericht Kort: uitleg pool, beelden MDO, IB, leerkracht, leerling, moeder aan het woord Bron: www.passendonderwijs.nl

Werkwijze HGA (bijlage: GO + GP) jij ervan?’ wie uitnodigen uit pool? 1. Informatie folder leerkracht en ouders 2. School & ouders vullen samen groeidocument in (bijlage: GO + GP) 3. Leerlingenformulier ‘wat zeg jij ervan?’ 4. Vraag van school & ouders: wie uitnodigen uit pool?  Plannen: iemand uit netwerk?

Vervolg werkwijze onderwijs & opvoeding? 4. Doelen: vragen & beslissingen? 5. Formulier aanvullen (overzicht) 6. Analyse (inzicht): kind, onderwijs & opvoeding? 7. Doelen (uitzicht): kind, onderwijs & opvoeding? KIND: + - ? Doel Opvoeding: + - ? Doel Onderwijs: + - ? Doel

Vervolg werkwijze Wat willen we veranderen? (wenselijk) Wat kunnen we veranderen? (haalbaar) 8. Onderwijs/opvoedbehoeften kind: Instructie/uitleg/feedback … Opdrachten/activiteiten Andere kinderen .. Leerkracht die … Ouders die …

Vervolg werkwijze groeidocument) Evaluatie (mail, telefoon, overleg 2) 9. Ondersteuningsbehoeften leraar & ouders Kennis of vaardigheden … Ondersteuning bij, met of door … OJA = 7 + 8 + 9 10. Afspraken = verslag (aangevuld groeidocument) Evaluatie (mail, telefoon, overleg 2)

Arrangementen? Doelen leerling, onderwijs, opvoeding (wat)? Type arrangement: OA, JA of OJA (waarom)? Deskundige (wie)? Inhoud globaal (hoe?) Duur: periode & hoeveel uur/week/maand? Lokatie: waar? Evaluatie: doelen behaald?

Functies GD momenteel Zie: www.groeidocument.nl Voorbereiding & aanmelding Praatpapier tijdens overleg Verslag van overleg Monitoren arrangement

In Passend Onderwijs ook …. 5. Ontwikkelingsperspectief (rubriek J1) 6. Toelaatbaarheidsverklaring (rubriek K) Deskundigen, school en ouders unaniem? Zo ja  toelaatbaar tot SBO of SO Zo nee  commissie van het SWV 7. Data verzamelen over trajecten en OJA’s

Bronnen (1) Handelingsgericht arrangeren, tweede evaluatie van een pilot dr. Marco Algera, CED-Groep --- september 2013 Eindrapportage bedrijfseconomische monitoring pilot MDO op school 2012-2013 Rick de Wit, Infinite financieel --- okt. 2013 Evaluaties pilotscholen en bovenschoolse pool (14-02-2012, 04-07-2012, 22-01-2013, 05-06-2013)

Bronnen (2) Projectplan Multidisciplinair Overleg op school Passend Onderwijs en Handelingsgericht arrangeren en indiceren op school --- 2012 Handelingsgericht indiceren, eerste evaluatie van een pilot dr. Marco Algera, CED-Groep --- nov. 2012 Eindrapportage bedrijfseconomische monitoring pilot MDO 2011-2012 Rick de Wit, Infinite financieel --- okt. 2012 Samen sterk: ouders & school Noëlle Pameijer --- 2012

Bronnen (3) Handelingsgericht werken Noëlle Pameijer artikel in Beter Begeleiden --- 2012 Werken met multidisciplinaire zorgteams als pilot-school Sanne Daphne Buijsrogge-Ruijs Multidisciplinaire zorgteams op school artikel in Beter Begeleiden --- 2011

Bronnen (4) Uitgangspunten HGW Uit Handelingsgericht werken: een handreiking voor het schoolteam Pameijer, Van Beukering & De Lange --- 2009 Handelingsgericht Integraal Indiceren W. Gijzen & N. Pameijer artikel in Tijdschrift voor Orthopedagogiek --- 2009

Voor alle bronnen: www.swvunita.nl Handelingsgericht werken: een handreiking voor het schoolteam Pameijer, Van Beukering & De Lange --- 2009 Handelingsgericht werken: een handreiking voor de interne begeleider Noëlle Pameijer & Tanja van Beukering --- 2008 Voor alle bronnen: www.swvunita.nl