20 juni 2007drs. Kerst Zwart, BPV&W1 Regie in re-integratie: de mogelijkheden van een IRO Onderzoek BPV&W: najaar 2006 – 15 juli 2007 Centrale vragen: Wat zijn ervaringen van cliënten met IRO in de praktijk? Hoe kunnen zij in de praktijk regie voeren? Methode Analyse Helpdesk gegevens Interviews cliënten, UWV, re-integratiebedrijven Webenquête onder (potentiële) cliënten (n=252)
20 juni 2007drs. Kerst Zwart, BPV&W2 Belangrijkste bevindingen Doelgroep ruimer dan beoogd: niet alleen de zelfredzame en hoogopgeleide cliënten Men wordt erg aan de hand gehouden, ‘shoppen’ is geen werkelijkheid Cliënten tevreden, maar missen informatie in de oriëntatiefase Wie maakt re-integratieplan: cliënt, UWV of RIB? Ondoorzichtigheid re-integratiemarkt: vooral UWV’ers kiezen re-integratiebedrijf (persoonlijke voorkeur?) Re-integratiebedrijf heeft regie in traject, cliënt is meebeslisser Cliënt waardeert persoonlijk contact en maatwerk
20 juni 2007drs. Kerst Zwart, BPV&W3 Aanbevelingen Competenties verhelderen, streef naar keuze en regie door klant Geef cliënten oriëntatiefase (met budget?) Helder proces rond re-integratievisie en -plan Verbeter transparantie re-integratiemarkt (objectieve criteria) en keuze van RIB’s Specifiek aandacht voor cliënten met meerdere gezondheidsklachten Werkgevers ook betrekken bij trajecten Zorg voor (onafhankelijke) toerusting cliënten en uitwisseling ervaring UWV’ers