Project 2 DIVERSITEIT Secundair Onderwijs Resonantienamiddag Ouderbetrokkenheid 27 januari 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
De opstart van een succesvol verzuimbeleid
De historie & de toekomst
“ - een platform voor ICE in Vlaanderen” Dries Van Den Broucke – 14/09/2012.
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
<Naam spreker en school/ gemeente
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs.
Ouderpanel OBS De Bongerd 1 november uur Opening uur Ronde uur Pauze uur Ronde uur Afsluiten.
Continurooster Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen Februari 2013.
Techniek en Twente (W&T) een vakoverstijgend project
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
“Samen met lokale besturen werken aan een divers personeelsbeleid” Tempus Fugit, Leeftijdspiramide lokale besturen Aalter, 21 mei 2010 Pol Despeghel, Sectorconsulent.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Samenwerken in burgerschap
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Studiedag 11 december Programma 13u00 Start studiedag Minister Frank Vandenbroucke Presentatie visietekst 13u45 Werkgroepen rond proefprojecten.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Studiedag project onderwijs, stage en tewerkstelling van jongeren met ASS.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Werken aan werkgoesting Innoverende praktijken in leeftijdsbewust personeelsbeleid Universiteit Hasselt, 27 november 2007 Verwelkoming Prof.dr. Hilda Martens,
programma 9u30 Ontvangst 10u00 voorstelling van resultaten diversiteitsspiegel en –kader taalbeleidspiegel en –raster wiki 11u00 feedback van de deelnemers.
Studenten in de stad Hasselt Presentatie congres ‘Jong in de stad’
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Symposium 27/11/2013 Zuurstof voor het vak Natuurwetenschappen.
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
Netwerk Nieuw Bouwen “Duurzaam Bouwen, een tijdelijke bevlieging of dé nieuwe manier van bouwen?” Mid Term Seminar RAAK-MKB-project vrijdag 17 juni 2011.
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
Handelingsgericht werken
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
Handelingsgericht samenwerken
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.
Welkom op de informatieavond Andere Schooltijden
Project Proceshuis Road show
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
Ouders-kind-peuterspeelzaal één pakket samen verantwoordelijk!
Passend onderwijs.
Ouders en school samen Maart 2016
het katholiek basisonderwijs
het katholiek basisonderwijs
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
WELKOM.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Project 2 DIVERSITEIT Secundair Onderwijs Resonantienamiddag Ouderbetrokkenheid 27 januari 2010

Welkom & Bedoeling

Programma resonantienamiddag 13.30uOntvangst met koffie 13.45uToelichting stand van zaken: visie en instrument 14.15uWerkgroepen: uitproberen van instrument 15.30uPauze 15.45uPlenum: voorstelling WIKI + feedback 16.30uAfsluiting met een drankje

NOvELLe Netwerk voor Ontwikkeling van Expertise voor de Limburgse Lerarenopleidingen -8 partners: UHasselt, XIOS, PHL, KHLim, CVO De Oranjerie, CVO Limlo, CVO Lino, CVO Step. -O.a. 3 projectgroepen rond diversiteit (binnen BaO, S.O., H.O.) - -

Project 2 DIVERSITEIT Secundair Onderwijs Projectteam: Els Keunen (CVO Limlo Diepenbeek) (promotor) Greet Van Doren (CVO Limlo Diepenbeek) (promotor) Guido Swinnen (Katholieke Hogeschool Limburg) (co- promotor) werkten eerder mee: Johan Ardui ( ) Daniël Vandersmissen ( ) Marijke Hendrickx (XIOS Hogeschool Limburg) Ingrid Heps (XIOS Hogeschool Limburg) Leon Timmermans (CVO STEP Hasselt)

Stand van zaken fase 1: analyse van praktijkvoorbeelden inventariseren van goede praktijkvoorbeelden (interviews, literatuuronderzoek, studiedagen) identificatie van bevorderende en belemmerende factoren fase 2 : ontwikkelen van een visietekst en instrument om de eigen visie en initiatieven in kaart te brengen en (verder) uit te werken opzetten van een WIKI om uitwisseling en kruisbestuiving te bevorderen feedback vanuit het werkveld fase 3: verspreiden van WIKI (incl. forum) met instrument (incl. draaiboek) en visietekst

Project 2 DIVERSITEIT Secundair Onderwijs Inleiding Diversiteit Is er op heel wat terreinen. Etnische verschillen, verschillen in sociaal culturele achtergrond, verschillen m.b.t. manieren van leren, verschillen m.b.t. talenten, verschillen in waarden, verschillen m.b.t. gewoontes, handelswijzen en normen, verschillen m.b.t. seksuele geaardheid … Verschillend zijn betekent tegelijkertijd dat ieder ook zijn eigenheid heeft.

Inleiding Taken voor onderwijs 1. Inspelen op eigenheid van de leerling 2. Leren omgaan met verschillen a. als leerkracht kunnen omgaan met de verschillen b. de leerlingen leren omgaan met de verschillen

Inleiding Leerlingen vallen soms onterecht uit omdat men niet adequaat inspeelt op de eigenheid en daardoor krijgen ze geen gelijke onderwijskansen.

Inleiding Scholen en overheid investeren hierin. Toch gebeurt het nog dat leerlingen uitvallen omdat o.a. thuiscultuur en schoolcultuur te weinig afgestemd zijn op elkaar. Focus: ouderbetrokkenheid

Inleiding Ouders en school zijn beide betrokken op de leerling, ieder vanuit zijn perspectief. Een regelmatig contact tussen ouders en school bevordert een goede uitwisseling van informatie en draagt bij tot een betere afstemming en effectievere begeleiding van de leerling(en).

Ervaring en onderzoek heeft aangetoond dat “een goede samenwerking tussen de ouders en de school een positieve invloed heeft op de leerresultaten van leerlingen” (Verhoeven et al. Ouders over scholen, Antwerpen : Garant, 2003)

Inleiding Op basis van interviews, literatuurstudie en studiedagen ontstond: visietekst op ouderbetrokkenheid instrument om de eigen visie en initiatieven m.b.t. ouderbetrokkenheid in kaart te brengen

Visie Belangrijk om als team een visie te ontwikkelen: –waarom en in welke mate willen wij ouders betrekken? –waarom en in welke mate willen ouders betrokken worden? Welke initiatieven willen we dan nemen?

Het instrument 5 kernvragen: 1. WAAROM WILLEN WE OUDERS BETREKKEN? 2. WELK INSPRAAKGEHALTE WILLEN WE DE OUDERS GEVEN EN VIA WELKE INITIATIEVEN WILLEN WE DIT REALISEREN? 3. WELKE ZIJN VOLGENS ONS BEHOEFTEN EN VERWACHTINGEN VAN OUDERS? 4. MAKEN WE DE OUDERS DUIDELIJK DAT WE ZE WILLEN BETREKKEN? 5. WIE IS ER ALLEMAAL BETROKKEN BIJ HET BELEID INZAKE OUDERBETROKKENHEID?

Instrument Als team aan de slag met het instrument.

Werken rond de 5 kernvragen Doel: reflecteren over de huidige situatie Groepsindeling + toewijzing van kernvragen Ronde 1: Brainstorming (20 min.) 5 flappen met telkens 1 kernvraag Iedere groep start bij zijn kernvraag en schuift dan door naar een volgende kernvraag zo heeft het hele team alle kernvragen doorlopen. Ronde 2: Analyse (40 min.) De eigen kernvraag in groep verder uitdiepen + prioritaire werkpunten bepalen. Kort plenum met uitleg over het vervolg van de methodiek.

Schetsen van verder verloop van methodiek Draaiboek + instrument

Verder verloop van deze opdracht = Opdracht 1: verkennen van de beginsituatie + bepalen van werkpunten Opdracht 2: acties opzetten om de werkpunten te realiseren Opdracht 1 & 2 verspreiden in de tijd of op op 1 dag.

PAUZE

Plenum WIKI Feedback

BEDANKT Reacties steeds welkom via: Of