De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.

Verwante presentaties


Presentatie over: "In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo."— Transcript van de presentatie:

1 In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo

2 Ouderbetrokkenheid Hefboom naar gelijke onderwijskansen

3 31/05/2011expertisedag CVOLimlo

4 Resultaten Interactieve methodiek: -Voor secundair onderwijs Om leerkrachten S.O. als schoolteam de eigen visie en initiatieven m.b.t. ouderbetrokkenheid in kaart te laten brengen en te optimaliseren. -Voor lerarenopleiding Om studenten een visie te laten ontwikkelen m.b.t. ouderbetrokkenheid en via stage-opdrachten de kans te geven deze visie te toetsen aan de realiteit. RESULTATEN-> CVO LIMLOAANLEIDINGANTWOORDONDERZOEKPROBLEMEN 31/05/2011expertisedag CVOLimlo

5 Wat wordt er inhoudelijk aangereikt? Visie: Wat is ouderbetrokkenheid? Waarom ouders betrekken? Waarin ouders betrekken (terreinen en initiatieven) In hoeverre ouders betrekken? expertisedag CVOLimlo31/05/2011

6 Waarin ouders betrekken? Welbevinden en leerprestaties van leerling Huiswerk en studiemethode Studieoriëntering Didactisch gebied Sociaal-emotioneel/school- en klasklimaat Feesten en activiteiten Reilen en zeilen van de school expertisedag CVOLimlo 7 Terreinen van betrokkenheid 31/05/2011

7 In hoeverre ouders betrekken? 5 betrokkenheidsniveaus expertisedag CVOLimlo Meeweten Meedelen Meehelpen Meedenken Meebeslissen 31/05/2011

8 expertisedag CVOLimlo Betrokkenheidsniveau Terreinen MeewetenMeedelenMeehelpenMeedenkenMeebeslissen Betrokkenheid op leerling: welbevinden – prestaties Betrokkenheid m.b.t. huiswerk en studiemethode Betrokkenheid m.b.t. studieoriëntering Betrokkenheid op didactisch gebied Betrokkenheid op sociaal-emotioneel gebied, klas- en schoolklimaat Betrokkenheid m.b.t. feesten en activiteiten Betrokkenheid m.b.t. reilen en zeilen van de school 31/05/2011

9 Een koffer vol: Teasers Stellingenkaarten Situatiekaarten Ouderkaarten Posters Stickers Een tijdscapsule Gekoppeld aan een WIKI met inspiratiebronnen Goodpractices Weblinks: literatuur, organisaties, beeldmateriaal 31/05/2011expertisedag CVOLimlo

10 Resultaten RESULTATEN-> CVO LIMLOAANLEIDINGANTWOORDONDERZOEKPROBLEMEN 31/05/2011expertisedag CVOLimlo Stelling Het betrekken van ouders komt het welbevinden en de individuele prestaties van leerlingen ten goede

11 Resultaten RESULTATEN-> CVO LIMLOAANLEIDINGANTWOORDONDERZOEKPROBLEMEN 31/05/2011expertisedag CVOLimlo Ouderkaart Als ouder vind ik het moeilijk om een bepaald probleem aan te kaarten. Ik ben altijd bang dat dit in het nadeel van mijn kind gaat spelen.

12 We nodigen jullie uit om met ons rond de tafel te komen zitten: Kom van naderbij kennis maken met de visie op ouderbetrokkenheid. Bekijk en betast de materialen. Ervaar hoe de methodiek een basishouding kan teweegbrengen bij studenten/leerkrachten om samen met ouders op weg te gaan. Zoek samen met ons mee naar verdere inpassing in het curriculum en de betekenis voor Praktijk-opdrachten Sessie RESULTATEN-> CVO LIMLOAANLEIDINGANTWOORDONDERZOEKPROBLEMEN 31/05/2011expertisedag CVOLimlo

13 FASERING IN PROJECT Hoe zijn wij te werk gegaan 31/05/2011expertisedag CVOLimlo

14 Op basis van interviews met scholen, literatuurstudie en studiedagen ontstond: –visietekst op ouderbetrokkenheid –instrument om de eigen visie en initiatieven m.b.t. ouderbetrokkenheid in kaart te brengen en prioritaire doelen en acties te bepalen Fase 1 RESULTATEN-> CVO LIMLOAANLEIDINGANTWOORDONDERZOEKPROBLEMEN 31/05/2011expertisedag CVOLimlo

15 Een WIKI Waarop het volgende te vinden was: Visietekst Instrument + draaiboek voor secundaire scholen Doel: beginsituatieanalyse m.b.t. eigen visie en initiatieven Inspiratiebronnen: good practices (de interviews en goodpractices uit literatuur) Producten Fase 1 RESULTATEN-> CVO LIMLOAANLEIDINGANTWOORDONDERZOEKPROBLEMEN 31/05/2011expertisedag CVOLimlo

16 Instrument werd uitgeprobeerd bij een aantal scholen die ook geïnterviewd werden. Instrument werd voorgelegd aan: –PBD –Provincie Limburg, Heidi Frederix, Onderwijs en kansen van Steunpunt Onderwijs –VVKSO, Jacky Denis, Dienst Leerlingen en Schoolorganisaties Fase 2 RESULTATEN-> CVO LIMLOAANLEIDINGANTWOORDONDERZOEKPROBLEMEN 31/05/2011expertisedag CVOLimlo

17 Zeker bruikbaar en nuttig voor scholen die ouderbetrokkenheid als prioriteit hebben Er komen best meer inspiratiebronnen Het mag gebruiksvriendelijker en meer uitnodigend Extra focus op lerarenopleiding … Feedback in fase 2 RESULTATEN-> CVO LIMLOAANLEIDINGANTWOORDONDERZOEKPROBLEMEN 31/05/2011expertisedag CVOLimlo

18 Instrument aanpassen:van screeningsinstrument naar interactieve methodiek. Dit resulteerde in een koffer met tweeledige bedoeling en dus ook een dubbele handleiding Fase 3 RESULTATEN-> CVO LIMLOAANLEIDINGANTWOORDONDERZOEKPROBLEMEN 31/05/2011expertisedag CVOLimlo

19 iOuder staat voor : interessante ouder, intelligente ouder, in interactie met de ouder, de ouder en ik,… Fase 3 RESULTATEN-> CVO LIMLOAANLEIDINGANTWOORDONDERZOEKPROBLEMEN 31/05/2011expertisedag CVOLimlo

20 Werkten mee: RESULTATEN-> CVO LIMLOAANLEIDINGANTWOORDONDERZOEKPROBLEMEN Projectteam: Els Keunen (CVO Limlo Diepenbeek) (promotor) Greet Van Doren (CVO Limlo Diepenbeek) (promotor) Guido Swinnen (Katholieke Hogeschool Limburg)(co- promotor) Marijke Hendrickx (XIOS Hogeschool Limburg) Ingrid Heps (XIOS Hogeschool Limburg) Leon Timmermans (CVO STEP Hasselt) 31/05/2011expertisedag CVOLimlo


Download ppt "In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo."

Verwante presentaties


Ads door Google